Рішення
від 13.05.2024 по справі 420/5669/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5669/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Корой С.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-19, -

ВСТАНОВИВ:

21.03.2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-1.

Підстава звернення до суду позивач вважає, що суб`єкт владних повноважень порушив його права прийняттям податкових повідомлень-рішень від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-19.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ТОВ «КАС-АГРО» не погоджується в висновками акту перевірки та винесеними, на його підставі, податковими повідомленнями-рішеннями, вважає пx не законними та не обґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню.

Як вказано у позові, на сторінці 32 акту перевірки зазначається про те, що «...проведеним аналізом, встановлено ознаки відсутності факту реального здійснення господарських операцій ТОВ «КАС-АГРО» з контрагентом постачальником транспортно-експедиторських послуг ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна» у серпні 2022 року на загальну суму 1715234 грн. у тому числі ПДВ 285872 грн.». Такі висновки акту перевірки зроблені на підставі наступних даних: 1) виходячи із кількості наданих послуг (перевезених вантажів), ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» не мала можливості здійснити вказані перевезення особисто, оскільки на балансі має лише 5 спеціалізованих вантажних сідлових тягача та 5 спеціалізованих напівпричепів та договором №0808 від 08.08.2022 року, укладеного з ТОВ «КАС-АГРО», не передбачена можливість залучення експедитором третіх осіб до виконання даного договору; 2) проведеним аналізом ЄРПН за період з 01.06.2022 року по 31.08.2022 року не встановлено фактичне придбання послуг з перевезення гороху по ланцюгу постачання у контрагентів постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» з відповідною номенклатурою та кількістю, що вказані в ТТН, виписаних на адресу ТОВ «КАС-АГРО»; 3) посадовими особами ТОВ «КАС-АГРО» до перевірки не надано оформлених належним чином замовлень на перевезення вантажу, додатків до договору від 08.08.2022 року №0808 у яких зазначено вантаж, місця його відправлення та пункти призначення; 4) товарно-транспортні накладні, виписані ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» на адресу ТОВ «КАС-АГРО» не містять всіх обов`язкових реквізитів, а саме: вартості вантажу, відомостей щодо супровідних документів на вантаж, часу прибуття під навантаження/розвантаження.

ТОВ «КАС-АГРО» не погоджується з даними твердженнями податкового органу. Позивач вказує, що 08.08.2022 року між ТОВ «КАС-АГРО» (Замовник) та ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» (Експедитор) був укладений договір перевезення вантажу №0808 на умовах якого, Експедитор бере на себе зобов`язання доставити автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж, а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити за перевезення вантажу плату в строк та на умовах, встановлених цим договором. Як стверджує позивач, жодним пунктом вказаного договору не передбачений обов`язок Експедитора здійснити перевезення вантажів виключно власним транспортом. Пунктом 2 Договору, передбачено, що Експедитор зобов`язаний визначити типи та кількість автомобілів, необхідних для перевезення вантажу, забезпечити своєчасне подання приданого для перевезення автотранспорту для навантаження. Позивач вказує, що договір №0808 від 08.08.2022 року за своєю правовою природою є змішаним договором, який містить в собі елементи договору перевезення вантажів та договору транспортного експедирування.

З покликанням на ч.1 ст.929, ст.932 Цивільного кодексу України та п.7.8 договору позивач вказує, що твердження акту перевірки про те, що ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» не мало можливості здійснити вказані перевезення не відповідають дійсності та спростовуються п. 7.8 Договору в поєднанні з ст. 932 ЦК України, які надають Експедитору можливість залучати до перевезення третіх осіб, що й було зроблено Експедитором.

Щодо не встановлення фактичного придбання послуг з перевезення гороху по ланцюгу постачання у контрагентів постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» в серпні 2022 року, то позивач зазначає, що для виконання своїх обов`язків за Договором №0808 від 08.08.2022 року, ТОВ СОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» було залучено третіх осіб - перевізників, а саме ТОВ «ГРАНД- ВАНТАЖ» код ЄДРПОУ 38478201 на підставі договору №06042021-1 від 06.04.2021 року «Чорноморська топливна компанія» на підставі договору №0308 від 03.08.2020 року. Вказані компанії, залучені Експедитором до виконання перевезень вантажів ТОВ «КАС- АГРО», в свою чергу, в серпні 2022 року реєстрували в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні по взаємовідносинам з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА». Однак, ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» код ЄДРПОУ38478201 в графі 4.1. (номенклатура товарів/послуг) податкових накладних, було зазначено: «Транспортно-експедиторські послуги перевезення вантажу (згідно реєстру № від_08.2022р.)». У відповідних реєстрах, які зазначались в податкових накладних ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» код ЄДРПОУ 38478201 наявні перевезення саме вантажів ТОВ «КАС-АГРО» (вказані реєстри були надані до ГУ ДПС в Одеській області разом із запереченнями), однак, враховуючи що в номенклатурі товарів/послуг податкових накладних не було зазначено маршрут перевезення та найменування вантажу, посадові особи податкової під час перевірки не змогли встановлено фактичне придбання послуг з перевезення гороху по ланцюгу постачання у контрагентів - постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» з відповідною номенклатурою та кількістю, що вказані в ТТН, виписаних на адресу ТОВ «КАС- БГСП». Розрахунки коригування до відповідних податкових накладних за серпень 2022 року ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» були надані ТОВ «КАС-АГРО» до ГУ ДПС в Одеській області разом із запереченнями до акту перевірки для їх врахування під час розгляду заперечень, однак не прийняті до уваги. Вказані обставини та надані реєстри та розрахунки коригування до податкових накладних ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ», на думку позивача, спростовують факт, відсутності придбання послуг з перевезення гороху по ланцюгу постачання у контрагентів - постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» в серпні 2022 року з відповідною номенклатурою та кількістю, що вказані в ТТН, виписаних на адресу ТОВ «КАС-АГРО».

Щодо не надання до перевірки оформлених належним чином замовлень на перевезення вантажу, додатків до договору від 08.08.2022 року №0808, в яких зазначено вантаж, місця його відправлення та пункти призначення, то позивач зазначає, що відповідно до п. 1.2 Договору, місце навантаження та вивантаження вантажу, маршрут, найменування вантажу, його маса/кількість, вартість, строк навантаження, пакування та строк перевезення визначаються в заявках, які можуть бути подані Замовником у телефонному режимі (смс,вайбер, інші засоби), або на електронну пошту Експедитора. Отже, договором перевезення вантажу №0808 від 08.08.2022 року, укладеного між ТОВ «КАС-АГРО» (Замовник) та ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» (Експедитор) не встановлено обов`язкової письмової форми заявки на перевезення, тому її відсутність у письмовій формі не може свідчити про відсутність господарської операції.

Щодо недоліків товарно-транспортних накладних, складених при перевезенні вантажів ТОВ «КАС-АГРО», то позивач зазначає, що неістотні недоліки товарно-транспортної накладної, такі як вартість вантажу, відомості щодо супровідних документів на вантаж, часу прибуття під навантаження/розвантаження, не можуть слугувати підставою відмови ТОВ «КАС-АГРО» у віднесені до податкового кредиту сум ПДВ у серпні 2022 року по взаємовідносинах з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА».

Також, у позові вказано, що ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» були належним чином зареєстровані в ЄРРЗ податкові накладні по взаємовідносинам з ТОВ «КАС-АГРО» у серпні 2022 року, тому у відповідності до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ «КАС-АГРО» правомірно було віднесено до складу податкового кредиту з ПДВ за серпень 2022 року у сумі 285872 грн. Крім того, позивач вважає, що застосована до ТОВ «КАС-АГРО» у відповідності до податкового повідомлення-рішення №11348/15-32-07-01-19 від 13.12.2022 року штрафна санкція, є незаконною та необґрунтованою, оскільки вина та умисні дії ТОВ «КАС-АГРО» доведені податковим органом належними та допустимими доказами.

Ухвалою суду від 27.03.2023 року судом прийнято до розгляду позовну заяву і відкрито провадження по справі.

Судом вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст.262 КАС України.

29.03.2024 року від позивача до суду надійшла заява, в якій директор товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" просить вважати правильним номер податкового повідомлення-рішення, яке позивач просить визнати протиправним та скасувати №11348/15-32-07-01-19.

18.04.2023 року (вх.№ЕП/12979/23) від представника Головного управління ДПС в Одеській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказано, що відповідач не визнає позов, не погоджується з доводами позивача та вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

У відзиві, зокрема, зазначено, що контролюючий орган, розглянувши питання щодо залучення ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна» третіх осіб перевізників, зазначене в запереченні ТОВ «КАС- АГРО», повідомив позивача, що проведеним аналізом наданих реєстрів та розрахунків коригування податкових накладних ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» встановлено, що зміни у номенклатурі до та кількості наданих транспортно-експедиторських послуг, зазначених у податкових накладних, не вплинули на відомості, що містяться у первинних документах ТОВ «КАС-АГРО», а саме у товарно-транспортних накладних у графі автоперевізник відповідно до розділу 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568, перевізник це фізична або юридична особа - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами. Крім того, договір на перевезення вантажу від 08.08.2022 № 0808 не містить відомостей щодо можливості залучення експедитором третіх осіб до виконання його умов.

Також, зазначено відповідачем, перевіркою встановлено, що товарно-транспортні накладні, виписані (оформлені) ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» на адресу ТОВ «КАС-АГРО», не містять всіх обов`язкових реквізитів, а саме: вартості вантажу, що перевозився, відомостей щодо супровідних документів на вантаж, часу прибуття під навантаження/розвантаження, що також обумовлено договором від 08.08.2022 № 0808 (п. 2.6, п. 2.7). Згідно з повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП від 16.04.2020 встановлено, що станом на серпень 2022 року на ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» рахувалося 5 автомобілів. А станом на 22.10.2022 вже рахується 15 автомобілів. Жоден автомобіль, зазначений в повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП, не відповідає номеру про державну реєстрацію, зазначені в наданих до перевірки ТТН. Чисельність працюючих складає 13 осіб. Виплати «Дохід», виплачений самозайнятим особам за ознакою « 106» « 128» та « 157» відсутні. Згідно з повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП встановлено, що станом на серпень 2022 року на ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» рахувалося 13 автомобілів. Також, жоден автомобіль, зазначений в повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП, не відповідає номеру про державну реєстрацію, зазначені в наданих до перевірки ТТН. Чисельність працюючих складає 18 осіб. Виплати «Дохід», виплачений самозайнятим особам за ознакою « 106» « 128» та « 157» відсутні. Згідно з повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП, встановлено, що станом на серпень 2022 року на ПП «ЧОРНОМОРСЬКА ТОПЛИВНА КОМПАНІЯ» рахувалося 6 автомобілів. Також, жоден автомобіль, зазначений в повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через, які провадиться діяльність за формою 20-ОПІ, не відповідає номеру про державну реєстрацію, зазначені в наданих до перевірки ТТН. Чисельність працюючих складає 7 осіб. Виплати «Дохід», виплачений самозайнятим особам за ознакою « 106» « 128» та « 157» відсутні. Згідно з проведеним контролюючим органом, аналізом ЄРПН за період з 01.07.2021 по 31.08.2022 не встановлено придбання ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» послуг з перевезення вантажів по зазначених в ТТН маршрутах від ПП «ЧОРНОМОРСЬКА ТОПЛИВНА КОМПАНІЯ».

Таким чином, вказано у відзиві, з урахуванням зазначеного вище, та згідно з проведеним аналізом наданих до заперечень документів, первинні документи, а саме: товарно-транспортні накладні та акти виконаних робіт і досі не містять достовірну (правдиву) інформацію щодо особи, яка безпосередньо надавала послуги з перевезення вантажів, а також інформацію щодо осіб, кому належать транспортні засоби, які зазначені в товарно- транспортних накладних.

З урахуванням вищевикладеного та з покликанням на фактичні обставини справи, відповідач вказує, що ТОВ «КАС-АГРО» неправомірно, без підтвердження первинними документами віднесено до складу податкового кредиту серпня 2022 року суму ПДВ в розмірі 285 872 грн, що призвело до завищення податкового кредиту на загальну суму 285 872 грн (рядок 17 (колонка Б) Декларації), відповідно, рядок 21 Декларації на загальну суму 200872 грн, що, в свою чергу, призвело до завищення суми бюджетного відшкодування, відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за серпень 2022 року), на 85 000 гривень.

Зважаючи на вищевикладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО".

Станом на дату вирішення даної адміністративної справи інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено такі факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" зареєстровано як юридична особа 05.01.2018 року (Номер запису: 15561020000064901) та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.24 Транспортне оброблення вантажів.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Контролюючі органи мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення (п.п. 20.1.4 ст. 20 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Приписами пп.62.1.3 п.62.1 ст.62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Згідно п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, встановлюються Митним кодексом України.

Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

На підставі направлень на перевірку, згідно пп.19-1.1.6 п.19-1 ст.19, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.8 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, наказу №4109-п від 19.10.2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень, липень та серпень 2022 року заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість, зазначених у додатку 3 до податкової декларації з податку на додану вартість (податкові декларації з податку на додану вартість за червень 2022 року від 20.07.2022 № 9133547509, за липень 2022 року від 18.08.2022 № 9161890888, за серпень 2022 року від 16.09.2022 № 9186232130 з додатками).

Перевірка проводилась у період з 03.11.2022 року по 09.11.2022 року.

В ході проведення позапланової документальної перевірки у відповідності з п.п.20.1.13 п.20.1, ст.20 Податкового кодексу України № 2755-VI від 27.12.2010 року (зі змінами і доповненнями) підприємству ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 було вручено запит від 26.10.2022 № 8139/КРС/15-32-07-01-06 щодо проведення обстеження територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності - ТОВ «КАС- БГСП».

У п.2.5 акту №12572/15-32-07-01-14/41852987 від 16.11.2022 року вказано, що під час перевірки ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 надані відповідні необхідні завірені копії первинних та інших документів, по підприємствам (контрагентам), які стали підставою для декларування за червень, липень та серпень 2022 року заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість, визначеного в додатку 3 до декларацій з ПДВ за червень, липень та серпень 2022 року.

За результатами даної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт №12572/15-32-07-01-14/41852987 від 16.11.2022 року (а.с.11-44), яким встановлено порушення позивачем:

1) п.44.1 ст. 44, п.198.1, п.198.3, 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, ТОВ «КАС- АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987, а саме завищено суму податкового кредиту по взаємовідносинам з ТОВ "ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА", код 42759122 всього на суму 285872 грн., у тому числі за серпень 2022 на суму 285872 грн.;

2) п.198.1, п.198.3, 198.6 ст. 198, п.201.10 ст.201 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), завищено розмір від`ємного значення суми ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду (рядок 21 декларації), за серпень 2022 року на суму 200872 грн.;

3) абзацу б) п.200.4 ст.200 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), підпунктів 4, 5 пункту 5 розділу У Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28:01.2016 року №21 (із змінами і доповненнями), що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за серпень 2022 року) на 85000 грн.

Згідно даного акту під час перевірки, проведеним аналізом встановлено ознаки відсутності факту реального здійснення господарських операцій ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 у серпні 2022 року з контрагентом-постальником транспортно-експедиційних послуг ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», Код за ЄДРПОУ 42759122 на загальну суму 1715234 грн, у т.ч. ПДВ -285872 грн. з огляду на наступне. Виходячи з умов договору перевезення вантажу від 08.08.2022 № 0808, ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 (договір не містить, відомостей щодо можливості залучення експедитором третіх осіб до виконання даного договору), а також відомостей, що вказані в товарно-транспортних накладних виписаних (оформлених), ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 на адресу ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 у графі автоперевізник, ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 повинно було надати послуги з перевезення особисто.

Як зазначено в акті, згідно з проведеним аналізом ЄРПН за період з 01.07.2021 по 31.08.2022, не встановлено придбання: ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 паливно-мастильних матеріалів, запчастин, послуг з обслуговування та/або ремонту транспортних засобів тощо, що необхідно для надання такого роду послуг: Відповідно до фінансової звітності малого підприємства ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 за І квартал 2022 року показник рядка 1100 «Запаси» на початок звітного року склав 24,7 тис. грн., на кінець звітного періоду - 29,9 тис. грн., за Півріччя 2022 року - на кінець звітного періоду 31,9 тис. грн., за 9 місяців 2022 року - на кінець звітного періоду - запаси відсутні. Зазначене також свідчить про відсутність залишків запасів у достатній кількості для здійснення діяльності, пов`язаної з перевезенням вантажів вантажними транспортними засобами у такій кількості.

Також, вказано в акті, проведеним аналізом ЄРПН за період з 01.06.2022 по 31.08.2022 не встановлено фактичне придбання послуг з перевезення гороху, по ланцюгу, постачання у контрагентів- постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 з відповідною номенклатурою та кількістю, що вказані в товарно-транспортних накладних, виписаних (оформлених), на адресу ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987.

Крім того, встановлено в акті, посадовими особами ТОВ «КАС-АГРО» до перевірки не надано оформлених належним чином первинних документів, а саме: замовлень на перевезення вантажів, додатків до договору від 08.08.2022 №0808, в яких зазначено вантаж, місця його відправлення та пункти призначення.

Також перевіркою встановлено, що товарно-транспортні накладні виписані (оформлені) ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 на адресу ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 не містять всіх обов`язкових реквізитів, а саме: вартості вантажу, що перевозився, відомостей щодо супровідних документів на вантаж, часу прибуття під навантаження/розвантаження.

Виходячи з вищенаведеного, у висновку зазначено, що ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 здійснювало діяльність, спрямовану на здійснення операцій, пов`язаних з наданням податкової вигоди третім особам з метою штучного формування-податкового кредиту. Недоведеність реальності здійснення ТОВ «КАС-АГРО» господарських операцій з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 свідчить про формальність первинної документації, складеної на їх підставі та їх відображення в регістрах бухгалтерського обліку і фінансової звітності, оскільки ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» не придбавало відповідні послуги, а надати їх особисто не могло.

Таким чином, вказано у висновку, ТОВ «КАС-АГРО» неправомірно, без підтвердження первинними документами віднесено, до складу податкового. кредиту серпня 2022. року суми ПДВ в розмірі 285872 грн., що призвело до завищення податкового кредиту на загальну суму 285872 грн. (рядок 17. (колонка Б) Декларації).

25.11.2022 року до Головного управління ДПС в Одеській області надійшли заперечення товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" на акт №12572/15-32-07-01-14/41852987 від 16.11.2022 року (а.с.39-41

У запереченнях, зокрема, було вказано, що після ознайомлення з актом перевірки та виявленими під час неї невідповідностями стосовно взаємовідносин з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», ТОВ «КАС-АГРО» звернулось до даного товариства за роз`ясненнями. Згідно отриманої інформації та підтверджуючих документів вбачається наступне: дійсно, для виконання своїх обов`язків за Договором №0808 від 08.08.2022 року, ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» було залучено третіх осіб перевізників, а саме ТОВ «ГРАНД- ВАНТАЖ» код ЄДРПОУ38478201 на підставі договору №06042021-1 від 06.04.2021 року та ПП «Чорноморська топливна компанія» на підставі договору №0308 від 03.08.2020 року. Вказані компанії, залучені Експедитором до виконання перевезень вантажів ТОВ «КАС- АГРО», в свою чергу, в серпні 2022 року реєстрували в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні по взаємовідносинам з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА». Однак, ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» код ЄДРПОУ38478201 в графі 4.1. (номенклатура товарів/послуг) податкових накладних, було зазначено: «Транспортно-експедиторські послуги перевезення вантажу (згідно реєстру № від_08.2022р.)». У відповідних реєстрах, які зазначались в податкових накладних ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ» код ЄДРПОУ 38478201 наявні перевезення саме вантажів ТОВ «КАС-АГРО» (вказані реєстри були надані разом із запереченнями), однак, враховуючи що в номенклатурі товарів/послуг податкових накладних не було зазначено маршрут перевезення та найменування вантажу, посадові особи податкової під час перевірки не змогли встановлено фактичне придбання послуг з перевезення гороху по ланцюгу постачання у контрагентів - постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» з відповідною номенклатурою та кількістю, що вказані в ТТН, виписаних на адресу ТОВ «КАС-АГРО».

Разом із вказаними запереченнями позивачем до контролюючого органу було надано розрахунки коригування до відповідних податкових накладних за серпень 2022 року ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ», для їх врахування під час їх розгляду заперечень.

У запереченнях було зазначено, що вказані обставини та надані реєстри та розрахунки коригування до податкових накладних «ГРАНД-ВАНТАЖ», на думку позивача, спростовують факт, відсутності придбання послуг з перевезення ТОВ гороху по ланцюгу постачання у контрагентів - постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» в серпні 2022 року з відповідною номенклатурою та кількістю, що вказані в ТТН, виписаних на адресу ТОВ «КАС-АГРО».

За результатами розгляду даних заперечень відповідачем було складено висновок від 09.12.2022 року №180/15-32-07-01-16/41852987.

На підставі акту перевірки від 16.11.2022 року №12572/15-32-07-01-14/41852987 та висновку про розгляд заперечень від 09.12.2022 року №180/15-32-07-01-16/41852987 на акт перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області 13.12.2022 року прийнято податкові повідомлення-рішення:

- №11351/15-32-07-01-19, яким за порушення п.44.1 ст. 44, п.198.1, п.198.3, 198.6 ст. 198, абзацу б) п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України, зменшено суму від`ємного значення суми податку на додану вартість, а саме: по податковій декларації №9186232130 від 16.09.2022 року за серпень 2022 року у сумі 200872 грн (а.с.33-34);

- №11348/15-32-07-01-19, яким встановлено порушення п.44.1 ст. 44, п.198.1, п.198.3, 198.6 ст. 198, абзацу б) п.200.4 ст.200Податкового кодексу України, та зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану до відшкодування на рахунок платника податку, а саме: податковій декларації №9186232130 від 16.09.2022 року за серпень 2022 року на суму 200872 грн (а.с.35-36).

До вказаних податкових повідомлень-рішень відповідачем складено відповідні розрахунки (а.с.37-38).

Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями позивачем було подано скаргу до Державної податкової служби України (а.с.42-45).

21.02.2023 року Державною податковою службою України було прийнято рішення №4255/6/99-00-06-01-05-06, яким скаргу залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19 та №11348/15-32-07-01-19 без змін (а.с.46-49).

Вважаючи протиправними та такими, що підлягає скасуванню податкові повідомлення-рішення від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-19, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд виходить з такого.

Так, висновки контролюючого органу в цілому зводять до того, що проведеним аналізом, встановлено ознаки відсутності факту реального здійснення господарських операцій ТОВ «КАС-АГРО» з контрагентом постачальником транспортно-експедиторських послуг ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна» у серпні 2022 року на загальну суму 1715234 грн. у тому числі ПДВ 285872 грн

Відповідно до частини першої статті 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно з пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Судом встановлено, що 08.08.2022 року між ТОВ «КАС-АГРО» (Замовник) та ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна» (Експедитор) укладено договір перевезення вантажу №0808 (а.с.50-54) відповідно до п.1.1 якого впорядку та на умовах, визначених цим Договором, Експедитор бере на себе зобов`язання доставити автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж, (надалі іменується "Вантаж" (згідно із транспортною накладною) з місця відправлення до пункту призначення, які вказуються в додатках до цього Договору, та видати вантаж уповноваженій на одержання вантажу особі (надалі іменується «Вантажоодержувач»), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити за перевезення вантажу плату в строк та на умовах, встановлених цим Договором та заявками до нього.

Пунктом 1.2. договору №0808 визначено, що місце навантаження та вивантаження вантажу, маршрут, найменування вантажу, його маса/кількість, вартість, строк навантаження, упакування та строк перевезення (доставки вантажу) визначаються в заявках, які можуть бути подані Замовником у телефонному режимі (смс, вайбер, інші засоби), або на електронну пошту Експедитора.

На виконання умов договору перевезення вантажу від 08.08.2022 № 0808 ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 виписано (оформлено) та зареєстровано на адресу ТОВ «КАС-АГРО», код за ЄДРПОУ 41852987 податкові накладні перелік яких викладено на ст.28-29 акту №12572/15-32-07-01-14/41852987 від 16.11.2022 року.

Суми податку на додану вартість, за податковими накладними отриманими від ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», код за ЄДРПОУ 42759122 включено до складу податкового кредиту серпня 2022 року (Податкова декларація з ПДВ від 16.09.2022 № 9186232130).

На підтвердження реальності умов договору позивачем до суду надано:

- акти наданих послуг з реєстрами до них (а.с.55-98);

- товарно-транспортні накладні (а.с.191-212).

Судом встановлено, що в наданих актах графах «Найменування робіт, послуг» вказано «Транспортно-експедиційні послуги перевезення по маршруту…». Також у них зазначені відповідні маршрути по яким здійснювалось перевезення/

В свою чергу у реєстрах до наданих актів зазначено дати здійснення завантажень, транспортні засоби на які таке завантаження проведено, дані щодо водіїв, вагу та ціну вантажу.

В наданих до суду товарно-транспортних накладних, зокрема, зазначено, що автомобільним перевізником є ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна», замовником та вантажоодержувачем - ТОВ «КАС-АГРО» та вказано відомості про суб`єктів господарювання як вантажовідправників

Також позивачем разом із позовом надано копії:

- договору №06042021-1 про надання транспортних послуг, укладений 06.04.2021 року між ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна» та ТОВ «ГРАНД-ВАНТАЖ»;

- договору №0308 про транспортно-експедиційні перевезення вантажів автомобільним транспортом на території України, укладений 03.08.2020 року між ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна та ПП «ЧОРНОМОРСЬКА ТОПЛИВНА КОМПАНІЯ» (а.с.123-124),

Крім того, до суду надано акти надання послуг з реєстрами до них, що складені на виконання договору №06042021-1 (а.с.125-162), податкові накладні та розрахунки коригування до вказаних податкових накладних (а.с.163-191).

Відповідно до п.198.1 ст. 198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема з: придбання або виготовлення товарів та послуг (пп. а п. 198.1 ст. 198).

Згідно п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг. Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Датою збільшення податкового кредиту лізингоодержувача (орендаря) для операцій з фінансового лізингу (фінансової оренди) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу (фінансової оренди) таким лізингоодержувачем (орендарем). Датою віднесення сум до податкового кредиту замовника з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно до пункту 187.9 статті 187 цього Кодексу, є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених актами виконаних робіт) за такими договорами (контрактами). Для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.

Відповідно до п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування. Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Отже, як вбачається з викладеного, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання у власній господарській діяльності.

Відповідно до п.44.1 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно з ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Згідно частини 1 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (частина 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

В свою чергу, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку (частина 3 статті 9 цього Закону).

Відповідно до п.2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, яке затверджено наказом Міністерства фінансів України 24.05.1995 № 88 (далі Положення №88) первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Згідно з п.2.4 Положення №88 первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Аналіз наведених норм свідчить, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Дана правова позиція суду відповідає, зокрема, висновкам Верховного Суду які викладені у постанові від 20.09.2023 по справі № п/811/724/17.

Згідно з п.2.4 Положення №88 неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Судом встановлено, що на підтвердження виконання умов договору позивачем як до контролюючого органу, так і до суду надано первинні документи, а саме акти надання послуг з реєстрами до них та товарно-транспортні накладні.

Таким чином, у підтвердження задекларованих показників податкової звітності позивачем були надані всі необхідні документи, на підставі яких сформовано такі показники.

Щодо доводів контролюючого органу про недоліки наданих до перевірки товарно-транспортних накладних, то суд зазначає, що Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не встановлюють правил податкового обліку валових витрат та податкового кредиту платника податків.

Документи обумовлені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом, зокрема, товарно-транспортна накладна, не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей.

Вказаний висновок також викладено і у постановах Верховного Суду від 06.02.2020 у справі № 815/2770/15 та від 30.04.2020 у справі № 818/806/16 та від 23.02.2024 у справі № 808/1451/17.

Незначні недоліки товарно-транспортних накладних у цій справі не спростовують реальність господарських операцій позивача з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА».

Щодо тверджень контролюючого органу про не надання до перевірки оформлених належним чином замовлень на перевезення вантажу, додатків до договору від 08.08.2022 року №0808, в яких зазначено вантаж, місця його відправлення та пункти призначення, то як вже встановлено судом, що пунктом 1.2. договору №0808 визначено, що місце навантаження та вивантаження вантажу, маршрут, найменування вантажу, його маса/кількість, вартість, строк навантаження, упакування та строк перевезення (доставки вантажу) визначаються в заявках, які можуть бути подані Замовником у телефонному режимі (смс, вайбер, інші засоби), або на електронну пошту Експедитора.

Отже, суд погоджується з доводами позивача, що договором перевезення вантажу №0808 від 08.08.2022 року, укладеного між ТОВ «КАС-АГРО» (Замовник) та ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА» (Експедитор) не встановлено обов`язкової письмової форми заявки на перевезення, тому її відсутність у письмовій формі не може свідчити про відсутність господарської операції.

Щодо тверджень відповідача про те, що договором №0808 від 08.08.2022 року, укладеного з ТОВ «КАС-АГРО», не передбачена можливість залучення експедитором третіх осіб до виконання даного договору, суд зазначає.

Так, відповідно до ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться у змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті змішаного договору.

Статтею 929 Цивільного кодексу України визначено, що за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням.

Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

Положення цієї глави поширюються також на випадки, коли обов`язки експедитора виконуються перевізником.

Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з ст.932 Цивільного кодексу України визначено, що експедитор має право залучити до виконання своїх обов`язків інших осіб.

У разі залучення експедитором до виконання своїх обов`язків за договором транспортного експедирування інших осіб експедитор відповідає перед клієнтом за порушення договору.

Відповідно до ст.909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.

Так, сторонами договору №0808 від 08.08.2022 року ТОВ «КАС-АГРО» (Замовник) та ТОВ «ОЛВІ ГРУП Україна» (Експедитор).

Як стверджує позивач договір №0808 від 08.08.2022 року є змішаним договором, який містить в собі елементи договору перевезення вантажів та договору транспортного експедирування.

У вказаному договорі відсутні застереження щодо виконання його умов Експедитором без залуження третіх осіб як це визначено ст.932 Цивільного кодексу України.

З урахуванням вищевикладеного, суд відхиляє вищевказані доводи контролюючого органу як необґрунтовані.

Щодо тверджень контролюючого органу, про те, що податковою не встановлено фактичне придбання послуг з перевезення гороху по ланцюгу постачання у контрагентів постачальників ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», то суд зазначає.

Суд звертає увагу на те, що судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника та інших учасників у сфері економіки, у зв`язку з чим презюмується економічна виправданість дій платника, спрямованих на одержання податкової вигоди, та достовірність відомостей його податкової та бухгалтерської звітності.

При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, необхідно враховувати, що відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, контролюючий орган не позбавлений можливості довести в установленому порядку факт невідповідності задекларованих наслідків господарської операції платника податків у податковому обліку фактичним обставинам за умови доведення факту, що відомості, які містяться в таких документах, є недостовірними. При цьому, податкова вигода може бути визнана необґрунтованою, зокрема, у випадках, якщо для цілей оподаткування операції обліковані не у відповідності з їх дійсним економічним змістом або враховані операції, що не обумовлені розумними економічними або іншими причинами (цілями ділового характеру).

В даному випадку контролюючим органом не наведено доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені належними документами, а також не представлено доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в поданих позивачем документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі. Також, не подано відповідачем доказів на підтвердження недобросовісності позивача як платника податку на додану вартість або можливої фіктивності його постачальника, як-от: судових рішень, вироків. Також, відповідачем не надано належних доказів у підтвердження невідповідності господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача, які б окремо або в сукупності свідчили, що вчинення таких операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру) та наміром одержати економічний ефект тощо.

Європейський суд з прав людини, розглянувши справу «Інтерсплав проти України», вказав на те, що коли державні органи володіють будь-якою інформацією про зловживання у системі відшкодування податку на додану вартість, що здійснюються конкретною кампанією, вони можуть вжити відповідних заходів з метою запобігання або усунення таких зловживань. Суд, однак, не може прийняти зауваження Уряду щодо загальної практики з відшкодування податку на додану вартість за відсутності будь-яких ознак, які б вказували на те, що заявник був безпосередньо залучений до таких зловживань.

Таким чином, виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки, зокрема, у вигляді позбавлення права на податкових кредит можуть бути застосовані саме до того платника податків, який їх припустився, а не до іншої особи.

Вирішуючи дану адміністративну справу, суд враховує, що Верховний Суд у постанові від 16.10.2020 по справі №820/2587/15 зазначив, що аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції (пункт 13).

Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування об`єкта оподаткування податком на прибуток, витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат та податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагентів за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагентів та злагодженість дій між ними (пункт 16).

Вказані висновки також викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду у постанові від 7 липня 2022 року у справі №160/3364/19.

Відтак, зважаючи на те, що у акті перевірки не встановлено істотних недоліків первинної документації по господарських правовідносинам позивача з ТОВ «ОЛВІ ГРУП УКРАЇНА», Відтак, суд вважає необґрунтованими висновки податкового органу щодо порушення саме позивачем вимог податкового законодавства, про зо зазначено в акті №12572/15-32-07-01-14/41852987 від 16.11.2022 року

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-19 є протиправними та підлягають скасуванню.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Беручи до уваги наведене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Необхідно зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн (а.с.213).

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 262, 295, КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-19 задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 13.12.2022 року №11351/15-32-07-01-19, №11348/15-32-07-01-19.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "КАС-АГРО" (вул. Канатна, 1в, каб. 306, м.Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 41852987);

Відповідач - Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166).

Суддя Корой С.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2024
Оприлюднено16.05.2024
Номер документу119020463
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/5669/23

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 13.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні