Рішення
від 13.05.2024 по справі 910/1327/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

13.05.2024Справа № 910/1327/24за позовом Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Бориспіль"

до Товариства з обмежною відповідальністю "Пєрун"

про стягнення 503 460,07 грн.

Суддя: Людмила ШКУРДОВА.

Представники: без виклику представників сторін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Господарським судом міста Києва розглядається справа №910/1327/24 за позовом Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пєрун" про стягнення 503 460,07 грн за договором підряду № 37-14.3/5-23 від 03.07.2018.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем вимог діючого законодавства України (ст. 201 Податкового кодексу України) щодо складання та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідної податкової накладної на підтвердження факту здійснення господарської операції з надання послуг, згідно укладеного 03.07.2018 р між сторонами договору підряду № 37-14.3/5-23.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Про стан розгляду справи №910/1327/24 сторони були повідомлені відповідно до приписів ст. 120 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідач у строк, встановлений ч. 1 ст. 251 ГПК України, не подав до суду відзив на позов, а тому суд вважає, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до ч. 2 ст. 165 ГПК України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,

ВСТАНОВИВ:

03 липня 2018 року між Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (далі - ДП МА «Бориспіль», Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ПЄРУН» (далі - ТОВ «ПЄРУН», Підрядник) було укладено Договір №37-14.3/5-23 (далі - Договір). Відповідно до пунктів 1.1 Договору, Підрядник зобов`язується виконати в повному обсязі роботи по об`єкту «Технічне переоснащення систем протипожежного захисту будівлі готелю з прибудовою ресторану (інв. №2004) в ДП МА «Бориспіль» (Будівельні роботи)», далі - Роботи, на свій ризик власними і залученими силами та засобами, відповідно до проектної документації стадії «РП» (далі - проектна документація) та здати роботи замовнику в обумовлені договором строки, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконанні якісно роботи на умовах даного договору.

Відповідно до п.3.1 договору сума, визначена у договорі (далі також - договірна ціна та/або ціна договору) становить 6 3777 613,60 грн. (шість мільйонів триста сімдесят сім тисяч шістсот тридцять гривень 60 копійок), включаючи ПДВ 20% - 1 062 935,60 грн. (один мільйон шістдесят дві тисячі дев`ятсот тридцять п`ять гривень 60 копійок), в тому числі: - Будівельних робіт: 1 553 082,72 грн. (один мільйон п`ятдесят три тисячі вісімдесят дві гривні 72 копійки), в тому числі ПДВ 20% - 258 847,12 грн. (двісті п`ятдесят вісім тисяч вісімсот сорок сім гривень 12 копійок); - Обладнання: 4 824 530,88 грн. (чотири мільйони вісімсот двадцять чотири тисячі п`ятсот тридцять гривень 88 копійок), в тому числі ПДВ 20% - 804 088,48 грн. (вісімсот чотири тисячі вісімдесят вісім гривень 48 копійок).

Пунктом п.5.1 договору сторони встановили, що замовник протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів після надання замовником підряднику акту-допуску, передачі замовником підряднику проектної документації (стадія «РП»), за умови виконання пункту 4.2 Договору, після офіційного опублікування інформації про затвердження фінансового плану ДП МА «Бориспіль» на рік, в якому здійснюється фінансування, перераховує на розрахунковий рахунок підрядника аванс у розмірі до 30% ціни договору, з урахуванням ПДВ. Замовник перераховує аванс після надання підрядником гарантії повернення авансового платежу. Датою перерахування авансу вважається день перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок підрядника. Підрядник зобов`язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних матеріалів, робіт та устаткування (обладнання) протягом 90 календарних днів після одержання авансу. По завершенню вищезазначеного строку, невикористані суми авансу підрядник повертає замовнику. Гарантія повернення авансового платежу, видається банком.

Згідно з п.5.2 Договору замовник здійснює проміжні платежі підряднику за фактично виконані роботи, на підставі актів приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в), актів здачі-приймання змонтованого обладнання та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3). Оплата фактично виконаних робіт здійснюється протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати підписання вищевказаних документів. Після сплати сумарного платежу у розмірі 95% ціни договору (з урахуванням розміру виплаченого авансу), розрахунки призупиняються (п. 5.3 Договору). Відповідно до п.5.4 договору остаточний розрахунок за виконані роботи, в розмірі 5% від ціни договору, замовник оплачує підряднику протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати Акта перевірки відповідності систем протипожежного захисту. Приймання виконаних якісно робіт здійснюється сторонами у відповідності до чинного законодавства України, Державних будівельних норм України та умов цього Договору. Приймання фактично виконаних робіт здійснюється на підставі актів приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в), актів здачі-приймання змонтованого обладнання та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (Довідка форми КБ-3), складених відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» (п. 6.6 Договору)

Так, ТОВ «ПЄРУН» складено та підписано сторонами довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2019р., Акт №2 приймання виконаних будівельних робіт за березень 2019р. та Акт №2/1 здачі-приймання змонтованого обладнання за березень 2019р. Загальна вартість робіт та витрат згідно зазначених документів складає 3 020 760,44 грн., в тому числі 503 460,07грн. ПДВ.

Відповідно до п. 7.3.10 Договору підрядник зобов`язаний своєчасно надавати податкову накладну замовникові складену в електронній формі з дотриманням умов щодо її реєстрації згідно чинного законодавства України. Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.198.2 ст. 198 ПКУ датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника; дата отримання платником податку товарів/послуг. В даному випадку першою подією є виконання робіт ТОВ «ПЄРУН», що підтверджується довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2019р., Актом №2 приймання виконаних будівельних робіт за березень 2019р. та Актом №2/1 здачі-приймання змонтованого обладнання за березень 2019р.

ДП МА «Бориспіль» виконало зобов`язання за договором належним чином та сплатило відповідачу кошти за виконані роботи в розмірі 3 020 760,44 грн., в тому числі 503 460,07 грн. ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням від 17.04.2019 №200.

Пунктом 201.10 ст.201 ПКУ передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Так, відповідно до даних квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.01.2019 року №9072914928 платнику податку-продавцю ТОВ «ПЄРУН» реєстрацію податкової накладної №53 від 29.03.2019р. зупинено. Зокрема, у квитанції зазначено наступний результат обробки: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.03.2019 №53 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 «Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. » Дане, також, підтверджується скрін-шотом з Електронного кабінету платника податків ДП МА «Бориспіль» та Витягом з єдиного реєстру податкових накладних.

Порядок про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165), визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно до абз.2 п.2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації. Відповідно до абз.1, 5, 10 п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. В абз. 14-20 п. 6 Порядку №1165 наведено перелік документів, які є необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Враховуючи зазначені вище умови Порядку №1165 та підставу, через, яку зупинено реєстрацію податкової накладної №53 від 29.03.2019р., що зазначена у квитанції - ТОВ «ПЄРУН» не вжило заходів для підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості.

ТОВ «ПЄРУН» направляло лист до ДП МА «Бориспіль» від 11.07.2019 №11/07/02, яким повідомило про зупинення реєстрації податкової накладної №53 від 29.03.2019р.

ДП МА «Бориспіль» зверталось до ТОВ «ПЄРУН» із вимогою від 29.12.2023р. №35-28/5-268, якою просило протягом семи днів з моменту отримання вимоги перерахувати на рахунок ДП МА «Бориспіль» 503 460,07 грн. , яка залишилась без реагування.

Відповідно до п.14.1.181 ст.14 ПКУ податковий кредит - сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, Документ сформований в системі «Електронний суд» 02.02.2024 6 визначена згідно з розділу V цього Кодексу. За змістом пп. «а» п.198.1 ст.198 ПКУ до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі ввезення їх на митну територію України) та послуг. Відповідно до пункту 198.6 ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/ розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування. Згідно з абз. 14-16 п. 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: Для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; Для податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Згідно з абз. 18 п. 201.10 статті 201 ПК України, у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом. Крім того абз. 22 п. 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Станом на сьогоднішній день, податкова накладна №53 від 29.03.2019р. в ЄРПН на суму 3 020 760,44 грн. (в т.ч. ПДВ - 503 460,07 грн.) не зареєстрована. У зв`язку із чим, ДП МА «Бориспіль» не може включити суму податку на додану вартість в розмірі 503 460,07 грн. (п`ятсот три тисячі чотириста шістдесят грн. 07 коп.) до податкового кредиту та, відповідно, зменшити податкові зобов`язання, ДП МА «Бориспіль» завдано збитки на зазначену суму.

Відповідно до п. 7.3.15 Договору підрядник зобов`язаний відшкодувати відповідно до чинного законодавства України та умов цього договору завдані замовнику збитки, тощо.

Частиною 1, ст. 193 Господарського Кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного Кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно з ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Згідно з ч. 1 ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до частин 1, 2 ст.22 ЦК особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Збитками є: 1) витрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відповідно до ч.1 ст.225 ГК до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 №520, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520) встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. При цьому п. 6 Порядку №520 передбачено, що Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що ТОВ «ПЄРУН» вжило вчасно заходів для усунення недоліків, зазначених у Квитанції з метою реєстрації податкової накладної №53 від 29.03.2019р. Так, Відповідач не виконав вимог Податкового кодексу України та Порядку №1165 та №520, що призвело до не реєстрації податкової накладної. У зв`язку з цим, Позивач був позбавлений права включити суми ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання на суму 503 460,07 грн. Невиконання Товариством з обмеженою відповідальністю «ПЄРУН» обов`язку з реєстрації податкової накладної завдало ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» збитків на суму 503 460,07 грн.

Станом на час розгляду справи вже сплив встановлений п. 6 Порядку №520 строк (365 календарних днів) для подання Відповідачем до контролюючого органу письмових пояснень та копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку №520.

Таким чином, має місце прямий причинно-наслідковий зв`язок між бездіяльністю відповідача щодо виконання визначеного законом обов`язку зареєструвати податкові накладні та неможливістю включення сум ПДВ до податкового кредиту Позивача та, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на зазначену суму, що фактично є збитками ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль».

Позовній вимоги підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у разі задоволення позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Пєрун" (04213, місто Київ, вулиця Прирічна, будинок 25-А, код ЄДРПОУ 32706074) на користь Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" (08300, Київська область, Бориспільський район, село Гора, вулиця Бориспіль-7; код ЄДРПОУ 20572069) 503 460 (п`ятсот три тисячі чотириста шістдесят) грн 07 коп. та 6 041 (шість тисяч сорок одну) грн 52 коп. витрат по сплаті судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Людмила ШКУРДОВА

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.05.2024
Оприлюднено15.05.2024
Номер документу119010714
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду

Судовий реєстр по справі —910/1327/24

Рішення від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 09.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні