ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 травня 2024 року Чернігів Справа № 620/2823/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом 4 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом 4 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі також 4ДПРЗ ГУ ДСНС України у Чернігівській області, позивач) до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі також ГУ ДПС у Чернігівській області, відповідач) з остаточними позовними вимогами про зобов`язання відповідача здійснити коригування відомостей в картці платника Єдиного соціального внеску шляхом виключення відомостей про наявність у позивача пені, яка нарахована платником єдиного внеску самостійно.
Позов мотивований тим, що під час заповнення позивачем Податкового розрахунку за ІІІ квартал 2023 року № 9277979007 від 20.10.2023 відбулося здвоєння суми 3608791,96 грн. У подальшому, позивачем подано Уточнюючий розрахунок № 9334145332 від 11.12.2023 з мінусовим значенням (-) сум 3608791,96 грн, що призвело до зміни показників в особовій картці платників податків. Водночас відповідачем відповідне коригування відомостей у картці платника єдиного внеску (позивача) не здійснено, тому позивач просить суд відновити його права в судовому порядку у спосіб, встановлений у прохальні частині позову.
05.03.2024 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (викликом) сторін.
Відповідач подав суду відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, оскільки права позивача з боку відповідача не були порушені, а отже, не потребують судового захисту. Також зазначив, що реалізація суб`єктами публічної адміністрації своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що випливає з положень частини другої статті 19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Чернігівській області до ГУ ДПС у Чернігівській області подано Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за IІІ квартал 2023 року № 9277979007 від 20.10.2023 у рядку 5.1 Розділу І та 5.1 Розділу 2 якого відбулося здвоєння суми пені, яка нарахована платником єдиного внеску самостійно, в сумі 3608791,96 грн. Дана методологічна помилка призвела до заборгованості по інтегрованій картці платника (ІКП) коду бюджетної класифікації 71010000 (єдиний соціальний внесок) в сумі 3608791,96 грн, як нарахована самостійно та несплачена пеня.
Позивачем виявлено помилку та ГУ ДП у Чернігівській області подано Уточнюючий податковий розрахунок № 9334145332 від 11.12.2023 з мінусовим значенням (-) 3608791,96 грн, який прийнятий без зауважень, що підтверджується квитанцією до розрахунку (а.с. 20). Водночас відповідне коригування в картці платника єдиного внеску не проведено.
09.01.2024 ГУ ДПС у Чернігівській області сформовано вимогу про сплату позивачем боргу (пені) № Ю-0053-2501 в розмірі 3516602,57 грн.
12.01.2024 позивачем до ДПС України подано скаргу про скасування вимоги від 09.01.2024 № Ю-0053-2501 ГУ ДПС у Чернігівській області, за результатами розгляду якої 30.01.2024 прийнято рішення, яким у задоволення скарги відмовлено, податкова вимога від 09.01.2024 № Ю-0053-2501 залишена без змін.
Отже, з метою щоб дані інтегрованої карти платника внесків правильно відображали фактичний стан розрахунків з бюджетом, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку єЗакон України від 08.07.2010 №2464-VIПро збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування(даліЗакон №2464-VI).
Відповідно до п.2 ч.1ст.1 Закону №2464-VIєдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхуванняконсолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
У силу норм ч. 2ст. 2 Закону № 2464-VI виключно цим Законом визначаються, зокрема: порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску; орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність; порядок здійснення державного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску.
Відповідно до ч.4ст.8 Закону № 2464-VI порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування Податковим кодексом України та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з п.1 ч.1ст.4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є роботодавціпідприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
На підставі п.3 ч.1ст.7 Закону № 2464-VI Єдиний внесок нараховується: для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), частини першоїстатті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно доЗакону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Згідно з ч.5ст. 8 Закону №2464-VIєдиний внесок для платників, зазначених устатті 4 цього Закону,встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеноїстаттею 7 цього Законубази нарахування єдиного внеску.
Порядок обчислення і сплати єдиного внеску врегульованост. 9 Закону № 2464. Згідно зчастинами 2 і 3 цієї статті обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цьогоЗаконунараховується єдиний внесок.
Частиною 2ст. 25 Закону №2464-VIвстановлено, що у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники ЄВ зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Відповідно до п.4 ч.2ст.6 Закону №2464-VIплатник єдиного внеску зобов`язаний подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до цьогоЗакону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановленіПодатковим кодексом України. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4(даліПорядок №4).
Згідно з п.п1, 3 Розділу 2 Порядку №4 розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий період) з розбивкою по місяцях звітного кварталу протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу. Окремий Розрахунок за календарний рік не подається.
Розрахунок подається до контролюючих органів за основним місцем обліку.
Розділ 3 Порядку №4 визначає Порядок заповнення Розрахунку.
Так, Розділ I Розрахунку «Нарахування доходу та єдиного внеску за найманих працівників в розрізі місяців звітного кварталу» містить у розрізі місяців звітного кварталу (1, 2, 3) інформацію щодо нарахованого єдиного внеску.
У рядках цього Розділу зазначається, зокрема:
рядок 4.1 - заповнюється у разі якщо платником єдиного внеску самостійно виявлено заниження відображених сум єдиного внеску (нарахованого) у попередніх звітних періодах у розрізі встановлених розмірів єдиного внеску;
рядок 5 - зазначається самостійно обчислена платником єдиного внеску сума пені з розрахунку 0,1 % зазначених у графі 4 сум, розрахованих починаючи з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно, за звітний квартал;
рядок 5.1 - зазначається самостійно обчислена платником єдиного внеску сума пені з розрахунку 0,1 % зазначених у графі 4 сум єдиного внеску, розрахованих починаючи з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно, у розрізі місяців звітного кварталу.
Отже, рядок 5 Розділ I Розрахунку заповнюється платником у разі виявлення ним своєчасно не сплачених сум страхових внесків, які обчислюються із нарахуванням пені на підставі ч.2ст. 25 Закону №2464-VI.
Як вже встановив суд, у Податкового розрахунку за IІІ квартал 2023 року заповнено як рядок 5.1 Розділу І так і рядок 5.1 Розділу ІІ.
Разом з тим, рядок 4.1 Розділу 1 розрахунку, в якому зазначаються суми своєчасно не сплачених сум страхових внесків, що є передумовою нарахування пені не заповнений.
Натомість, сума нарахованої пені у вказаному розрахунку за числовим значенням (3608791,96 грн.) зазначена як у рядку 5.1 Розділу І та і рядку 5.1 Розділу ІІ, що свідчить про явну помилку під час заповнення та подання вищевказаного Розрахунку № 9277979007 від 20.10.2023 за ІІІ квартал 2023 року в частині визначення суми пені 3608791,96 грн.
Порядок проведення коригувань у Розрахунку регламентовано Розділом 5 Порядку №4.
Відповідно до п.п.1, 5, 6 Порядку №4 коригування поданого і прийнятого Розрахунків проводяться на підставі самостійно виявлених платником помилок, а також на підставі повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом.
Розрахунок з типом «Уточнюючий» подається після закінчення строку подання розрахунку з типом «Звітний» та/або «Звітний новий». Уточнюючий Розрахунок може подаватися як за звітний період, так і за попередні періоди.
Порядок заповнення «Звітного нового» та «Уточнюючого» Розрахунків при коригуванні сум податку на доходи фізичних осіб, військового збору є однаковим. Розрахунки «Звітний новий» та «Уточнюючий» подаються на підставі інформації з раніше поданих Розрахунків і містять інформацію лише за рядками з реквізитами або сумами нарахованого податку на доходи фізичних осіб, військового збору, які уточнюються. Для заповнення також використовується інформація з повідомлень про виявлені помилки, які відправляються контролюючими органами до платника.
Суд зазначає, що нормами Розділу 5 Порядку №4 передбачено подання уточнюючих відомостей виключно щодо сум нарахованого доходу та зобов`язань з єдиного внеску.
При цьому, не передбачено можливості коригування платником самостійно обчисленої пені відповідно до ст.25Закону №2464.
Відповідно до висновків Верховного Суду у постанові від 30 листопада 2018 року у справі №802/1634/15-а такий спосіб захисту порушених прав платника податків як внесення змін до його інтегрованої картки є ефективним, повністю відновлює порушені права та інтереси платника податків.
Також Верховний Суд у постанові від 13 лютого 2018 року у справі №816/2042/16 вказав, що наявність у платника податків матеріально-правового інтересу в тому, щоб дані інтегрованих карток правильно відображали фактичний стан розрахунків з бюджетом, реальну структуру податкових вигод та податкових зобов`язань платника податків, є правомірними.
Оскільки позивачем помилково нарахована пеня в розмірі 3608791,96 грн. за ІІІ квартал 2023 року, і вчинені заходи щодо коригування не призвели до її зменшення, що підтверджується даними облікової картки платника податків, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача здійснити коригування відомостей в картці платника єдиного соціального внеску, шляхом виключення з неї відомостей про наявність у 4ДПРЗ ГУ ДСНС України у Чернігівській області пені, яка нарахована платником єдиного внеску самостійно за ІІІ квартал 2023 року в сумі 3608791,96 грн.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, на користь позивача підлягає стягненню, сплачений ним при поданні позовної заяви, судовий збір в розмірі 3082,50 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області здійснити коригування відомостей в картці платника єдиного соціального внеску, шляхом виключення з неї відомостей про наявність у 4-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області пені, яка нарахована платником єдиного внеску самостійно, в сумі 3608791,96 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України на користь 4-го державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області судовий збір у розмірі 3082,50 грн. (три тисячі вісімдесят дві гривні 50 коп), сплачений відповідно до квитанції від 21.02.2024.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: 4 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області вул. Дембіцька, 2,м. Ніжин,Чернігівська обл., Ніжинський р-н,16600 код ЄДРПОУ 38189181.
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області відкремлений підрозділ Державної податкової служби України вул. Реміснича, 11,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000 код ЄДРПОУ 44094124.
Повний текст рішення виготовлено 13 травня 2024 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2024 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 118990168 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні