ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2024 рокусправа № 380/7481/24Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гулкевич І.З. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій,-
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю АУРБУД звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №10515434/41082011 від 06.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 13.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №10515436/41082011 від 06.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 16.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №10515435/41082011 від 06.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 17.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023, що складені Товариством з обмеженою відповідальністю АУРБУД датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023 проте, їх реєстрацію було зупинено з підстави відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Позивач вказав, що надав податковому органу усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по вказаних податкових накладних. Проте, податковий орган не врахував надані позивачем пояснення та документи і прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН. Вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 15.04.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Представник відповідача-1 позов не визнала, долучила до матеріалів справи відзив на позовну заяву в якому зазначила, що підставою для зупинення комісією ГУ ДПС у Львівській області реєстрації податкових накладних №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023 слугувала відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
За результатами розгляду комісією ГУ ДПС у Львівській області письмових пояснень (повідомлення) позивача та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023 в ЄРПН з підстав, зокрема: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/роз рахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не обхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.
Крім того, вважає, що при дослідженні правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення.
Також, представник відповідача зазначила, що вимога позивача про реєстрацію податкових накладних не підлягає до задоволення, оскільки задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023 є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Враховуючи вищенаведене, вважає, що позивачем не було подано документів, які б підтверджували фактичне здійснення господарських операцій, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог позивача повністю.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій зазначив, що Товариством до суду надано ряд доказів, які були надані контролюючому органу та відповідають критеріям належності та допустимості, а отже на їх підставі можливо встановити обставини (факти), що обґрунтовують та підтверджують заявлені вимоги позивача та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю АУРБУД (далі ТОВ АУРБУД ) зареєстроване як юридична особа за кодом ЄДРПОУ 41082011 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області.
Основним видом діяльності ТОВ АУРБУД є - 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; а також 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування 42.99 Будівництво інших споруд, н. в. і. у.; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у.; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.
21.09.2023 між ТОВ АУРБУД (замовник) та ТОВ ПРОФІБУДСЕРВІС ПЛЮС (генеральний підрядник) (код ЄДРПОУ 42152655) укладено договір підряду № П2-09/АБ на влаштування зовнішніх мереж водопроводу та каналізації для об`єкту: Нове будівництво поштово-логістичного комплексу на вул. Дорожна, 60 в с. Пасіки-Зубрицькі Львівського району Львівської області (1-6 черги). В межах даного Договору було підписано ряд Додаткових угод на виконання будівельних робіт з відповідним розбиттям їх на види та черги, підписано відповідні графіки фінансування та виконання робіт.
21 вересня 2023 року була підписана Додаткова угода №0-2-вод до Договору №П2-09/ АБ від 21.09.2023, згідно якої загальна кошторисна вартість даних робіт (Договірна ціна) становить 10 907 119,80 грн., в т.ч. вартість будівельних робіт 3 724 157,99 грн. та вартість матеріалів 7 182 961,81 грн.
Згідно графіку фінансування (Додаток № 3 до ДУ №0-2-вод від 21.09.2023 до Договору № П2-09/АБ від 21.09.2023) Замовник зобов`язаний сплатити Підрядникові аванс в розмірі 100% вартості матеріалу згідно Договірної ціни до початку виконання робіт (у вересні 2023 року), що становить 7 182 961,81 грн. з ПДВ.
На виконання Договору підряду Замовником було сплачено Підряднику авансовий платіж у розмірі 7 182 961,81 грн. (в т.ч. ПДВ 1 197 160,30 грн.), платіжним дорученням № 692 від 22.09.2023.
За правилом першої події ТОВ АУРБУД відповідно було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 5 від 22.09.2023 на суму 7 182 961,81 грн. (в т.ч. ПДВ 1 197 160,30 грн.)
17.10.2023 ТОВ АУРБУД було призупинено реєстрацію цієї податкової накладної.
25.10.2023 ТОВ АУРБУД подало Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
31.10.2023 Комісією регіонального рівня прийнято рішення № 9826697/41082011 про реєстрацію податкової накладної від 22.09.2023 № 5 в Єдиному реєстрі податкових. 02.10.2023.
ТОВ ПРОФІБУДСЕРВІС ПЛЮС (код ЄДРПОУ 42152655) змінило назву підприємства на ТОВ АЛЬТЕРРА КОНСТРАКШН, про що поінформувало ТОВ АУРБУД листом-повідомленням № 03/10/2023-1 від 03.10.2023.
10 листопада 2023 була підписана Додаткова угода №0-3-теп до Договору №П2-09/ АБ від 21.09.2023 на влаштування тепломережі, які Підрядник повинен виконати на Об`єкті (1-2 черги). Згідно даної Додаткової угоди загальна кошторисна вартість даних робіт (Договірна ціна) становить 4 836 172,07 грн., в т.ч. вартість будівельних робіт 772 967,52 грн. та вартість матеріалів 4 063 204,55 грн.
Згідно графіку фінансування (Додаток № 3 до ДУ №0-3-теп від 10.11.2023 до Договору № П2-09/АБ від 21.09.2023) Замовник зобов`язаний сплатити Підрядникові аванс в розмірі 100% вартості матеріалу згідно Договірної ціни до початку виконання робіт (у листопаді 2023 року), що становить 4 063 204,55 грн. з ПДВ. На виконання зазначених положень Договору підряду Замовником було перераховано на адресу Підрядника авансовий платіж у розмірі 4 063 204,55 грн. (в т.ч. ПДВ 677 200,76 грн.), платіжним дорученням № 1506 від 13.11.2023.
Згідно графіку фінансування (Додаток № 3 до ДУ №0-4-теп від 10.11.2023 року до Договору № П2-09/АБ від 21.09.2023) Замовник зобов`язаний сплатити Підрядникові аванс в розмірі 100% вартості матеріалу згідно Договірної ціни до початку виконання робіт (у листопаді 2023 р.), що становить 1 184 547,62 грн. в т.ч. ПДВ. На виконання зазначених положень Договору підряду Замовником було перераховано на адресу Підрядника авансовий платіж 3-ма частинами: 16 листопада 2023 року - у розмірі 600 000,00грн. (в т.ч. ПДВ 100 000,00 грн.), платіжним дорученням № 1590 від 16.11.2023; 17 листопада 2023 року - у розмірі 400 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 66 666,67 грн.), платіжним дорученням № 1632 від 17.11.2023; - у розмірі 184 547,62 грн. (в т.ч. ПДВ 30 757,94 грн.), платіжним дорученням № 1607 від 17.11.2023.
За правилом першої події на суми отриманого в листопаді авансу Позивачем відповідно було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 11 від 13.11.2023 на суму 4 063 204,55 грн. (в т.ч. ПДВ 677 200,76 грн.); № 12 від 16.11.2023 на суму 600 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 100 000 грн.); № 13 від 17.11.2023 на суму 584 547,62 грн. (в т.ч. ПДВ 97 424,6 грн.)
Згідно із квитанціями від 01.12.2023, 15.12.2023 реєстрацію податкових накладних №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023 було зупинено з таких підстав: обсяг постачання товару/послуги 43.22 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
10.01.2024 позивачем було скеровано до податкового органу засобами електронного зв`язку повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, а саме щодо ПН №№ 11, 12, 13, реєстрацію яких зупинено та копії документів на підтвердження відповідності обсягів постачання обсягам придбання за №№ 1-63, а саме було надано пояснення, що податкові накладні сформовано за правилом першої події на суми отриманих в листопаді авансів згідно графіків фінансування до Додаткової угоди №0-2-вод, Додаткової угоди №0-3-теп та Додаткової угоди №0-4-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 року, надіслано докази придбання, відвантаження товару, отримання авансу оплати за надану послугу, що були підставами для складання та направлення для реєстрації податкових накладних №№ 11, 12, 13, а саме: пояснення від 10.01.2024 за № 01/24; копія ліцензії ТОВ АУРБУД від 26.04.2017 № 17-Л; копія договору № П2-09/АБ підряду на будівництво від 21.09.2023; копія Додатку № 1 до договору № П2-09/АБ підряду на будівництво від 21.09.2023 Спільні заходи з охорони праці; копія Додаткової угоди № 0-2-вод до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023; копія Додатку № 1 до договору № П2-09/АБ підряду на будівництво від 21.09.2023 Договірна ціна; копія Додатку № 2 до договору № П2-09/АБ підряду на будівництво від 21.09.2023 Графік виконання робіт; копія Додатку № 3 до договору № П2-09/АБ підряду на будівництво від 21.09.2023 Графік фінансування; копія платіжної інструкції № 692 від 22.09.2023; копія податкової накладної № 5 від 22.09.2023, квитанція № 9274328191, рішення № 9826697/41082011 від 31.10.2023; копія листа-повідомлення про зміну найменування, місцезнаходження ТОВ ПРОФІБУДСЕРВІС ПЛЮС за вих. № 03/10/2023-1 від 03.10.2023; копія виписки з ЄДРПОУ ТОВ АЛЬТЕРРА КОНСТРАКШН; копія додаткової угоди № 0-3-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023; копія Додатку № 1 до ДУ № № 0-3-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 року Договірна ціна від 10.11.2023; копія Додатку № 2 до ДУ № № 0-3-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 року Графік виконання робіт від 10.11.2023; копія Додатку № 3 до ДУ № № 0-3-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 Графік фінансування від 10.11.2023; копія платіжної інструкції № 1506 від 13.11.2023; копія додаткової угоди від 10.11.2023 №0-4-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023; копія Додатку № 1 до ДУ № № 0-4-теп від 10.11.2023 до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 року Договірна ціна; копія Додатку № 2 до ДУ № № 0-4-теп від 10.11.2023 до договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 Графік виконання робіт; копія Додатку № 3 до ДУ № № 0-4-теп від 10.11.2023 до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023 Графік фінансування; копія платіжної інструкції № 1590 від 16.11.2023; копія платіжної інструкції № 1632 від 17.11.2023; копія платіжної інструкції № 1607 від 17.11.2023; копія довідки про вартість будівельних робіт за 29.12.2023; копія договору № 11012022/4 від 11.01.2022., укладеного з ТОВ АС-БЕТОН; копія видаткових накладних № 1286, 1287 від 14.11.2023; копія видаткової накладної № 1321 від 22.11.2023; копія ТТН № 22/11-00009 від 22.11.2023; копія договору поставки № 23-ЛВ від 28.06.2022, укладеного з ТОВ ВОДАЛЕНД Україна; копія видаткової накладної № ЛВ000002135 від 30.11.2023; копія договору № 30-10/23 від 23.10.2023р., укладеного з Корпорацією ЕНЕРГОРЕСУРС-ІНВЕСТ; копія додаткової угоди № 1 до договору № 30-10/23 від 23.10.2023 від 21.11.2023; копія специфікацій № 1, 2 до договору № 30-10/23 від 23.10.2023; копія видаткової накладної № 1115-6 від 15.11.2023; копія видаткових накладних № 1127-1 , №1127-2 від 27.11.2023; копія видаткової накладної № 1128-2 від 28.11.2023; копія договору № 3/07/22 про надання послуг спецтехніки від 01.07.2022; копія Акту надання послуг № 215 від 14.11.2023; копія договору поставки № 1610-23, укладеного з ТОВ ПРОФІТУЛС від 16.10.2023; копія видаткової накладної № 1156 від 14.11.2023 ТОВ ПРОФІТУЛС; Копія видаткової накладної № 1189 від 23.11.2023 ТОВ ПРОФІТУЛС; копія договору про надання послуг спецтехніки № 22/11 від 22.11.2023; копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) № 1 від 03.11.2023; копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) № 1 від 20.11.2023; копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) № 1 від 04.12.2023; копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) № 1 від 15.12.2023; копія договору поставки, укладеного з ТОВ ТЕПЛОАРМАТУРА від 24.03.2023; копія видаткової накладної № Лв-00007669 від 14.11.2023 ТОВ ТЕПЛОАРМАТУРА; копія договору поставки № 0512-1 від 05.12.2023 ТВК Львівський мехсклозавод; копія видаткової накладної № 4587 від 13.12.2023 ТВК Львівський мехсклозавод; копія ТТН № 37330 від 13.12.2023 вантажовідправник ТВК Львівський мехсклозавод; копія Договору поставки № 38/23, укладеного з ТОВ ГАЛАКТІКУС; копія видаткової накладної ТОВ ГАЛАКТІКУС № 744 від 14.11.2023; копія видаткової накладної ТОВ ГАЛАКТІКУС № 747 від 10.11.2023; копія видаткових накладних ТОВ ГАЛАКТІКУС № 760, 761 від 14.11.2023; копія Договору поставки № 10/01 від 10.01.2022 ТОВ Техметал.
25.01.2024 позивачем були отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №№ 10445291/41082011 (ПН № 11), 10445292/41082011 (ПН № 12), 10445293/41082011 (ПН № 13), а саме копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування (первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо придбання товарів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних; вказано у графі додаткова інформація Відсутні відомості щодо складських приміщень.
01.02.2024 позивачем було скеровано до податкового органу засобами електронного зв`язку повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, а саме щодо ПН №№ 11, 12, 13, реєстрацію яких зупинено № 1 та копії документів на підтвердження відповідності обсягів постачання обсягам придбання за №№ 1-40, а саме було надано пояснення, що податкові накладні сформовано за правилом першої події на суми отриманих в листопаді авансів згідно графіків фінансування до Додаткової угоди №0-2-вод, Додаткової угоди №0-3-теп та Додаткової угоди №0-4-теп до Договору №П2-09/АБ від 21.09.2023, надіслано докази оренди, придбання основних засобів ТОВ АУРБУД отримання оплат за надані послуги, що були підставами для складання та направлення для реєстрації податкових накладних №№ 11, 12, 13, а саме: договір оренди нежитлового приміщення № 24 від 01.01.2020; копія договору оренди ТЗ від 05.08.2021 за №1630; копія договору купівлі-продажу ТЗ 8003/21/003415 від 20.08.2021; копія договору купівлі-продажу ТЗ № 21190 від 09.11.2021; платіжні інструкції про оплату товарів в кількості 20 штук; рахунки на оплату.
06.02.2024 комісією Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної №10132880/45269223, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 13.11.2023, № 10515435/41082011, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 16.11.2023, № 10515436/41082011, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №13 від 17.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/роз рахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не обхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.
Не погоджуючись із вищевказаними рішеннями, позивачем подано скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, рішеннями ДПС України скарги ТОВ АУРБУД були залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Вважаючи прийняті рішення протиправними, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим Кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому п. 187.1 ст. 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до норм п. 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положеннями п. 201.10 ст. 201 ПК України встановлений обов`язок продавця товарів/послуг при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Абз. 2 п. 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З матеріалів справи вбачається, що на виконання умов договору підряду №П2-09/АБ від 21.09.2023 позивачем було складено та скеровано до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні №11 від 13.11.2023; №12 від 16.11.2023; №13 від 17.11.2023.
П. 201.16 ст. 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Так, п. 3 Порядку №1165 передбачено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Згідно п. 5 Порядку №1165 податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено також Критерії ризиковості здійснення операцій, серед яких: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до п. 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 10 Порядку №1165).
Згідно п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року №520.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Наказ №520).
П. 3 наказу №520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4 наказу №520).
П. 5 наказу №520 наведено примірний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п. 9 наказу №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
-або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
-або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
-або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі.
Згідно п. 10 наказу №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Судом встановлено, що з метою забезпечення проведення реєстрації податкових накладних ТОВ АУРБУД подало до контролюючого органу пояснення та додаткові пояснення. При цьому долучено відповідні підтверджуючі документи.
З проведеного аналізу наданих контролюючим органом документів, що були надіслані ТОВ АУРБУД для забезпечення проведення реєстрації податкових накладних №11 від 13.11.2023; №12 від 16.11.2023; №13 від 17.11.2023, суд дійшов висновку, що такі відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних.
Свою відмову провести реєстрацію податкових накладних відповідач аргументують тим, що податковим органом конкретно визначив перелік документів які необхідно було надати додатково позивачу, однак останній проігнорував пропозицію щодо подання таких документів, а також тим, що у разі ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, не існує інших варіантів по прийняттю суб`єктом владних повноважень рішення аніж відмова у реєстрації податкової накладної.
Однак відповідачем упущено той факт, що позивачем надавалися додаткові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції, що спростовує висновок відповідача щодо неможливості прийняття суб`єктом владних повноважень іншого рішення, аніж відмова у реєстрації податкової накладної.
Натомість з матеріалів справи вбачається, що позивачем подано достатньо документів для підтвердження реальності здійснення господарської операції відповідно до договору підряду №П2-09/АБ від 21.09.2023.
Водночас, відповідачем, не обґрунтовано наявність в наданих позивачем первинних документах будь-яких конкретних недоліків, які безпосередньо та в силу приписів закону (ч. 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність) вказують на факт нереальності господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні, реєстрацію яких зупинено.
Більше того, Верховний Суд у постановах від 03 жовтня 2023 року у справі №380/4146/22 та від 13 грудня 2023 року у справі №500/4191/22 зробив правовий висновок, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Платником податків надано до податкового органу первинні документи, які на його переконання, є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарських операцій.
Суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. А тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
У свою чергу, за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, вказує на наявність підстав для скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Суд звертає увагу на те, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним. Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а. При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд зауважує, що в спірних правовідносинах рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області є протиправними, а тому підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.
При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги ст. 245 КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачем податкові накладні №11 від 13.11.2023, №12 від 16.11.2023, №13 від 17.11.2023.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.
Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 139, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №10515434/41082011 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД за №11 від 13.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД №11 від 13.11.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №10515436/41082011 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД за №12 від 16.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД №12 від 16.11.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №10515435/41082011 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД за №13 від 17.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД №13 від 17.11.2023, датою її фактичного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД судовий збір в розмірі 9084,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АУРБУД судовий збір в розмірі 9084,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяГулкевич Ірена Зіновіївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2024 |
Оприлюднено | 16.05.2024 |
Номер документу | 119020321 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні