Постанова
від 10.05.2024 по справі 420/20690/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 травня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/20690/23

Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції: м. Одеса;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

02.11.2023 року;

Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Єщенка О.В.

суддів Крусяна А.В.

Яковлєва О.В.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 до звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив:

визнати протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України в Одеській області» щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області та ОСОБА_1 оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-XII із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) премії, індексації, компенсації, у тому числі не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення, для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року;

зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України в Одеській області» підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області та ОСОБА_1 оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-XII із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) премії, індексації та компенсації, у тому числі не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення, для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року;

зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України в Одеській області» зазначити в оновленій довідці про грошове забезпечення станом на 19.11.2019 року для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року, крім іншого, відомості про розміри наступних видів грошового забезпечення:

-прирівняні види грошового забезпечення: посадового окладу - начальник сектору

ГУНП, окладу за спеціальним званням підполковник поліції;

- загальні та незалежні види грошового забезпечення, надбавки за вислугу років -40%, надбавки за роботу з таємними документами - 15%;

- діючі не скасовані види міліцейського грошового забезпечення, які виплачувалися міліціонерам під час їх існування та станом на січень 2016 року: надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% , надбавка за службу в спеціальному підрозділі УБОЗ - 50%, надбавка від посадового окладу за спортивне звання «Майстер спорту України міжнародного класу» - 15% від посадового окладу; надбавка за науковий ступінь кандидата філософських наук - 15% від посадового окладу; міліцейська премія - 200% (від усього грошового забезпечення); матеріальна допомога для оздоровлення у розмірі - 12622,85 грн;

- види поліцейського грошового забезпечення, які повинні ураховуватися до грошового забезпечення колишнього міліціонера; надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції - 55,3%, поліцейська премія - 40,26%; індексація - 887,09 грн; компенсація - 28528,27грн. станом на 19.11.2019 року.

В обґрунтування позову зазначено, що у період з серпня 1995 року по серпень 2015 року позивач проходив службу в органах внутрішніх справ, з серпня 2015 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду в Одеській області та одержує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Детально пояснює, що відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 07.11.2007 року №1294, наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ» від 31.12.2007 року №499, Положення про порядок комплектування, матеріально-технічного військового, фінансового та соціально-побутового забезпечення спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 16.12.1993 року №3720-ХІ на момент звільнення зі служби його грошове забезпечення складається з наступних видів і розмірів: посадовий оклад - 1100 грн.; оклад за військове звання - 130 грн.; надбавка за вислугу років (30%) посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням; робота з таємними виробами, носіями, документами 15% від посадового окладу; надбавка за особливо важливі завдання (50%) посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років; надбавка за службу в спеціальних підрозділах по боротьбі з організованою злочинністю від посадового окладу 50%; надбавка від посадового окладу за спортивне звання «Майстер спорту України міжнародного класу» - 15% від посадового окладу; надбавка за науковий ступінь кандидата філософських наук 15% від посадового окладу; матеріальна допомога для оздоровлення 12622,85 грн.; премія 200% від усього грошового забезпечення.

Таким чином, розмір пенсії позивача обчислений, виходячи із даних грошового атестату та відомостей про грошове забезпечення за 24 місяці підряд перед звільненням, з якого сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

В жовтні 2021 року Міністерством внутрішніх справ України виготовлено на ім`я позивача Довідку про розмір грошового забезпечення у відповідності до вимог статтей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» станом на 19.11.2019 року за прирівняною посадою: начальник сектору апарату головних управлінь Національної поліції. У Довідці Міністерством визначено наступні види та розміри грошового забезпечення, що враховується при перерахунку пенсії: посадовий оклад - 2900 грн.; оклад за спеціальним званням - 2200 грн.; надбавка за стаж служби (40%) - 2040 грн.; надбавка за вислугу років (40%) від посадового окладу та окладу за спеціальним званням 2040 грн.; надбавка за специфічні умови проходження служби (55,30%) - 3948,42 грн.; надбавка за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, 15% - 435 грн.; доплата за науковий ступінь (15%) - 435 грн.; надбавка за спортивне звання (15%) - 435 грн.; премія (40,26%)- 4989,60 грн.; матеріальна допомога на оздоровлення - 12622, 85 грн., індексація - 887,09 грн.

Також, на виконання рішення в адміністративній справі №1540/4140/18 Головним управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області в лютому 2020 року нараховано на користь позивача компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із несвоєчасною виплатою грошового забезпечення у розмірі 28528,27 грн., з якої сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.

При цьому, позивач зазначає, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та компенсації, виплачені йому за час проходження служби в міліції, не скасовані, а тому, відповідно до положень статтей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», підлягають врахуванню під час обчислення пенсії станом на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року адміністративний позов задоволено частково.

Суд визнав протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України в Одеській області» щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019р., у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-XII із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) премії, індексації, компенсації у тому числі не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення, для перерахунку пенсії з 01.12.2019р.

Зобов`язав Державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України в Одеській області» підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-XII із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які зазначені у довідці від 23.10.2021 №22/6-6237 та компенсації у тому числі не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення, для перерахунку пенсії з 01.12.2019р.

Зобов`язав Державну установу «Територіальне медичне об`єднання МВС України в Одеській області» зазначити у оновленій довідці про грошове забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019 для перерахунку пенсії з 01.12.2019 відомості про розміри наступних видів грошового забезпечення:

- діючі не скасовані види міліцейського грошового забезпечення, які виплачувалися міліціонерам під час їх існування та станом на січень 2016 року: надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% , надбавка за службу в спеціальному, підрозділі УБОЗ - 50%, міліцейська премія -200% (від усього грошового забезпечення);

- компенсація - 28528,27 грн. станом на 19.11.2019р.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції за результатом аналізу положень статтей 41, 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 2 Закону України «Про оплату праці», Порядку №45, Порядку №260, Інструкції №760, дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог позивача щодо включення у довідку для перерахунку пенсії окремих складових грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року, а саме: діючі та не скасовані види міліцейського грошового забезпечення, які виплачувалися міліціонерам під час їх існування та станом на січень 2016 року (надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% , надбавка за службу в спеціальному підрозділі УБОЗ - 50%, міліцейська премія -200% (від усього грошового забезпечення)); компенсація - 28528,27 грн.

В апеляційній скарзі Державна установа «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області», посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин справи, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки положенням законодавства, що регулює спірні правовідносини, і помилково не враховано, що під час оформлення на ім`я позивача Довідки про розмір грошового забезпечення станом на листопад 2019 року відповідач діяв у відповідності до положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», а саме включив у Довідку передбачені цим актом основні та додаткові види грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського та з урахуванням відомостей про середні розмірі виплачених за відповідною посадою надбавок та премій.

При цьому, апелянт зауважує на тому, що спірні надбавки та премія у заявленому розмірі, одноразові та компенсаційні виплати на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії за відповідною посадою не виплачувались (не входять до складу грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського), а тому не підлягають врахуванню у відповідній Довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку раніше призначеної пенсії.

Наполягаючи на тому, що у відношенні позивача відповідач діяв обґрунтовано, з дотриманням чинного законодавства та у межах своїх повноважень, апелянт наголошує на відсутності правових підстав для задоволення позовної заяви у повному обсязі.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Заперечуючи проти обґрунтованості доводів та вимог апелянта, позивач, із зосередженням основної уваги на положеннях статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», вказує, що перерахунок пенсій колишнім працівникам органів внутрішніх справ здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Отже, позивач наполягає на тому, що такий перерахунок пенсії проводиться як з урахуванням усіх видів грошового забезпечення, встановлених для поліцейських, так і з урахуванням нескасованих надбавок, доплат, підвищень, індексації, компенсацій та премії, які на момент виходу на пенсію виплачувались пенсіонеру органів внутрішніх справ та відображені у грошовому атестаті і відповідних відомостях про грошове забезпечення.

Судом першої інстанції з`ясовано та як встановлено під час апеляційного розгляду, ОСОБА_1 у період з серпня 1995 року по серпень 2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ, у тому числі на посаді начальника сектора кримінальної розвідки в УВП управління по боротьбі з організованою злочинністю ГУМВС України.

З серпня 2015 року позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду в Одеській області та одержує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 07.11.2007 року №1294, наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ» від 31.12.2007 року №499, Положення про порядок комплектування, матеріально-технічного військового, фінансового та соціально-побутового забезпечення спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 16.12.1993 року №3720-ХІ на момент звільнення зі служби грошове забезпечення позивача складалось з наступних видів і розмірів: посадовий оклад - 1100 грн.; оклад за військове звання - 130 грн.; надбавка за вислугу років (30%) посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням; робота з таємними виробами, носіями, документами 15% від посадового окладу; надбавка за особливо важливі завдання (50%) посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років; надбавка за службу в спеціальних підрозділах по боротьбі з організованою злочинністю від посадового окладу 50%; надбавка від посадового окладу за спортивне звання «Майстер спорту України міжнародного класу» - 15% від посадового окладу; надбавка за науковий ступінь кандидата філософських наук 15% від посадового окладу; матеріальна допомога для оздоровлення 12622,85 грн.; премія 200% від усього грошового забезпечення.

Зокрема, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2021 року по справі №420/5424/20, зобов`язано Департамент персоналу МВС України виготовити та направити до ГУ ПФУ в Одеській області та ОСОБА_1 нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу МВС України №260 від 06.04.2016 року «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських» із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення ) та премії, в тому числі індексації грошового забезпечення.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03 червня 2021 року, залишеною без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2021 року по справі №420/5424/20, визнано протиправною бездіяльність Департаменту персоналу МВС України щодо не включення у довідку від 30.04.2021 року №22/6-1814 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 таких видів грошового забезпечення як доплати за науковий ступінь кандидата або доктора наук 15%, надбавки за спортивні звання 15%, матеріальної допомоги на оздоровлення (на виконання ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 20.11.2018 року №815/1586/18) - 12622,85 грн. та індексації грошового забезпечення.

Таким чином, цими судовими рішеннями, які набрали законної сили у справі №420/5424/20, є підтвердженим право позивача на перерахунок раніше призначеної пенсії з урахуванням грошового забезпечення станом на 19 листопада 2019 року за прирівняною посадою поліцейського, у тому числі з урахуванням окремих видів грошового забезпечення доплати за науковий ступінь кандидата або доктора наук 15%, надбавки за спортивні звання 15%, матеріальної допомоги на оздоровлення у розмірі 12622,85 грн. та індексації грошового забезпечення.

23 жовтня 2021 року Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України на виконання судових рішень в адміністративній справі №420/5424/20 виготовлено на ім`я позивача Довідку про розмір грошового забезпечення у відповідності до вимог статтей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» станом на 19.11.2019 року за прирівняною посадою: начальник сектору апарату головних управлінь Національної поліції.

У Довідці Міністерством визначено наступні види та розміри грошового забезпечення, що враховується при перерахунку пенсії позивача: посадовий оклад - 2900 грн.; оклад за спеціальним званням (підполковник поліції) - 2200 грн.; надбавка за стаж служби (40%) - 2040 грн.; надбавка за специфічні умови проходження служби (55,30%) - 3948,42 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 435 грн.; доплата за науковий ступінь (15%) - 435 грн.; надбавка за спортивне звання (15%) - 435 грн.; премія (40,26%)- 4989,60 грн.; індексація - 887,09 грн.; матеріальна допомога на оздоровлення - 12622,85 грн.,

Також, на виконання рішення в адміністративній справі №1540/4140/18 Головним управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області в лютому 2020 року нараховано на користь позивача компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із несвоєчасною виплатою грошового забезпечення у розмірі 28528,27 грн., з якої сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.

Оспорюваним у цій справі є право позивача на включення у довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року додаткових видів грошового забезпечення на посаді в органах внутрішніх справ, премії, одержаної у розмірі на час звільнення зі служби в органах внутрішніх справ, та компенсації за несвоєчасне виплачене грошове забезпечення в органах внутрішніх справ.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів і вимог апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, визначає Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 року №2262-XII.

У статті 1-2 Закону №2262-XII (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби):

особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, співробітники Служби судової охорони, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту (пункт «б»).

Відповідно до частини 3 статті 63 Закону №2262-ХІІ (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

За правилами пункту 5 Порядку №45, для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Слід враховувати, що відповідно до частин 1, 2, 5 статті 94 Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 року №580-VIII (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.

Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Грошове забезпечення поліцейських індексується відповідно до закону.

У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 року №988 установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

На виконання вимог статті 94 Закону №580-VII та Постанови №988 Міністерством внутрішніх справ України 06 квітня 2016 року видано наказ за №260, яким затверджено «Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання».

У пункті 3 Розділу І Порядку №260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.

До складу відповідного грошового забезпечення входять: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); премії; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Розділом ІІ Порядку №260 установлено такі види грошового забезпечення: оклад за спеціальними званнями (пункт 1); посадовий оклад (пункт 2); надбавка за стаж служби в поліції (пункт 3); надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання "заслужений" (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за учене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

Також, у пункті 12 розділу ІІ Порядку №260 передбачено, що керівники органів поліції мають право преміювати поліцейських відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби з урахуванням специфіки і особливостей виконання покладених на нього завдань та в межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції України.

Розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення.

Нарахування премії проводиться у відсотках до грошового забезпечення, яке складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер).

Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції.

Аналізуючи наведені правові норми, колегія суддів доходить висновку про те, перелік додаткових видів грошового забезпечення, що враховуються при визначенні грошового забезпечення поліцейського за відповідною посадою, є вичерпним. При цьому, вказані надбавки, доплати, підвищення враховуються до складу грошового забезпечення поліцейського за відповідною посадою за умови, що останні мають постійний характер.

При цьому, оспорювані додаткові види грошового забезпечення, такі як: надбавка за виконання особливо важливих завдань в органах внутрішніх справ та надбавка за службу в спеціальному підрозділі УБОЗ, не передбачені серед переліку додаткових видів грошового забезпечення працівника поліції, а отже їх включення до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії суперечитиме вище приведеним положенням Закону №580-VII, Постанови №988 та Порядку №260.

Аналогічним чином, не підлягають включенню у довідку про розмір грошового забезпечення саме розмір премії, яку позивач одержував перед звільненням з органів внутрішніх справ, та належні йому компенсаційні виплати внаслідок несвоєчасного розрахунку грошового забезпечення в органах міліції.

Узагальнюючи висновки апеляційного суду, колегія суддів зазначає, що пенсії, зокрема особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, обчислюються з розміру грошового забезпечення, а саме з урахуванням відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії, розмір яких визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. При обчисленні пенсії враховуються, зокрема, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, розмір яких визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Водночас, з огляду на положення статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ, Постанови №988 та Порядку №260, при перерахунку пенсії на підставі частини 3 статті 63 Закону №2262-ХІІ враховуються лише ті додаткові види грошового забезпечення у межах переліків, що передбачені Постановою №988 та Порядком №260, які на момент здійснення такого перерахунку виплачуються особам, котрі працюють на аналогічних посадах.

Крім того, у Рішенні Конституційного Суду України від 13 травня 2015 року №4-рп/2015 Конституційний Суд України вказав, що додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсій, визначаються виключно законами України, а встановлений у положеннях першого речення частини третьої статті 63 Закону №2262-ХІІ перелік нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, який включає надбавки, доплати, підвищення, є вичерпним.

Вказаний правовий підхід з вирішення подібних правовідносин також застосований, зокрема, у постановах Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі №802/2196/17-а, від 16 квітня 2024 року у справі №240/1996/23.

Враховуючи викладене, оскільки відповідач діяв у межах своїх повноважень, з дотриманням чинного законодавства та порушень прав позивача на належне пенсійне забезпечення не допустив, колегія суддів доходить висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.

Оскільки висновки суду першої інстанції не відповідають нормам матеріального і процесуального права та обставинам справи, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідно до статті 317 КАС України підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову у позові.

Відповідно до приписів частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2023 року скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Одеській області» про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її прийняття, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: А.В. Крусян

О.В. Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.05.2024
Оприлюднено15.05.2024
Номер документу118990857
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/20690/23

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 10.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 02.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні