Рішення
від 10.05.2024 по справі 320/10590/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 травня 2024 року Київ справа №320/10590/24

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» до Головного управління Державної податкової служби України в м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» до Головного управління Державної податкової служби України в м. Києві, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9801001/39961135 від 27.10.2023 прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034);

- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №7 від 27.10.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034);

- визнати протиправним та скасувати рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9801000/39961135 від 27.10.2023 прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9065307737);

- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9065307737).

Позивачем подано уточнену позовну заяву, в якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у м. Києві про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №9801001/39961135 від 27.10.2023 прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034); про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9801000/39961135 від 27.10.2023 прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9065307737);

- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні: №7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034); №1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9065307737).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 16.03.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних веб-сервісу «Електронний кабінет» Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» до податкової накладної № 7 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034) надійшла квитанція згідно змісту якої реєстрація податкової накладної № 7 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано позивачу надати на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві (далі за текстом - Комісії) пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних. На підставі викладеного Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» у веб-сервісі «Електронний кабінет», через вкладку «Ведення звітності» подано на розгляд комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034).

27.10.2023 у веб-сервісі «Електронний кабінет» на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» надійшло Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9801001/39961135, а саме щодо податкової накладної № 7 від 20.02.2023, за підписом Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві.

Згідно змісту зазначеного рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у м. Києві прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 20.02.2023, реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034, в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» рішення зазначено: «Первинні документи щодо придбання/постачання послуг». Які саме конкретно документи складені із порушенням законодавства, у рішенні, комісією не визначено.

Крім того, 30.03.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних веб-сервісу «Електронний кабінет» Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» до податкової накладної № 1 (реєстраційний номер у ЄРПН 9605307737) надійшла квитанція згідно змісту якої реєстрація податкової накладної № 1 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано ТОВ «ПРОФІМЕД ГРУП» надати на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві (далі за текстом - Комісії) пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі викладеного Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» у веб-сервісі «Електронний кабінет», через вкладку «Ведення звітності» було подано на розгляд комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної № 1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9605307737).

27.10.2023 у веб-сервісі «Електронний кабінет» на адресу позивача надійшло Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9801000/39961135, а саме до податкової накладної №1 від 10.03.2023, за підписом Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві.

Згідно змісту зазначеного рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у м. Києві прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 10.03.2023, реєстраційний номер у ЄРПН 9605307737, в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» рішення зазначено: «Первинні документи щодо придбання/постачання послуг». Які саме конкретно документи складені із порушенням законодавства, у рішенні, комісією не визначено.

Не погоджуючись з рішеннями відповідача №9801001/39961135 від 27.10.2023 та №9801000/39961135 від 27.10.2023, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню позивач звернувся до суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.03.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач, належним чином повідомлений про відкриття провадження у справі, відзив до суду не подав, з клопотанням та іншими заявами до суду не звертався.

Згідно з вимогами ст. 79 КАС України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом із поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи. Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк. Учасник справи також повинен надати докази, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу. У випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів. Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляд судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежать від неї.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Із урахуванням наведеного суд зазначає, що за час розгляду справи відповідач правом надання до суду відзиву не скористався, необхідні документи до суду не подав, не зазначив про об`єктивну причину їх ненадання і не надав доказів, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу.

За таких обставин суд визнає, що відповідач без поважних причин не надав докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, а тому згідно з приписами ст.77 КАС України суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Розглянувши подані документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» (код ЄДРПОУ 39961135) зареєстровано як юридична особа з 20.08.2015 за номером 10681020000040540, основним видом економічної діяльності товариства є: КВЕД 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 14.12 Виробництво робочого одягу; 46.18. Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 47.51 Роздрібна торгівля текстильними товарами в спеціалізованих магазинах; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 32.99 Виробництво іншої продукції, н.в.і.у. та перебуває на обліку в ГУ ДПС у м. Києві.

23.05.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» уклало Договір про закупівлю товарів (матеріально-технічних засобів) №4600006143 (далі за текстом - Договір) з Товариством з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» (далі за текстом - ТОВ «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ»), платником податку на додану вартість, ІПН 427954926551. Відповідно до п. 1.1. Договору: Постачальник зобов`язується у визначений цим Договором строк передати у власність Покупця «Формений одяг (Одяг робочий)» (далі - Товари), зазначені в специфікації, яка наведена в додатку 1 до цього Договору та є його невід`ємною частиною (далі - Специфікація), а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити такі Товари. Згідно п. 1.2. Договору: Найменування (номенклатура, асортимент), кількість Товарів, одиниця виміру, ціна за одиницю, строк поставки, місце поставки, інші умови зазначаються у Специфікації. У відповідності до п. 3.1. Договору: Загальна ціна цього Договору становить 5 420 915, 04 грн, в тому числі ПДВ - 903 485,84 грн.

Розділом 4 Договору, що має назву «Порядок розрахунків» Сторонами визначено порядок проведення оплати за поставлений товар Постачальником Покупцю та містить умови, що викладені у таких пунктах:

4.1. Розрахунки здійснюються у безготівковій формі шляхом перерахування Покупцем на зазначений у розділі 14 цього Договору поточний рахунок Постачальника грошових коштів на умовах, визначених цим Договором.

4.2. Покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих Товарів не раніше 20 (двадцяти) та не пізніше 30 (тридцяти) календарних днів з дати поставки, визначеної за правилами п. 5.8 цього Договору.

4.3. Постачальник, якщо є платником ПДВ, зобов`язаний надати Покупцю податкову накладну, складену в електронній формі та оформлену належним чином, з зазначенням обов`язкових реквізитів, відповідно до вимог Податкового кодексу України, з дотриманням умов щодо належної реєстрації електронного підпису уповноваженої особи та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних в порядку та в строки, встановлені Податковим кодексом України.

4.4. Несвоєчасне надання Постачальником податкової накладної/розрахунку коригування, або її оформлення з порушеннями порядку заповнення, встановленого ПКУ, або надання податкової накладної з порушенням вимог щодо електронного підпису уповноваженої особи, яка її підписала, або не підтвердження реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни передбачені ПКУ, є відкладальною обставиною для настання обов`язку Покупця щодо здійснення оплати Товарів за цим Договором, до моменту одержання Покупцем такої податкової накладної/розрахунку коригування та одержання інформації з Єдиного реєстру податкових накладних про підтвердження факту здійснення такої реєстрації Постачальником та перевірки податкової накладної/розрахунку коригування на предмет додержання вимог законодавства щодо її заповнення та підписання.

Найменування, вартість, кількісні та якісні показники Товару, місце та строк поставки визначені у Специфікації (Додаток № 1) та у Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (Додаток № 2) Договору, що підписані Сторонами та є його невід`ємними частинами.

Згідно погодженої Сторонами Специфікації від 23.05.2022, що є Додатком № 1 до Договору визначено, що строк поставки складає 120 календарних днів з моменту підписання Договору, місце поставки: 08150, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Боярка, вул. Маяковського, 49.

01.09.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» укладено Додаткову угоду № 1 до Договору № 4600006143 від 23.05.2022 про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) від 01.09.2022 якою внесено зміни до Додатку № 1 (Специфікація ) та Додатку № 2 (Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) Договору.

У зв`язку із неможливістю своєчасного виконання покладених на Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» зобов`язань за Договором останнє за вих. №143 від 20.09.2022 звернулось із заявою, з долученими до неї копіями підтверджуючих документів, про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб`єктів господарювання/фізичних осіб за договірними зобов`язаннями до Івано-Франківської Торгово-промислової палати.

За результатами розгляду заяви та доданих до неї документів Івано-Франківською Торгово-промисловою палатою на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» за № 2600-22-1160 від 18.10.2022 направлено Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) згідно якого дата настання форс-мажорних обставин: 15.09.2022; дата закінчення: тривають станом на 18.10.2022.

Окрім цього, листом № 143 від 20.09.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» про настання форс- мажорних обставин.

По закінченню форс-мажорних обставин Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» звернулось із листом № 143/К від 15.05.2023 до Івано-Франківської Торгово-промислової палати.

У відповідь на лист за вих. № 180-06/23 від 09.06.2023 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» від Івано-Франківської Торгово-промислової палати надійшов Сертифікат № 2600-23-2725 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) згідно якого дата настання форс-мажорних обставин: 15.09.2022; дата закінчення: 13.03.2023.

На виконання умов укладеного Договору, по закінченню дії форс-мажорних обставин, Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» поставлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» товар на суму 911 293,20 грн з ПДВ про що Сторонами підписано видаткову накладну № 8 від 20.02.2023. Перевезення товару по видатковій накладній №8 від 20.02.2023, тобто доставка товару до місця поставки, що визначене у Специфікації до Договору, здійснювалось Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» (Постачальник) про що складено Товарно-транспортну накладну №Р8 від 20.02.2023. Після доставки товару та підписання видаткової накладної, на виконання умов Договору, Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» виставлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» рахунок на оплату №12 від 20.02.2023 та 16.03.2023 відправлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 20.02.2023 на поставлений товар. Оплата по Договору за поставлений товар по видатковій накладній №8 від 20.02.2023 з боку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» не була проведена у зв`язку із невиконанням Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» п. 4.3. Договору щодо реєстрації на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ», що стало для Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» підставою для відтермінування оплати за поставлений товар, відповідно до п 4.4. Договору, до реєстрації податкової накладної. У відповідності до вимог Податкового кодексу України, Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №7 від 20 лютого 2023 року на контрагента (покупця) Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» на загальну суму 911 293 (дев`ятсот одинадцять двісті дев`яносто три) гривень 20 копійок, в тому числі ПДВ: 151 882 (сто п`ятдесят одна вісімсот вісімдесят дві) гривень 20 копійок.

16.03.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних веб-сервісу «Електронний кабінет» Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» до податкової накладної №7 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034) надійшла квитанція згідно змісту якої реєстрація податкової накладної № 7 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» надати на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві (далі за текстом - Комісії) пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі викладеного Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» у веб-сервісі «Електронний кабінет», через вкладку «Ведення звітності» подано на розгляд комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034).

27.10.2023 у веб-сервісі «Електронний кабінет» на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» надійшло Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9801001/39961135, а саме щодо податкової накладної № 7 від 20.02.2023, за підписом Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві Твердохлєб М.Ю.

Згідно змісту зазначеного рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у м. Києві прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 20.02.2023, реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034, в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» рішення зазначено: «Первинні документи щодо придбання/постачання послуг». Які саме конкретно документи складені із порушенням законодавства, у рішенні, комісією не визначено.

Окрім цього, на виконання умов укладеного Договору, по закінченню дії форс мажорних обставин, Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» поставлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» товар на суму 532 920 (п`ятсот тридцять дві тисячі дев`ятсот двадцять) гривень 00 копійок з ПДВ про що Сторонами підписано видаткову накладну № 9 від 10.03.2023.

Перевезення товару по видатковій накладній № 9 від 10.03.2023, тобто доставка товару до місця поставки, що визначене у Специфікації до Договору, здійснювалось Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» (Постачальник) про що складено Товарно-транспортну накладну №Р9 від 10.03.2023.

Після доставки товару та підписання видаткової накладної, на виконання умов Договору, Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» виставлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» рахунок на оплату №13 від 10.03.2023 та 30.03.2023 відправлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 10.03.2023 на поставлений товар.

Оплата по Договору за поставлений товар по видатковій накладній № 9 від 10.03.2023 з боку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» не була проведена, у зв`язку із невиконанням Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» п. 4.3. Договору щодо реєстрації на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ», що стало для Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» підставою для відтермінування оплати за поставлений товар, відповідно до п 4.4. Договору, до реєстрації податкової накладної.

У відповідності до вимог Податкового кодексу України, Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 1 від 10 березня 2023 року на контрагента (покупця) Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПЕРАТОР ГАЗОТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ» на загальну суму 639 504 (шістсот тридцять дев`ять тисяч п`ятсот чотири) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ: 106 584 (сто шість тисяч п`ятсот вісімдесят чотири) 00 коп.

30.03.2023 у Єдиному реєстрі податкових накладних веб-сервісу «Електронний кабінет» Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» до податкової накладної №1 (реєстраційний номер у ЄРПН 9605307737) надійшла квитанція згідно змісту якої реєстрація податкової накладної № 1 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» надати на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві (далі за текстом - Комісії) пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі викладеного, позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» у веб-сервісі «Електронний кабінет», через вкладку «Ведення звітності» подано на розгляд комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної №1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9605307737).

27.10.2023 у веб-сервісі «Електронний кабінет» на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» надійшло Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9801000/39961135, а саме до податкової накладної № 1 від 10.03.2023, за підписом Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві Твердохлєб М.Ю.

Згідно змісту зазначеного рішення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у м. Києві прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 10.03.2023, реєстраційний номер у ЄРПН 9605307737, в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» рішення зазначено: «Первинні документи щодо придбання/постачання послуг». Які саме конкретно документи складені із порушенням законодавства, у рішенні, комісією не визначено.

Вважаючи протиправними рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач вернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог, надаючи оцінку аргументам сторін, викладеним у заявах по суті справи, оцінюючи надані сторонами докази у їх сукупності та взаємозв`язку, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) датою виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно із п. 201.1 ст. 201 ПК України (в редакції на час спірних правовідносин), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову за №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Згідно із п. 11 Порядку № 1165 (в редакції на час спірних правовідносин), у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Згідно із п. 44 Порядку № 1165, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

12.12.2019 Наказом Кабінету Міністрів України, за №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), згідно якого:

4. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

5. Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:

отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;

постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;

отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.

6. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

7. Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

9. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

10. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

11. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

12. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Суд зазначає, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Податковим органом було запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної під час для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Наведене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, постанові від 14.05.2019 по справі №817/1356/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18, від 14.12.2022 у справі №560/11825/21 тощо.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.

Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкових накладних по яким зупинено.

Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Верховний Суд у справі №360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.

Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18).

Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності з наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій, за наслідками виконання яких складено спірні податкові накладні.

Водночас, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, та враховуючи те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації податкових накладних на підставі поданих позивачем документів, підстави для відмови в реєстрації податкових накладних №616 від 19.10.2022 та №629 від 26.10.2022 були відсутні.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Суд враховує сталу судову практику (постанови Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №806/2978/17, від 16.05.2019 у справі № 812/1312/18, від 14.08.2019 у справі №0640/4434/18 та від 23.01.2020 у справі №0840/2979/18 тощо), відповідно до якої критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.

Слід зазначити, що порядок реєстрації податкових накладних не передбачає право контролюючого органу діяти на власний розсуд, адже Порядком №1246 унормовано підстави відмови в реєстрації податкової накладної, і якщо такі підстави відсутні, контролюючий орган повинен зареєструвати подану платником податкову накладну. Отже такі повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки контролюючого органу зареєструвати податкову накладну або вмотивованим рішенням відмовити в її реєстрації, за законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Отже, такі повноваження контролюючого органу не є дискреційними.

Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права (постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21 тощо).

Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації складених позивачем податкових накладних в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №7 від 20.02.2023 та №1 від 10.03.2023.

Відтак позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню.

Також суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина 3 статті 139 КАС України).

Позивачем понесено витрати зі сплати судового збору в розмірі 5368,00 грн, інших судових витрат не заявлено.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність рішення ГУ ДПС у м. Києві та про необхідність зобов`язання ДПС України вчинити певні дії для умов відновлення порушеного права, суд вважає за необхідне стягнути понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору з кожного з відповідачів по 2684,00 грн пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної №9801001/39961135 від 27.10.2023 прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034).

Зобов`язати ДПС України (код ЄДРПОУ 43005393; адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати податкову накладну №7 від 20.02.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9052691034).

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної №9801000/39961135 від 27.10.2023 прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9065307737).

Зобов`язати ДПС України (код ЄДРПОУ 43005393; адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати податкову накладну №1 від 10.03.2023 (реєстраційний номер у ЄРПН 9065307737).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011; адреса: вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116) на користьТовариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» (код ЄДРПОУ 39961135; адреса: пров. Лі Павла, буд. 2-Б, прим. 57) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) на користьТовариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» (код ЄДРПОУ 39961135; адреса: пров. Лі Павла, буд. 2-Б, прим. 57) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Я.В. Горобцова

Горобцова Я.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118961661
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —320/10590/24

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Рішення від 10.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні