Рішення
від 02.05.2024 по справі 380/7792/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 травня 2024 рокусправа № 380/7792/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника відповідача ОСОБА_1 , розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом церковної кредитної спілки «Анісія» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

ВСТАНОВИВ:

Церковна кредитна спілка «Анісія» (далі ЦКС «Анісія», позивач) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області) з вимогою визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.03.2023 № 4915/13-01-04-07/23882942. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що штрафні санкції за неподання податкової декларації з податку на прибуток за 2022 рік застосовано до позивача безпідставно, оскільки він має статус неприбуткової організації та, відповідно, не повинен був подавати згадану звітність, оскільки не є платником податку на прибуток.

Відповідач проти позову заперечує та покликається на те, що на підставі рішення ГУ ДФС у Львівській області від 18.12.2017 № 1713044601059 ЦКС «Анісія» виключена з Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій, а отже є платником податку на прибуток та відповідно до вимог статті 49 Податкового кодексу України була зобов`язана подати податкову декларацію з податку на прибуток за 2022 рік. Оскільки цей обов`язок платник не виконав, контролюючий орган правомірно наклав на нього штраф у сумі 340 грн. на підставі статті 120 ПК України.

Позивач подав пояснення (а.с. 60-61), де заначив, що кредитна спілка як неприбуткова організація подавала звіти про використання доходів (прибутків).

Представники сторін подали суду клопотання про зупинення провадження у цій справі до набрання законної сили рішенням суду у справі № 380/10062/23. Ухвалою від 20.06.2023 суд зупинив провадження у справі № 380/7792/23 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 380/10062/23 за позовом ЦКС «Анісія» до ГУ ДПС у Львівській області щодо визнання протиправним та скасування рішення 18.12.2017 №1713044601059 ГУ ДФС у Львівській області про виключення ЦКС «Анісія» з Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій. Ухвалою від 12.03.2024 суд поновив провадження у справі у зв`язку із набранням законної сили рішенням суду у справі № 380/10062/23.

Від позивача на адресу суду через систему «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення (а.с.106-107): рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12.10.2023 у справі № 380/10062/23 визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС у Львівській області від 18.12.2017 № 1713044601059 про виключення ЦКС «Анісія» з Реєстру неприбуткових установ та організацій. ЦКС «Анісія» включена в реєстр неприбуткових установ та організацій згідно рішення ГУ ДПС у Львівській області від 30.01.2024 № 2413044600010. Дата включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій, починаючи з якої визначається строк безперервної реєстрації неприбуткової організації 21.09.2015 рік. Дата присвоєння ознаки неприбутковості 14.09.2016 року.

Представник позивача подав заяву про підтримку позовних вимог та розгляд справи без його участі. Представник відповідача підтримав заперечення на позов та висловив аргументи, аналогічні до викладених у відзиві на позов.

Суд вислухав аргументи учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи копії письмових доказів та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:

ЦКС «Анісія» є платником податків, зареєстрована як юридична особа із основним видом економічної діяльності інші види кредитування (код КВЕД 64.92), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 15).

Відповідно до статуту в новій редакції від 2016 року, позивач є неприбутковою організацією заснованою фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки (а.с. 24-31).

21.09.2005 року ДПІ у Галицькому районі м. Львова прийнято Рішення № 177 про внесення до реєстру неприбуткових організацій кредитної спілки ЦКС «Анісія», ознака неприбуткової організації 10 (а.с. 12).

14.09.2016 року Галицька ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області прийняла Рішення № 1613044600431 про присвоєння ЦКС «Анісія» іншої ознаки неприбутковості. Зокрема позивачу було присвоєно ознаку неприбутковості 48 (інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України) (а.с. 11).

На підставі рішення ГУ ДФС у Львівській області від 18.12.2017 № 1713044601059 ЦКС «Анісія» виключена з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підставою прийняття цього рішення був висновок контролюючого органу про невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010 (із змінами та доповненнями), а для релігійної організації - вимогам, визначеним абзацом другим пп. 133.4.1 і пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України.

ГУ ДПС у Львівській області 14.03.2023 склало акт № 4823/04-07/23882942 про результати камеральної перевірки з питань своєчасності подання ЦКС «Анісія» податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2022 рік, яким встановлено неподання позивачем податкової звітності в строк до 01.03.2023 року (а.с. 8). За результатами цієї перевірки ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 22.03.2023 року № 4915/13-01-04- 07/2388294, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 340 гривень за платежем податок на прибуток (а.с. 9).

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12.10.2023 у справі № 380/10062/23, залишеного без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.01.2024, визнано протиправним та скасовано рішення Головного управлінням ДФС у Львівській області від 18.12.2017 № 1713044601059 про виключення ЦКС «Анісія» з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Головне управління ДПС у Львівській області листом від 31.01.2024 № 2084/6/13-01-04-06 (а.с. 95) повідомило, що ЦКС «Анісія» включена в реєстр неприбуткових установ та організацій згідно рішення ГУ ДПС у Львівській області від 30.01.2024 №2413044600010, ознака неприбутковості 0048 інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу. Дата включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій, починаючи з якої визначається строк безперервної реєстрації неприбуткової організації - 21.09.2005 рік; дата присвоєння ознаки неприбутковості - 14.09.2016 року (а.с. 89).

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до підпункту 14.1.265 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Порядок подання податкової декларації до контролюючих органів визначається статтею 49 Податкового кодексу, відповідно до підпункту 49.1. пункту 49.1 податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Підпунктом 49.2. пункту 49.2 цієї статті визначено, що платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Пунктом 49.18. статті 49 Податкового кодексу встановлено, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період.

Згідно з пунктом 120.1 статті 120 Податкового кодексу неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов`язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов`язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об`єднань, права та обов`язки членів кредитних спілок та їх об`єднань визначає Закон України від 20 грудня 2001 року №2908-III Про кредитні спілки (далі Закон №2908) (чинний на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до статті 1 якого кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом. Згідно із частиною 1 статті 7 Закону №2908 кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України. За змістом підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.

Підпунктом 133.1.1 пункту 133.1 статті 133 ПК України встановлено, що платниками податку на прибуток підприємств - резидентами є суб`єкти господарювання юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.

Відповідно до пункту 133.4 статті 133 ПК України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпунктом 133.4.1 цього пункту Кодексу визначено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;

- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Доходи неприбуткових релігійних організацій використовуються також для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій, у тому числі надання гуманітарної допомоги, здійснення благодійної діяльності, милосердя (підпункт 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України).

За змістом підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 ПК України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.

Згідно із підпунктом 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 ПК України порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України. Відповідно до пункту 4 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2016 № 440 (далі Порядок № 440) до Реєстру включаються неприбуткові організації - юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, які включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, для яких законом встановлені особливості їх державної реєстрації та які не включаються до зазначеного Єдиного державного реєстру.

Ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу за такою структурою: (0031) - бюджетні установи; (0032) - громадські об`єднання; (0033) - політичні партії; (0034) - творчі спілки; (0035) - релігійні організації; (0036) - благодійні організації; (0037) - пенсійні фонди; (0038) - спілки; (0039) - асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; (0040) - житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому відповідно до закону прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом житловий будинок і такий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом); (0041) - дачні (дачно-будівельні) кооперативи; (0042) - садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); (0043) - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; (0044) - професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок; (0045) - організації роботодавців та їх об`єднання; (0046) - сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи; (0047) - кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; (0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Дата присвоєння/скасування ознаки неприбутковості вказує на початок/закінчення її дії. Присвоєння неприбутковій організації ознаки неприбутковості здійснює контролюючий орган за основним місцем обліку неприбуткової організації (далі - контролюючий орган).

При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:

За результатами камеральної перевірки ГУ ДПС у Львівській області дійшло висновку про порушення ЦКС «Анісія» вимог пункту 49.2, підпункту 49.18.1 (49.18.2, 49.18.3) пункту 49.18 статті 49 глави 2 розділу ІІ ПК України, що полягало в неподанні юридичною особою платником податку на прибуток податкової звітності з цього податку за 2022 рік; цей висновок є підставою для винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення про накладення штрафу в сумі 340 .

Отже, в предмет доказування у цій справі входить встановлення статусу ЦКС «Анісія» як платника податку на прибуток або неприбуткової організації, яка не є платником цього податку відповідно до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України.

Суд враховує, що рішенням суду у справі № 380/10062/23, що набрало законної сили, скасовано рішення ГУ ДФС у Львівській області від 18.12.2017 № 1713044601059 про виключення ЦКС «Анісія» з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У рішенні у справі № 380/10062/23 між тими ж сторонами (ГУ ДПС у Львівській області є процесуальним правонаступником ГУ ДФС у Львівській області) суд встановив, що ЦКС «Анісія» відповідає ознакам неприбуткової організації, визначеним підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України, оскільки:

- рішенням Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області від 14.09.2016 №1613044600431 кредитній спілці присвоєно іншу ознаку неприбутковості 48 інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам встановленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України; включено її до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, що свідчить про те, що податковий орган підтвердив відповідність позивача вимогам, встановленим для неприбуткових підприємств, установ та організацій;

- податковий орган не надав документального підтвердження того, що ЦКС «Анісія» у своїй діяльності використовувала доходи (прибутки) організації для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 ПК України.

- позивач подавав звітність як для неприбуткової організації за період з 2017 року по 2023 рік, і контролюючий орган приймав звіти та звітні дані від позивача, як особи, що здійснює неприбуткову діяльність, зауважень щодо них не було.

Рішення суду про скасування рішення ГУ ДФС у Львівській області від 14.09.2016 №1613044600431 щодо виключення ЦКС «Анісія» з Реєстру неприбуткових установ виконане ГУ ДПС у Львівській області, ЦКС «Анісія» поновлена в Реєстру неприбуткових установ та організацій з 21.09.2005, із присвоєнням ознаки неприбутковості з 14.09.2016 року (а.с. 89,95).

Отже, в 2022 році ЦКС «Анісія» була неприбутковою організацією та відповідно до пп.14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України за визначенням не була платником податку на прибуток відповідно п133.4 ст. 133 ПК України. Відповідно, ЦКС «Анісія»:

- мала обов`язок подати за 2022 рік звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, який виконала (а.с. 71);

- не мала обов`язку подавати податкову декларацію по податку на прибуток за 2022 рік.

Наведені мотиви щодо оцінки обставин цієї справи свідчать про помилковість висновку контролюючого органу про порушення ЦКС «Анісія» вимог п.49.2, пп.49.18.3 п.49.18 ст. 49 ПК України «в частині неподання звітності з податку на прибуток за 2022 рік. Як наслідок, прийняте на підставі такого помилкового висновку податкове повідомлення-рішення від 22.03.2023 № 4915/13-01-04-07/23882942 є протиправним та підлягає скасуванню. Підсумовуючи наведені міркування суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ЦКС «Анісія», тому такі підлягають до задоволення.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ЦКС «Анісія» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Повне рішення складене 13.05.2024.

Керуючись ст.ст. 19-22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.03.2023 №4915/13-01-04-07/23882942.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Україна, 79003, Львівська обл., місто Львів, вул. Стрийська, будинок 35; ідентифікаційний код 43968090) на користь церковної кредитної спілки «Анісія» (Україна, 79008, Львівська обл., м. Львів, пл. Ринок, 9; ідентифікаційний код 23882942) судові витрати на сплату судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяМоскаль Ростислав Миколайович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено15.05.2024
Номер документу118988170
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —380/7792/23

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 02.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 02.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні