ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.05.2024 Справа № 917/329/24
Господарський суд Полтавської області у складі судді Кльопова І.Г., розглянувши у спрощеному позовному провадженні матеріали справи
за позовною заявою Державної екологічної інспекції Центрального округу, вул.Коцюбинського, 6, м.Полтава, 36039
до Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, вул.Центральная, 66, с.Омельник, Кременчуцький район, Полтавська область,39713
про стягнення грошових коштів
встановив:
До Господарського суду Полтавської області надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції Центрального округу до відповідача Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області про стягнення 21888,00грн. збитків, заподіяні державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства зумовленої засміченням земель відходами.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 04.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі; розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Частиною 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.
Згідно приписів ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Вказана ухвала суду від 19.0.22024 була надіслана відповідачу 04.03.2024 надіслано відповідачу в його електронний кабінет 07.03.2024, що підтверджується Довідкою про доставку електронного листа.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на позов у визначений у відповідності до положень Господарського процесуального кодексу України строк не скористався.
Справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч. 2 ст. 233 ГПК України це рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Державною екологічною інспекцією Центрального округу (далі - Інспекція) при здійсненні планового заходу (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині здійснення делегованих повноважень ОМЕЛЬНИЦЬКОЮ СІЛЬСЬКОЮ РАДОЮ (код ЄДРПОУ 40121489), 39713, Полтавська обл., Кременчуцький р-н, село Омельник, вул. Центральна, буд. 66, (акт від 18.06.2021 №06 28/425) на земельній ділянці, розташованій за межами населеного пункту с. Щербаки між садовими товариствами «Дормашівець» та «Яблунька» в лісових насадженнях з геолокацією засмічених земель 49.120141, 33.563607, виявлено розміщення у відкритому ґрунті відходів комунальних змішаних - код 7720.3.1.01 згідно ДК 005-96. Вказане є порушенням ст. 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ет.21 Закону України «Про відходи». За результатами проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства складено Акт № 06-28/425 від 18.06.2021 та зафіксовано виявлені порушення.
Зокрема, перевіркою встановлено, що:
Омельницька сільська рада (код ЄДРПОУ 40121489) зареєстрована за адресою: 39713, Полтавська, область, Кременчуцький район, с. Омельник, вул. Центральна, будинок 66 виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань за № 513343108892 від 03.12.2020 року. Основний вид діяльності за КВЕД: 84.11 Державне управління загального характеру.
Селищній раді підпорядковані 20 населених пунктів, кількість населення 5411 осіб, загальна площа території 22 482,1000 га. З них: рілля - 11 958,6045 га; сіножаті - 1 404,6607 га; пасовища - 3 593,0043 га; багаторічних насаджень - 389,2679 га; лісових земель - 1 841,3803 га.
Генеральні плани забудови населених пунктів зі звітом про стратегічну екологічну оцінку сіл Варакути, Гуньки, Демидівка, Запсілля, Ковалі, Крамаренки, Литвиненки, Найденівка, Омельник, Онищенки, Пустовіти, П`ятихатки, Радочини, Рокитне, Романки, Степівка, Федоренки, Щербаки, Щербухи, Яремівка не розроблено та не затверджено, тобто не забезпечено здійснення стратегічної екологічної оцінки проекту документа державного планування, що є порушенням ст. 2, ст. 4, ст. 5 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», відповідальність за яке передбачена ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
Проекти землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж населених пунктів в натурі (на місцевості) не розроблялися, що є порушенням ст. ст. 20, 46 Закону України «Про землеустрій». Омельницькою сільською радою (державним реєстратором) проводиться реєстрація суб`єктів права власності на землю, реєстрація права користування земельними ділянками та договорів оренди землі і видача документів, що посвідчують право власності або право користування землею.
В період 2018-2021 рр. на сесіях селищної ради було прийнято: - 103 рішень щодо «Надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою» для юридичних та фізичних осіб; - 65 рішення щодо «Затвердження проекту землеустрою земельної ділянки та передача у власність» для юридичних та фізичних осіб; - 30 рішень «Про передачу земельних ділянок в оренду» для юридичних та фізичних осіб.
Загальна кількість земель водного фонду в межах території сільської ради (за межами населених пунктів) становить 485,7682 га, в тому числі під природними водотоками (річками і струмками) 222,87 га, під ставками (1 ставок) 144,20 га. Водні об`єкти в оренду сільською радою не надавалися.
Земельні ділянки в межах прибережної захисної смуги р. Псел у власність або користування у 2018 2020 роках не надавались. Проект землеустрою щодо встановлення меж прибережно-захисних смуг та водоохоронних зон водних об`єктів не розроблявся, що є порушенням ст. 87 Водного кодексу України, ст. 60 Земельного кодексу України, ст.ст. 20, 47 Закону України «Про землеустрій».
Таким чином, визначити суб`єктів, які орендують земельні ділянки в водоохоронних зонах, якщо дане обмеження не вказано у документації з землеустрою, неможливо.
На території сільської ради лісових земель 1 841,3803 га, з них знаходиться у постійному користуванні: 1 401,5757 га, в тому числі: ДП «Кременчуцьке лісове господарство» 1 401,5757 га.
На території Омельницької сільської ради наявний Нижньопсільський заповідник площею 504 га та інші землі природоохоронного призначення, що розташовані за межами населених пунктів і відповідно п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України не відносяться до земель комунальної власності. Обов`язки по охороні об`єктів ПЗФ на сільську раду не покладені.
Сільською радою земельні ділянки на землях природно-заповідного фонду та лісів у власність або користування, в тому числі і оренду протягом 2018-2020 років не надавались.
На балансі Омельницької сільської ради водні свердловини відсутні.
Проведено також перевірку дотримання Омельницькою сільською радою вимог природоохоронного законодавства про поводження з відходами, а саме забезпечення виконання повноважень визначених ст. 21 Закону України «Про відходи» та п. п. 6, 7, 15, 16 ст. 30, п. п. 7, 7-1, 12 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Рішенням 2 сесії VIII скликання Омельницької сільської ради від 24.12.2020 року затверджена «Програма економічного і соціального розвитку сільської ради на 2021 рік». 2 сесією VIII скликання від 24.12.2021 року розроблена та затверджена «Програма поводження з твердими побутовими відходами в Омельницькій сільській раді Кременчуцького району Полтавської області на 2021 рік».
Згідно Наказу від 02.01.2020 року затверджений графік вивезення ТПВ. Не розроблено та не затверджено схему санітарної очистки населених пунктів Омельницької сільської ради, що є порушенням п.15 ч.1 ст.30 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні, пп.4 п.2 ст.10 Закону України „Про благоустрій населених пунктів, ч.1 ст. 21 Закону України „Про відходи, відповідно до Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених ПКМУ від 10.12.2008р № 1070 (зі змінами), п.3 Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.03.2017р № 57 та вимог ДБН Б.2.2-6:2013 «Склад та зміст схеми санітарного очищення населеного пункту».
На території сільської ради діє два сміттєзвалища (МВВ), одне - площею 2,7 га за межами села Омельник, друге - площею 0,8 га кадастровий номер 5322485100:07:000:0283 за межами села Рокитне.
Рішенням Омельницької сільської ради від 12.10.2005 № 95 створено Омельницьке комунальне підприємство.
Відповідно рішення Виконавчого комітету Омельницької сільської ради від 23.04.2009 №18 та від 28.05.2020 № 135 сміттєзвалища (МВВ) передані на баланс Омельницькому КП.
Відходи з населених пунктів сільської ради вивозяться організовано комунальним підприємством.
Під час натурного обстеження території сільської ради виявлено засмічення земельної ділянки загальною площею 0,024 га, а саме складування на відкритому ґрунті: твердих побутових відходів (відходів комунальних змішаних, у т. ч. сміття з урн, код відходів за ДК 005-96 - 7720.3.1.01), про що складено детальний опис засмічення земельної ділянки, а саме: детальний опис засмічення земельної ділянки від 14.06.2021 р.: -одна ділянка площею 0,024 га за межами с. Щербаки між садовими товариства «Дормашівець» та «Яблунька» в лісових насадженнях з геолокацією засмічених земель 49.120141,33.563607. Зазначена ділянка відповідно до даних Публічної кадастрової карти України є несформованою.
Технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою під звалищем, відсутня.
Документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою під сміттєзвалищем на території Омельницької сільської ради, відсутні. Омельницькою сільською радою не вжито заходів для ліквідації виявлених стихійних, несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів, що є порушенням ст. 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 21 Закону України «Про відходи».
Договір на вивезення побутових відходів Омельницької сільської ради з Омельницької КП відсутній.
Первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються та видаляються Омельницької сільської ради по встановленій формі 1- ВТ не ведеться, що є порушенням ст. 21 Закону України «Про відходи», абзац перший п. 4 «Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів», затвердженого ПКМУ N 2034.
Станом на 14.06.2021 не організовано роздільне збирання відходів, що є порушенням п. «в» ст. 21 Закону України «Про відходи».
Відповідно до наданої інформації селищною радою проводиться роз`яснення законодавства про відходи серед населення. Контроль за додержанням юридичними і фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону проводиться.
На природоохоронні заходи протягом 2018-2021 років сільською радою були виділені
кошти: 2018 рік 30 тис.грн; 2019 рік 2 тис.грн; 2020 рік 2 тис.грн;
Відповідно до обласної програми «Екологічні ініціативи Полтавської області на 2019-
2021 роки» з метою забезпечення централізованого вивозу небезпечних побутових відходів (відпрацьовані батарейки, люмінесцентні лампи, ртутні термометри) на співпрацю з ЕкоБусом Полтавщини виділено 11500 грн.
Рішенням Омельницької сільської ради від 24.12.2020 розроблена та затверджена «Програма природоохоронних заходів на 2021 рік». На реалізацію даної програми передбачено 2 тис. грн.
14.06.2021 року державними інспекторами було зроблено детальний опис засміченої земельної ділянки за межами населеного пункту с. Щербаки, Кременчуцького району Полтавської області
Земельну ділянку було засмічено твердими побутовими відходами (відходів комунальних змішаних, у т. ч. сміття з урн, код відходів за ДК 005-96 - 7720.3.1.01). Площа засмічення становить 0,024 га. Об`єм відходів, яким відбулось засмічення 120 м3. Земельна ділянка належить Омельницькій сільській раді.
На підставі висновків акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №06-28/425 від 18.06.2021 інспекторами складено припис від 23.06.2021 №26/02.4-23, який прийняв до виконання Омельницький сільський голова ОСОБА_1 .
Позивач зазначає, що вказане є порушенням ст. 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 21 Закону України «Про відходи».
Державною екологічною інспекцією Центрального округу було направлено лист №02.4-17/4259 від 06.08.2021 року до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, в якому Інспекція просила надати нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 0,024 га за межами с. Щербаки між садовими товариствами «Дормашівець» та «Яблунька» в лісових насадженнях з геолокацією засмічених земель 49.120141, 33.563607 з метою розрахунку шкоди заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, зумовленого засміченням земельних ділянок в грн. за кв. м. В разі відсутності грошової оцінки надати нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі по області у відповідності до п. 4.7.1 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 5 травня 1998 р. за №285/2725.
В свою чергу 12.08.2021 року Інспекції було надано відповідь у листі №11-16-0.10- 5668/2-21 від 12.08.2021 р., в якому зазначено, що «.. в зв`язку з відсутністю кадастрового номеру, відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки надати не можливо. Відповідно до листа Держгеокадастру від 06.01.2021 №22-28- 0.222-171/2-21 значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2020 рік становить 1.0. Отже, станом на 01.01.2021 рік значення нормативної грошової оцінки 1га ріллі, відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, по Полтавській області становить 30 390.00 грн.
У відповідності до листа Головного Управління Держгеокадастру у Полтавської області від 12.08.2021 № 11-16-0.10-5668/2-21 нормативна грошова оцінка земельної ділянки не визначена. Відповідно до п. 4.7.1 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, щодо земельних ділянок, грошова оцінка яких не проведена, застосовується нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області. Нормативно-грошова оцінка одиниці площі ріллі по Полтавській області станом на 01.01.2021 року складає 30390,00 грн. за 1 гектар, тобто 3,04 грн./м2.
За розрахунком позивача, розміри шкоди, заподіяної державі внаслідок засмічення земель складає 21 888,00 грн.
Позивач листом від 18.10.2021 №02.4-15/5486 надіслав відповідачу претензію № 192/07-17/2021 з розрахунком та пропозицією добровільної сплати відповідачем збитків, заподіяних державі внаслідок засмічення земель на суму 21 888 грн. 00коп.
09.11.2021 за №3716/06-54 на адресу позивача від сільського голови А.М.Пирог Омельницької сільської ради надійшла відповідь на претензію №192/07-17/2021 від 05.11.2021 №01-28/2028 в якій зазначено, що під час проведення обстеження зазначеної ділянки працівники виконавчого комітету Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, землевпорядники сільської ради вказували на те, що вказана земельна ділянка є землями державного лісового господарства та перебуває в постійному користуванні ДП «Кременчуцький лісгосп» та враховуючи викладене рекомендували звернутися до землекористувача для вирішення даного питання.
Позивачем повторно направлена претензія до Омельницької сільської ради від 03.12.2021 за №02.4-17/6330
03.02.2022 від Омельницької сільської ради надійшла відповідь на повторну претензію з аналогічним змістом, який був викладений у відповіді на претензію №192/07-17/2021 від 09.11.2021 №3716/06-54.
Позивач зазначає, що Омельницька селищна рада не здійснює контроль за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону про відходи; не здійснює належне роз`яснення законодавства про відходи серед населення, не створює необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини та не здійснює заходів по боротьбі з несанкціонованими сміттєзвалищами та їх ліквідацією на території селищної ради.
Отже, вище означене свідчить про бездіяльність Омельницької селищної ради у сфері
поводження з відходами.
Також, з огляду на відсутність сплати відповідачем нарахованих сум збитків, позивач звернувся до Господарського суду Полтавської області з даним позовом.
Вирішуючи позов по суті вимог суд виходить з наступного.
Предметом розгляду даного спору слугує встановлення наявності/відсутності у діях відповідача порушення природоохоронного законодавства і, як наслідок, визначення обґрунтованості заявлених до стягнення грошових коштів за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Згідно ст. 4 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»
природні ресурси України є власністю Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України, цим та іншими законами України.
Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів.
Частиною 1 ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупністьприродних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується.
Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ст. 2. Закону України «Про охорону земель», об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
Згідно із абз. 9 ст. 35 Закону України «Про охорону земель», власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.
Крім того, відповідно до ст. 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі охорони навколишнього природного середовища в межах своєї компетенції: б) координують діяльність підприємств, установ та організацій, розташованих на території відповідно села, селища, міста, незалежно від форм власності та підпорядкування; в) організують розробку місцевих екологічних програм; е) організують управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення на своїй території; є) формують і використовують місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища у складі місцевих бюджетів; ж) погоджують поточні та перспективні плани роботи підприємств, установ та організацій з питань охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів; з) забезпечують систематичне та оперативне інформування населення, підприємств, установ, організацій та громадян про стан навколишнього природного середовища, захворюваності населення; і) приймають рішення про організацію територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад можуть здійснювати й інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.
Згідно зі ст.20-2 Закону України « Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства. ґ) пред`являти претензії про відшкодування збитків і втрат, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища; е) надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням; і) внесення в установленому порядку до органів державної влади та органів місцевого самоврядування вимог щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень у сфері охорони навколишнього природного середовища, використання, відтворення та охорони природних ресурсів.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про відходи» (чинний на момент виникнення
правовідносин), органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно- територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 35 Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища»: державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі та додержання операторами вимог законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 (далі Положення № 275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 зазначеного Положення № 275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно із пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального
округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 № 30 (далі Положення № 30), Державна екологічна інспекція Центрального округу (далі Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі Держекоінспекція) та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Полтавської та Черкаської областей.
Відповідно до пункту 10 Положення № 30 Інспекція наділена повноваженнями щодо вжиття в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.
Отже, Інспекція в цьому випадку є органом, уповноваженим державою здійснюватифункції державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема, на території Полтавської області та наділена повноваженнями щодо звернення до суду із позовом про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції
Так, положеннями статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Правове регулювання цивільно-правової відповідальності за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Стягнення збитків за наднормативні викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин є одним із видів цивільно-правової відповідальності.
Для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки особи, майнової шкоди, причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи та шкодою і вини особи, яка завдала шкоду.
Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 17.04.2018 року по справі № 909/285/16, від 04 травня 2022 року по справі № 922/3228/20.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.
Як встановлено судом, за результатами проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Омельницькою сільською радою складено Акт № 06-28/425 від 18.06.2021 та зафіксовано виявлені порушення. Даний Акт підписано головою Омельницької сільської ради Пирог А.М. без зауважень.
При цьому, доказів відсутності порушень, встановлених Актом перевірки № 06-28/425 від 18.06.2021 Омельницька сільська рада до суду не надалао.
Протиправна поведінка відповідача виражена у протиправному невиконанні вимог ст. 21 ЗУ "Про відходи", в нездійсненні профілактичних, управлінських, контролюючих тощо заходів), що призвело до засмічення земель.
Шкода виражена існуванні в навколишньому природному середовищі предметів, речовин тощо, сторонніх для земельної ділянки.
Причинний зв`язок між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та шкодою -факт існування шкоди навколишньому природному середовищу є безпосереднім наслідком бездіяльності відповідача.
Вина відповідача виражена у формі бездіяльності.
За даних обставин, матеріалами справи підтверджується, що дії (бездіяльність) відповідача порушенням ст. 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ст. 21 Закону України «Про відходи».
Внаслідок дій відповідача, Інспекцією визначено, що державі заподіяно збитки.
При цьому, суд зазначає, що питання правильності розрахунку збитків, заявленого до стягнення з підприємства відповідача підлягає дослідженню.
Державною екологічною інспекцією Центрального округу здійснено розрахунок розміру шкоди від засмічення земель проведено відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.1997 № 171, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 № 285/2725 (із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 241 від 04.11.2020) по формулі:
Ршз = А x Б x Гоз x Пдз x Кзз x Кег,
де Ршз - розмір шкоди від засмічення земель, грн;
А - питомі витрати на ліквідацію наслідків засмічення земельної ділянки, значення
якого дорівнює 0,5;
Б - коефіцієнт перерахунку, що при засміченні земельної ділянки відходами дорівнює
15, а небезпечними відходами - 300.
Гоз - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала засмічення, грн/кв. м;
Пдз - площа засміченої земельної ділянки кв. м;
Кзз-коефіцієнт засмічення земельної ділянки, що характеризує ступінь засмічення її відходами, який визначається за додатком 5;
Кег -коефіцієнт еколого-господарського значення земель визначається за додатком 2.
Так, позивач у позові та доданому розрахунку зазначає, що земельна ділянка площею 240 м2, засмічена відходами комунальними змішаними - код 7720.3.1.01 згідно ДК 005-96, загальним об`ємом 120,0 м3, які розміщені на відкритому ґрунті. № з/п Показники позначення показника Джерела одержання або розрахунок показника Значення показника (коефіцієнта) 1 2 3 4 5
Як вбачається з наданого позивачем розрахунку (у позові),
1. Площа засміченої ділянки, кв.м. Пдз За актом про засмічення земель та за 240
матеріалами спеціальних вишукувань.
2. Об`єм відходів, куб. м. Ов 120,0.
3. Питомі витрати на ліквідацію наслідків засмічення А Постійна величина 0,5.
4. Коєфіцієнт перерахунку, що при засміченні земельної ділянки побутовими, промисловими та іншими відходами дорівнює 15, а небезпечними (токсичними) відходами 300 Б Перемінна величина 15.
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (проіндексована), грн. кв. м. Гоз За витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки 3,04
6. Коєфіцієнт засмічення земельної ділянки Кзз Додаток 5 4
7. Коєфіцієнт еколого-господарського
значення земель Кег Додаток 2 1,0
8. Розмір шкоди, грн. Ршз Формула (6) 21 888,00
Ршз = 0,5 x 15 x 3,04 x 240 х 4 x 1,0 = 21 888,00 грн. (двадцять одна тисяча вісімсот вісімдесят вісім гривень 00коп.).
Станом на момент вирішення спору матеріали справи не містять доказів сплати відповідачем збитків у сумі 21 888,00 грн.
Відповідно до ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідач не спростував вимоги та доводи позивача, та не надав суду відповідні докази, які свідчать про відшкодування ним шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків, нанесених державі у розмірі 21 888,00 грн.
За результатами дослідження наданих доказів, господарський суд дійшов висновку про доведеність законність та обґрунтованість заявлених позивачем вимог, а отже задоволенню їх в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, у разі задоволення позову, судовий збір підлягає покладенню на відповідача
Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 119, 120, 123, 129, 233, 238, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Омельницької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, код ЄДРПОУ 40121489, адреса: вул. Центральна,66, с. Омельник, Полтавська область, Кременчуцький район, 39713, збитки, заподіяні державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства зумовленої засміченням земель відходами в сумі 21 888 грн. 00 коп. (двадцять одна тисяча вісімсот вісімдесят вісім гривень 00 копійок) на: р/р UA808999980333199331000016585 ГУК у Полт.обл/тг с. Омельник/24062100, код ЄДРПОУ 37959255, для зарахування надходжень по коду бюджетної класифікації 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності», символ звітності 331 в установі банку Головне управління Державної казначейської служби України у Полтавській області.
3. Стягнути з Омельницької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, код ЄДРПОУ 40121489, адреса: вул. Центральна,66, с. Омельник, Полтавська область, Кременчуцький район, 39713 на користь Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, 39, м. Полтава, 36039, код 42149108) р/р UA 688201720343160003000080293, банк Державна казначейська служба України, м. Київ, код ЄДРПОУ 42149108, фонд бюджету ЗФ) 3028 грн (три тисячі двадцять
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне рішення складено 09.05.2024
Суддя Кльопов І.Г.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118960660 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Кльопов І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні