Рішення
від 09.05.2024 по справі 380/25324/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 травня 2024 рокусправа № 380/25324/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Кедик М.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БІТРЕЙД ВЕСТ" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "БІТРЕЙД ВЕСТ" (далі позивач, ТОВ "БІТРЕЙД ВЕСТ") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 12.06.2023 № 135/13-01-04-10.

Ухвалою від 02.11.2023 суддя відкрила провадження у справі та призначила справу до розгляду в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою від 29.11.2023 суд задовольнив клопотання представника позивача про проведення судового засідання у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою, постановленою в підготовчому засіданні 07.02.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на підставі акта від 10.05.2023 № 12445/13-01-04-10/39680084 винесене податкове повідомлення-рішення 12.06.2023 № 135/13-01-04-10 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 108 705,32 грн, застосованих відповідно до ст.120-1 ПК України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних. Вказує, що податкові накладні, перелік яких визначений в акті перевірки, були виписані ТОВ «Бітрейд Вест» та подані до податкового органу з використанням спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «АРТ-Звіт Pro» в строки, які передбачені п. 201.10 статті 201 ПК України протягом операційного дня, починаючи з 8-ї до 20-ї години відповідного дня. Посилання ГУ ДПС у Львівській області в оскарженому акті перевірки на зазначені у таблиці акту дати реєстрації податкових накладних в ЄРПН є неприпустимим, адже такі дати не відповідають датам фактичного подання податкових накладних для реєстрації.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву від 23.11.2023 вх. № 90532, у якому зазначає, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем. Водночас, п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено підпунктом 69.18 згідно із Законом № 2120-ІХ від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав законної сили 17.03.2022. Згідно з підп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години. Саме в такій редакції діяв підп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України станом на 15.01.2023, тобто на граничний день реєстрації податкових накладних позивача.

Представник позивача подав відповідь на відзив від 31.01.2024 (вх. № 7941). У поданій відповіді на відзив позивач зазначає, що посилання відповідача на те, що контролюючий орган застосував до спірних правовідносин не норму п. 2, 3 Порядку № 1246, а норму підп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України як таку, що має вищу юридичну силу, та прийнята з метою впорядкування положень чинного законодавства на період дії воєнного стану, позивач вважає недоречним, адже спір між сторонами виник не через те подані податкові накладні до 18 години чи до 20 години, а через те, чи вважаються спірні накладні зареєстрованими у день їх надсилання, якщо протягом операційного дня не було надіслано квитанцію щодо їх реєстрацію/відмову у реєстрації. З урахуванням того, що підп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не внесено змін до порядку № 1246 в частині визначення меж операційного дня, та того, що Позивачу не було надіслано квитанцію до 20 години операційного дня, а відтак спірні накладні вважаються зареєстрованими у день їх надсилання.

У судовому засіданні 28.02.2023 суд заслухав вступну промову представника позивача, представника відповідача, дослідив письмові докази та перейшов до письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

ТОВ "БІТРЕЙД ВЕСТ" зареєстроване як юридична особа, основний вид економічної діяльності 46.38 оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками.

Старший державний інспектор Городоцького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управлінням ДПС у Львівській області провів перевірку дотримання ТОВ "БІТРЕЙД ВЕСТ" вимог п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, за результатами перевірки складено акт від 10.05.2023 № 12445/13-01-04-10/39680084.

Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог ст. 192, ст. 120-1, п. 201.10 ст. 201, а саме порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних:

до 15 календарних днів на суму ПДВ - 1021501,19 грн;

від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ - 0 грн;

від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ - 0 грн;

від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ - 13838,03 грн;

на 366 і більше календарних днів на суму ПДВ - 0 грн.

Згідно з актом перевірки за даними Єдиного реєстру податкових накладних встановлено порушення щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних:

-податкова накладна від 02.06.2022 № 5, період 30.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 06.06.2022 № 7, період 30.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 06.06.2022 № 6, період 30.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 01.06.2022 № 4, період 30.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 22.06.2022 № 12, період 30.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, 3 дні прострочення;

-податкова накладна від 22.06.2022 № 11, період 30.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, 3 дні прострочення;

-податкова накладна від 29.07.2022 № 17, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 20.07.2022 № 9, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 31.07.2022 № 20, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 26.07.2022 № 15, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 22.07.2022 № 12, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 31.07.2022 № 21, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 26.07.2022 № 34, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 29.07.2022 № 16, період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 06.07.2022 № 4, період 31.07.2022, зареєстрована 01.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 01.07.2022 № 3, період 31.07.2022, зареєстрована 01.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 26.07.2022 № 3, період 31.07.2022, зареєстрована18.08.2022, 3 дні прострочення;

-податкова накладна від 20.07.2022 № 1 , період 31.07.2022, зареєстрована 16.08.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 22.07.2022 № 2 період 31.07.2022, зареєстрована 17.08.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 18.07.2022 № 36 період 31.07.2022, зареєстрована 17.08.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 26.07.2022 № 35 період 31.07.2022, зареєстрована 17.08.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 23.08.2022 № 3 період 31.08.2022, зареєстрована 16.09.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 31.08.2022 № 8 період 31.08.2022, зареєстрована 16.09.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 31.08.2022 № 9 період 31.08.2022, зареєстрована 16.09.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 23.08.2022 №2 період 31.08.2022, зареєстрована 16.09.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 18.08.2022 № 1 період 31.08.2022, зареєстрована 16.09.2022, 1 день прострочення;

-податкова накладна від 27.09.2022 № 7 період 30.09.2022, зареєстрована 19.10.2022, 4 дні прострочення;

-податкова накладна від 30.09.2022 № 10 період 30.09.2022, зареєстрована 19.10.2022, 4 дні прострочення;

-податкова накладна від 30.09.2022 № 9 період 30.09.2022, зареєстрована 19.10.2022, 4 дні прострочення;

-податкова накладна від 23.09.2022 № 5 період 30.09.2022, зареєстрована 19.10.2022, 4 дні прострочення;

-податкова накладна від 19.09.2022 № 3 період 30.09.2022, зареєстрована 18.10.2022, 3 дні прострочення;

-податкова накладна від 30.09.2022 № 12 період 30.09.2022, зареєстрована 18.10.2022, 3 дні прострочення;

-податкова накладна від 30.09.2022 № 11 період 30.09.2022, зареєстрована 18.10.2022, 3 дні прострочення;

-податкова накладна від 31.10.2022 № 7 період 31.10.2022, зареєстрована 17.11.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 31.10.2022 № 9 період 31.10.2022, зареєстрована 17.11.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 18.10.2022 № 2 період 31.10.2022, зареєстрована 17.11.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 24.10.2022 № 5 період 31.10.2022, зареєстрована 17.11.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 24.10.2022 № 4 період 31.10.2022, зареєстрована 17.11.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 31.10.2022 № 8 період 31.10.2022, зареєстрована 17.11.2022, 2 дні прострочення;

-податкова накладна від 18.02.2022 № 2 період 28.02.2022, зареєстрована 19.04.2023, 279 днів прострочення;

-податкова накладна від 28.02.2022 № 4 період 28.02.2022, зареєстрована 19.04.2023, 279 днів прострочення;

-податкова накладна від 11.02.2022 № 1 період 28.02.2022, зареєстрована 19.04.2023, 279 днів прострочення;

-податкова накладна від 28.02.2022 № 5 період 28.02.2022, зареєстрована 19.04.2023, 279 днів прострочення;

-податкова накладна від 11.02.2022 № 3 період 28.02.2022, зареєстрована 19.04.2023, 279 днів прострочення.

За результатами перевірки та на підставі складеного акта, відповідач 12.06.2023 прийняв податкове повідомлення-рішення № 13513/13-01-04-10, яким застосовано штраф на загальну суму 108705,32 грн.

Позивач звернувся до відповідача із скаргою на вказане податкове повідомлення-рішення.

Рішенням від 21.09.2023 № 28084/6/99-00-06-03-01-06 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення від 12.06.2023 № 13513/13-01-04-10 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.08.2023 № 3 - без змін.

Не погодившись із винесеним податковим повідомленням-рішенням позивач оскаржив його до суду.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН) реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з абзацом першим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до абзаців четвертого, п`ятого, дев`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Отже, фактично вказана норма визначає юридичний факт, яким платник податків може підтверджувати надіслання контролюючому органу даних для забезпечення обробки таких відомостей з метою їх подальшого відображення у ЄРПН.

Відповідно до абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Отож, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення ними вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Згідно з підпунктом 120-1.1 пункту 120-1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено підпунктом 120-1.1 пункту 120-1 статті 120-1 ПК України.

Обґрунтовуючи протиправність оскарженого податкового повідомлення-рішення, позивач вказує, що згадані в акті перевірки податкові накладні були надіслані позивачем до Державної податкової служби України з дотриманням граничних строків, встановлених для їх реєстрації пунктом 201.10 статті 201 ПК України, проте квитанції про реєстрацію зазначених податкових накладних складені податковим органом лише 01.07.2022 о 08:05:05 год.,18.07.2022 о 08:10:27 год., 18.07.2022 о 08:10:35 год., 16.08.2022 о 08:13:04 год., 16.08.2022 о 08:10:04 год., 16.08.2022 о 08:05:40 год., 16.08.2022 о 08:03:34 год., 16.08.2022 о 08:01:40 год., 16.08.2022 о 08:01:55 год., 16.08.2022 о 08:07:49 год.,01.08.2022 о 08:01:20 год., 01.08.2022 о 08:07:52 год., 16.09.2022 о 08:03:36 год., 16.09.2022 в 08:02:54 год., 16.09.2022 о 08:08:18 год., 16.09.2022 о 08:06:01 год., 16.09.2022 о 08:06:36 год.,19.10.2022 о 10:42:50 год., 19.10.2022 в 10:42:50 год., 19.10.2022 о 10:36:57 год., 19.10.2022 о 10:41:59 год., 18.10.2022 о 13:31:34 год., 18.10.2022 о 15:25:46 год.,18.10.2022 о 14:48:20 год.

У судовому засіданні представник відповідача, обґрунтовуючи правомірність притягнення позивача до фінансової відповідальності за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, вказує, що згадані в акті перевірки податкові накладні направлені позивачем на реєстрацію після 18 год. 00 хв., тобто вже після закінчення операційного дня, тому зареєстровані податковим органом на наступний день.

Суд зазначає, що механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначено у Порядку ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі Порядок № 1246), який є та був чинним на час спірних правовідносин.

Згідно з пунктом 1 Порядку № 1246, операційним днем є частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

У пункті 13 Порядку № 1246 передбачено формування за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).

Згідно з підпунктом 14.1.56-2 пункту 14.1 статті 14 ПК України електронний кабінет сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Взаємодія реалізується через: портальне рішення для користувачів - платників податків, робота в якому здійснюється он-лайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов`язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування; портальне рішення для користувачів - державних органів, у тому числі контролюючих; програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету; інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Відповідно до пункту 42-1.2 статті 42-1 ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, реєстрації, коригування податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних та акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

При цьому згідно з пунктом 42-1.6 цієї ж статті ПК України електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17 березня 2022 року, доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, зокрема, підпунктом 69.18, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Зміст норми підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.

Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.

Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.

Водночас аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.

Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, у робочі дні з 8 години до 18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.

Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.

При цьому задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

Наведений підхід узгоджується з принципом «належного урядування», згідно з яким у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи мають діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, параграф 120, ECHR 2000-I; «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, параграф 128, ECHR 2004-XII; «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, параграф 72; «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, параграф 51).

У рішенні у справі «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини вказав на те, що принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не можуть мати можливість уникати виконання своїх обов`язків (заява № 29979/04, параграф 70).

Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), параграф 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. The Czech Republic), заява № 36548/97, параграф 58). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, параграф 74).

Зокрема, на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, параграф 74; «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, параграф 37) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), параграф 128; «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), параграф 119).

У подальшому законодавець усунув неоднозначність правового регулювання закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Ці зміни внесені до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України згідно із Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08 лютого 2023 року.

Згідно з введеною нормою визначення операційного дня для цілей вчинення платником дій щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування не пов`язано з робочими днями, а також розширено часові межі для вчинення належних дій платником податку.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 14.12.2023 у справі № 260/5659/22, які суд враховує при вирішенні цього спору відповідно до вимог частини п`ятої статті 242 КАС України.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що з огляду на дати складення позивачем податкових накладних, зазначених в акті перевірки (по 15 календарний день (включно)), граничним строком подання на реєстрацію таких податкових накладних є період з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин 30.06.2022, 31.07.2022, 31.08.2022, 30.09.2022, 31.10.2022 (включно).

А, отже, позивач, відправивши на реєстрацію податкові накладні від 02.06.2022 № 5, від 06.06.2022 № 7, - від 06.06.2022 № 6, від 01.06.2022 № 4, від 22.06.2022 № 12, від 22.06.2022 № 11, від 29.07.2022 № 17, від 20.07.2022 № 9, від 31.07.2022 № 20, від 26.07.2022 № 15, від 22.07.2022 № 12, від 31.07.2022 № 21, від 26.07.2022 № 34, від 29.07.2022 № 16, від 06.07.2022 № 4, від 01.07.2022 № 3, від 26.07.2022 № 3, від 20.07.2022 № 1 , від 22.07.2022 № 2 від 18.07.2022 № 36, від 26.07.2022 № 35, від 23.08.2022 № 3, від 31.08.2022 № 8, від 31.08.2022 № 9, від 23.08.2022 №2, від 18.08.2022 № 1, від 27.09.2022 № 7, від 30.09.2022 № 10, від 30.09.2022 № 9, від 23.09.2022 № 5, від 19.09.2022 № 3, від 30.09.2022 № 12, від 30.09.2022 № 11, від 31.10.2022 № 7, від 31.10.2022 № 9, від 18.10.2022 № 2, від 24.10.2022 № 5, від 24.10.2022 № 4, від 31.10.2022 № 8 у період з 18 год. 25 хв. по 19 год. 58 хв., тобто, у межах операційного дня граничного строку, виконав обов`язок щодо своєчасної їх реєстрації, тому притягнення його до фінансової відповідальності на підставі підпункту 120-1.1 пункту 120.1 статті 120 ПК України є протиправним.

Таким чином, податкове повідомлення - рішення від 12.06.2023 № 135/13-01-04-10 підлягає скасуванню в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації вищевказаних податкових накладних на суму 103 170,11 грн.

При цьому, в іншій частині податкове повідомлення - рішення від 12.06.2023 № 135/13-01-04-10 не підлягає скасуванню, оскільки реєстрацію податкових накладних від 18.02.2022 № 2 період 28.02.2022, від 28.02.2022 № 4 період 28.02.2022, від 11.02.2022 № 1 період 28.02.2022, від 28.02.2022 № 5 період 28.02.2022, від 11.02.2022 № 3 в ЄРПН підприємством здійснено з порушенням строку, визначеного ст. 201 ПК України, чого не спростовано представником позивача, а отже контролюючий орган правомірно застосував штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення термінів їх реєстрації.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні положення відповідачем дотримані не були, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими частково, а тому позов підлягає частковому задоволенню.

Судові витрати розподілити відповідно до вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 6, 14, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Позов Товариство з обмеженою відповідальністю "БІТРЕЙД ВЕСТ" (вул. Львівська, 55, смт. Івано-Франкове, Яворівський район, Львівська область, 81070, ЄДРПОУ 39680084) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 12.06.2023 № 135/13-01-04-10 в частині застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних на суму 103 170,11 грн.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області в користь Товариство з обмеженою відповідальністю "БІТРЕЙД ВЕСТ" 2684,00 грн судових витрат.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 09.05.2024.

Суддя Кедик М.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118957018
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/25324/23

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 09.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні