Рішення
від 10.05.2024 по справі 600/8170/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/8170/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Гарнізонної військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_1 , про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач), звернувся в суд з позовом до Гарнізонної військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_1 (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову від 17.11.2023 року №3773 гарнізонної військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_1 ;

- зобов`язати гарнізонну військово-лікарську комісію в/ч НОМЕР_1 призначити та провести повторний медичний огляд, з урахуванням вимог ст.36 додатку 22 Наказу 402, даних останніх обстежень та інших захворювань, та за необхідності призначити стаціонарне обстеження та лікування.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1. Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що є військовослужбовцем за мобілізацією, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року "Про мобілізацію". Згідно наказу командира частини останній проходить службу у Збройних Силах України.

Звертав увагу суду на те, що під час виконання бойового завдання отримав поранення, за наслідками якого має вкрай негативний стан здоров`я (контузія та глухуватість на обидва вуха), що в свою чергу унеможливлює подальше несення військової служби. Зазначене підтверджується висновками та консультаціями медичних спеціалістів.

Водночас, позивач зазначив, що за результатами медичного обстеження та медичного огляду останнього, посадові особи відповідача дійшли висновку, про визнання позивача придатним до військової служби, на підставі якого прийнято оскаржувану постанову, яка на думку позивача є протиправною, а висновок сформованим без проведення належного медичного огляду та обстеження.

Окрім іншого, позивач наголошував на тому, що при прийнятті спірного рішення відповідачем не враховано вимоги профільного Положення № 402, в частині дотримання процедури прийняття, що також підтверджує його протиправність.

2. Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого заперечив щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Звертав увагу суду на те, що внаслідок отриманих поранень, позивача направлено на медичний огляд, який проводиться військово-лікарською комісією, шляхом проведення об`єктивного огляду, анамнестичне опитування щодо стану здоров`я, виконання функціональних проб, тощо. При цьому зазначив, що медичний огляд позивача проведений у відповідності до вимог Положення 402. За результатами прийнято обґрунтований висновок, про придатність позивача до військової служби, враховуючи отриманні поранення останнього під час виконання бойового завдання.

Заперечуючи проти позову також зазначив, що виключно до компетенції військово-лікарської комісії належать повноваження надавати оцінку стану здоров`я позивача та, відповідно вирішувати питання про придатність останнього до військової служби.

Відтак, відповідач наголошував на тому, що суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає останній під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності для проходження військової служби, оскільки це не входить до повноважень суду, а є дискреційними повноваженнями військової лікарської комісії.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.

1. Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи, за наявними у справі матеріалами.

2. Ухвалою суду відмовлено в задоволенні клопотання позивача про залучення співвідповідача.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.

1. ОСОБА_1 , призваний по мобілізації ІНФОРМАЦІЯ_1 , старший лейтенант, перебуває па посаді командира 2 взводу артилерійської батареї військової частини НОМЕР_2 .

2. 03.07.2023 року позивач під час виконання бойового завдання в с.Кам`янське, Запоріжської області отримав мінно-вибухову травму з ураженням нижньої кінцівки.

3. З матеріалів справи судом встановлено, що позивач проходив лікування в КНП «Запоріжська клінічна лікарня» Запорізької обласної ради, з діагнозом: травматичний перерив підколінної артерії, підколінної вени праворуч; вогнепальне уламкове поранення правої нижньої кінцівки; гостра ішемія 2а ст (турнікет гемостатичний). Нейропатія правої нижньої кінцівки посттравматична (посттурнікетна). Дірчастий перелом ДМЕ правої стегнової кістки. ВОСП правого стегна (виписка із медичної карти стаціонарного хворого №11929 від 06.07.2023).

4. 07.07.2023 направлений в КП «Дніпропетровська обласна клінічна лікарня імені І.І. Мечникова «ДОР», м.Дніпро, де пройшов стаціонарне лікування та виписаний з діагнозом: вогнепальне осколкове поранення правої підколінної ділянки з ушкодженням підколінної артерії. Травматичний перерив підколінної артерії, підколінної вени справа; гостра ішемія 2 «А» ступеня (турнікетний синдром), Нейропатія правої нижньої кінцівки посттравматична (посттурнікетна). Дірчастий перелом ДМЕ правої стегнової кістки. СПО (04.07.2023): аутовенозне протезування підколінної артерії; шов підколінної вени справа; ПХО вогнепальної рани правої н/кінцівки. Фасціотомія правої гомілки (стороннє тіло з кістки видалено, ознак травматичного ураження сідничного нерву не виявленно) (виписка із медичної карти стаціонарного хворого №е11042 від 12.07.2023).

5. 12.07.2023 року проходив лікування в Українському державному науково - дослідному інституті медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України, з основним діагнозом: ВОСП правої підколінної ділянки з ушкодженням підколінної артерії. Травматичний перерив підколінної артерії і вени справа; гостра ішемія 2 «А» ступеня. Нейропатія правої нижньої кінцівки, посттравматична. Дірчастий перелом правої стегнової кістки. СПО (04.07.2023): аутовенозне протезування підколінної артерії; шов підколінної вени справа; ПХО рани правої н/кінцівки. Фасціотомія правої гомілки. Зашиті рани правого стегна, гранулюючі рани правої н/гомілки. СПО (25.07.23 аутодермопластика правої підколінної ділянки). Супутній. Посттраматчина нейропатія правого в/гомілкового нерву з сенсорними розладами в дистальних відділах правої н/кінцівки, що підтверджується випискою із медичної карти стаціонарного хворого №4098 від 07.08.2023.

6. Згідно довідки ВЛК військової частини НОМЕР_3 №9337 від 08.08.2023 встановлено причинний зв`язок поранення, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби та надані рекомендації щодо відпустки за станом здоров`я на 30 діб.

7. Згідно постанови №2976 від 07.09.2023 гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_1 , за результатами медичного огляду встановлений діагноз: незміцнілі рубці правої нижньої кінцівки після операцій: (03.07.2023) ПХО вогнепальних ран, аутовенозне протезування правої підколінної артерії, шов вени справа, фасціотомія правої гомілки; (04.07.2023) етапної хірургічної обробки ран з накладенням вторинних відстрочених швів на середню третину нижньої кінцівки; (25.07.2023) аутодермоплатика рани правої підколінної ділянки з приводу вогнепального осколкового сліпого поранення (03.07.2023) м`яких тканин правої підколінної ділянки з ушкодженням підколінної артерії з тимчасовим функціональним розладом. За наказом МОЗ України від 04.07.2007 №370 - травма тяжка.

8. З урахуванням довідки про обставини поранення №54 від 02.08.2023 виданою командиром в/ч НОМЕР_2 №54 від 02.08.2023 комісією ВЛК уточнений причинний зв`язок поранення: ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини, надані рекомендації щодо відпустки за станом здоров`я на 30 діб.

9. 10.10.2023проведено обстеження в КНП «Чернівецький обласний медичний діагностично-реабілітаційний центр» - кольорове дуплексне сканування вен та артерій нижніх кінцівок, наданий висновок: стан після ауто-венозного протезування правої підколінної артерії, прохідність артерії відновлена. Ехографічних та допплерографічних ознак системних порушено кровотоку не виявлено.

10. Наданий також висновок судинного хірурга в/ч НОМЕР_1 , тотожний постанові №2976 від 07.09.2023 гарнізонної ВЛК військової частини НОМЕР_1 , та надані рекомендації щодо проходження реабілітаційного лікування в ОКНП «Чернівецький обласний госпіталь ветеранів війни» Чернівецької обласної ради терміном на 21 день.

11. В період з 17.10.2023 по 06.11.2023 пройдений курс лікування в КП «Обласний госпіталь ветеранів війни Івано-Франківської обласної ради», надана виписка №2267 від 06.11.2023 з наступним клінічним діагнозом:

а) основний: змішана післятравматичина контрактура правого колінного суглобу внаслідок ВОСП (03.07.23) правого стегна, м`яких тканин правої підколінної ділянки з ушкодженням підколінної артерії, перелом дистального мета епіфізу правої стегнової кістки. Стан після оперативного лікування: 03.07.23 - ПХО; 04.07.23 етапна хірургічна обробка, ауто венозне протезування правої підколінної артерії, шви вени справа, фасціотомія правої гомілки; накладенням вторинних відтермінованих швів на середню третину нижньої кінцівки; 25.07.23 - етапна хірургічна обробка, аутодермопластика рани правої підколінної ділянки.

б) ускладнений: посттраматична (пост турнікетна) нейропатія правої н/к з гіпертензією;

Дані об`єктивного обстеження: Правий колінний суглоб гіперемований, теплий на дотик, при пальпації болючий. Активні рухи колінним суглобом обмежені, болючі. Обмежене активне згинання та розгинання правого колінного суглобу. Під час УЗД правого колінного суглобу 18.10.2023 з медіального боку підколінної ділянки візуалізується паталогічне утворення з нерівними контурами, підвищеної ехогенності, з невеликими ділянками рідинного компоненту. Під час флюорографії виявлене стороннє тіло між виростками правої стегнової кістки по задній поверхні. Встановлені ознаки варикозної трансформації окремих гілок ВПВ білатерально. Рекомендації лікарняного закладу: продовжити реабілітацію.

12. 17.11.2023 року Гарнізонною військово-лікарською комісією в/ч НОМЕР_1 ухвалена постанова №3773 від 17.11.2023, відповідно до якої під час проведення медичного огляду встановлений діагноз та причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): Наслідки операцій: (03.07.2023) ПХО ран; (04.07.2023) етапної хірургічної обробки, аутовенозне протезування правої підколінної артерії, шов вени справа, фасціотомія правої гомілки; (04.07.2023) етапної хірургічної обробки, з накладенням вторинних відстрочених швів на середню третину нижньої кінцівки; (25,07.2023) етапної хірургічної обробки аутодермоплатика рани правої підколінної ділянки з приводу вогнепального осколкового сліпого поранення м`яких тканин правої підколінної ділянки з ушкодженням підколінної артерії у вигляді зміцнілих шкірних рубців правої нижньої кінцівки, посттравматичного; (03.07.2023) лімфоцеле підколінної ділянки справа з незначним порушенням кровообігу; післятравматична (03.07.2023) невропатія правого гомілкового нерву з незначно вираженими чутливими розладами з незначним порушенням функції верхньої кінцівки. За наказом МОЗ України від 04.07.2007 №370 - травма тяжка. Поранення, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини (підтверджено довідкою про обставини поранення, виданою командиром в/ч НОМЕР_2 №54 від 02.08.2023).

Хронічна двобічна сенсоневральна приглухуватість зі стійким зниженням слуху при сприйнятті шепітної мови на відстані до 5 м на праве вухо та більше 5 м на ліве вухо. Хронічний гастріт в стадії нестійкої ремісії без порушення вгодованості. Дискенезія жовчного міхура гіпокінетичного типу. Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військово служби.

Комбінована контрактура лівого плечового суглоба після часткового розриву (2021) сухожилка лівого великотрудного м`язу з незначним порушенням функції лівої верхньої кінцівки. Травма, НІ, не пов`язана з проходженням військової служби.

На підстав статей 42в, 76в, 78в, 54г графи III Розладу хвороб, графи -10 ТДВ- Б - Придатний до служби у Десантно-штурмових військах.

ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.

1. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України "Про військову службу і військовий обов`язок" від 25.03.1992 № 2232-XII (далі Закон № 2232-XII).

2. Відповідно до статті 1 цього Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (частини 1-3 статті 1 Закону).

Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (частина 7 статті 1 Закону № 2232-XII).

3. Згідно з частиною 9 статті 1 № 2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

Відповідно до частини 10 статті 1 Закону № 2232-XII громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані:

прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів;

проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України;

проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

4. З метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи, наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008року №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі по тексту - Положення №402).

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з пунктом 1.2 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України).

Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

5. З огляду на наведене, враховуючи те, що позивач є військовозобов`язаним, суд зазначає, що його медичний огляд проводився саме за графою ІІ Розкладу хвороб.

Відповідно до п.п. 2.5.1 п. 2.5 розділу І Положення № 402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.

Згідно вимог Положення № 402 на підставі затвердженого переліку начальник ВМКЦ регіону своїм наказом призначає позаштатні постійно діючі ВЛК, їх персональний склад і визначає порядок їх роботи.

При цьому слід зазначити, що позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (у гарнізонних, госпітальних ВЛК не менше ніж три лікарі, в інших ВЛК і ЛЛК- терапевта, хірурга, невропатолога, окуліста, стоматолога, оториноларинголога, психіатра) і секретаря з середньою медичною освітою. До складу ВПК (ЛЛК) можуть призначатись лікарі інших спеціальностей.

6. Судом встановлено, що наказом начальника наказом командира військової частини НОМЕР_1 № 450 від 21.12.2022 року організовано службову діяльність у військовій частині НОМЕР_1 на 2023 рік та визначено склад позаштатної постійної діючої гарнізонної військово - лікарської комісії та позаштатної постійно діючої військово - лікарської комісії.

7. Так, Положення №402 визначено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема: щодо військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти);

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Зі змісту п.п. 6.1. та 6.2 розділу VI Положення № 402 визначено, що направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ІНФОРМАЦІЯ_2 , начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Прямі начальники від командира окремої частини, йому рівних та вище мають право направляти підпорядкованих військовослужбовців на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби за рекомендацією лікаря, у разі виявлення у військовослужбовця під час обстеження або лікування захворювань, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), що можуть обмежувати придатність або зумовлювати непридатність до військової служби.

Також, направлення військовослужбовців на медичний огляд ВЛК прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище проводиться у випадках, визначених Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153, та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2009 року за № 438/16454.

Керівники органів управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, за потреби, направляють на медичний огляд ВЛК військовослужбовців, які за вироком суду засуджені до тримання в дисциплінарному батальйоні або до кримінального покарання у вигляді арешту.

Направлення із зазначенням військового звання, прізвища, ім`я та по батькові, дати народження, місяця та року призову (прийняття) на військову службу, ТЦК та СП, яким призваний у Збройні Сили України (колишнього СРСР), попереднього діагнозу та мети огляду (направлення на огляд може бути підписане начальником штабу (від начальника штабу полку та вище) або начальником кадрового органу (від начальника управління роботи з особовим складом об`єднання та вище) із посиланням на рішення відповідного командира (начальника). Зразок направлення наведено в додатку 14. Направлення на медичний огляд ВЛК, видане військовослужбовцю, обов`язкове до виконання.

Крім того: на осіб, які направляються на огляд з приводу поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних у період проходження ними військової служби, - оригінал або належним чином засвідчена копія довідки про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва);

Пунктом 6.4 розділу VI Положення № 402 у разі виявлення під час обстеження або лікування у закладі охорони здоров`я (установі) у військовослужбовця захворювання, наслідків травми (поранення, контузії, каліцтва), які зумовлюють непридатність до військової служби (пункти «а», «б» статей Розкладу хвороб, без індивідуальної оцінки), ці особи направляються на медичний огляд для встановлення ступеня придатності до військової служби за рішенням начальника (керівника) закладу охорони здоров`я (установи) на підставі подання начальника (керівника) лікувального відділення, в якому обстежується (лікується) військовослужбовець, про що робиться запис у медичній карті стаціонарного (амбулаторного) хворого (медичній книжці), який завіряється підписом начальника (керівника) закладу охорони здоров`я (установи).

Військовослужбовці, які перебували в місцях несвободи внаслідок збройної агресії проти України обов`язково направляються на медичний огляд ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби та встановлення причинного зв`язку захворювань (травм, поранень, контузій, каліцтв) за рішенням начальника (керівника) закладу охорони здоров`я (установи) на підставі подання начальника (керівника) лікувального відділення, в якому обстежується (лікується) військовослужбовець після звільнення з місць несвободи або за направленням прямих начальників від командира військової частини, йому рівних та вище.

8. Звертаючись до суду, позивачем наводились аргументи з приводу того, що в останнього вкрай негативний стан здоров`я внаслідок отриманого поранення. Відтак, він фізично позбавлений можливості виконувати покладенні на нього обов`язки по місцю служби, а тому вважає, що спірна постанова про визнання позивача придатним до військової служби є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно приписів підпункту г пункту 20.3 Положення № 402 визначено, що при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту: (окрім іншого) - придатний.

Аналізуючи наведене вище слід дійти висновку, що запозивачем надалі зберігається обов`язок для продовження несення військової служби в частині (підрозділі) забезпечення, військових комісаріатах, установі, організації, навчальному закладі, тощо, та при цьому виконувати обов`язки щодо несення військового служби з врахуванням стану здоров`я.

9. Суд також критично оцінює доводи позивача, про наявність у нього захворювань, які унеможливлюють проходження ним військової служби, що підтверджується наявними у нього медичними документами та неврахування таких документів членами ВЛК. Разом з тим, суд звертає увагу на те, що до матеріалів справи позивачем не надано доказів на підтвердження того, що під час проходження ВЛК він надав лікарям комісії наявні у нього медичні документи на підтвердження того, що його стан здоров`я незадовільний, що в свою чергу викликало б сумніви щодо придатності позивача до військової служби в особливий період та слугувало підставою для прийняття ВЛК відповідного рішення (постанови ВЛК).

Водночас, суд звертає увагу на те, що зі змісту спірної постанови та медичної довідки, за наслідками проведеного медичного обстеження позивача судом встановлено, що комісією ВЛК надано оцінку стану здоров`я позивача, враховано та досліджено медичні обстеження останнього щодо отриманих травм під час виконання бойового завдання, та зроблено висновок про придатність позивача до несення військової служби.

Так, зокрема, за результатами проведеного медичного огляду позивача складено оскаржувану постанову та довідку про придатність останнього до військової служби, на підставі вимог статей 42в, 76в, 78в, 54 г графи ІІІ Розкладу хвороб, графи 10 ТДВ - Б.

Водночас, суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у даній категорії справ. Так, Верховний Суд у своїх постановах неодноразово наголошував на тому, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.

Отже, у разі наявності сумніву у позивача щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності до військової служби, він мав право звернутися до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду відповідної постанови.

Так, відповідно, п.п. 2.3.3 п. 2.3 розділу І Положення № 402 встановлено, що на Центральну військово-лікарську комісію покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.

Згідно з п.п. 2.3.4 п. 2.3 розділу І Положення № 402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Разом з тим, доказів, що позивач звертався до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду висновку відповідача, суду надано не було.

Отже, розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак, суд не може здійснювати власну оцінку обґрунтованості прийняття певного висновку, оскільки, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка обґрунтованості висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний чи не придатний (обмежено придатний) до військової служби.

10. Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів). (ст. 90 КАС України).

11. Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

12. Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому з огляду на наведені вище норми та обставини справи, зважаючи на правову позицію Верховного Суду у цій категорії справ, суд дійшов висновку, про відмову у задоволенні позову.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

2. Враховуючи те, що в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про розподіл судових витрат.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Гарнізонної ВЛК ВЧ НОМЕР_1 - відмовити повністю.

2. Розподіл судових витрат не здійснюється.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 АДРЕСА_1 ).

Відповідач - Гарнізонна військово-лікарська комісія в/ч А1028 (вул. Героїв Майдану, буд. 41, м. Чернівці, 58001, код ЄДРПОУ: 07910219).

Суддя О.В. Боднарюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118958210
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби

Судовий реєстр по справі —600/8170/23-а

Рішення від 10.05.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні