ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"07" травня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3892/23Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловської Ю.М.
при секретарі судового засідання: Курко Ю.О.
за участю представників:
від позивача не з`явився;
від відповідача не з`явився;
від третьої особи не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №916/3892/23:
за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕКОНОМІЧНИЙ 5" (65049, Одеська обл., місто Одеса, провул. Економічний, буд. 5; код ЄДРПОУ 40991753);
до відповідачів: 1. Територіальної громади міста Одеси, в особі Одеської міської ради (65026, Одеська обл., місто Одеса, площа Думська, буд. 1; код ЄДРПОУ 26597691);
2.Виконавчого комітету Одеської міської ради (65026, Одеська обл., місто Одеса, площа Думська, буд. 1; код ЄДРПОУ 04056919);
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: Департамент комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, код ЄДРПОУ 26302595)
про визнання незаконними та скасування рішення та свідоцтва,-
ВСТАНОВИВ:
Суть спору: 05.09.2023 від позивача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕКОНОМІЧНИЙ 5" до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява (вх. ГСОО №4407/23 від 05.09.2023) до відповідачів - Територіальної громади міста Одеси, в особі Одеської міської ради та Виконавчого комітету Одеської міської ради, в якій просить суд:
- Визнати незаконними та скасувати рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 524 від 26.05.2009 в частині оформлення та видачі Одеській міській раді свідоцтва про право власності на приміщення підвалу № 501, загальною площею 89 кв. м, що знаходиться в будинку 5, провулок Економічний в місті Одеса;
- Визнати недійсним та скасувати свідоцтво про право власності на приміщення підвалу № 501 за територіальною громадою міста Одеси, в особі Одеської міської ради в будинку № 5, провулок Економічний в місті Одесі, площею 89,8 кв. м, серії САС номер 429474, видане Виконавчим комітетом Одеської міської ради.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.09.2023 було відкрито провадження у справі №916/3892/23 за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання. Також ухвалою суду від 09.10.2023 було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Департамент комунальної власності Одеської міської ради.
12.02.2024 до Господарського суду Одеської області від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради надійшло клопотання (вх.№5515/24) про призначення у справі №916/3892/23 будівельно технічної експертизи.
В обґрунтування поданого клопотання Департамент комунальної власності ОМР посилається на те, що висновок експерта від 29.09.2023 №52/23 наданий позивачем, на думку Департаменту, складений за результатом проведення будівельно-технічної експертизи є сумнівним та неясним, тому не може вважатися належним, допустимим та достовірним доказом в розумінні Господарського процесуального кодексу України. Крім того, висновок експерта №52/23 від 29.09.2023, був складений із порушенням Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, оскільки представників Департаменту не було залучено на місце проведення експертизи.
Департамент комунальної власності ОМР вважає, що для з`ясування істотних обставин, що мають значення для справи є визначення статусу приміщень, а доказ за допомогою якого можливо встановити статус приміщення можуть буди висновки судової будівельно-технічної експертизи.
З урахуванням викладеного, заявник у даному клопотанні просив суд доручити проведення експертизи Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз, на розгляд якої поставити наступні питання:
- чи відносяться нежитлові підвальні приміщення площею 89,8 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, буд. 5, до нежитлових об?єктів нерухомості, які є самостійними об`єктами цивільно-правових відносин та чи можлива експлуатація житлового будинку за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, буд. 5, без загального доступу до зазначеного вище об?єкту нерухомості?
- чи наявне розташування вузлів управління інженерними комунікаціями житлового будинку за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, буд. 5, у нежитлових підвальні приміщення площею 89,8 кв.м за вказаною вище адресою?
У судове засідання від 07.05.2024 представники сторін не з`явились.
У судовому засіданні 07.05.2024 було підписано вступну та резолютивну частини ухвали суду та зазначено, що повний текст ухвали буде складено 13.05.2024.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши клопотання про призначення будівельно технічної експертизи (вх.№5515/24 від 12.02.2024), суд дійшов таких висновків:
Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Як зазначено у постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012р. №4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" до актів законодавства, якими слід керуватись у вирішенні питань призначення судової експертизи в судовому процесі, відносяться, зокрема, Інструкція про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджена наказом Міністерства юстиції України від 08.10.98 № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 30.12.2004 № 144/5, далі - Інструкція), з урахуванням науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, також затверджених згаданим наказом Міністерства юстиції України.
Згідно Інструкції видами експертиз, зокрема, є інженерно-технічна: інженерно-транспортна (автотехнічна, транспортно-трасологічна, залізнично-транспортна); дорожньо-технічна; будівельно-технічна; оціночно-будівельна; земельно-технічна; оціночно-земельна; експертиза з питань землеустрою; пожежно-технічна; безпеки життєдіяльності; гірничотехнічна; інженерно-екологічна; електротехнічна; комп`ютерно-технічна; телекомунікаційна та економічна експертиза: бухгалтерського та податкового обліку; фінансово-господарської діяльності; фінансово-кредитних операцій та товарознавча: машин, обладнання, сировини та товарів народного споживання; автотоварознавча; транспортно-товарознавча; військового майна, техніки та озброєння.
За приписами ч. 1 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:
1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;
2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
Частиною 1 ст. 100 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.
Розглянувши наведені Департаментом комунальної власності Одеської міської ради питання, викладені у клопотанні про призначення експертизи, суд не вбачає підстав для їх відхилення чи зміни, в зв`язку з чим суд вважає за доцільне на вирішення експертизи поставити відповідні питання.
Відповідно до ч.3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно ч.5 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, зокрема, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.
Так, враховуючи заявлені Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЕКОНОМІЧНИЙ 5" позовні вимоги, суд дійшов висновку, що для всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх обставин справи суду необхідні спеціальні знання експерта, в зв`язку з чим згідно положень ч. 5 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, вважає, що призначення у справі відповідної експертизи є цілком доцільним та правомірним та жодним чином не порушує прав інших учасників справи.
Частиною 3 статті 99 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).
Так, Департаментом комунальної власності Одеської міської ради було запропоновано доручити проведення експертизи Одеськомунауково-дослідному інституту судових експертиз (65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Рішельєвська, буд. 8). При цьому, при визначенні експертної установи, якій може бути доручено проведення експертизи, господарським судом враховано, що проведення судової експертизи доручається державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України „Про судову експертизу. Особа, яка проводить судову експертизу (далі - судовий експерт) користується правами і несе обов`язки, зазначені у ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи важливість встановлення усіх обставин справи, що мають значення для вирішення спору, суд дійшов висновку щодо необхідності та призначення у справі будівельно-технічної експертизи з дорученням проведення експертизи Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (місцезнаходження: 65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Рішельєвська, буд. 8, код ЄДРПОУ 02883110) з визначенням кола питань, надання відповіді на які, сприятиме з`ясуванню важливих для вирішення спору обставин справи.
При цьому суд зазначає, що питання щодо визначення матеріалів, які є необхідними для проведення експертизи та їх витребування мають бути вирішені після встановлення експертом переліку необхідних документів та подання ним відповідного клопотання.
Витрати за проведення експертизи суд вважає за необхідне покласти на Департамент комунальної власності Одеської міської ради.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 228 Господарського процесуального України, суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.
Згідно до п. 6 ч. 1 ст. 229 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі зупиняється у випадку, встановленому у пункті 2 частини першої статті 228 цього Кодексу - на час проведення експертизи.
Враховуючи вищевикладене, провадження у справі №916/3892/23 підлягає зупиненню до закінчення проведення експертизи та повернення матеріалів справи до Господарського суду Одеської області.
Керуючись ст. ст. 99, 100, 228, 229, 234 ГПК України, суд
У Х В А Л И В:
1.Клопотання (вх.5515/24 від 12.02.2024) Департамент комунальної власності Одеської міської ради про призначення судової будівельно-технічної експертизи задовольнити.
2.Призначити у справі №916/3892/23 судову будівельно-технічну експертизу, на вирішення якої поставити такі питання:
- чи відносяться нежитлові підвальні приміщення площею 89,8 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, буд. 5, до нежитлових об?єктів нерухомості, які є самостійними об`єктами цивільно-правових відносин та чи можлива експлуатація житлового будинку за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, буд. 5, без загального доступу до зазначеного вище об?єкту нерухомості?
- чи наявне розташування вузлів управління інженерними комунікаціями житлового будинку за адресою: м. Одеса, пров. Економічний, буд. 5, у нежитлових підвальні приміщення площею 89,8 кв.м за вказаною вище адресою?
3. Доручити проведення судової будівельно-технічної експертизи Дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (м. Одеса, вул. Рішельєвська 8).
4. Керівнику Дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України проведення експертизи доручити необхідному колу експертів відповідної галузі знань.
5.Попередити осіб, які безпосередньо проводитимуть судову експертизу, про кримінальну відповідальність згідно ст. ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.
6.Надати можливість судовому експерту після отримання ухвали суду про призначення експертизи визначити перелік документів, необхідних для її проведення, та звернутись до суду з відповідним клопотанням про їх надання.
7.Витрати з проведення судової експертизи покласти на Департамент комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, код ЄДРПОУ 26302595).
8.3обов`язати Одеський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерства юстиції України (місцезнаходження: 65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Рішельєвська, буд. 8, код ЄДРПОУ 02883110) надіслати до суду рахунок на сплату призначеної експертизи.
9.Якщо під час проведення судової експертизи будуть встановлені обставини, що мають значення для правильного вирішення спору, з приводу яких експерту не були поставлені питання, зобов`язати та надати можливість експерту у висновку викласти свої міркування і доводи щодо цих обставин.
10.Надіслати Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (місцезнаходження: 65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Рішельєвська, буд. 8) матеріали справи №916/3892/23.
11.Провадження у справі №916/3892/23 зупинити на час проведення судової будівельно - технічної експертизи та повернення матеріалів справи до Господарського суду Одеської області.
Ухвала набирає чинності 07.05.2024 та може бути оскаржена в порядку ст.256 ГПК України.
Повний текст ухвали суду складено 13.05.2024 року.
Суддя Ю.М. Невінгловська
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2024 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 118981660 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про приватну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Невінгловська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні