ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/20285/23 пров. № А/857/25848/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Іщук Л. П.,
суддів Обрізка І. М., Шинкар Т.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року (головуючий суддя Зозуля Д.П., м. Рівне) у справі № 460/20285/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БОГОМОЛ» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в :
ТОВ «БОГОМОЛ» звернулося з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.05.2023 №4678/1700040519.
Позов обґрунтовує тим, що пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України запроваджено загальне правило, у силу якого протягом дії карантину не застосовуються штрафи за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Вважає, що в силу наведених положень ПК України застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, є протиправним.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року позов задоволено.
Не погодившись із рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій покликається на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.
В обгрунтування апеляційних вимог зазначає, що згідно п. 69 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» №2260-IX, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни в пп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно яким тимчасово, на період до припинення воєнного стану або скасування воєнного стану, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, а саме, звільняються від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних платники податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Просить скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.
Позивач подав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечив щодо її задоволення та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Як встановлено судом першої інстанції і визнається сторонами, Головним управлінням ДПС у Рівненській області на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 та у порядку п.п.75.1.1 пункту 75.1 статті 75, абз.2 п.76.3 статті 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України №2755-VІ від 02 грудня 2010 року, зі змінами та доповненнями, проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «Богомол».
За результатами перевірки складено акт від 09.05.2023 №4411/Ж5/17-00-04-05 року, згідно якого позивачем порушено терміни реєстрації в ЄРПН, податкових накладних, а саме: від 31.10.2021 №17, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.10.2021 №19, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.10.2021 №16, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.10.2021 №18, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.10.2021 №20, дата реєстрації 30.01.2023; від 16.11.2021 №23, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.11.2021 №26, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.11.2021 №25, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.11.2021 №29, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.11.2021 №27, дата реєстрації 30.01.2023; від 12.11.2021 №22, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.11.2021 №28, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.12.2021 №33, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.12.2021 №32, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.12.2021 №38, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.12.2021 №31, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.12.2021 №35, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.12.2021 №30, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.12.2021 №29, дата реєстрації 30.01.2023; від 30.12.2021 №39, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.12.2021 №37, дата реєстрації 30.01.2023; від 31.12.2021 №34, дата реєстрації 30.01.2023; від 19.11.2021 №24, дата реєстрації 31.01.2023; від 30.09.2022 №1, дата реєстрації 28.10.2022; від 30.09.2022 №5, дата реєстрації 28.10.2022; від 30.09.2022 №3, дата реєстрації 28.10.2022; від 31.08.2022 №40, дата реєстрації 14.10.2022; від 31.08.2022 №39, дата реєстрації 14.10.2022; від 31.08.2022 №38, дата реєстрації 14.10.2022; від 30.06.2022 №32, дата реєстрації 14.10.2022; від 30.06.2022 №30, дата реєстрації 14.10.2022; від 31.08.2022 №41, дата реєстрації 14.10.2022; від 30.06.2022 №31, дата реєстрації 14.10.2022; від 30.06.2022 №28, дата реєстрації 14.10.2022; від 30.06.2022 №29, дата реєстрації 14.10.2022; від 31.08.2022 №42, дата реєстрації 14.10.2022; від 31.12.2022 №13, дата реєстрації 16.01.2023; від 30.04.2022 №16, дата реєстрації 25.01.2023; від 30.04.2022 №17, дата реєстрації 25.01.2023; від 30.04.2022 №21, дата реєстрації 25.01.2023; від 29.04.2022 №20, дата реєстрації 25.01.2023; від 08.04.2022 №19, дата реєстрації 25.01.2023; від 30.04.2022 №18, дата реєстрації 25.01.2023; від 30.04.2022 №15, дата реєстрації 25.01.2023; від 31.05.2022 №25, дата реєстрації 25.01.2023; від 31.05.2022 №24, дата реєстрації 25.01.2023; від 31.05.2022 №27, дата реєстрації 25.01.2023; від 25.05.2022 №23, дата реєстрації 25.01.2023; від 31.05.2022 №26, дата реєстрації 25.01.2023; від 31.01.2022 №5, дата реєстрації 24.01.2023; від 31.01.2022 №6, дата реєстрації 24.01.2023; від 31.01.2022 №2, дата реєстрації 24.01.2023; від 31.01.2022 №3, дата реєстрації 24.01.2023; від 31.01.2022 №4, дата реєстрації 24.01.2023; від 23.02.2022 №13, дата реєстрації 24.01.2023; від 28.02.2022 №11, дата реєстрації 24.01.2023; від 28.02.2022 №8, дата реєстрації 24.01.2023; від 28.02.2022 №12, дата реєстрації 24.01.2023; від 28.02.2022 №14, дата реєстрації 24.01.2023; від 11.02.2022 №9, дата реєстрації 24.01.2023; від 28.02.2022 №10, дата реєстрації 24.01.2023, чим порушено вимоги п. 201.10 ст. 201 ПК України, що тягне за собою накладення штрафу відповідно до статті 120-1 ПК України.
За наслідками перевірки ГУ ДПС у Рівненській області було прийнято податкове повідомлення-рішення від 31.05.2023 №4678/1700040519, яким застосовано штраф у розмірі 618944,99 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням від 31.05.2023 №4678/1700040519, позивач звернувся з позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції вказав про існування у податковому законодавстві двох норм, які створюють неоднакове правове регулювання одних і тих самих правовідносин, а саме: приписи п. 52.1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України передбачають відсутність відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних впродовж усього терміну дії карантину; водночас приписи підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України передбачають звільнення від застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних для платників податків, які мають можливість реєструвати податкові накладні, граничний строк реєстрації яких припадав на період з 22.04.2022 по 27.05.2022, за умови їх реєстрації до 15.07.2022 (тобто застосування штрафів за несвоєчасну реєстрацію відповідних податкових накладних, граничний строк реєстрації яких припадав на період з 22.04.2022 по 27.05.2022, здійснюватиметься за умови їх не реєстрації до 15.07.2022).
Суд першої інстанції зазначив про неоднозначність правового регулювання відповідних правовідносин, відсутність правової визначеності у таких правовідносинах та погіршення становища для платника податків у зв`язку з відповідним суперечливим правовим регулюванням, а тому прийшов до висновку, що відповідачем протиправно застосовано до позивача штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, в межах доводів та вимог апеляційної скарги колегія суддів апеляційного суду виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі ПК України).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій: постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податковий накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є зафіксовані дата та час відправки таких.
Згідно з абзацом чотирнадцятим пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; - для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; - для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: - 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; - 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; - 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; - 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; - 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України, є одним із елементів податкового обов`язку, який закріплений для усіх платників податків (продавців), незалежно від форм власності або специфіки діяльності. За порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Як вбачається з акту перевірки, відповідачем виявлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, а саме:
1) від 31.10.2021 №17; від 31.10.2021 №19; від 31.10.2021 №16; від 31.10.2021 №18; від 31.10.2021 №20; від 16.11.2021 №23; від 30.11.2021 №26; від 30.11.2021 №25; від 30.11.2021 №29; від 30.11.2021 №27; від 12.11.2021 №22; від 30.11.2021 №28; від 30.12.2021 №33; від 30.12.2021 №32; від 31.12.2021 №38; від 30.12.2021 №31; від 31.12.2021 №35; від 31.12.2021 №30; від 30.12.2021 №29; від 30.12.2021 №39; від 31.12.2021 №37; від 31.12.2021 №34; від 19.11.2021 №24 - дата реєстрації 30.01.2023.
2) від 30.09.2022 №1; від 30.09.2022 №5; від 30.09.2022 №3 - дата реєстрації 28.10.2022.
3) від 31.08.2022 №40; від 31.08.2022 №39; від 31.08.2022 №38; від 30.06.2022 №32; від 30.06.2022 №30; від 31.08.2022 №41; від 30.06.2022 №31; від 30.06.2022 №28; від 30.06.2022 №29; від 31.08.2022 №42 - дата реєстрації 14.10.2022.
4) від 31.12.2022 №13 - дата реєстрації 16.01.2023.
5) від 30.04.2022 №16; від 30.04.2022 №17; від 30.04.2022 №21; від 29.04.2022 №20,; від 08.04.2022 №19; від 30.04.2022 №18; від 30.04.2022 №15; від 31.05.2022 №25; від 31.05.2022 №24; від 31.05.2022 №27; від 25.05.2022 №23; від 31.05.2022 №26 - дата реєстрації 25.01.2023.
6) від 31.01.2022 №5; від 31.01.2022 №6; від 31.01.2022 №2; від 31.01.2022 №3; від 31.01.2022 №4; від 23.02.2022 №13; від 28.02.2022 №11; від 28.02.2022 №8; від 28.02.2022 №12; від 28.02.2022 №14; від 11.02.2022 №9; від 28.02.2022 №10 - дата реєстрації 24.01.2023.
ТОВ «БОГОМОЛ» не заперечується факт порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, однак позивач покликається на те, що контролюючим органом протиправно накладено штрафні санкції згідно оскаржуваного податкового-повідомлення рішення, оскільки відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України не застосовуються штрафи за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Колегія суддів вважає такі покликання позивача безпідставними з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами- лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Разом з тим, Законом України від 03 березня 2022 року №2118-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№13 - 17, ст. 112) доповнено пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України встановлено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27 травня 2022 року, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України викладено у новій редакції.
Відповідно до абзаців першого, третього підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Також Законом №2260-ІХ пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України доповнено підпунктом 69.1-1 такого змісту: Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Одночасно підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Враховуючи наведене, колегія суддів зазначає, що Законом №2260-ІХ скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Платники податків, які не мають можливості своєчасного виконання податкового обов`язку, повинні забезпечити виконання податкового обов`язку протягом 6 місяців після припинення або скасування правового режиму воєнного стану.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків (які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів і щодо подання звітності) щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року і лише за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.
Таким чином, починаючи з 27 травня 2022 року (дня набрання чинності Законом №2260-ІХ), порушення строків реєстрації податкових накладних є підставою для притягнення до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, якщо платником податків не буде доведено, що він своєчасно направив на реєстрацію податкові накладні, однак їх реєстрація відбулася поза межами граничних строків не з його вини, або якщо ним підтверджено неможливість виконання податкового обов`язку.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі - Порядок №225).
Згідно із пунктами 3, 4, 6 та 7 Порядку №225 процедурою набуття особою правового статусу платника податків, у якого відсутня можливість виконання податкового обов`язку, у якості обов`язкової передумови визначено подання платником податків до контролюючого органу відповідної заяви в довільній формі та документів у підтвердження викладених у цій заяві фактів, а у разі невчинення платником означеного діяння такий платник у силу застереження пункту 7 Порядку №225 вважається таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Податковим кодексом України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Апеляційний суд зазначає, що для притягнення до відповідальності платника податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України визначальним є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних.
Граничні терміни реєстрації податкових накладних, поданих позивачем, припадають на період дії воєнного стану в Україні та після дати набрання чинності Законом №2260-ІХ (27 травня 2022 року).
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів зазначає, що позивачем ні в суді першої інстанції, ні під час апеляційного провадження не надано доказів про своєчасну відправку на реєстрацію податкових накладних, а також не підтверджено неможливість реєстрації таких відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225.
Виходячи з системного аналізу правових норм та обставин даної справи, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач правомірно нарахував штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, підстави для звільнення позивача від відповідальності відсутні та наявність таких позивачем не доведена, відтак відповідач при прийнятті податкового повідомлення-рішення від 31.05.2023 №4678/1700040519 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.
З огляду на викладене, враховуючи положення статті 317 КАС України, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції під час розгляду справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовані норми матеріального права, що має наслідком скасування рішення суду першої інстанції та відмову у задоволенні позову.
Щодо розподілу судових витрат, то такий відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року у справі № 460/20285/23 скасувати та прийняти постанову, якою відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю фірма «БОГОМОЛ» в задоволенні позову.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2024 |
Оприлюднено | 16.05.2024 |
Номер документу | 119025900 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні