Рішення
від 13.05.2024 по справі 300/5764/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" травня 2024 р. справа № 300/5764/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Микитин Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Самсон-ІФ" до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 08.08.2023 №0082370410, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Самсон-ІФ" (надалі - позивач, ТОВ "Самсон-ІФ") звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (надалі - відповідач, ГУ ДПС в Івано-Франківській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 08.08.2023 №0082370410.

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 08.08.2023 №0082370410 про застосування штрафу в розмірі 50 854,28 грн, за нібито несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, ґрунтуються на висновках акту перевірки № 8071/09-19-04- 06/37409179 від 10.07.2023, які на думку позивача, не відповідають дійсності та суперечать нормам податкового законодавства. Зокрема, зазначено, що контролюючим органом в порушення пункту 76.3 ст. 76 ПК України не було дотримано строку проведення камеральної перевірки за серпень, жовтень - 2022 року, лютий, березень 2023 року та не було виконано вимог податкового законодавства щодо строків реєстрації податкових накладних, визначених підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України. Вказує, що податкові накладні: № 11224 від 30.06.2022 - на суму ПДВ 51064,48 грн, № 11222 від 30.06.2022 - на суму ПДВ 165027,60 грн, № 11228 від 30.06.2022 - на суму ПДВ 88527,91 грн, № 11227 від 30.06.2022 - на суму ПДВ 33504,90 грн, № 11213 від 30.06.2022 - на суму ПДВ 76612,22 грн, № 11212 від 30.06.2022 - на суму ПДВ 67039,62 грн - на загальну суму 481 776,73 грн було надіслано через програму МеРос в межах строку визначеного Податковим кодексом України, а саме 15.07.2022, що підтверджується інформацією з бухгалтерської програми та свідчить про виконання ТОВ "Самсон-ІФ" усіх дій, які необхідно вчинити та/або здійснити для направлення відповідної податкової накладної на реєстрацію до податкового органу, однак з не відомих нам причин, податковим органом не було виконано вимог Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних і як наслідок відповідна квитанція ТОВ "Самсон-ІФ" було надіслано вже через декілька днів, а саме 18.07.2022, що фактично дає підстави стверджувати про автоматичну реєстрацію вказаних податкових накладних саме 15.07.2022. Крім того, виправлення в податкових накладних стосується виключно індивідуальних податкових номерів суб`єктів господарювання, які здійснювали придбання товару в ТОВ "Самсон-ІФ" та жодним чином не впливають на суми податкових зобов`язань задекларованих в податкових звітах. Крім того, відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в ЄРПН розрахована згідно положень пункту120-1.1статті120 ПК Українив розмірі 10%, а не 2%, та 20%, а не 5 %, як це передбачено приписами пункту 11 підрозділу 10розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, якими мав керуватися відповідач при визначені розміру штрафу. При цьому з посиланням на судову практику Верховного Суду вказує, що відповідачем неправильно застосовано нормиПК Українита здійснено помилковий розрахунок штрафу, а тому податкове повідомлення-рішення слід скасувати повністю. З наведених підстав, просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.08.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, в якій містяться відомості про порядок і строк подання відзиву на позов, відповіді на відзив, заперечення.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 11.09.2023. Проти заявлених позовних вимог заперечив та просив суд в задоволенні позову відмовити, вказавши, що проведеною посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області камеральною перевіркою ТОВ "Самсон-ІФ" щодо питання порушення терміну реєстрації податкових накладних з ПДВ за період з 01.06.2022 по 16.05.2023 встановлено несвоєчасну реєстрацію 50-ти податкових накладних в ЄРПН на загальну суму ПДВ 516866,97 грн, про що складено акт перевірки від 10.07.2023 №8071/09-19-04-10-15/37409179, один примірник якого 11.07.2023 року направлено платнику рекомендованим листом. Так, згідно даних ЄРПН та квитанцій про реєстрацію 6-ти податкових накладних №11224 від 30.06.2022 на суму ПДВ 51064,48 грн, №11222 від 30.06.2022 на суму ПДВ 165027,60 грн, №11228 від 30.06.2022 на суму ПДВ 88527,91 грн, №11227 від 30.06.2022 на суму ПДВ 33504,90 грн, №11213 від 30.06.2022 на суму ПДВ 76612,22 грн, №11212 від 30.06.2022 на суму ПДВ 67039,62 грн, вказаних в акті, зафіксовано дату та час їх доставки до центрального рівня ДПС України та реєстрації 18.07.2022. Відтак, на думку представника відповідач, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до них в ЄРПН застосовуються штрафні санкції у розмірах, визначених статтею 120 прим. 1 ПКУ та п. 90 підрозділом 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, по податкових накладних/розрахунках коригування, складених починаючи з 16.01.2023. Крім того, позивачем не подавалася заяви та документів, які передбачені Наказом № 225, та підтверджують неможливість виконання платником податкових обов`язків. Отже, позивачем жодним доказом не спростовано протиправність податкового повідомлення-рішення №0082370410 від 08.08.2023. В зв`язку із наведеним, представник відповідача вважає вимоги позивача заявлені у позовній заяві необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню.

Також представник відповідача направив суду додаткові письмові пояснення 07.03.2024, в яких на обґрунтування власної правової позиції покликався на висновки Верховного Суду сформовані у постановах від 06.02.2024 у справі № 160/10740/23, від 30.01.2024 у справі №280/4484/23.

Суд, на підставі положення частини 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши і оцінивши докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечують проти позову, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Самсон-ІФ" (код ЄДРПОУ 37409179) зареєстровано як юридична особа та знаходиться на обліку як платників податків, профільними видами діяльності є: 46.34 Оптова торгівля напоями (основний) 46.35 Оптова торгівля тютюновими виробами 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами 49.41 Вантажний автомобільний транспорт 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у. 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у (а.с.7).

На підставі пункту 20.1.4 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), у порядку пункту 76.2 статті 76 розділу II ПКУ головним державним інспектором Івано-Франківського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області Пахолік Галиною Василівною проведено камеральну перевірку порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 01.06.2022 по 16.05.2023, за результатами якої складено акт від 10.07.2023 №8071/09-19-04-10-15/37409179, яким встановлено порушення, а саме несвоєчасну реєстрацію 50-ти податкових накладних на загальну суму ПДВ 516866,97 грн. Як вказано в акті перевірки відповідальність за це порушення передбачена пунктом120-1.1 статті 120-1 ПК України (а.с.12-17).

Не погодившись з висновками, викладеними в акті перевірки, позивачем було подано заперечення від 20.07.2023, в якому ТОВ "Самсон-ІФ", просило визнати протиправним та скасувати акт камеральної перевірки № 8071/09-19-04-06/37409179 від 10.07.2023, оскільки висновки викладені в ньому не відповідають фактичним обставинам, що підтверджується відповідними документами (а.с.18-20).

За результатами розгляду заперечень на адресу позивача відповідачем направлений лист № 11923/6/09-19-04-10-06 від 03.08.2023, яким повідомлено, що висновки акту № 8071/09-19-04-06/37409179 від 10.07.2023 в частині порушення термінів реєстрації по 45-ти податкових накладних/розрахунках коригування на загальну суму ПДВ 514726,78 грн залишено без змін. По чотирьох розрахунках корегування (№ 12207 від 14.04.2023, № 12597 від 05.04.2023, № 12596 від 05.04.2023, № 12654 від 24.04.2023) на загальну суму ПДВ 1914,79 грн, до яких не враховано нові строки реєстрації, встановлені Законом № 2876, які діють протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, висновки акту визнано передчасними, а довідково нараховані штрафні санкції підлягають списанню. Крім того, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації розрахунку коригування № 12467 від 13.03.2023 на суму ПДВ 157,2 грн вважати 39 календарних днів замість 44 календарних днів(а.с.21-22).

На підставі акта № 8071/09-19-04-06/37409179 від 10.07.2023 та з врахуванням висновків відповіді на заперечення № 11923/6/09-19-04-10-06 від 03.08.2023 ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 08.08.2023 №0082370410, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК Україниза прострочення строку реєстрації податкових накладниху розмірі 10 % суми податку на додану вартість за порушення строку реєстрації ПН до 15 календарних днів, 20% суми податку на додану вартість за порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; відповідно до пункту 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" ПК Україниу розмірі 2 % суми податку на додану вартість за порушення реєстрації до 15 календарних днів, загальна сума штрафу склала становить 50854,28 грн (а.с.8-11).

Не погоджуючись із позицією контролюючого органу та винесеним податковим повідомленням-рішенням від 08.08.2023 №0082370410, позивач, з метою захисту свого порушеного права, звернувся із позовною заявою до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначаєПодатковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI(даліПК України).

Так, однією із підстав протиправності спірного рішення позивачем вказано на те, що контролюючим органом порушено норми п.69.2 ст.69розділуXX «Перехідні положення» ПКУта п.76.3 ст.76 ПКУв частині термінів проведення камеральної перевірки з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних по податкових накладних, складених за період лютий - серпень 2022 року.

Згідно п.69.2 ст.69розділуXX «Перехідні положення» ПКУ, податкові перевірки не розпочинається, а розпочаті перевірки зупиняються крім:

а) камеральних перевірок;

камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди лютий,березень,квітень та травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року; червень, липень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.

Строки проведення контролюючим органом камеральних перевірок визначені п.п.76.3 ст. 76 ПКУ.

Протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації або уточнюючого розрахунку, якщо такі документи подані пізніше, за днем їх фактичного подання - при камеральній перевірці даних, заявлених у податкових деклараціях.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначенихст. 102 ПКУ(щодо неподання (несвоєчасного подання) податкових декларацій; щодо порушення порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; щодо дотримання правил сплати узгодженої суми грошового зобов`язання).

Відтак, згідно з вищевказаними нормам, проведення камеральних перевірок не зупиняється.

Суд зазначає, що спірне рішення винесене за наслідками проведеної камеральної перевірки.

Підпунктом75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу Українивизначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема, своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків); своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підстав і даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Таким чином, податкове законодавство розмежовує предмети камеральної перевірки.

Так, строки проведення камеральних податкових перевірокподаткових декларацій з податку на додану вартістьтауточнюючих розрахунківвстановлені уЗаконі №2260.

Суд зазначає, що зміни, внесені Законом України № 2260-ІХ від 12.05.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України що до особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260-ІХ), стосуються строків проведення камеральних перевірок саме відомостей, відображених в податковій звітності з ПДВ, співставлених з даними системи електронного адміністрування податку на додану вартість, ЄРПН та митних декларацій, а не встановлення факту порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідачем не проводилась перевірка податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків позивача, оскільки актом перевірки № 8071/09-19-04-06/37409179 від 10.07.2023 встановлено саме факт порушення ТОВ "Самсон-ІФ" строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, складених за період з 01.06.2022 по 16.05.2023.

Суд зазначає, що згідно з пунктом76.3 статті 76 Податкового кодексу України,камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Тобто, відповідно пункту76.3 статті 76 ПКУ, камеральна перевірка щодо порушення порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН є перевіркою з інших питань та проводиться з урахуванням строків давності, визначенихст. 102 ПКУ.

За наведених вище правових норм та встановлених обставин справи суд дійшов висновку, що камеральна перевірка ТОВ "Самсон-ІФ", була проведена у встановлені податковим законодавством строки та в межах і спосіб встановлений нормами Податкового кодексу України, а тому, суд відхиляє доводи позивача про порушення строків камеральної перевірки.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 08.08.2023 №0082370410, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК Україниза прострочення строку реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.

Пунктом201.1 статті 201 ПК Українивизначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п.201.10 ст.201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносинПК Українипередбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктом120-1.1 статті 120-1 ПК Українипорушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченогостаттею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно достатті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192і201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом120-1.1 статті 120-1 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Водночас 18 березня 2020 року набрав чинностіЗакон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX(далі Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинностіЗакону №533-ІХ(з урахуванням змін, внесенихЗаконом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IXтаЗакону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнений пунктом 52-1 такого змісту:

«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК Українимістив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Відтак, законодавець шляхом внесення змін доПК Українизапровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

При цьому, карантин на усій території України був вперше установленийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19»з 12.03.2020 і надалі неодноразово був продовжений.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантинуУказом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 рокув Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийнялаЗакон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року.

Законом №2118-IXпідрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

В подальшому Верховна Рада України прийнялаЗакон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX.

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022року Закону № 2260-IXпідпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українивикладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Таким чином, з набранням чинностіЗаконом № 2260-IXпередбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українизвільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IXпідпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом112.8.9 пункту 112.8 статті 112цьогоКодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відтак, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладнихзастосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Україниустановлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX(набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні/розрахунки коригування складені позивачем в період з 01.06.2022 по 24.04.2023, а зареєстровані в ЄРПН в період з 13.07.2022 по 16.05.2023 (тобто і після 15 липня 2022 року), а тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК України.

При цьому, позивач не підтвердив неможливість реєстрації податкових накладних відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 №225, оскільки не надано, а судом у ході розгляду справи не здобуто доказів того, що ТОВ "Самсон-ІФ" у передбаченомузакономпорядку ідентифікувало себе у межах податкових правовідносин як платника, у якого відсутня можливість виконання обов`язків, визначених у пункті 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українина період до припинення або скасування воєнного стану на території України, то позивач зобов`язаний дотримуватись вимог податкового законодавства, зокрема, щодо своєчасної реєстрації податкових накладних у ЄРПН.

Так, в період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормамиПК Україниз урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українивизначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо,Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225).

Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.

Згідно Порядку №225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.

Однак, позивач впродовж розгляду справи не доводив наявність обставин звернення Товариства до податкового органу з відповідною заявою на виконання положень Порядку №225, будь-яких доказів на підтвердження існування таких обставин не надавав, підставами позову не визначав.

Щодо тверджень позивача, що ним надіслано на реєстрацію податкові накладні від 30.06.2022 № 11224, №11222, №11228, №11227, № 11213, № 11212 на загальну суму 481776,73 грн 15.07.2022, разом з тим квитанції про прийняття або неприйняття вказаних розрахунків коригувань до податкових накладних підприємству не надходили. Проте вказані податкові накладні зареєстровано 18.07.2022.

Так, позивач посилається на роздруківки з сервісу обробки документів « ОСОБА_1 »,однак такі не можуть слугувати доказом направлення податкових накладних на реєстрацію 15.07.2022, так як не містять ніяких підтверджень того, що зазначені накладні саме направлені такою датою.

«M.E.Doc» (My Electronic Document, Medoc, Медок) поширене програмне забезпечення для подання звітності до контролюючих органів та обміну юридично значущими первинними документами між контрагентами в електронному вигляді. Це комерційна програма, яка не ведеться працівниками контролюючого органу, як, наприклад, Єдиний державний реєстр податкових накладних, який є базою даних податкових накладних та розрахунків коригування до них, створений ДФС у системі електронного адміністрування ПДВ. Тобто, контролюючий орган не несе відповідальності за перебої у роботі «M.E.Doc» та технічні проблеми, які можуть виникнути на серверах зазначеної програми.

Відповідно до Розділу 9 «РЕЄСТРАЦІЯ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ В ЄДИНОМУ РЕЄСТРІ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ» Посібника користувача «M.E.Doc», зазначено, що в комп`ютерній програмі «M.E.Doc» реалізована можливість реєстрації податкової накладної в ДФС, при наявності коду доступу на модуль «Електронний документообіг».

Надати об`єктивне правдиве підтвердження направлення податкової накладної в електронному вигляді на реєстрацію до ЄДРПН за допомогою «M.E.Doc» не виявляється можливим, оскільки розробник «M.E.Doc» не має доступу до баз даних користувачів. Вся інформація щодо формування та підписання електронного звіту фіксується в протоколі подій відповідного документу «M.E.Doc». Дата та час відправлення, що фіксується «M.E.Doc» залежить від системних налаштувань дати і часу на комп`ютері, з якого проводиться відправлення документу.

Тобто, роздруківки, надані позивачем не є достатнім доказом направлення на реєстрацію податкових накладних, оскільки їх створення теоретично можливе при відповідному налаштуванні комп`ютера.

Такої позиції дотримується Верховний суд у постанові від 19 серпня 2021 року по справі 520/11447/19.

Посилання позивача на абз.13 п.210.10 ст.210 Податкового Кодексу України, який визначає, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних є безпідставним, так як позивачем були надані роздруківки з «M.E.Doc», в яких зазначено, що податкові накладні були створені 15.07.2022 року (відповідно до «Повідомлення») та автоматизована обробка яких здійснена в той же операційний день, що відповідає Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами (відповідно до «Квитанція №1»).

Твердження позивача, що ним були виконані всі можливі дії для вчасної реєстрації податкових накладних від 30.06.2022 № 11224, №11222, №11228, №11227, № 11213, № 11212 є лише власним припущенням, що не відповідає нормам закону та не підтверджується матеріалами справи.

Крім того, позивач не заперечує, що в Квитанціях зазначені дати реєстрації податкових накладних від 30.06.2022 № 11224, №11222, №11228, №11227, № 11213, № 11212 саме 18.07.2022 року.

Відтак, посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, норми пункту 69підрозділу 10розділу XX ПК Українипередбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків реєстрації податкових накладних, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Стосовно застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2розділу XX ПК Українитимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58Конституції України 1996 рокузакріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізньогозаконучи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IXне містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Відтак, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом201.1 статті 201 ПК України, до внесення змінЗаконом № 2876-IX) є неможливим.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинностіЗаконом №2876-IXабо до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Вказана правова позиція відповідає висновкам, викладеним Верховним Судом у постановах від 06.02.2024 у справі № 160/10740/23, від 30.01.2024 у справі №280/4484/23.

Відповідно до частини 5статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи встановлені обставини справи в сукупності, а також правове регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що контролюючим органом доведено правомірність прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 08.08.2023 №0082370410, натомість позивачем належними та допустимими доказами не підтверджено свої заперечення проти наданих контролюючим органом доказів та доводів.

Решта доводів та аргументів учасників справи не мають значення для вирішення спору по суті,не спростовують встановлених судом обставин у спірних правовідносинах та викладених висновків суду.

З огляду на викладене, податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській від 08.08.2023 №0082370410, є правомірним та не підлягає скасуванню.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд також враховує частину 2 статті 2 КАС України, відповідно до приписів якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимогстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог частини 2статті 2 КАС України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими, а позов таким що не підлягає до задоволення.

Оскільки в задоволенні позову відмовлено, згідно приписів статті 139 КАС України підстави для стягнення судових витрат з відповідача у суду відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Самсон-ІФ" (код ЄДРПОУ 37409179, вул. Максимовича, 8, м. Івано-Франківськ, 76006);

відповідач - Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018).

Суддя Микитин Н.М.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2024
Оприлюднено15.05.2024
Номер документу118987295
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —300/5764/23

Рішення від 13.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні