ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 травня 2024 рокусправа № 380/23876/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного справу за позовом Виконавчого комітету Сокальської міської ради Львівської області до Громадського формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Відділення поліції №2 Червоноградського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Львівській області, про припинення діяльності громадського формування.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернувся Виконавчий комітет Сокальської міської ради Львівської області (далі позивач) з позовом до Громадського формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі (далі відповідач, ГФ «Безпека»), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Відділення поліції №2 Червоноградського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Львівській області (далі третя особа, ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області), в якому просить:
- припинити діяльність громадської організації Громадське формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі шляхом примусового розпуску.
Ухвалою суду від 17.10.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не здійснює статутну діяльність, не взаємодіє і не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування та не звітує про результати своєї діяльності позивачу, у зв`язку з останнім у міської ради відсутня можливість здійснення координації діяльності громадського формування. Отже, викладене є підставою для припинення Громадського формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі шляхом примусового розпуску.
Відповідач відзиву на позов у встановлений строк не подав.
На адресу суду повернуто не врученим конверт з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Відповідно до довідки про причини повернення/досилання відправлення «повертається; за закінченням терміну зберігання».
З урахуванням викладеного, а також беручи до уваги те, що судом відправлено ухвалу про відкриття провадження у справі саме за адресою, вказаною у відомостях Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в силу вимог частини 11 статті 126, частини 1 статті 174 і пункту 4 частини 1 статті 251 КАС України ухвала суду вважається врученою відповідачу належним чином. Тому, суд розглядає справу за наявними матеріалами.
Станом на день розгляду справи від третьої особи пояснення щодо позовної заяви на адресу суду не надходили.
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (частина 2 статті 262 КАС України).
Суд на підставі позовної заяви, відзиву, а також долучених письмових доказів, -
в с т а н о в и в :
Громадське формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі є громадською організацією; створене 17.12.2010.
Основний вид діяльності згідно з КВЕД: 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н. в. і. у.
Рішенням Виконавчого комітету Сокальської міської ради Львівської області від 17.12.2010 №416 зареєстровано Громадське формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі та погоджено його статут.
Відповідно до Статуту основною метою громадського формування є сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних і адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій.
З метою надання ГФ «Безпека» допомоги охорони Державного кордону та публічного правопорядку спільно з працівниками Національної поліції ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області зверталося із листами від 18.02.2021, 17.07.2022, 08.02.2023 до ГФ «Безпека». Оскільки відповідач не надавав відповіді та відповідну допомогу, ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області надсилав відповідачу листи від 28.10.2021, 28.07.2022, 08.02.2023 з проханням розглянути питання про доцільність функціонування громадського формування та прийняття рішення про його припинення в добровільному порядку.
Оскільки відповідач не надав жодної відповіді на листи органу поліції, ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області листом від 16.08.2023 повідомив позивача про те, що ГФ «Безпека» протягом останніх років фактично не виконує свої статутних обов`язків та існує лише формально. Також, просив розглянути питання про припинення діяльності громадського формування шлях примусового розпуску.
Вважаючи, що відповідач не виконує покладені на нього обов`язки з охорони громадського порядку, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи справу, суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства України відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» від 22.06.2000 №1835-III (далі Закон №1835-ІІІ) громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних і кримінальних правопорушень, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.
Крім того, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.
Згідно з статтею 3 Закону №1835-ІІІ громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.
Координацію діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.
Повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України.
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку.
Використання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону України для виконання завдань, не передбачених цим Законом, забороняється.
Відповідно до абзацу 1 статті 5 Закону №1835-ІІІ громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.
Статтею 8 Закону №1835-ІІІ передбачено, що діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону.
У разі порушення громадським формуванням вимог законодавства щодо його діяльності, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України, за заявою реєструючого органу діяльність такого громадського формування може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.
Пунктами 1-3 статті 9 Закону №1835-ІІІ передбачено, що основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:
1) у сфері охорони громадського порядку:
- надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним і кримінальним правопорушенням;
- інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, кримінальні правопорушення, місця концентрації злочинних угруповань;
- сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від кримінально протиправних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;
2) у сфері охорони державного кордону:
- надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні;
- сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи;
- надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення;
- участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами;
- участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;
3) у разі виникнення надзвичайних ситуацій:
- надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень;
- участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.
Пунктом 32 розділу VII Статуту Громадського формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі передбачено обов`язки членів формування.
Члени формування зобов`язані:
- брати активну участь в охороні громадського порядку і державного кордону, припиненні адміністративних правопорушень і злочинів та запобіганні їм;
- під час виконання обов`язків з охорони громадського порядку мати особисте посвідчення та нарукавну пов`язку члена формування;
- доставляти до органу внутрішніх справ, штабу формування або громадського пункту охорони порядку осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, з метою його припинення (якщо вичерпано інші заходи впливу), встановлення особи порушника, складання протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення (якщо складання протоколу є обов`язковим);
- надавати у межах наданих їм прав допомогу народним депутатам України, представникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування у їх законній діяльності, якщо в цьому їм чиниться протидія або загрожує небезпека з боку правопорушників.
Отже, з викладеного суд висновує, що громадське формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі зобов`язане брати участь в охороні громадського порядку, сприяти органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів та запобіганні їм. Для забезпечення виконання функцій громадського формування з охорони громадського порядку, його члени наділені відповідними правами та обов`язками.
Відповідно до статті 11 Закону №1835-ІІІ громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:
1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;
2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;
3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.
Згідно з статтею 16 Закону №1835-ІІІ місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції спільно з органами Національної поліції та підрозділами Державної прикордонної служби України здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти керівників зазначених формувань.
Статтею 20 Закону №1835-ІІІ передбачено, що контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом.
Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення.
Контроль за джерелами і розмірами надходжень коштів до цих громадських формувань здійснюється відповідно до закону.
У разі порушення фінансової дисципліни з боку громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону воно несе відповідальність згідно з законом.
Водночас стаття 25 Закону України «Про громадські об`єднання» від 22.03.2012 №4572-VI визначає, що припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:
1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;
2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
При цьому, припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
Згідно з статтею 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» 15.05.2003 №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;
2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України «Про виконавче провадження».
Приписами статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З доказів у справі суд встановив, члени формування зобов`язані, зокрема, брати активну участь в охороні громадського порядку і державного кордону, припиненні адміністративних правопорушень і злочинів та запобіганні їм.
З метою надання ГФ «Безпека» допомоги охорони Державного кордону та публічного правопорядку спільно з працівниками Національної поліції ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області зверталося із листами від 18.02.2021, 17.07.2022, 08.02.2023 до ГФ «Безпека».
Оскільки члени ФГ «Безпека» не прибували на відповідні збори, ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області надсилав відповідачу листи від 28.10.2021, 28.07.2022, 08.02.2023 з проханням розглянути питання про доцільність функціонування громадського формування та прийняття рішення про його припинення в добровільному порядку. Проте відповідач відповідного рішення не прийняв, відповідей на листи також не надав.
ВП №2 Червоноградського РВП ГУНП у Львівській області листом від 16.08.2023 повідомив позивача про те, що ГФ «Безпека» протягом останніх років фактично не виконує свої статутних обов`язків та існує лише формально. Також, просив розглянути питання про припинення діяльності громадського формування шлях примусового розпуску.
Враховуючи встановлені обставини, є підстави вважати, що в міської ради відсутня можливість координувати діяльність громадського формування «Безпека».
Таким чином, суд дійшов висновку, що ГФ «Безпека» існує тільки формально, оскільки не виконує своїх статутних обов`язків та інших завдань, визначених Законом України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону».
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 2 статті 73 КАС України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Станом на день розгляду справи у суді, відповідач жодних заперечень по суті позовних вимог чи доказів до суду не надав.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що належить задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 19, 22, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Припинити діяльність Громадського формування «Безпека» з охорони громадського порядку в м. Сокалі (80001, вул. Героїв УПА, 14, м. Сокаль, Львівська область; ЄДРПОУ 37326009) шляхом примусового розпуску.
3. Судові витрати між сторонами не розподіляти.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кравців Олег Романович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2024 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 118988105 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні