П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 травня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/13843/23
Перша інстанція: суддя Біоносенко В. В.,
повний текст судового рішення
складено 18.01.2024, м. Миколаїв
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідачаЯковлєва О.В.,
суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 січня 2024 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Коблівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги Коблівській сільській раді, а саме:
- визнання протиправним та скасування рішення № 31 від 12 травня 2023 року «Про відмову вирішення земельних питань»;
- зобов`язання прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 4820982200:12:055:0177;
- зобов`язання прийняти рішення про безоплатну передачу у власність земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:12:055:0177.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 січня 2024 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що судом першої інстанції прийнято помилкове рішення про залишення без задоволення позовних вимог, так як у межах спірних правовідносин сільською радою, всупереч вимогам ч. 9 ст. 118 ЗК України, не розглянуто заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність у встановлений двотижневий строк.
Крім того, апелянта вважає, що сільською радою не доведено правомірності оскаржуваного рішення та безпідставно позбавлено позивача права на отримання бажаної земельної ділянки у власність.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області № 1000-УБД «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» від 31 грудня 2020 року, ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих в межах території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
В свою чергу, на замовлення ОСОБА_1 ДП «Центр державного земельного кадастру» розроблено проект землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:12:055:0177, розміром 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства в межах території Коблівської сільської ради.
При цьому, 07 лютого 2022 року ОСОБА_1 подано до Коблівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки 4820982200:12:055:0177 та передачі її йому власність.
Проте, 12 травня 2023 року Коблівською сільською радою Миколаївської області прийнято рішення № 31 «Про відмову вирішення земельних питань», яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, так як під час діє воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної та комунальної власності у приватну власність.
В свою чергу, не погоджуючись з правомірністю прийнятого рішення, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
За наслідком з`ясування обставин справи, судом першої інстанції зроблено висновок про залишення без задоволення позовних вимог, так як положеннями Земельного кодексу України встановлено заборону на передачу земельних ділянок у власність в період дії воєнного стану, з чим частково не погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, згідно ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно ч. 10 ст. 118 ЗК України, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
При цьому, згідно пп. 5 п. 27 розділу X ЗК України, під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
З іншого боку, згідно ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Колегією суддів встановлено, що предметом спору у даній справі є перевірка правомірності рішення Коблівської сільської ради «Про відмову вирішення земельних питань» від 12 травня 2023 року № 31.
В даному випадку, оскаржуваним рішенням відмовлену ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, так як під час дії воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної та комунальної власності у приватну власність.
В свою чергу, перевіряючи законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції про залишення без задоволення позовних у межах доводів та вимог апеляційної скарги позивача, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, з аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки у власність, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Між тим, як встановлено судом першої інстанції позивачем подано до Коблівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою 07 лютого 2022 року.
Тобто, у межах спірних правовідносин у Коблівської сільської ради виник обов`язок щодо прийняття до 21 лютого 2022 року рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
В свою чергу, у встановлені ЗК України строки Коблівською сільською радою не вирішено зазначеного питання, чим допущену протиправну бездіяльність у межах спірних правовідносин.
З іншого боку, колегія суддів зазначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджено ЗУ Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 24 лютого 2022 року, термін дії якого неодноразово продовжувався.
При цьому, колегія суддів зазначає, що розділ X ЗК України доповнено пунктом 27 згідно із ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» № 2145-IX від 24 березня 2022 року, який набрав чинність 07 квітня 2022 року.
Тобто, встановлена п. 27 розділу X ЗК України заборона щодо передачі у власність земельних ділянок в умовах дії воєнного стану набула чинності через два місяці після подання позивачем заяви про затвердження проекту землеустрою.
В свою чергу, як зазначено вище, відповідне рішення сільської ради про відмову у вирішенні земельних питань прийнято лише 12 травня 2023 року.
Тому, враховуючи тривалість бездіяльність суб`єкта владних повноважень, яка позбавила позивача можливості реалізувати своє право на отримання земельної ділянки у власність до встановлення відповідних законодавчих обмежень, колегія суддів вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною зазначену бездіяльність Коблівської сільської ради.
З іншого боку, враховуючи зазначені висновки, колегія суддів вважає, що оскаржуваним рішенням Коблівської сільської ради «Про відмову вирішення земельних питань» від 12 травня 2023 року № 31 позбавлено позивача, який мав легітимні очікування на отримання у власність бажаної земельної ділянки, права на розгляд його заяви про затвердження проекту землеустрою у встановленому ЗК України порядку.
Крім того, колегія суддів враховує, що оскаржуване рішення не містить посилання на положення п. 27 розділу X ЗК України, а як наслідок з оскаржуваного рішення неможливо встановити юридичної підстави його прийняття.
Тому, з метою захисту порушених прав позивача колегія суддів вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення.
З іншого боку, колегія суддів зазначає, що встановлені пп. 5 п. 27 розділу X ЗК України обмеження щодо передачі у власність земельних ділянок під час дії воєнного стану не втратили своєї сили на час розгляду даної справи, а тому колегія суддів, з метою повного та ефективного захисту прав та інтересів позивача у межах спірних правовідносин, вважає за необхідне зобов`язати сільську раду розглянути заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після закінчення дії обмежень, що передбачені пп. 5 п. 27 розділу X ЗК України.
При цьому, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що положення ч. 9 ст. 118 ЗК України передбачають можливість прийняття лише одного рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, а не окремого рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рішення про надання її у власність.
Враховуючи викладене, не підлягають задоволенню вимоги позивача про зобов`язання Коблівської сільської ради прийняти два окремих рішення із зазначених питань.
При цьому, беручи до уваги, що судом першої інстанції допущено порушення норм матеріального права, наявні підстави для скасування оскаржуваного судового рішення, з прийняттям у справі нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, судова колегія,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 18 січня 2024 року - скасувати, прийнявши у справі нове рішення, яким частково задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 до Коблівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Визнати протиправною бездіяльність Коблівської сільської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність від 07 лютого 2022 року, у встановлені ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України строки.
Визнати протиправним та скасувати рішення Коблівської сільської ради «Про відмову вирішення земельних питань» від 12 травня 2023 року № 31, в частині висновку про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Зобов`язати Коблівську сільську раду в двотижневий строк після закінчення дії обмежень, що передбачені пп. 5 п. 27 розділу X Земельного кодексу України, прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність за заявою ОСОБА_1 від 07 лютого 2020 року з вх. № 206.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Суддя-доповідач О.В. ЯковлєвСудді О.В. Єщенко А.В. Крусян
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118961993 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні