Рішення
від 14.05.2024 по справі 620/3417/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 травня 2024 року Чернігів Справа № 620/3417/24

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді ЖитнякЛ.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Виконуючого обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області до Куликівської селищної ради, Ковчинського ліцею імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Виконуючий обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області звернувся до суду з позовом до Куликівської селищної ради, Ковчинського ліцею імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо забезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №93376, що знаходиться за адресою вул.Перемоги, 76, с.Ковчин, Чернігівський район, Чернігівська область, до використання за призначенням, зобов`язавши відповідачів вчинити дії, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту №93376 у готовність до використання за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту».

Свої вимоги мотивує тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття, яке розміщене на території відповідача, до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Суд ухвалою від15.03.2024 відкрив провадження у справі та призначив її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Одночасно, встановив відповідачу строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов. В подальшому, на адресу суду від Куликівської селищної ради надійшло клопотання, в якому Куликівська селищна рада просить відкласти розгляд даної справи до 01.08.2024. Суд ухвалою від19.04.2024 повернув без розгляду заяву про відкладення розгляду справи, оскільки, розгляд справи, провадження в якій відкрито в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами, проводиться протягом 60 днів з моменту відкриття провадження у справі та не може бути відкладено.

У встановлений судом строк, Ковчинський ліцей імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області подав відзив на позов, в якому просив у позові відмовити та зазначив, що порушення, зазначені в приписі від 18.06.2021 №104 усунуті частково та 27.06.2022 складено акт оцінки об`єкта щодо можливості його використання для укриття. 02.06.2023 здійснено оперативний огляд протирадіаційного укриття щодо можливості його використання для укриття населення та складено акт в якому зазначено, що протирадіаційне укриття №93376 придатне для укриття населення. В подальшому, з метою усунення недоліків зазначених в Акті оцінки стану готовності протирадіаційного укриття №93376 та приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, балансоутримувач звернувся з поданням до Куликівської селищної ради про виділення коштів. Вважає, що вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідачів щодо забезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту є безпідставними, адже відповідачами вже проведено ряд заходів, спрямованих на ліквідацію недоліків, зазначених в приписах. Також вважає, що Ковчинський ліцей не є відповідачем у даній справі, оскільки вимоги стосуються повноважень засновника та органу управління. Рішення щодо реконструкції об`єкта нерухомості, який є власністю Куликівської територіальної громади вправі прийняти тільки Куликівська селищна рада.

Куликівською селищною радою також подано відзив на позов, в якому він зазначає, у разі перевиконання дохідної частини бюджету за 1 півріччя 2024 року та забезпечення захищених статей видатків бюджетних установ, можливо буде спрямувати кошти на усунення порушень, що зазначені у приписі.

Позивачем подано відповідь на відзив, в якій він наголошує, що відповідачем протягом тривалого часу не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства захисної споруди цивільного захисту до використання за призначенням. Згідно останньої проведеної оцінки стану готовності захисної споруди, стан готовності споруди визначено як «обмежено готове».

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

У приміщенні Ковчинського ліцею імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (до перепрофілювання Ковчинський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради) за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, село Ковчин, вулиця Перемоги, будинок 76, знаходиться захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття із обліковим номером 93376.

Рішенням 20 сесії 8 скликання від29.06.2022 №605 Куликівської селищної ради «Про зміну типу найменування Ковчинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради» перепрофільовано Ковчинський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради та змінено його найменування на Ковчинський ліцей імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області. Відповідно до п. 1.1 Розділу 1 Статуту Ковчинського ліцею імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, затвердженого рішенням 28 (чергової) сесії 8 скликання Куликівської селищної ради від25.07.2023 №938 (далі - Статут), передбачено, що Ковчинський ліцей імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (далі - Ліцей) - заклад загальної середньої освіти, відноситься до об`єктів комунальної власності Куликівської селищної територіальної громади в особі Куликівської селищної ради, є правонаступником майна, прав і обов`язків Ковчинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені Л.П.Деполовича Куликівської селищної ради та комунального закладу «Ковчинський заклад дошкільної освіти «Сонечко» Куликівської селищної ради».

Згідно з п. 1.2 Розділу 1 Статуту - Ліцей є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки, унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України. Може від свого імені набувати майнових і особистих немайнових прав, нести обов`язки, бути позивачем і відповідачем у судах. Ліцей самостійно здійснює господарську діяльність.

Ліцей є неприбутковою установою, яка утворена та зареєстрована у порядку, визначеному законом, що регулює діяльність неприбуткових організацій.

Засновником Ліцею є Куликівська селищна рада, яка представляє інтереси Куликівської селищної територіальної громади. Органом управління Закладу є виконавчий комітет Куликівської селищної ради. Функції Органу управління може виконувати Куликівський селищний голова (далі - Селищний голова) в межах та обсягах, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Бюджетним кодексом України (п.1.5 розділу 1 Статуту).

Відповідно до п. 4.4. Розділу IV Статуту засновник зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази Ліцею на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Фінансово-господарська діяльність Ліцею здійснюється на основі кошторису, що затверджується Засновником з урахуванням пропозицій Ліцею (п. 7.5. Розділу VII Статуту).

Відповідно до інформації Куликівської селищної ради від05.01.2024 №03-09/50, протирадіаційне укриття №93376 знаходиться у приміщенні Ковчинського ліцею імені Л.П. Деполовича Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с.Ковчине, вул. Перемоги, буд. 76, що призначене для укриття учнів і працівників ліцею та перебуває на балансі закладу освіти. Захисна споруда цивільного захисту (ПРУ) №93376 призначена для укриття 350 осіб та має площу 443,5 кв.м.

Упродовж 2019-2021 років у Ковчинському ліцеї імені Л.П.Деполович (Ковчинському ЗЗСО І-ІІІ ст. Куликівської селищної ради) територіальним органом ГУ ДСНС України у Чернігівській області неодноразово здійснено перевірки дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в тому числі щодо питань цивільного захисту у даній сфері.

Перевірками встановлено, що стан протипожежної та техногенної безпеки у вказаному закладі освіти не відповідає вимогам щодо утримання захисних споруд цивільного захисту, при цьому виявлені порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних заходів як засновником так і балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисних споруд у стан придатний до готовності. Така бездіяльність уповноваженого органу, в умовах збройної агресії проти України, створює потенційну загрозу життю і здоров`ю вихованців та працівників навчального закладу, знищенню майна, у зв`язку із чим наявна загроза порушення інтересів держави у цій сфері, що в свою чергу є підставою для звернення до суду з даним позовом, виходячи з наступного.

Відповідно до посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від04.06.2021 №5-258, на виконання наказу ГУ ДСНС України у Чернігівській області від04.06.2021 №86 ВЗНС Чернігівського районного управління Головного управління ДСНС України в Чернігівській області у період із 17.06.2021 по 18.06.2021 проведено позапланову перевірку території будівель і споруд навчального закладу.

За підсумками проведеної перевірки та результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, 18.06.2021 складено Акт за №205 (далі - Акт від18.06.2021 №205), відповідно до якого виявлено порушення вимог законодавства щодо утримання захисної споруди із обліковим номером 93376, що, на момент перевірки, знаходилося у приміщенні Ковчинського ЗЗСО І-ІІІ ст. Куликівської селищної ради за адресою: вул. Перемоги, 76, с. Ковчин Чернігівського району, Чернігівської області.

Встановлені порушення стану утримання ЗСЦЗН із обліковим номером 93376, у повному обсязі залишилися не усунутими із моменту попередніх планової та позапланової перевірок контролюючого органу, які відбувалася у періоди із 18.03.2019 по 22.03.2019 та 10.01.2020 по 11.01.2020, що не заперечується відповідачами.

Зважаючи на викладене, органом ДСНС винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від18.06.2021 №104 із вимогою вжити заходів по усуненню виявлених порушень, із строком виконання до 18.08.2021.

Козелецькою окружною прокуратурою, з метою встановлення стану виконання вимог припису від18.06.2021 №104, направлено запити до Куликівської селищної ради та Ковчинського ліцею імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.

Відповідно до інформації Куликівської селищної ради від05.01.2024, вимоги припису ГУ ДСНС України у Чернігівській області від18.06.2021 №104 виконано частково, при цьому невиконаними залишаються вимоги щодо забезпечення захисної споруди - ПРУ №93376:

- протирадіаційне укриття не облаштоване захисними герметичними дверима, противибуховими пристроями, системою зв`язку та оповіщення, системою заземлення електрообладнання, гідроізоляцією, системою пожежогасіння та сигналізації.

Згідно з інформацією Ковчинського ліцею імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області від12.02.2024 №10 заклад освіти розташований за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Ковчин, вул. Перемоги, 76. В приміщенні Ковчинського ліцею імені Л.П.Деполович знаходиться ПРУ №93376, балансоутримувачем якого є Ковчинський ліцей імені Л.П.Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.

Оцінка стану готовності протирадіаційного укриття проводилась за участі представників Куликівської селищної ради, за результатами якого складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту. Порушення, зазначені в акті оцінки стану готовності протирадіаційного укриття №93376 від26.10.2023, усунуті частково: відремонтована система водопостачання та каналізаційна система; укриття забезпечено первинними засобами пожежогасіння та частково робочим інструментом формування з обслуговування захисної споруди. Укриття не забезпечено внутрішнім туалетом (наявні 2 біотуалети), захисно-герметичними дверима, противибуховими пристроями, системою зв`язку та оповіщення, системою заземлення електрообладнання, гідроізоляцією, системою пожежогасіння та сигналізації.

Згідно з останньою проведеною у жовтні 2023 року оцінкою стану готовності ЗСЦЗ - ПРУ №93376, за участі посадових осіб Куликівської селищної ради, Ковчинського ліцею імені Л.П.Деполович, ВЗНС Чернігівського РУ ГУ ДСНС України у Чернігівській області (Акт оцінки стану готовності ЗСЦЗ - ПРУ №93376 від26.10.2023), стан готовності вказаної захисної споруди визначено як «обмежено готове».

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно достатті 131-1 Конституції Українина прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями2,23 Закону України «Про прокуратуру»тастаттею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннямистатті 23 Закону України «Про прокуратуру»представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4статті 53 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Чернігівській області. Разом з тим, тривале невиконання відповідачем вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність укриття, ГУДСНС України у Чернігівській області не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Відповідно достатті 50 Конституції Україникожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції Українитакож визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від24.02.2022 №64/2022на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжений та триває на даний час.

Відповідно достатті 2 Закону України «Про оборону України»оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ізстаттею 3 Закону України «Про оборону України»підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першоїстатті 2 Кодексу цивільного захисту України(далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно достатті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першоїстатті 21 Кодексугромадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертоїстатті 32 Кодексудля вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятоїстатті 32 Кодексупорядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138(далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмоїстатті 32 Кодексуутримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Відповідно до наявних у справі матеріалів, захисна споруда перебуває на утриманні Ковчинського ліцею імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першоюстатті 20 Кодексувизначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затвердженихнаказом Міністерства внутрішніх справ України від09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно доЗакону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Пунктом 7.4. Розділу VII Статуту визначено, що фінансування Ліцею здійснюється з державного та місцевого бюджетів відповідно до Бюджетного кодексу України. Джерелами формування кошторису є кошти: загального фонду місцевого бюджету в розмірі, передбаченому нормативами фінансування; спеціального фонду; гранти та інші джерела фінансування, не заборонені законодавством.

Отримані із зазначених джерел кошти використовуються Ліцеєм відповідно до затвердженого кошторису.

Фінансово-господарська діяльність Ліцею здійснюється на основі кошторису, що затверджується Засновником з урахуванням пропозицій Ліцею (п. 7.5. Розділу VII Статуту).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку, а в даному випадку, за рахунок коштів Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області.

На думку суду, сховище №93376 є важливою спорудою цивільного захисту, в якій при необхідності, а саме під час ракетних обстрілів, тощо можуть розміщуватися персонал ліцею та цивільні особи.

З матеріалів справи встановлено, що станом на момент розгляду справи в суді захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №93376, що розміщене за адресою по вул.Перемоги, 76, с.Ковчин, Чернігівський район, Чернігівська область до використання за призначенням обмежено готове, через що не здатне в повній мірі забезпечити захист цивільного населення.

Невжиття відповідачами визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №93376 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері захисту життя людини в умовах воєнного стану.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від25.07.2019).

За приписами ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з ч.2 ст.5 КАСУ захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В той же час, оскільки відповідачі у спірних правовідносинах не виступають як суб`єкти владних повноважень, їх бездіяльність щодо не приведення протирадіаційного укриття №93376 в належний для експлуатації стан не може бути визнано протиправною.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, ними вже проведено ряд заходів, спрямованих на ліквідацію недоліків, зазначених в приписах.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Таким чином, суд вважає, що достатнім та ефективним в даному випадку способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідачів вжити заходи щодо приведення протирадіаційного укриття №93376 у належний стан для використання за цільовим призначенням.

Згідно із частинами 1 та 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги необхідно задовольнити у спосіб, наведений вище.

Відповідно до частини другоїстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипідстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.12, 72, 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Виконуючого обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області до Куликівської селищної ради, Ковчинського ліцею імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов`язати Куликівську селищну раду та Ковчинський ліцей імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області вжити заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту №93376 у готовність до використання за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту».

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Позивач - Виконуючий обов`язки керівника Козелецької окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області (вул. Євгенія Лоскота, 1, смт Козелець, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 17000, код ЄДРПОУ 02910114).

Відповідач Куликівська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області (вул. Миру, 67, смт Куликівка, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 16300, код ЄДРПОУ 04412432).

Відповідач - Ковчинський ліцей імені Л.П. Деполович Куликівської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (вул.Перемоги, 76, с.Ковчин, Чернігівський район, Чернігівська область, 16320, код ЄДРПОУ 36452108).

.

Повне рішення суду складено 14.05.2024.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2024
Оприлюднено16.05.2024
Номер документу119022624
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —620/3417/24

Рішення від 14.05.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні