Рішення
від 02.05.2024 по справі 902/141/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" травня 2024 р. м. ВінницяCправа № 902/141/24

Господарський суд Вінницької області у складі:

головуючий суддя Міліціанов Р.В.,

при секретарі Московчук Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Хмільницької міської ради, вул. Столярчука, 10, м. Хмільник, Вінницька область, 22000, код - 04051247

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Юг Агро-Ойл Трейд", вул. Тімірязева, 12, кв. 12, с. Полігон, Вітовський район, Миколаївська область, 57217, код - 36396196

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області, вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21000

про стягнення 1 129 073,81 грн

В С Т А Н О В И В :

07.02.2024 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (№ 211/01-19 від 31.01.2024 року) Хмільницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юг Агро-Ойл Трейд" про стягнення 1 129 073,81 грн неотриманих доходів.

Ухвалою суду від 09.02.2024 року відмовлено у задоволенні заяви Хмільницької міської ради (№ 213/01-19 від 31.01.2024 року) про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 12.02.2024 року відкрито провадження у справі № 902/141/24 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 12.03.2024 року.

Також даною ухвалою залучено до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Державної податкової служби у Вінницькій області.

У судовому засіданні 12.03.2024 року постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.04.2024 року.

Ухвалою суду від 14.03.2024 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

22.03.2024 року до суду від представника позивача надійшло клопотання (б/н від 22.03.2024 року) (вх.канц. № 01-34/3157/24) про долучення до матеріалів справи доказів.

26.03.2024 року від Головного управління ДПС у Вінницькій області надійшов лист № 3688/5/02-32-04-02-17 від 25.03.2024 року.

У судовому засіданні 16.04.2024 судом постановлено ухвалу про відкладення розгляду справи на 02.05.2024 року.

Ухвалою суду від 16.04.2024 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

02.05.2024 року до суду від представника позивача надійшла заява (б/н від 02.05.2024 року) про відкладення розгляду справи на іншу дату, в зв`язку з участю уповноваженого представника в іншому судовому засіданні.

У судовому засіданні 02.05.2024 року представники позивача та відповідача правом участі не скористались, хоча про дату, час та місце удового засідання повідомлялись належним чином.

Суд зазначає, ухвалу суду від 16.04.2024 року надіслано позивачу до електронного кабінету у системі ЄСІТС та на електронну адресу: позивачу - rada@ekhmilnyk.gov.ua.

Крім того зазначену ухвалу відповідачу надіслано засобами поштового зв`язку за наступною адресою: Товариству з обмеженою відповідальністю "Юг Агро-Ойл Трейд" (вул. Тімірязева, 12, кв. 12, с. Полігон, Вітовський район, Миколаївська область, 57217).

Суд зазначає, що матеріали справи містять докази неодноразового надсилання судом ухвал щодо дати, часу та місця проведення судових засідань.

Однак, відповідні ухвали не отримано боржником з різних підстав, зокрема у зв`язку з відсутністю за адресою місцезнаходження (т. 1 а.с. 76, 91, 101).

Відповідно до відомостей сайт ДП "Укрпошта" ухвалу суду від 16.04.2024 року не вручено відповідачу з відміткою: "адресат відсутній за вказаною адресою".

Отже, судом вжито достатніх заходів для повідомлення позивача та відповідача про дату судового засідання.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").

Суд нагадує, що роль національних судів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (ес рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").

Суд нагадує, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).

До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

Згідно із ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст. ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами.

Стислий виклад процесуальних позицій сторін.

Позивач, в якості підстави заявлених позовних вимог зазначає, що 25.03.2019 року між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки комунальної власності площею 3,8590 га, за адресою Північна ,69 у м. Хмільник Вінницької області.

В подальшому здійснено поділ земельної ділянки у м. Хмільнику по вул. Північна, 69" та на підставі рішенням 76 сесії Хмільницької міської ради 7 скликання № 2549 від 15.05.2020 року на дві земельні ділянки а саме на:

"-площею 1,5252 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0794;

- площею 2.3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795".

24.06.2020 року між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" укладено Угоду щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.03.2019 року відповідно до умов якої сторони погодили в тексті договору та додатках слова та цифри: "земельна ділянка площею 3,8590 га, кадастровий номер 0510900000:00:007:0784" замінити на:

"-площею 1,5252 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0794;

- площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795".

Угоду підписано та скріплено печатками сторін, а також зареєстровано у Хмільницькій міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 24.06.2020 року за № 283.

Також, 24.06.2020 року між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" укладено Угоду про внесення змін до договору оренди, за змістом якої сторонами дійшли згоди про виключення з тексту договору та додатків зобов`язання щодо земельної ділянки площею 1,5252 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) по вул. Північна, 69 кадастровий номер 0510900000:00:007:0794. Вирішено встановити орендну плату в розмірі 202 900, 57 грн.

За угода від 24.06.2020 року ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" складено протокол розбіжностей від 11.07.2020 року.

11.07.2020 року відповідачем направлено на адресу позивача направлено лист із підписаними Угодами від 24.06.2020 року про внесення змін до договору оренди земельної ділянки із протоколом розбіжностей. Однак зі сторони позивача останні підписані не були.

Не погоджуючись з позицією позивача, з метою врегулювання розбіжностей ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" звернулось з позовом до суду.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 01.02.2021 року у справі № 902/792/20, яке набрало законної сили 23.02.2021 року врегульовано розбіжності за угодою про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Хмільницькою міською радою та ТОзВ "ЮГ АГРО-ОЙЛ ТРЕЙД" від 25.03.2019 року.

Отже, в орендному користуванні відповідача на підставі договору оренди землі є земельна ділянка загальною площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795.

З урахуванням вище викладеного, позивачем здійснено розрахунок суми неотриманої орендної плати за користування земельною ділянкою площею 2.3338 га з кадастровим номером 0510900000:00:007:0795, що розташована по вул. Північній, 69 у м. Хмільник Вінницької області, яка становить 1 129 073,81 грн.

Матеріали справи не містять ні відзиву або будь-якої іншої заяви по суті справи зі сторони відповідача в якому було б викладено процесуальну позицію останнього з приводу заявленого позову.

Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує, що 19.02.2019 року на підставі рішенням 60 сесії Хмільницької міської ради 7 скликання № 1963 вирішено затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" площею 3,8590 га для розміщення та експлуатації основних, хибних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) по вул. Північна, 69 у м. Хмільнику, кадастровий номер 0500000:00:007:0784, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (пп. ж п.1 ст.19 Земельного кодексу України).

Визнано земельну ділянку площею 3,8590 га, кадастровий номер 0500000:00:007:0784 комунальною власністю Хмільницької міської об"єднаної територіальної громади.

Зобов`язано Виконавчий комітет Хмільницької міської ради здійснити державну реєстрацію речового права на земельну ділянку площею 3,8590 га по вул. Північна, 69 у м. Хмільнику, кадастровий номер 0500000:00:007:0784 (т. 1, а.с. 15-17).

25.03.2019 року між Хмільницькою міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Юг Агро-Ойл Трейд" (Орендар) укладено договір оренди землі.

Відповідно п. 1 Договору Орендодавець на підставі рішення 60 сесії Хмільницької місткої ради 7 скликання № 1963 від 19.02.2019 року передає, а Орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (пп. ж п.1 ст.19 Земельного кодексу України), кадастровий номер 0510900000:00:007:0784, яка розташована за адресою: м. Хмільник, по вул. Північній, 69.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,8590 га (п. 2 Договору).

Відповідно до п. 3 Договору на земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна - будівлі та споруди.

За змістом п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 0510900000:00:007:0784, станом на момент укладання цього договору у відповідності до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наданої відділом у Хмільницькому районі головною управління Держгеокадастру у Вінницькій області 132/0/209-19 від 30.01.2019 року, становить 11 183 382,00 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає щорічній індексації відповідно до коефіцієнту індексації, розрахованого центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Договір укладено терміном до 01.02.2024 року (п. 8 Договору).

Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься Орендарем у терміни передбачені Податковим кодексом України у грошовій формі, яка складає за рік всього 335 501, 46 грн.

Обчислення розміру орендної лати на земельну ділянку комунальної власності здійснюється: з розрахунку (11 183 382,00 х 3% = 335 501, 46 грн) та підлягає щорічній індексації відповідно до коефіцієнту, який визначається центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері Державного земельного кадастру, яка може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка обчислюється відповідно до Податкового кодексу України виходячи зі ставки орендної плати, що визначається за відповідним рішенням Хмільницької міської ради (п. 10 Договору).

Відповідно до п. 13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; розміщення тимчасових споруд на даній земельній ділянці; зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України; підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; зміні нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності відповідно до рішення Хмільницької міської ради; зміна відповідно до рішення Хмільницької міської ради розміру ставок земельного податку/орендної плати за користування земельною ділянкою: погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Сторони погодили: введення в дію нової нормативної грошової оцінки землі, внесення інших змін орендної плати чи нормативної грошової оцінки землі на підставі вимог діючого законодавства, розмір щорічної орендної плати змінюється з внесенням змін та доповнень до цього договору (т. 1, а.с. 23-25).

25.03.2019 року між сторонами підписано акт приймання-передачі земельної ділянки в натурі, що надається в оренду ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд", за умовами якого Хмільницька міська рада передала, а ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" прийняло в оренду земельну ділянку загальною площею 3,8590 га за кадастровим номером 0510900000:00:007:0784, яка знаходиться по вул. Північна, 96, м. Хмільник, Вінницька область (т. 1, а.с. 26).

Речове право (паво оренди) зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 10.04.2019 року, номер запису про інше речове право 31160469.

В подальшому на замовлення ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на дві земельні ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

На підставі технічної документації із землеустрою сформовано дві земельні ділянки за адресою Вінницька обл., м. Хмільник, вул. Північна, 69, які зареєстровано 28.05.2019 року в Державному земельному кадастрі, а саме:

- земельна ділянка площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795;

- земельна ділянка площею 1,5252 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0794.

15.05.2020 року рішенням Хмільницької міської ради № 2549 "Про розгляд листа керівника ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 3,8590 га, кадастровий номер 0510900000:00:007:0784, що розташована у м. Хмільнику по вул. Північна, 69 на дві частини:

- площею 1,5252 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0794;

- площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795.

Вирішено внести зміни до договору оренди землі від 25.03.2019 року, укладеного між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд", право зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 10.04.2019 року, номер запису про інше речове право 31160469 (т. 1, а.с.18-20).

24.06.2020 року між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" укладено Угоду "Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" від 25.03.2019 року, право зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 10.04.2019 pоку, номер запису про інше речове право 31160469", відповідно до умов якої сторони погодили в тексті договору та додатках слова та цифри: "земельна ділянка площею 3,8590 га, кадастровий номер 0510900000:00:007:0784" замінити на:

"- площею 1,5252 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0794;

- площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795", а саме:

1. З тексту договору та додатків виключити зобов`язання щодо земельної ділянки площею 1,5252 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) по вул. Північна, 69 кадастровий номер 0510900000:00:007:0794.

2. Встановити орендну плату в розмірі 202 900,57 грн (6 763 352,40 x 3 % = 202 900,57 грн) на рік, яка підлягає щорічній індексації відповідно до коефіцієнту індексації, розрахованого центральним органом виконавчої влади з питань земельних відносин, не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у розмірі, що визначається відповідним рішенням Хмільницької міської ради (т. 1, а.с. 28).

Угоду підписано та скріплено печатками сторін, а також зареєстровано у Хмільницькій міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 24.06.2020 року за № 283 (т. 1, а.с. 27).

11.07.2020 року відповідачем за Угодами від 24.06.2020 року про внесення змін до договору оренди земельної ділянки складено протокол розбіжностей, який надіслано на адресу позивача.

З метою врегулювання розбіжностей ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" звернулось з позовом до суду.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 01.02.2021 року у справі № 902/790/20, яке набрало законної сили 23.02.2021 року врегульовано розбіжності за угодою про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" від 25.03.2019 року, право зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 10.04.2019 року, номер запису про інше речове право 31160469, зареєстрована у Хмільницькій міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 24.06.2020 року за № 284-20 та викласти пункт 2 Угоди у наступній редакції:

" 2. Встановити орендну плату в розмірі 202 900, 57 грн. (6 763 352, 40 х 3% = 202 900, 57 грн.) на рік, яка підлягає щорічній індексації відповідно до коефіцієнту індексації, розрахованого центральним органом виконавчої влади з питань земельних відносин, не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у розмірі, що визначається відповідним рішенням Хмільницької міської ради".

Отже, в орендному користуванні відповідача на підставі договору оренди землі є земельна ділянка загальною площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795.

Згідно листа Фінансового управління Хмільницької міської ради № 66 від 26.01.2024 року повідомлено, що за кодом класифікації доходів бюджету від ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" до бюджету громади 04.12 2019 року сплачено в сумі 34 271,69 грн за березень та квітень 2019 року (т. 1, а.с.32).

Позивачем здійснено розрахунок неодотриманих коштів наступним чином:

Березень 2019 рік - червень 2020 рік (відповідно до договору оренди від 25.03.2019 року)

335 501,46 грн (річна сума орендної платні ділимо на 12 міс. = 27 958,54 грн (місячний розмір орендної плати)

27 958,54 х 15 міс = 419 376,75 грн (де 15 міс. це період дії договору до поділу земельної ділянки)

419 376,75 грн - 34 271,69 грн (сума сплаченої орендної плати) = 385 105,06 грн.

Червень 2020 рік - червень 2021 рік (відповідно до додаткової угоди від 24.06.2020 року до договору оренди землі від 25.03.2019 року, де площа земельної ділянки, що перебувала в оренді у ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" становить 2,3338 га, кадастровий номер 0510900000:00:007:0795)

202 900,57 грн (річна сума орендної плати)

Червень 2021 рік - червень 2022 рік

202 900,57 грн (річна сума орендної плати)

Червень 2022 рік - червень 2023 рік

202 900,57 річна (річна сума орендної плати)

Липень 2023 рік - лютий 2024 рік

202 900, 57 грн ділимо 12 міс. = 16 908,38 грн (місячний розмір орендної плати)

16 908,38 х 8 міс = 135 267,04 грн (де 8 міс. це термін до кінця дії договору оренди землі від 25.03.2019 року (зі змінами)).

За результатами проведеного розрахунку загальна сума неотриманої орендної плати становить 1 129 073,81 грн.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог та надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За змістом статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно із частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону України "Про оренду землі").

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до підпункту 14.1.147. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктом 14.1.72. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).

Положеннями пункту 287.1. статті 287 Податкового кодексу України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Отже, плата за землю здійснюється в залежності від суб`єкта належності земельної ділянки: власником землі сплачується земельний податок, а орендарем за договором оренди землі - орендна плата.

Згідно з пунктами 288.1. - 288.4. статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпунктом 288.5.1. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України.

Підпунктом 288.5.1. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, чинній станом на 01.01.2017) було встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Підпунктом 288.5.1. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, чинній з 01.01.2018) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

З аналізу норм Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Подібна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19.

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі по тексту також - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).

З наведеного слідує, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Частиною 1 статті 93 та статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).

Таким чином, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

Правові висновки про те, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними.

Судом встановлено, що в орендному користуванні відповідача на підставі договору оренди землі від 25.03.2019 року є земельна ділянка загальною площею 2,3338 га кадастровий номер 0510900000:00:007:0795.

Добросовісність це певний стандарт поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення, а також забороною суперечливої поведінки, яка може полягати у наданні заяв або вчиненні дій, які не відповідають попередній юридичним вчинкам особи (Постанова ОП КЦС ВС від 16.05.2018 у справі №449/1154/14).

Тобто, відповідач зобов`язаний сплачувати за фактичне користування землею за договором оренди землі від 25.03.2019 року.

ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" у період з березня 2019 року по лютий 2024 року не сплачувало за користування спірною земельною ділянкою плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберегло за рахунок Хмільницької міської ради, як власника земельної ділянки, майно - грошові кошти за фактичне користування землею.

Згідно листа Фінансового управління Хмільницької міської ради № 66 від 26.01.2024 року повідомлено, що за кодом класифікації доходів бюджету від ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" до бюджету громади 04.12 2019 року сплачено в сумі 34 271,69 грн за березень та квітень 2019 року (т. 1, а.с.32).

При цьому, за змістом листа Головного управління ДПС у Вінницькій області № 3688/5/02-32-04-02-17 від 25.03.2024 року зазначено, що станом на 29.02.2024 року в ІКП по коду класифікація доходів бюджету 18010600 - орендна плата з юридичних осіб по хмільницькій територіальній громаді (КАТОТТГ UA05120170000013778) по ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" (код ЄДРПОУ 36896196) обліковується податковий борг у сумі 233 333,96 грн.

Відповідно до інформаційних баз даних ДПС України, ТОВ Юг Агро-Ойл Трейд подало до Хмільницької ДНІ Головного управління ДПС у Вінницькій області податкову декларацію і плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2019 рік, проте в даній декларації земельну ділянку площею 2,3338 га з кадастровим номером 0510900000:00:007:0795 не декларувало, натомість податкові декларації з плати за землю за 2020, 2021, 2022 та за 2023 роки до Хмільницької ДНІ Головного управління ДПС у Вінницькій області ТОВ Юг Агро-Ойл Трейд (код ЄДРПОУ 36896196) не подавало (т. 1, а.с. 89-90).

Досліджуючи розмір належної до сплати суми судом враховується, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5 статті 288 ПК України (Постанова Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 по справі №920/739/17).

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Розглянувши наданий позивачем розрахунок, судом встановлено, що позивачем правомірно нараховано орендну плату в сумі 385 105,06 грн за період з березня 2019 по червень 2020 рр. (до укладення Угоди 24.06.2020 року "Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Хмільницькою міською радою та ТОВ "Юг Агро-Ойл Трейд" від 25.03.2019 року).

Водночас, обчислення орендної плати в сумі 202 900,57 грн розпочато з червня 2020 року, однак підписання додаткової угоди і специфікації до неї із застереженням «з урахуванням протоколу розбіжностей до протоколу погодження ціни» свідчить про недосягнення сторонами згоди щодо зміни ціни (Постанова КГС ВС у справі №910/15190/1 від 9 грудня 2019 року).

Стаття 181 Господарського кодексу України передбачає, що сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції. При цьому розбіжності, що залишились неврегульованими, необхідно передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.

У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами тощо).

Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими. У разі, якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним. Коли ж одна зі сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки дій визначаються нормами Цивільного кодексу України.

Тобто, у даному випадку зміни до договору оренди в частині сплати орендної плати в сумі 202 900,57 грн набули чинності з дати набрання законної сили Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 21.01.2021 року у справі № 902/792/20, тобто 23.02.2021 року, що вбачається з Єдиного державного реєстру судових рішень (https://reyestr.court.gov.ua/Review/94552132).

Тому, з 23.02.2021 по 30.06.2021 року розмір орендної плати становить: (202 900,57 / 12 х 4 + 202 900,57 / 12 / 28 (днів у лютому 2021 року) х 5 (днів з 23.01.2021 по 28.02.2021) = 67 633,52 грн + 3 019,35 грн = 70 652,87 грн.

Таким чином, позивачем безпідставно нараховано 132 247,70 за відповідний період.

Крім того, суд вважає правомірним нарахування орендної плати за липень 2021 по січень 2024 рр. в сумі: 202 900,57 х 2 + 202 900,57 / 12 х 7 = 405 801,14 + 118 358,67 = 524 159,81 грн.

У межах строку дії договору також правомірним є нарахування орендної плати за 01.02.2024 року (п. 8 Договору оренди землі від 25.03.2019 року) в сумі 202 900,57 / 12 / 29 (днів у лютому 2024 року) х 1 (день) = 583,05 грн.

Отже, суд вважає правомірним нарахуванням у межах строку дії договору орендну плату в сумі: 385 105,06 + 70 652,87 + 524 159,81 + 583,05 = 980 500,79 грн.

З приводу нарахування позивачем 16 325,32 грн (135 267,04 - 118 358,67 (з липня 2023 по січень 2024) - 583,05 (за 01.02.2024) за період з 02.02.2024 по 29.02.2024 рр. після спливу строку дії договору оренди, суд враховує, що Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах, у своїх постановах неодноразово звертав увагу на те, що предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі N 200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної дол. земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди відомий ще за часів Давного Риму (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі). Цей принцип має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.

Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі N 924/856/20.

Таким чином, положення глави 15, статей 120, 125 ЗК України, статті 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної дол. земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі N 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі N 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі N 320/5877/17.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України.

Такий самий правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі N 629/4628/16-ц та від 20.09.2018 у справі N 925/230/17.

ЄСПЛ у своїх рішеннях неодноразово зазначав, що саме суд відповідальний за юридичну кваліфікацію обставин справи (CASE OF GARIB v. THE NETHERLANDS) та не пов`язаний правовими аргументами заявників (CASE OF RADOMILJA AND OTHERS v. CROATIA; CASE OF MOLLA SALI v. GREECE).

Національна судова практика, а перш за все практика Великої Палати Верховного Суду, визначає принцип «jura novit curia» у наступному: (1) суд знає право; (2) суд самостійно здійснює пошук правових норм щодо спору безвідносно до посилання сторін; (3) суд самостійно застосовує право до фактичних обставин спору (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2019 року у справі № 917/1739/17).

Діючи в межах позовних вимог, саме суд встановлює правову природу правовідносин сторін на підставі належно доведених сторонами обставин, в результаті чого визначає норму права, що підлягає застосуванню.

Такі повноваження суду носять імперативний характер, що означає обов`язок суду надати правову кваліфікацію відносинам та визначити релевантну норму.

При цьому варто зазначити, що незгода суду з правовим обґрунтуванням позову не є підставою для відмови в його задоволенні, оскільки неправильна юридична кваліфікація сторонами спірних правовідносин не звільняє суд від обов`язку застосувати для вирішення спору належні правові приписи.

Таким чином, суд самостійно надає правову кваліфікацію вимогам про стягнення 16 325,32 грн за період з 02.02.2024 по 29.02.2024 рр., як кондикційному зобов`язанню, вважає вимоги позову у цій частині правомірними.

За вказаних вище обставин, заявлений Хмільницькою міською радою позов підлягає задоволенню судом частково у загальній сумі 996 826,11 грн (980 500,79 орендної плати + 16 325,32 безпідставно збережених коштів).

У задоволенні вимог про стягнення 132 247,70 грн суд відмовляє за наведених вище мотивів.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, суд пропорційно розподіляє судові витрати зі сплати судового збору, на підставі ст. 129 ГПК України.

З огляду на задоволення позову в частині стягнення 996 826,11 грн безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою, з відповідача підлягають стягненню 14 952,39 грн - судових витрат зі сплати судового збору.

При цьому, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 983,72 грн слід залишити за позивачем.

Крім того, суд залишає за позивачем судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 514,00 грн за розгляд заяви про забезпечення позову, оскільки ухвалою суду від 09.02.2024 року у задоволенні заяви позивача було відмовлено.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118,123, 126, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

У Х В А Л И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Юг Агро-Ойл Трейд" (вул. Тімірязева, 12, кв. 12, с. Полігон, Вітовський район, Миколаївська область, 57217, код - 36396196) на користь Хмільницької міської ради (вул. Столярчука, 10, м. Хмільник, Вінницька область, 22000, код - 04051247) 996 826,11 грн (980 500,79 орендної плати за землю за період з 25.03.2019 по 01.02.2024 рр) та 16 325,32 безпідставно збережених коштів за період з 02.02.2024 по 29.02.2024 рр) та 14 952,39 грн - судових витрат зі сплати судового збору.

3. Відмовити у задоволенні позову Хмільницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юг Агро-Ойл Трейд" в частині вимог про стягнення 132 247,70 грн.

4. Судові витрати зі сплати судового збору за подачу позову в сумі 1 983,72 грн та 1 514,00 грн судового збору за розгляд заяви про забезпечення позову - залишити за позивачем.

5. Копію судового рішення надіслати учасникам до електронних кабінетів у системі ЄСІТС та на електронні адреси, за їх відсутності - рекомендованим листом, з повідомлення про вручення поштового відправлення: позивачу - rada@ekhmilnyk.gov.ua, третій особі - vin.official@tax.gov.ua

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Північно - західного апеляційного господарського суду.

Повне судове рішення складено 13 травня 2024 р.

Суддя Міліціанов Р.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Столярчука, 10, м. Хмільник, Вінницька область, 22000)

3 - відповідачу ( АДРЕСА_1 ; м. Хмільник, Вінницька область, вул. Північна, 69, 22001)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено15.05.2024
Номер документу118980420
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —902/141/24

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Судовий наказ від 07.06.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Рішення від 02.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 12.02.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 09.02.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні