Рішення
від 09.05.2024 по справі 380/19857/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 травня 2024 рокусправа № 380/19857/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Кедик М.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" до Головного управління ДПС у Львівській області про скасування податкового повідомлення-рішення,-

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" (далі позивач, ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12.07.2023 № 16134/13-01-04-07.

Ухвалою від 28.08.2023 суддя відкрила провадження у справі та призначила справу до розгляду в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою, постановленою в підготовчому засіданні 18.10.2023 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на підставі акта перевірки від 08.05.2023 № 12064/13-01-04-07 винесене податкове повідомлення-рішення 12.07.2023 № 16134/13-01-04-07 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 30 218,63 грн, застосованих відповідно до ст.120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних. Вказує, що відповідно до Закону від 13.12.2022 № 2836-1Х «Про внесення, змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» п. 69.1 ПКУ викладено у новій редакції та зазначено наступне: «Платники податків, які маю можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року; за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року». Тому податкові накладні від 06.06.2022 № 31 та від 15.06.2022 № 17 зареєстровані не пізніше 15 липня 2022 року, а тому ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" своєчасно виконала свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації ПН в ЄРПН. Також вказує, що податкові накладні ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" № 14 від 25.07.2022, № 20 від 25.07 2022, № 21 від 29.07.2022, № 19 від 29.07.2022, № 16 від 26.07.2022, № 11 від 19.07.2022, № 15 від 26.07.2022, № 10 від 19.07.2022, № 18 від 29.07.2022, № 17 від 28.07.2022, № 13 від 22.07.2022, № 12 від 21.07.2022, № 22 від 29.07.2022 слід вважати зареєстрованими у день їх фактичною отримання контролюючим органом, тобто протягом операційного дня, коли їх було надіслано платником податків ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" на адресу контролюючого органу, а саме - 15.08.2022 року - межах граничного строку реєстрації вказаних податкових накладних.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву від 20.09.2023 (вх. № 71692), у якому зазначає, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Також вказує, що на підтвердження своїх доводів позивач надає копії квитанцій із програмного забезпечення "М.Е. DОС", але з даних квитанцій вбачається відправлення на реєстрацію податкових накладних двічі, як в межах операційного дня, так і за його межами. Разом з тим, слід зазначити, надані позивачем копії квитанцій не являються квитанціями про прийняття ПН не відповідають формату (стандарту), затвердженому в установленому законодавством порядку та неможливо встановити їхнє дійсне походження.

Представник позивача подав відповідь на відзив від 03.10.2023 (вх. № 74581). У поданій відповіді на відзив позивач зазначає, що з метою підтвердження, вчасної відправки ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ВІП-АЛЬЯНС» податкових накладних до ДПС України, Позивач звернувся із листом до ТОВ «ТЕХЕРЦЕНТР МАЯК ПЛЮС» із лисом за вих. №1 від 14.08.2023. У відповідь на надісланий лист за вих. №1 від 14.08.2023 отримано лист ТОВ ТЕХНОЦЕНТР МАЯК ПЛЮС» за вих № 18/08 від 18.08.2023. Відповідно до листа ТОВ «ТЕХНОЦЕНТР МАЯК ПЛЮС» за вих № 18/08 від 18.08.2023із додатками підтверджується, що ПН № 14 від 25.07.2022, ПН № 20 від 25.07.2022, ПН № 21 від 29.07.2022, ПН № 19 від 29.07.2022, ПН № 16 від 26.07.2022, ПН М 11 від 19.07.2022, ПН № 15 від 26.07.2022, ПН № 10 від 19.07.2022, ПН № 18 від 29.07.2022, ПН № 17 від 28.07.2022, ПН № 13 від 22.07.2022, ПН № 12 від 21.07.2022, ПН № 22 від 29.07.2022 були надіслані до ДПС України 15.08.2022.

У судовому засіданні 13.03.2024 суд заслухав вступну промову представника позивача, представника відповідача, дослідив письмові докази та перейшов до письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" зареєстроване як юридична особа, основний вид економічної діяльності 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.

Старший державний інспектор Львівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управлінням ДПС у Львівській області провів перевірку дотримання ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" вимог п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, за результатами перевірки складено акт від 08.05.2023 № 12064/13-01-04-10.

Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог ст. 192, ст. 120-1, п. 201.10 ст. 201 та підпункту 69.1,69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України, а саме порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.

Згідно з актом перевірки за даними Єдиного реєстру податкових накладних встановлено порушення щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних:

-податкова накладна від 09.06.2022 № 31, період 30.06.2022, зареєстрована 14.07.2022, 14 днів прострочення;

-податкова накладна від 15.06.2022 № 17, період 30.06.2022, зареєстрована 15.07.2022, 14 днів прострочення;

-податкова накладна від 25.07.2022 № 14, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 25.07.2022 № 20, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 29.07.2022 № 21, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 29.07.2022 № 19, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 26.07.2022 № 16, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 19.07.2022 № 11, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 26.07.2022 № 15, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 31.07.2022 № 10, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 29.07.2022 № 18, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 28.07.2022 № 17, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 25.07.2022 № 13, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 21.07.2022 № 12, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 29.07.2022 № 22, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення.

За результатами перевірки та на підставі складеного акта, відповідач 12.07.2023 прийняв податкове повідомлення-рішення № 16134/13-01-04-07, яким застосовано штраф на загальну суму 30218,63 грн.

Не погодившись із винесеним податковим повідомленням-рішенням позивач оскаржив його до суду.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН) реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з абзацом першим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до абзаців четвертого, п`ятого, дев`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Отже, фактично вказана норма визначає юридичний факт, яким платник податків може підтверджувати надіслання контролюючому органу даних для забезпечення обробки таких відомостей з метою їх подальшого відображення у ЄРПН.

Відповідно до абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Отож, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення ними вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Згідно з підпунктом 120-1.1 пункту 120-1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено підпунктом 120-1.1 пункту 120-1 статті 120-1 ПК України.

Обґрунтовуючи протиправність оскарженого податкового повідомлення-рішення, позивач вказує, що згадані в акті перевірки податкові накладні були надіслані позивачем до Державної податкової служби України з дотриманням граничних строків, встановлених для їх реєстрації пунктом 201.10 статті 201 ПК України, проте квитанції про реєстрацію податкових накладних від 25.07.2022 № 14, від 25.07.2022 № 20, від 29.07.2022 № 21, період 31.07.2022, від 29.07.2022 № 19, від 26.07.2022 № 16, від 19.07.2022 № 11, від 26.07.2022 № 15, період 31.07.2022, від 31.07.2022 № 10, від 29.07.2022 № 18, від 28.07.2022 № 17, від 25.07.2022 № 13, від 21.07.2022 № 12, від 29.07.2022 № 22 складені податковим органом лише 16.08.2022 о 15:34 год.

Як вбачається з матеріалів справи, під час камеральної перевірки податковий орган дійшов висновків, що податкові накладні, останнім днем реєстрації яких було 15.08.2022, згідно з квитанціями про реєстрацію вказаних податкових накладних зареєстровані 16.08.2022, із затримкою на 1 день.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що податкові накладні від 25.07.2022 № 14, від 25.07.2022 № 20, від 29.07.2022 № 21, період 31.07.2022, від 29.07.2022 № 19, від 26.07.2022 № 16, від 19.07.2022 № 11, від 26.07.2022 № 15, період 31.07.2022, від 31.07.2022 № 10, від 29.07.2022 № 18, від 28.07.2022 № 17, від 25.07.2022 № 13, від 21.07.2022 № 12, від 29.07.2022 № 22 направлені позивачем на реєстрацію своєчасно, а саме 15.08.2022 з 09:40 год. по 14:04, год. що підтверджується роздруківкою з програми M.E.Doc. У відповідній програмі зазначено очікується доставка - 15.08.2022, очікується доставка - 16.08.2022, повідомлення - 17.08.2022.

У свою чергу, лише 17.08.2022 позивачем отримані квитанції, що податкові накладні зареєстровані 16.08.2022 прийняті, реєстрація зупинена.

Отже, всупереч вимогам Податкового кодексу України, у день направлення на реєстрацію податкових накладних, позивачу не надійшло ані квитанції про реєстрацію податкових накладних, ані квитанції про відмову у такій реєстрації.

Суд звертає увагу, що у постанові від 22.11.2021 по справі №160/10558/19 Верховний Суд дійшов таких висновків:

«При розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми M.E.Doc є належним засобом доказування.

Згідно із «Інструкцією про застосування комп`ютерної програми "М.Е.Dос"» (модуль "Звітність"), податкові накладні створюються в комп`ютерній програми "1С бухгалтерія" і імпортуються в програму "М.Е.Dос" для їх перевірки, підписання та відправки на електронну адресу державної податкової служби.

У стовпці «Створено» вказується час та дата початку роботи над документом для його відправки на реєстрацію. Після цього ставиться печатка юридичної особи. Для проставлення печатки застосовується сертифікат печатки, після чого натискається команда «Відправити» і звіт надсилається на поштову адресу Центрів обробки електронних звітів.

Пунктом 7.2.6 вказаної Інструкції передбачено наявність «Протоколу роботи з документом», який містить усі записи про всі операції і події з документом із вказанням дати та часу їх здійснення.

Функція ж цього протоколу «Очікується доставка» фактично свідчить про те, що «податкові накладні відправлені, очікується доставка до податкового органу», про факт якої буде свідчити квитанції №1, яка надсилається платнику податків не пізніше наступного дня.»

Враховуючи наведені висновки, на переконання суду, долученими позивачем документами з сервісу електронного документообігу «M.E.Doc» підтверджується, що позивач, надіславши вказані вище податкові накладні 15.08.2022, вчинив всі необхідні від нього дії для їх реєстрації саме до граничного строку реєстрації.

У зв`язку з недотриманням саме контролюючим органом встановленого ПК України обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації таких накладних, такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.

Також з метою підтвердження, вчасної відправки ТОВ «"Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" податкових накладних до ДПС України, позивач звернувся із листом до ТОВ «ТЕХЕРЦЕНТР МАЯК ПЛЮС».

Відповідно до листа ТОВ «ТЕХНОЦЕНТР МАЯК ПЛЮС» за вих № 18/08 від 18.08.2023 із додатками підтверджується, що ПН № 14 від 25.07.2022, ПН № 20 від 25.07.2022, ПН № 21 від 29.07.2022, ПН № 19 від 29.07.2022, ПН № 16 від 26.07.2022, ПН М 11 від 19.07.2022, ПН № 15 від 26.07.2022, ПН № 10 від 19.07.2022, ПН № 18 від 29.07.2022, ПН № 17 від 28.07.2022, ПН № 13 від 22.07.2022, ПН № 12 від 21.07.2022, ПН № 22 від 29.07.2022 були надіслані до ДПС України 15.08.2022.

Також ТОВ «ТЕХНОЦЕНТР МАЯК ПЛЮС» на лист ТОВ "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" вих. №17 від 17.11.2023 повідомив, що податкові накладні № 10 від 19.07.2022, № 11 від 19.07.2022, № 12 від 21.07.2022, № 13 від 22.07.2022, № 14 від 25.07.2022 , №15 від 26.07.2022 , №16 від 26.07.2022 , № 17 від 28.07.2022 , № 18 від 29.07.2022, № 19 від 29.07.2022 , №20 від 25.07.2022 , № 21 від 29.07.2022, № 22 від 29.07.2022 були успішно відправлені на адресу приймального шлюзу Державної податкової служби 15.08.2022, одержувач: ЄДРПОУ 43005393 Державна податкова служба, використовуючи поштове з`єднання, що налаштоване в програмі «M.E.Doc», в розділі «Адміністрування - Параметри системи - Електронна пошта». Відправкою № 2 (з використанням прямого з`єднання) від 16.08.2023 зазначена у протоколах руху документів, виконано повторну відправку тих самих документів, з тим самим іменем документів. Відправлення документів по прямому з`єднанню (сервер прямого з`єднання I знаходиться за адресою http://193.200.32.43/WebSrvGate/gate.asmx) відбувається з IP адреси користувача на сервіс обміну документами та квитанціями з приймальним шлюзом. А відправлення документів по поштовому з`єднанню, використовує електронну пошту, що налаштована в ПЗ «M.E.Doc», в розділі «Адміністрування - Параметри системи - Електронна пошта», та відправляє на електронну пошту приймального шлюзу ДПС України zvit@sta.gov.ua. З обох шляхів, документи потрапляють на приймальний шлюз ДПС України.

Тому, висновки контролюючого органу про порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних є необґрунтованими та безпідставними.

Доводи Головного управління ДПС у Львівській області щодо того, що скриншоти з комп`ютерної програми «М.Е.Dос» не є належним доказом, оскільки їх створення теоретично можливе при відповідному налаштування комп`ютера, є лише припущенням та не спростовує висновків суду.

Щодо податкових накладних від 09.06.2022 № 31, від 15.06.2022 № 17, то суд зазначає таке.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

Зважаючи на вище викладене правове регулювання спірних правовідносин суд апеляційної інстанції зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

У той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій.

У період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Як свідчать встановлені обставини справи, податкові накладні № 31, № 17 виписані позивачем 09.06.2022 та 15.06.2022 за період 30.06.2022 (після 31.05.2022), а зареєстровані в ЄРПН 14.07.2022 та 15.07.2022.

Отже, вазані податкові накладні не стосуються періоду виписки з 1 лютого по 31 травня 2022 року, як це передбачено підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а тому позивач не звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію цих податкових накладних.

Тобто, дані податкові накладні зареєстровані з порушенням встановлених ПК України строків, а тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Таким чином, податкове повідомлення - рішення від 12.07.2023 № 16134/13-01-04-07 підлягає скасуванню в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних на суму 22 530,29 грн.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні положення відповідачем дотримані не були, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими частково, а тому позов підлягає частковому задоволенню.

Судові витрати розподілити відповідно до вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 6, 14, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" (вул. Стрйська, 108, м. Львів, 79004, ЄДРПОУ 41049786) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 12.07.2023 № 16134/13-01-04-07 в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних на суму 22 530,29 грн.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області за рахунок бюджетних асигнувань в користь Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "ВІП-АЛЬЯНС" 2684,00 грн судових витрат.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 09.05.2024.

Суддя Кедик М.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118957015
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/19857/23

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 09.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні