Рішення
від 06.05.2024 по справі 200/11258/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 травня 2024 року Справа№200/11258/21

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Череповський Є.В., розглянувшив порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Легендарна, буд.37) про зобов`язання вчинити пенві дії, стягнення капіталізованих платежів,-

В С Т А Н О В И В:

01.09.2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області звернулося до суду з позовом до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради про зобов`язання вчинити пенві дії, стягнення капіталізованих платежів, в якому просило суд:

зобов`язати Краматорську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул.. Легендарна, буд.37) включити вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м.Слов`янськ, вул. Свободи, буд.5, ЄДРПОУ 41325231) суми капіталізованих платежів у розмірі 521 719,18 грн. (п`ятсот двадцять одна тисяча сімсот дев`ятнадцять гривень 18 коп.) до проміжного ліквідаційного балансу;

cтягнути з Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Легендарна, буд.37) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м.Слов`янськ, вул. Свободи, буд.5, ЄДРПОУ 41325231) капіталізовані платежі для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю застрахованим особам у розмірі 521 719,18 грн. (п`ятсот двадцять одна тисяча сімсот дев`ятнадцять гривень 18 коп.).

cтягнути з Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Легендарна, буд.37) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м.Слов`янськ, вул. Свободи, буд.5, СДРПОУ 41325231) судові витрати у загальному розмірі 10095,79 грн. (десять тисяч дев`яносто п`ять гривень 79 коп.)

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до відомостей з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стосовно Відповідача внесено дані про реєстраційні дії про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Відповідно до оприлюднених відомостей, які містяться на офіційному сайті Міністерства юстиції України, Краматорським міським відділенням Фонду виявлено відомості щодо визначення голови комісії з припинення, дату та строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації, а саме до 25.08.2021 року.

Зазначає, що Відповідач перебуває на обліку у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Краматорську Донецької області з 16.12.2008 року, як платник страхових внесків.

У зв`язку з вищевикладеним Краматорським міським відділенням 15.07.2021 року направлено на адресу голови ліквідаційної комісії Дриги О.О. заяву відділення від 08.07.2021р. про визнання кредиторських вимог та включення їх в перщу чергу вимог кредиторів.

У відповідь на заяву, 06.08.2021 року отримано лист управління освіти Краматорської міської ради від 06.08.2021 року, з якого вбачається невизнання грощових зобов`язань, які виникають перед управлінням (відділенням) Фонду щодо сплати суми по капіталізованим платежам, внаслідок заподіяння щкоди життю і здоров`ю. Крім того, у відповіді не спростовується факт виникнення обов`язку та погащення будь-якої заборгованості перед Фондом та водночас управління освіти Краматорської міської ради вважає що припинення Відповідача шляхом ліквідації, жодним чином не припиняє зобов`язання по страховим виплатам працівнику закладу ОСОБА_1 , а також посилається на обслуговування вищезазначеного закладу через центр бухгалтерського обліку, звітності і планування, який є правонаступником централізованої бухгалтерії управління освіти Краматорської міської ради, а все майно закладу належить засновнику - в особі Краматорської міської ради. Однак, жодного документу, який би підтверджував правонаступництво юридичної особи відділенню Фонду надано не було.

Оскільки відповідач, який перебуває у нього на обліку, знаходиться в стадії ліквідації, а позивачем здійснюються страхові виплати постраждалим, які ушкодили здоров`я під час роботи на підприємстві, тому Управлінням розрахована сума капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань страхувальника як боржника перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю. За таких обставин просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 06 вересня 2021 року відкрито провадження в даній адміністративній справі.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що він є юридичною особою, яка має печатку, штамп, ідентифікаційний номер. Засновником відповідача є Краматорська міська рада. Уповноваженим органом управління засновника є управління освіти Краматорської міської ради.

Відповідно до п. 4, 5 рішення Краматорської міської ради від 23.06.2021 року №10/VIII-586 «Про внесення змін до рішення міської ради від 26.05.2021 №9/VIII-477 «Про припинення Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 28 Краматорської міської ради Донецької області шляхом ліквідації (ідентифікаційний код юридичної особи 25704676)» встановлюється, що строк пред`явлення кредиторами Відповідачу своїх вимог два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення діяльності Відповідача, а також визначається, що порядок заявлення кредиторами Відповідачу своїх вимог - шляхом пред`явлення письмових вимог за адресою: 84301, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Катеринича, 26.

Кожна окрема вимога кредитора, зокрема, щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання відповідної вимоги кредитора.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що у разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації матеріальне забезпечення за страховими випадками, які настали до їх ліквідації (реорганізації), виплачується застрахованим особам їх правонаступником, а в разі відсутності правонаступника - робочим органом Фонду за місцем здійснення обліку ліквідованого підприємства, установи, організації як страхувальника.

Також зазначаємо, що ч. 6 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що порушення правил охорони праці застрахованим, яке спричинило нещасний випадок або професійне захворювання, не звільняє страховика від виконання зобов`язань перед потерпілим.

Також зазначає, що Відповідач не має власних рахунків і майна та не перебуває на обліку в органах Державної податкової служби України. Відповідач обслуговується через центр бухгалтерського обліку, звітності і планування, який є правонаступником централізованої бухгалтерії управління освіти Краматорської міської ради, а все майно його належить засновнику - в особі Краматорської міської ради. Також зазначив, що управління освіти Краматорської міської ради є розпорядником бюджетних коштів. Виплати на погашення будь-якої заборгованості, здійснюються за кошти місцевого бюджету, які виплачує управління освіти. Отже, припинення Відповідача шляхом ліквідації, жодним чином не припинятиме зобов`язань по страховим виплатам працівнику закладу ОСОБА_1 , які після закінчення процедури ліквідації буде виконувати управління освіти Краматорської міської ради. З урахуванням викладеного, вважає, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні, а тому просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 05.10.2021 року зупинено провадження по адміністративній справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради про зобов`язання вчинити пенві дії, стягнення капіталізованих платежів, до набрання законної сили судовим рішенням по справі № 200/10471/21.

02.08.2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області звернулось до суду із заявою, в якій просило замінити позивача по справі № 200/11258/21 управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231) на її правонаступникаГоловне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02.04.2024 року було поновлено провадження в адміністративній справі №200/11258/21.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02.04.2024 року було замінено первинного позивача у справі № 200/11258/21 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3).

Відповідностатті 258 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За приписами частини 5статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Разом з цим, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом УкраїниПро затвердження Указу Президента УкраїниПро введення воєнного стану в Українівід 24.02.2022 № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. Станом на час розгляду справи воєнний стан триває. Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.

Відповідно до ст. 12-2 Закону УкраїниПро правовий режим воєнного станувід 12.05.2015 № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначеніКонституцією Українита законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24.02.2022 №9, з урахуванням положеньстатті 3 Конституції Українипро те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 Рекомендацій Ради суддів України, опублікованих 02.03.2022, щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26.02.2022 прийнято наказ №14/І-гПро запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26.02.2022 до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі. Позивач з відповідним рапортом не звертався.

З огляду на викладене, у встановленийКАС Українистрок рішення по справі з об`єктивних причин не було прийнято, справу розглянуто у розумний строк після виникнення можливості для цього.

Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

Позивач - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010) був залучений до розгляду справи у якості правонаступника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

З 01.01.2023 року набрали чинності зміни до Закону України від 3 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», згідно зі ст. 4 якого уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку став Пенсійний фонд України.

Таким чином 01.01.2023 року відбулося функціональне правонаступництвопозивача у публічно-правових відносинах, тобто перехід прав та обов`язків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Головного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області.

За приписамист.52 КАС Україниусі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

З ОСОБА_1 , 26.12.2018 року стався нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, що підтверджується актом №1 від 08.01.2019 року за формою Н-1. В акті про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, зазначене найменування підприємства, працівником якого є потерпілий, а саме Краматорська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області.

Згідно виписки з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги до довідки серії 12 ААА №083105 потерпілій ОСОБА_1 встановлена стійка втрата професійної працездатності 40%, безстроково.

Постановою Краматорського міського віддідення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 19.06.2019 року №14018/250214/4329/6 призначено потерпілій ОСОБА_1 щомісячну страхову виплату в розмірі 1536,17 грн. Виплати проводити з 06.06.2019 року безстроково.

Постановою Краматорського міського віддідення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 29.03.2021 року №14018/250214/4329/6 призначено потерпілій ОСОБА_1 перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1892,96 грн. Виплати проводити з 01.03.2021 року безстроково.

Краматорська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради перебуває з 01.01.2023 року на обліку у Головному управлінні Пенсійного Фонду України в Донецькій області в якості страхувальника.

24.06.2021 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань стосовно Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 25704676) внесено дані про реєстраційні дії про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (запис номер 1002701100011000391 від 24.06.2021 р.).

У зв`язку з наведеним позивачем зроблено розрахунок капіталізації платежів для продовження страхових виплат такій особі протягом їх життя, - сума капіталізованих платежів становила: 521719,18 грн.

08.07.2021 року Управління ВД Фонду соціального страхування України в Донецькій області направило на адресу голови комісії з припинення Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області заяву про визнання кредиторських вимог у вигляді капіталізованих платежів в розмірі 521719,18 грн.

06.08.2021 року від відповідача надійшла відповідь, в якій голова ліквідаційної комісії повідомив, що Відповідач не має власних рахунків і майна. Відповідач обслуговується через центр бухгалтерського обліку, звітності і планування, який є правонаступником централізованої бухгалтерії управління освіти Краматорської міської ради, а все майно його належить засновнику - в особі Краматорської міської ради. Також зазначив, що управління освіти Краматорської міської ради є розпорядником бюджетних коштів. Виплати на погашення будь-якої заборгованості, здійснюються за кошти місцевого бюджету, які виплачує управління освіти. Отже, припинення Відповідача шляхом ліквідації, жодним чином не припинятиме зобов`язань по страховим виплатам працівнику закладу ОСОБА_1 .

Рішенням судді Донецького окружного адміністративного суду ОСОБА_2 у справі №200/10471/21, адміністративний позов ОСОБА_3 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ), яка діє в інтересах дітей ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , до Краматорської міської ради (ідентифікаційний код: 24812116, місцезнаходження: Донецька обл., м. Краматорськ, пл. Миру, буд. 2), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Управління освіти Краматорської міської ради, Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 28 Краматорської міської ради, про визнання протиправним і скасування рішення від 26 травня 2021 року № 9/VIII-477 Про припинення Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Краматорської міської ради Донецької області шляхом ліквідації (ідентифікаційний код юридичної особи 25704676) - задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасувати рішення Краматорської міської ради від 26 травня 2021 року № 9/VIII-477 Про припинення Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Краматорської міської ради Донецької області шляхом ліквідації (ідентифікаційний код юридичної особи 25704676).

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Краматорської міської ради на користь ОСОБА_3 судові витрати на професійну правничу допомогу та по сплаті судового збору в сумі 16 589 (шістнадцять тисяч п`ятсот вісімдесят дев`ять) гривень 00 копійок.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 15.11.2023 року рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2021 р. у справі № 200/10471/21- скасовано.

Прийнято нове судове рішення, яким відмовлено у задоволені позову ОСОБА_3 , яка діє в інтересах дітей ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до Краматорської міської ради, третіх осіб Управління освіти Краматорської міської ради, Краматорська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 28 Краматорської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Міської ради від 26 травня 2021 року № 9/VIII-477 «Про припинення Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 28 Краматорської міської ради Донецької області шляхом ліквідації (ідентифікаційний код юридичної особи 25704676)».

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої, другоїстатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Статтею 51 Цивільного кодексу України(далі -ЦК України) визначено, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Згідно з ч. 2ст. 1205 ЦК Україниу разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначенимстаттею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначеноЗаконом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIVтут та далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 1105-XIV).

Основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов`язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб`єктів підприємницької діяльності.

Згідно зіст. 3 Закону № 1105-XIVсоціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Відповідно до частин 1-3статті 4 Закону № 1105-XIVФонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд, якщо інше не передбачено законами України, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов`язані з цією діяльністю.

Статтею 18 Закону № 1105-XIVпередбачено, що страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах.

Страхуванню від нещасного випадку, у відповідності до частини 1статті 35 Закону № 1105-XIVпідлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбаченихзаконом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи-підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.

Страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку. Підставою для оплати потерпілому витрат на медичну допомогу, проведення медичної, професійної та соціальної реабілітації, а також страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами (ч. 1, 3ст. 36 Закону № 1105-XIV).

Відповідно до п. 5 ч. 1ст. 11 Закону № 1105-XIVджерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам на сьогодні проводиться відповідно до Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, який затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986(далі - Порядок № 986), і здійснюється по кожній особі з виплатою заборгованості за минулі роки і необхідності виплат майбутніх платежів.

З урахуванням положеньст. 1205 ЦК Українидо спірних правовідносин слід застосовувати положення Порядку № 986.

За приписами пункту 2 Порядку № 986 термін "капіталізація платежів" означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

При цьому терміни "застрахована особа" та "страхувальники" вживаються у значенні, наведеному вЗакону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Так, відповідно до п. 3, 10 ч. 1ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року № 2464-VІ(далі -Закон № 2464-VІ):

застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленомузакономпорядку єдиний внесок;

страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цьогоЗаконузобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Відповідно до пунктів 7-8 Порядку № 986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Отже, встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.

При цьому аналіз наведених вище норм чинного законодавства дає підстави вважати, що вимоги ч. 2ст. 1205 ЦК України,статті 11 Закону № 1105-XIVта положення Порядку № 986 щодо капіталізації платежів поширюються на всі випадки ліквідації юридичних осіб та припинення діяльності фізичних осіб-підприємців.

Аналогічна правова позиція наведена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 27.05.2020 у справі № 809/1738/17 та Верховним Судом у постанові від 18.06.2020 у справі № 820/2837/17.

Суд зауважує, що у відносинах капіталізації платежів завжди беруть участь три учасники, а саме (1) Фонд та його робочі органи, (2) застрахована особа, тобто фізична особа, яка підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленомузакономпорядку єдиний внесок, та (3) страхувальник, тобто роботодавець, який зобов`язаний сплачувати єдиний внесок.

Водночас метою капіталізації платежів є задоволення вимог, що виникли із зобов`язань Фонду перед застрахованою особою, яка стала потерпілою внаслідок заподіяння їй шкоди життю та здоров`ю від нещасного випадку на виробництві.

Отже, капіталізація платежів полягає у визначенні суми коштів, яку Фонд повинен сплатити застрахованій особі (або особам, визначеним устатті 41 Закону №1105-XIV) за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності застрахованої особи, у зв`язку з ліквідацією страхувальника.

Суд зазначає, що ключовим питанням у даній справі є визначення страхувальника, який має сплачувати єдиний внесок.

Як вже було зазначено вище, в акті №1 від 08.01.2019 про нещасний випадок на виробництві, що стався з ОСОБА_1 , зазначене найменування підприємства, працівником якого є потерпілий, а саме Краматорська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області.

На переконання суду, в даному випадку потерпілий був працівникомвідповідача, а тому саме відповідач має відповідати за всі нещасні випадки, що відбулись.

Суд також звертає увагу, що припинення юридичної особи внаслідок ліквідації не тягне правонаступництва, стосовно зобов`язання про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю потерпілого. Це правило не діє повною мірою, оскільки відповідно дост. 609 ЦК Українипередбачається капіталізація платежів з метою їх наступних періодичних виплат, яка здійснюються Фондом соціального страхування від нещасних випадків.

Відповідно до ч. 7 ст. 15 Закону України«Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Згідно з ч. 2ст. 17 Законустрок давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цимЗаконом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Позивачем здійснений розрахунок платежів, що підлягають капіталізації для забезпечення здійснення страхових виплат протягом життя ОСОБА_1 , згідно з яким загальна сума відповідного платежу, що підлягає капіталізації, складає 521 719,18 грн.

При цьому відповідачем не подано будь-яких заперечень проти здійсненого позивачем розрахунку.

Станом на день розгляду справи в суді, зазначена сума капіталізованих платежів відповідачем не сплачена.

Таким чином відповідачем всупереч наведеним вище правовим нормам, не виконано обов`язок щодо проведення капіталізації платежів для продовження страхових виплат особі, потерпілій на підприємстві, протягом йлшл життя.

Оскільки капіталізовані платежі відповідачем не сплачені, тому вони підлягають стягненню в судовому порядку, а тому вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, яке є правонаступником Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, про стягнення суми капіталізованих платежів у розмірі 521 719,18 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача включити суми капіталізованих платежів до реєстру вимог кредиторів підприємства.

Відповідно до ч. 1ст. 104 Цивільного кодексу Україниюридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно з ч.ч. 5 та 6ст. 105 Цивільного кодексу Українистрок заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації юридичної особи встановленийст. 111 Цивільного кодексу України.

Частиною 8ст. 111 вказаного Кодексувизначено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Відповідно до п. 9ст. 111 вказаного Кодексувиплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленомустаттею 112 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2ст. 1205 Цивільного кодексу Україниу разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначенимстаттею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленомузакономабо іншим нормативно-правовим актом.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується провадиться в порядку черговості, визначеноїстаттею 112 вказаного Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 112 Кодексу у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів); у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.

Відповідно до ч. 3ст. 112 вказаного Кодексуу разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року провадження у господарській справі № 925/1005/18 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області до державного підприємстваЧеркаський консервний комбінатпро зобов`язання підприємства включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області по сплаті капіталізованих платежів в сумі 1512 753,40 грн. до проміжного ліквідаційного балансу закрито.

У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що дані правовідносини, а саме, спори, пов`язані із стягненням з особи, що ліквідується, страхових платежів, капіталізованих на майбутні періоди, підлягають розгляду відповідно до правилКодексу адміністративного судочинства України.

Верховний Суд зазначив, що у даних правовідносинах Фонд є суб`єктом владних повноважень, який здійснює передбачені законодавством управлінські функції, спрямовані на забезпечення державних гарантій щодо обов`язку відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю застрахованих громадян, тож Фонд у цих правовідносинах не може виступати на рівних засадах з іншими учасниками.

Вказані висновки Верховного Суду відповідно до ч. 5ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства Українимають бути враховані судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Відповідно до п. 10 ч. 2ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства Україниу разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечитьзаконуі забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Таким чином, враховуючи положення статті 111 ЦК України, яка визначає порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації, інша частина позовних вимог підлягає задоволенню шляхом зобов`язання відповідача включити кредиторські вимоги суб`єкта владних повноважень по сплаті капіталізованих платежів в спірній сумі до проміжного ліквідаційного балансу.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ч. 2ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на наведене сплачена суб`єктом владних повноважень сума судового збору стягненню з відповідача не підлягає.

Керуючись статтями9,72-77,90,139,143,241-246,250,251,255,295,297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Легендарна, буд.37) про зобов`язання вчинити пенві дії, стягнення капіталізованих платежів, -задовольнити повністю.

Зобов`язати Краматорську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Легендарна, буд.37) включити до реєстру вимог кредиторів кредиторські вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) суми капіталізованих платежів у розмірі 521 719,18 грн. (п`ятсот двадцять одна тисяча сімсот дев`ятнадцять гривень 18 коп.) до проміжного ліквідаційного балансу.

Стягнути з Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №28 Краматорської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 25704676, юридична адреса: 84328, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Легендарна, буд.37) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, юридична адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) капіталізовані платежі для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю застрахованим особам у розмірі 521 719,18 грн. (п`ятсот двадцять одна тисяча сімсот дев`ятнадцять гривень 18 коп.).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Є.В. Череповський

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118955925
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —200/11258/21

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Рішення від 06.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні