СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2024 року Справа № 480/6759/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравченка Є.Д., розглянувши правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6759/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (далі- позивач) звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якій просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Сумській області № 8533558/33390348 від 30.03.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 30 від 24.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Сумській області № 8533559/33390348 від 30.03.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 24.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Сумській області № 8533566/33390348 від 30.03.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 27.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Сумській області № 8533565/33390348 від 30.03.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 34 від 27.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління ДПС у Сумській області № 8533560/33390348 від 30.03.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 35 від 28.02.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 30 від 24.02.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 31 від 24.02.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 33 від 27.02.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 34 від 27.02.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 35 від 28.02.2023 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач направив для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 24.02.2023 № 30, від24.02.2023 № 31, від 27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 № 34, від 28.02.2023 № 35, проте ним були отримані квитанції про зупинення реєстрації на підставі відповідності операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивачем направлено Головному управлінню ДПС у Сумській області документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій. Проте, незважаючи на вичерпний перелік наданих документів та пояснення, надані позивачем, рішеннями Головного управління Державної податкової служби у Сумській області від 30.03.2023 року № 8533558/33390348, № 8533559/33390348, № 8533566/33390348, № 8533565/33390348, №8533560/33390348 було відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Старком-С" у реєстрації податкових накладних від 24.02.2023 № 30, від 24.02.2023 № 31, від27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 № 34, від 28.02.2023 № 35.
Позивач вважає зазначені рішення протиправними, просить їх скасувати та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від24.02.2023 № 30, від 24.02.2023 № 31, від 27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 № 34, від28.02.2023 № 35 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Від Головного управління ДПС у Сумській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнав, зазначивши, що подані позивачем на реєстрацію податкові накладні від 24.02.2023 № 30 та від 24.02.2023 № 31, від27.02.2023 №33, від 27.02.2023 № 34 та від 28.02.2023 № 35 перевірялася в автоматичному режимі на відповідність критеріям ризиковості здійснення операцій, що перелічені у додатку 3 Порядку № 1165.
За результатами автоматизованої перевірки вищезазначених податкових накладних, контролюючим органом надіслано позивачу квитанції від 10.03.2023, у яких зазначено, що: «відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Додатково повідомляємо: показник «D»= 113.4779%, «Р»= 46707.53»
Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, представник наголосив, що чинним законодавством не передбачено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перелік документів, які потрібно подати платнику разом з поясненням, оскільки даний перелік документів визначений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від12.12.2019 № 520.
За результатами розгляду поданих позивачем письмових пояснень та копій документів Головним управлінням ДПС у Сумській області 21.03.2023 було надіслано позивачеві повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та копій документів.
Представник зауважує, що у графі «Додаткова інформація» вказаних повідомлень був зазначений конкретний перелік документів, які необхідно подати на розгляд Комісії, а саме: документи з питання здійснення господарських операцій з контрагентами-постачальниками (договори, ТТН ліс, платіжні доручення, видаткові накладні, довіреності), ОСВ по 20 рахунку, документи з питання наявності складських та виробничих приміщень, дозвільні документи на здійснення господарської діяльності, декларація відповідності матеріально-технічної бази, втім ТОВ «Старком-С» не скористалося правом на подання додаткових документів.
Таким чином, з огляду на те, що при первинному направленні повідомлення про зупинення реєстрації податкових накладних позивачем не було надано документів, які є необхідними для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних, а також враховуючи, що позивач не скористався наданим законодавством правом подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, рішення про відмову у реєстрації податкових накладних від 30.03.2023 року № 8533558/33390348, № 8533559/33390348, №8533566/33390348, № 8533565/33390348, № 8533560/33390348 прийняті обґрунтовано, згідно чинного законодавства та не підлягають скасуванню.
Представник Державної податкової служби України, у поданому суду відзиві, виклав аналогічну з першим відповідачем позицію.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАРКОМ -С» є юридичною особою приватного права, основним видом економічної діяльності якого є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (код КВЕД 46.73) (а.с. 13-17).
Матеріалами справи підтверджується, що 15.12.2022 року між TOB «СТАРКОМ-С», (постачальник) та ТОВ «СУМИ-ПРОДРЕСУРС-2009» (покупець) укладено договір №15/12/2022 на постачання товарів (пиломатеріалів, горбиля, обрізків, тирси) (далі - Договір) (а.с. 71-74).
За умовами Договору ціни на товар, що поставляється за даним договором, є договірними вказуються в накладних на кожну партію товару. Сума договору складається з суми вартості накладних, оформлених Постачальником на видачу товарів Покупцю протягом дії цього договору (п. 2.1., 2.2. Договору).
Покупець проводить оплату товару згідно рахунку постачальника не пізніше 3 (трьох) робочих днів з моменту поставки. Датою (моментом) оплати вважається дата зарахування грошових коштів на банківський рахунок постачальника (п. 2.3. Договору).
Згідно із пунктом 3.1-3.2 Договору поставка кожної партії товару здійснюється на підставі замовлення покупця. Відвантаження товару здійснюється постачальникомтранспортування товару здійснюється покупцем.
Передача товару від постачальника покупцеві здійснюється за накладною та оформленою покупцем відповідним чином довіреністю на одержання товару (п. 3.3. Договору).
На підставі замовлення покупця 24.02.2023 TOB «СТАРКОМ-С» було виписано рахунок № 9 для оплати замовлення на суму 50700,00 грн. (а.с. 75).
Згідно платіжної інструкції від 28.02.2023 № 2332 TOB «СТАРКОМ-С» отримало від покупця - ТОВ «СУМИ-ПРОДРЕСУРС-2009» оплату за товар, згідно рахунку № 9 від24.02.2023 на суму 50700,00 грн., в т.ч. ПДВ 8450,00 грн. (а.с. 76).
Поставка товару, а саме:
- обрізки, горбиль (клен) підтверджується видатковою накладною від 24.02.2023 № 57 на товар загальною вартістю 10569,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1761,50 грн.) (а.с. 77) та товарно-транспортною накладною від 24.02.2023 № 42 (а.с. 82-83).
- обрізки горбиль (клен), обрізки горбиль (ясен) підтверджується видатковою накладною від 24.02.2023 № 58 на товар загальною вартістю 10452,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1742,00 грн.) (а.с. 78) та товарно-транспортною накладною від 24.02.2023 № 43 (а.с. 84-85);
- дров`яної деревини пв сосна підтверджується видатковою накладною від 27.02.2023 № 60 на товар загальною вартістю 23024,74 грн. (у т.ч. ПДВ 3837,46 грн.) (а.с. 79) та товарно-транспортною накладною від 27.02.2023 № 44 (а.с. 86-87);
- дров`яної деревини пв сосна підтверджується видатковою накладною від 27.02.2023 № 61 на товар загальною вартістю 21067,20 грн. (у т.ч. ПДВ 3511,20 грн.) (а.с. 80) та товарно-транспортною накладною від 28.02.2023 № 45 (а.с. 90-91);
- обрізки, горбиль (ясен) підтверджується видатковою накладною від 28.02.2023 № 62 на товар загальною вартістю 6335,16 грн. (у т.ч. ПДВ 1055,86 грн.) (а.с. 81) та товарно-транспортною накладною від 28.02.2023 № 45/1 (а.с. 88-89).
За фактом здійснення господарських операцій TOB «СТАРКОМ-С» склало податкові накладні:
- від 24.02.2023 № 30 на суму 10569,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1761,50 грн.) (а.с. 18);
- від 24.02.2023 № 31 на суму 10452,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1742,00 грн.) (а.с. 19);
- від 27.02.2023 № 33 на суму 23024,74 грн. (у т.ч. ПДВ 3837,46 грн.) (а.с. 20);
- від 27.02.2023№ 34 на суму 1067,20 грн. (у т.ч. ПДВ 3511,20 грн.) (а.с. 21);
- від 28.02.2023 № 35 на суму 6335,16 грн. (у т.ч. ПДВ 1055,86 грн.).
Згідно із квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація податкових накладних від 24.02.2023 № 30, від 24.02.2023 № 31, від27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 № 34, від 28.02.2023 № 35 зупинені (а.с. 22-25). Підставою для зупинення вказано: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної від 24.02.2023 № 30 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Додатково повідомляємо: показник «D»= 113.4779%, «Р»= 46707.53. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Позивач направив до Головного управління ДПС у Сумській області пояснення та копії документів, які висвітлювали обставини діяльності позивача та обставини господарських операцій, по яким було складено податкові накладні, реєстрація яких була зупинена (а.с. 26-35).
За результатами розгляду наданих позивачем письмових пояснень та документів, Комісією Головного управління ДПС в Сумській області прийнято рішення:
- від 30.03.2023№ 8533558/33390348 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2023 № 30 (а.с. 38);
- від 30.03.2023 № 8533559/33390348 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2023 № 31 (а.с. 36);
- від 30.03.2023 № 8533566/33390348 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.02.2023 № 33 (а.с. 40);
- від 30.03.2023 № 8533565/33390348 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.02.2023 № 34 (а.с. 39);
- від 30.03.2023 № 8533560/33390348 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28.02.2023 № 34 (а.с. 37).
Підставами відмови у реєстрації податкових накладних у рішеннях зазначено: "ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладно`ї/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку»".
Не погодившись з рішеннями комісії Головного управління ДПС у Сумській області, якими відмовлено в реєстрації податкових накладної від 24.02.2023 № 30, від 24.02.2023 №31, від 27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 № 34, від 28.02.2023 № 35 позивач подав скарги до комісії центрального рівня, з вимогою скасувати вищевказані рішення та зареєструвати податкові накладні (а.с. 41-65). Проте, рішеннями комісії центрального рівня від 19.04.2023 № 36453/33390348/2, від 19.04.2023 № 36471/33390348/2, від 20.04.2023 №36799/33390348/2, від 20.04.2023 № 36818/33390348/2, від 20.04.2023 №36821/33390348/2 зазначені скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с. 66-70).
Вважаючи рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, якими відмовлено в реєстрації податкової накладної, неправомірними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок № 1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктом 2 Порядку № 1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Пунктом 7 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку № 1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.
До критеріїв ризиковості здійснення операцій пунктом 1 віднесено такий: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктами 2-4 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За змістом пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 (в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, яка набрала чинності 08.03.2023) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п. 12 Порядку № 520).
Згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Компелексний аналіз зазначених норм свідчить про те, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Зі змісту долучених до матеріалів справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних суд встановив, що податковим органом сформовано висновок про відповідність господарських операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що обсяг постачання товару/послуги 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Надаючи правову оцінку зазначеним підставам для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, суд звертає увагу на те, що Порядок № 1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку № 1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
При цьому, пунктом 11 Порядку № 1165 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Дослідивши долучені до матеріалів справи копії квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, суд встановив, що в ній не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.
Верховний Суд у постанові від 08 лютого 2022 року у справі № 380/8213/21 зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
Посилання представника відповідачів на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, визначений пунктом 5 Порядку № 520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може включати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
Разом із тим, позивачем було надано до контролюючого органу документи та пояснення стосовно здійснених господарських операцій, разом з копіями документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, які стали підставою для складення податкових накладних позивач у поясненнях зазначив, що основним видом діяльності ТОВ «СТАРКОМ-С» є лісопильне та стругальне виробництво (переробка деревини). У власності ТОВ "СТАРКОМ-С" с нежитлові приміщення за адресою: місто Суми, вулиця Брянська, 1/4, що знаходяться на орендованій земельній ділянці (договір оренди земельної ділянки від 12.05.2021 року); обладнання для переробки деревини; вантажний транспорт; вантажно-розвантажувальні механізми. Середня чисельність працівників, які перебувають у трудових відносинах складає 55 осіб. Основними постачальниками сировини у 2023 році були лісові господарства: філія "Краснонідьське лісове господарство" ДСГП "Ліси України, філія "Сумське лісове господарство" ДСГП "Ліси України", філія "Конотопське лісове господарство" ДСГП "Ліси України", філія "Лебединське лісове господарство" ДСГП "Ліси України", філія "Тростянецьке лісове господарство" ДСГП "Ліси України". Технологічний процес виробництва пиломатеріалів складається з наступних операцій: приймання лісоматеріалів: розпил, колоди; обробка пиломатеріалів. В результаті переробки деревини (накладна на передачу готової продукції) отримується готова продукція: обрізні та необрізні пиломатеріали і відходи виробництва; тирса, обрізки, горбиль, які реалізовуються підприємством.
15.12.2022 року між TOB «СТАРКОМ-С» (постачальник) та ТОВ «СУМИ-ПРОДРЕСУРС-2009» (покупець) укладено договір № 15/12/2022 на постачання товарів (пиломатеріалів, горбиля, обрізків, тирси) (а.с. 71-74).
На підставі замовлення покупця 24.02.2023 TOB «СТАРКОМ-С» було виписано рахунок № 9 для оплати замовлення на суму 50700,00 грн. (а.с. 75). ТОВ «СУМИ-ПРОДРЕСУРС-2009» здійснило оплату за товар 28.02.2023 року згідно рахунку від 24.02.2023 року № 9. Розрахунки з покупцем підтверджені актом звірки від 28.02.2023 року.
Поставка товару, а саме:
- обрізки, горбиль (клен) підтверджується видатковою накладною від 24.02.2023 № 57 на товар загальною вартістю 10569,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1761,50 грн.) (а.с. 77) та товарно-транспортною накладною від 24.02.2023 № 42 (а.с. 82-83).
- обрізки горбиль (клен), обрізки горбиль (ясен) підтверджується видатковою накладною від 24.02.2023 № 58 на товар загальною вартістю 10452,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1742,00 грн.) (а.с. 78) та товарно-транспортною накладною від 24.02.2023 № 43 (а.с. 84-85);
- дров`яної деревини пв сосна підтверджується видатковою накладною від 27.02.2023 № 60 на товар загальною вартістю 23024,74 грн. (у т.ч. ПДВ 3837,46 грн.) (а.с. 79) та товарно-транспортною накладною від 27.02.2023 № 44 (а.с. 86-87);
- дров`яної деревини пв сосна підтверджується видатковою накладною від 27.02.2023 № 61 на товар загальною вартістю 21067,20 грн. (у т.ч. ПДВ 3511,20 грн.) (а.с. 80) та товарно-транспортною накладною від 28.02.2023 № 45 (а.с. 90-91);
- обрізки, горбиль (ясен) підтверджується видатковою накладною від 28.02.2023 № 62 на товар загальною вартістю 6335,16 грн. (у т.ч. ПДВ 1055,86 грн.) (а.с. 81) та товарно-транспортною накладною від 28.02.2023 № 45/1 (а.с. 88-89).
За фактом здійснення господарських операцій TOB «СТАРКОМ-С» склало податкові накладні: від 24.02.2023 № 30 на суму 10569,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1761,50 грн.); від24.02.2023 № 31 на суму 10452,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1742,00 грн.); від 27.02.2023 № 33 на суму 23024,74 грн. (у т.ч. ПДВ 3837,46 грн.); від 27.02.2023 № 34 на суму 1067,20 грн. (у т.ч. ПДВ 3511,20 грн.); від 28.02.2023 № 35 на суму 6335,16 грн. (у т.ч. ПДВ 1055,86 грн.).
Згідно переліку документів, доданих до пояснення платника щодо підтвердження інформації, зазначених в податкових накладних, значаться видаткові накладні та товарно транспортні накладні.
При цьому, подією, за якою позивачем складені податкові накладні від 24.02.2023 №30 на суму 10569,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1761,50 грн.); від 24.02.2023 № 31 на суму 10452,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1742,00 грн.); від 27.02.2023 № 33 на суму 23024,74 грн. (у т.ч. ПДВ 3837,46 грн.); від 27.02.2023 № 34 на суму 1067,20 грн. (у т.ч. ПДВ 3511,20 грн.); від 28.02.2023 № 35 на суму 6335,16 грн. (у т.ч. ПДВ 1055,86 грн.) є дата відвантаження товару, що підтверджена видатковими накладними від 24.02.2023 № 57, від 24.02.2023 № 58, від 27.02.2023 № 60, від 27.02.2023 № 61, від 28.02.2023 № 62 та товарно-транспортними накладними від 24.02.2023 № 42, від 24.02.2023 № 43, від 27.02.2023 № 44, від 28.02.2023 №45, від 28.02.2023 № 45/1.
Отже, платник податку після настання першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналіз наданих позивачем документів та пояснень свідчить про відсутність у них дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, спричинили б втрату такими документами юридичної сили.
У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що відповідні пояснення та додаткові документи надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що в контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних.
При цьому, на переконання суду, належних та допустимих, достатніх та достовірних доказів включення господарської операції позивача до переліку ризикових не надано.
Натомість, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган фактично вдається до цитування пункту 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, зазначених у Додатку № 3 Порядку № 1165. Іншої належної мотивації підстав та причин віднесення господарської операції позивача, визначених податковою накладною, до категорії ризикових, квитанція не містять.
При цьому суд зазначає, що оскаржувані рішення містять графу «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)», в яких відповідачем-1 не зазначеного жодного документа, якого, на думку податкового органу, не було подано позивачем.
Доводи представника відповідачів про те, що на вимогу контролюючого органу позивач не надав додаткові документи, зазначені у повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснеь та/або додаткових документів, що є самостійною підставою для відмови у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд відхиляє, адже зазначені у повідомленні комісії документи не впливають на правомірність складення платником податків податкових накладних, реєстрація яких була зупинена, оскільки не підтверджують та не спростовують першої події, з існуванням якої приписи Податкового кодексу України пов`язують виникнення у платника обов`язку скласти та зареєструвати податкову накладну.
При цьому, сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Крім того, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Вищевказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою в постанові від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21.
Так само у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.
Аналогічний висновок наведений Верховним Судом у постанові від 23.05.2023 у справі № 500/770/21.
Оскільки позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних було надано як пояснення, так і достатній для прийняття позитивного рішення комісією, обсяг документів, а також зважаючи на відсутність доказів того, що такі документи були складені/оформлені із порушенням законодавства, у відповідача були відсутні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Головним управлінням ДПС у Сумській області у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складених ТОВ "Старком-С" податкових накладних від 24.02.2023 № 30 на суму 10569,00 грн.; від 24.02.2023 № 31 на суму 10452,00 грн.; від 27.02.2023 № 33 на суму 23024,74 грн.; від 27.02.2023 № 34; від 28.02.2023 № 35 на суму 6335,16 грн. в Реєстрі.
Незазначення конкретного необхідного переліку документів, що має подати позивач, фактично призвело до створення штучних передумов для невиконання позивачем вимоги про надання необхідних документів, перелік яких по суті залишався для нього невідомим, що у свою чергу призвело до створення штучних передумов для прийняття оскаржуваних рішень.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі, передбачену Порядком № 1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку.
Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних від 24.02.2023 № 30, від 24.02.2023 № 31, від 27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 №34, від 28.02.2023 № 35, складених ТОВ "Старком-С", та як наслідок правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на наступне.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з приписами п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 24.02.2023 № 30, від 24.02.2023 № 31, від 27.02.2023 № 33, від 27.02.2023 № 34, від 28.02.2023 № 35 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів. А тому вважає, що покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Враховуючи задоволення позовних вимог, позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області, як відповідача, що прийняв спірні рішення, підлягає відшкодуванню сплачена позивачем 13420,00 грн. сума судового збору, що є належним розміром, який підлягав сплаті до бюджету на час звернення позивача до суду.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533558/33390348.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (вул. Сумсько-Київських дивізій, 9, кв. 5, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 33390348) від 24.02.2023 № 30 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533559/33390348.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (вул. Сумсько-Київських дивізій, 9, кв. 5, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 33390348) від 24.02.2023 № 31 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533566/33390348.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (вул. Сумсько-Київських дивізій, 9, кв. 5, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 33390348) від 27.02.2023 № 33 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533565/33390348.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (вул. Сумсько-Київських дивізій, 9, кв. 5, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 33390348) від 27.02.2023 № 34 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533560/33390348.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (вул. Сумсько-Київських дивізій, 9, кв. 5, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 33390348) від 28.02.2023 № 35 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, Сумська область, 40009, код ЄДРПОУ 43995469) на користьТовариства з обмеженою відповідальністю "Старком-С" (вул. Сумсько-Київських дивізій, 9, кв. 5, м. Суми, Сумська область, 40016, код ЄДРПОУ 33390348) судовий збір у розмірі 13420 (тринадцять тисяч чотириста двадцять ) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2024 |
Оприлюднено | 16.05.2024 |
Номер документу | 119021541 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні