Постанова
від 14.05.2024 по справі 592/5860/24
КОВПАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа № 592/5860/24

Провадження № 3/592/1059/24

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2024 року м.Суми

Суддя Ковпаківського районного суду м.Суми Котенко Ольга Анатаоліївна, за участю адвоката Скубири О.М., розглянувши матеріали, які надійшли від Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , працює головним бухгалтером Акціонерного товариства «Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування «Насосенергомаш», яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ,

за ч.1 ст.163-1 КУпАП, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно з протоколом №47/35-00-23-12 від 04.04.2024 року про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч.1 ст.163-1 КУпАП за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки Акціонерного товариства «Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування «Насосенергомаш», код ЄДРПОУ 05785448, юридична адреса: 40011, м. Суми, пл. Привокзальна, буд.1, встановлено, що ОСОБА_1 - головний бухгалтер Акціонерного товариства «Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування «Насосенергомаш» вчинила правопорушення, а саме, порушення ведення податкового обліку, а саме: при здійсненні у 2023 році виплат доходів на користь нерезидентів AT «Нижневартовскремсервис» (рф), AT «Гідромашсервіс» (рф), AT «ГМС Ливгидромаш» (рф), ВАТ «Бобруйський машиностроительный завод» (білорусь), прирівняних, згідно з вимогами п.п.14.1.49 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України до дивідендів не нараховано, не утримано та не сплачено до бюджету податок на доходи нерезидента з такого доходу у сумі 17696320грн., в тому числі за 3 квартал 2023 року у сумі 13364867грн. та за 4 квартал 2023 року у сумі 4331453грн., чим порушено п.137.3 ст.137, п.п 141.4.2. п.141.4 ст.141 Податкового Кодексу України. Факт порушення викладено в акті перевірки №200/35-00-23-02-05/05785448 від 04.04.2024 року.

Захисник ОСОБА_1 адвокат Скубира О.М. надав суду пояснення, в яких зазначив, що відповідно до п.п.141.4.2. п.141.4. ст.141 Податкового кодексу України, резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб`єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 -141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України. У разі якщо резидент (крім платників єдиного податку четвертої групи) здійснює на користь нерезидента виплату доходів, зазначених в абзацах четвертому шостому підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, у сумі, що перевищує суму, що відповідає принципу «витягнутої руки», або виплачує інші доходи, прирівняні згідно з цим Кодексом до дивідендів, такий резидент має утримати з суми такого перевищення та з таких інших доходів податок на доходи нерезидента за ставкою в розмірі 15 відсотків (якщо інша ставка не встановлена міжнародним договором, згоду на обов`язковість якого надано Верховною Радою України). Такий податок має бути сплачений до граничної дати подання звіту про контрольовані операції за відповідний звітний (податковий) рік. Особа, яка виплачує доходи нерезидентові у звітному (податковому) році, у разі подання нерезидентом довідки з інформацією за попередній звітний податковий період (рік) може застосувати правила міжнародного договору України, зокрема щодо звільнення (зменшення) від оподаткування, у звітному (податковому) році з отриманням довідки після закінчення звітного (податкового) року (п.103.8 ст.103 ПКУ). У разі неподання нерезидентом довідки відповідно до п.103.4 ст.103 ПКУ доходи нерезидента із джерелом їх походження з України підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства України з питань оподаткування (п.103.10 ст.103 ПКУ).

Законодавство України передбачає, що податковий агент (AT «Сумський завод «Насосенергомаш») має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту при виконанні наступних обов`язкових умов. AT «Сумський завод «Насосенергомаш» були виконані всі передбачені чинним законодавством умови для звільнення від оподаткування доходу, який виплачується на користь нерезидента із джерелом їх походження з України, а саме: 1) Існування між Урядом України та Урядом Російської Федерації Угоди про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків, ратифікованої Законом України від 6 жовтня 1995 року №369/95-ВР, яка набрала чинності 03.08.1999 року. Дана Угода була денонсована Законом України «Про денонсацію Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків» від 22 травня 2022 року № 2277-ІХ та припинила свою дію 1 січня 2023 року, тобто під час декларування контрольованих операцій була чинна. 2) AT «Сумський завод «Насосенергомаш» від своїх контрагентів отримані довідки про підтвердження податкового резиденства від 18.01.2022 року №2-8-11/6985з, від 21.01.2022 року №2-8-11/106943, від 21.01.2022 року №2-8-11/107263, від 08.02.2021 року №2-8-11/169803, від 20.01.2021 року №2-8-11/7257з, від 12.01.2021 року №2-8-11/1691з, які підтверджують, що нерезиденти - контрагенти є резидентами країни, з якою укладений міжнародний договір. Вказані довідки з нотаріальним перекладом на українську мову були надані до Управління, що підтверджується на 13 аркуші Акту.

Крім того, відповідно до ст.50 Податкового кодексу України, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку. Таким чином, AT «Сумський завод «Насосенергомаш» правомірно не здійснив оподаткування доходів у формі, відмінній від грошової, прирівняних відповідно до положень п.п.14.1.49 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України для цілей оподаткування до дивідендів по контрагентам ТОВ «Нижньовартовськремсервіс» (рф), AT «Гідромашсервіс» (рф), AT «ГМС Лівгідромаш» (рф) та застосував ставку податку 0%, оскільки дивіденди, які прирівнюються до суми заниження вартості товарів (робіт, послуг), які продаються нерезиденту, зазначеному в підпунктах «а», «в», «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу, у контрольованих операціях порівняно із сумою, яка відповідає принципу «витягнутої руки» були отримані нерезидентом під час здійснення поставок із заниженою вартістю саме протягом 2021-2022 років, тобто під час дії Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків, ратифікована Законом України від 6 жовтня 1995 року № 369/95-ВР, яка набрала чинності 03.08.1999 року.

Відповідно до п.112.5. ст.112 Податкового кодексу, підставою для притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення та стягнення штрафу є податкове повідомлення-рішення, що відповідає вимогам, визначеним пунктом 58.1 статті 58 цього Кодексу. Згідно п.86.8. ст.86. Податкового кодексу України, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. За наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, поданих у порядку, встановленому цією статтею, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку та строки, визначені пунктом 86.7 цієї статті. У відповідності до п.56.1. ст.56 Податкового кодексу України, рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. Згідно п.56.15. ст.56 Податкового кодексу України, скарга, подана із дотриманням строків, визначених пунктом 56.3 цієї статті, зупиняє виконання платником податків грошових зобов`язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні (рішенні), на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума грошового зобов`язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.

24.04.2024 року AT «Сумський завод «Насосенергомаш» були направлені Заперечення від 24.04.2024 року №26-07/00498 на акт «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки AT «Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування «Насосенергомаш» (код ЄДРПОУ 05785448) з питань повноти нарахування та сплати у 2023 році податку з доходів, прирівняних до дивідендів, та нарахованих у 2023 році на користь нерезидентів: AT «Нижневартовскремсервіс» (рф), AT «Пдромашсервіс» (рф), AT «ГМС Ливгидромаш» (рф), ВАТ «Бобруйський машиностроительний завод» (білорусь), згідно з отриманою податковою інформацією, що свідчить про порушення платником податків податкового законодавства» від 04.04.2024 року №200/35-00-23-02-05/05785448. Таким чином, податкові зобов`язання з податків та зборів, вказаних у Протоколі є неузгодженими, у зв`язку з чим в діях ОСОБА_1 , відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.1631 КУпАП, а відтак справа підлягає закриттю. Крім того, відповідно до положень ст.251 КУпАП, ст.62 Конституції України, дії ОСОБА_1 вважаються такими, що не можуть бути визнані належними та допустимими доказами відомості, що містяться в протоколі про адміністративне правопорушення, у зв`язку з їх невідповідністю нормам ст.256 КУпАП, виходячи з того, що сам по собі протокол про адміністративне правопорушення не може бути беззаперечним доказом вини особи в тому чи іншому діяння, оскільки не являє собою імперативного факту доведеності вини особи, тобто не узгоджується із стандартом доказування поза розумним сумнівом (Рішення ЄСПЛ від 18 січня 1978 року у справі Ірландія проти Сполученого Королівства (Ireland v. the United Kingdom), п.161, Series А заява №25), який застосовується при оцінці доказів, а такі докази можуть випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпції факту.

Частина 1 ст.163-1 КУпАП передбачає, що відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій встановленого законом порядку ведення податкового обліку, у тому числі неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України, тягне за собою накладення штрафу у розмірі від п`яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідно до п.112.5. ст.112 Податкового кодексу, підставою для притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення та стягнення штрафу є податкове повідомлення-рішення, що відповідає вимогам, визначеним пунктом 58.1 статті 58 цього Кодексу.

За наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, поданих у порядку, встановленому цією статтею, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку та строки, визначені пунктом 86.7 цієї статті.

24.04.2024 року AT «Сумський завод «Насосенергомаш» були направлені Північному міжрегіональному управлінню ДПС по роботі з великими платниками податків Заперечення від 24.04.2024 року №26-07/00498 на акт «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки AT «Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування «Насосенергомаш» (код ЄДРПОУ 05785448) з питань повноти нарахування та сплати у 2023 році податку з доходів, прирівняних до дивідендів, та нарахованих у 2023 році на користь нерезидентів: AT «Нижневартовскремсервіс» (рф), AT «Пдромашсервіс» (рф), AT «ГМС Ливгидромаш» (рф), ВАТ «Бобруйський машиностроительний завод» (білорусь).

Отже, податкові зобов`язання з податків та зборів, вказаних у протоколі про адміністративне правопорушення, є неузгодженими, у зв`язку з чим в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.163-1 КУпАП,

Відповідно до положень пункту 1 частини 1 статті 247КУпАПпровадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин, зокрема, відсутності складу адміністративного правопорушення.

За таких обставин, підлягає закриттю провадження у справі відносно ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю у її діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.163-1 КУпАП.

На підставі викладеного, керуючись ст.163-1 ч.1, п.1 ч.1 ст.247, 283 КУпАП, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Закрити провадження у справі відносно ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю у її діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.163-1 КУпАП.

Постанова може бути оскаржена до Сумського апеляційного суду протягом десяти днів з дня її винесення.

Суддя О.А. Котенко

СудКовпаківський районний суд м.Сум
Дата ухвалення рішення14.05.2024
Оприлюднено17.05.2024
Номер документу119041498
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, в галузі фінансів і підприємницькій діяльності Порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків

Судовий реєстр по справі —592/5860/24

Постанова від 14.05.2024

Адмінправопорушення

Ковпаківський районний суд м.Сум

Котенко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні