Рішення
від 24.04.2024 по справі 686/33354/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/33354/23

Провадження № 2/686/1071/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2024 року Хмельницький міськрайонний суд

Хмельницької області

в складі: головуючої судді - Мазурок О.В.

при секретарі Колісник Л.В.

за участі представника позивача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Хмельницького цивільну справу за позовом заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради Хмельницької області до ОСОБА_2 , ТОВ «Компанія Агро-Груп» про витребування земельної ділянки із незаконного володіння, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся до суду в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради Хмельницької області з позовом до ОСОБА_2 , ТОВ «Компанія Агро-Груп» про витребування земельної ділянки із незаконного володіння. Просить витребувати у ОСОБА_2 та ТОВ «Компанія Агро-Груп» на користь Хмельницької міської ради земельну ділянку кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади.

На обґрунтування свого позову представник позивача вказав, що державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради Воротною О.І. 20.08.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості (номер відомостей про речове право:43660207) про право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га розташованої на території колишньої Олешинської сільської ради.

Підставою для реєстрації права власності на земельні ділянки став витяг з рішення XXIX чергової сесії VII скликання №14 від 26.02.2019 відповідно до якого прийнято рішення про затвердження ОСОБА_2 технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) за рахунок земель комунальної власності категорія земель «землі сільськогосподарського призначення» загальною площею 1,5979 га цільове призначення 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Олешинської сільської ради та передачі у власність відповідно до сертифіката на земельну частку (пай) серія ХМ (без номеру) земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га.

Земельну ділянку кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га ОСОБА_2 17.12.2021 передала в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп».

Разом з тим, реєстрація права приватної власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га проведено на підставі неіснуючого рішення, що потягло за собою її незаконне вибуття з розпорядження територіальної громади.

Підставою формування земельної ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га, як об`єкта цивільних прав у відповідності до вимог ст.79-1 ЗК України, стала технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок

сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності КСП «Черепівка».

КСП «Черепівка» рішенням правління від 26.11.1999 (протокол №11) реорганізовано в СТОВ «Черепівка», яке 02.11.2007 припинило свою діяльність, підтверджується витягом Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та інформацією архівного відділу Хмельницької РДА №01-33/2023-122 від 07.11.2023.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель виготовлена ТОВ «Атлас Бізнес Груп» на замовлення Олешинської сільської ради у відповідності до рішення сесії сільської ради від 05.02.2019 №11 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель колективної власності бувшого КСП «Черепівка» з метою реєстрації на земельні ділянки права комунальної власності» на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серії ХМ від 26.12.1995 з метою передачі земель сільськогосподарського призначення із колективної у комунальну власність на виконання вимог Закону України від 10.07.2018

№2498- VIII.

На підставі виготовленої документації із землеустрою 14.11.2019 до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га та зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності на неї за Олешинською сільською радою, при цьому зазначено правовстановлюючим документом Державний акт на право колективної власності КСП «Черепівка» серії ХМ від 26.12.1995 (зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 6).

Рішенням сесії Олешинської сільської ради від 18.12.2019 № 34 на підставі ст. 26 «Про місцеве самоврядування в Україні» земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га передано в користування

ОСОБА_3 на умовах оренди за межами населеного пункту як невитребуваної земельної частки (паю) (п. 1 рішення) строком на 49 років.

У подальшому, 06.02.2020 між органом місцевого самоврядування та орендарем укладено відповідний договір оренди земельної ділянки № 27, відомості про право оренди внесено 12.03.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвською М.В. (номер запису про інше речове право 35950177).

Вказане свідчить про те, що воля територіальної громади у відповідності до вимог ст. 13 Закону України від 05.06.2003 № 899-ІУ була спрямована на передачу спірної земельної ділянки в оренду як невитребуваної частки (паю) для її використання за цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Окрім того, відповідно до інформації з архівного відділу Хмельницької районної державної адміністрації №01-33/2023-30 від 28.03.2023, встановлено, що XXIX чергової сесії Олешинської сільської ради VII скликання від 26.02.2019 не існує, дійсна чергова XXIX сесія Олешинської сільської ради VII скликання відбулась 26.02.2020.

Витребувавши порядок денний та рішення чергової XXIX сесії Олешинської сільської ради VII скликання від 26.02.2020, встановлено, що рішення про надання прав на земельну ділянку ОСОБА_2 вдійсності органом місцевого самоврядування не приймалося і питання щодопередачі землі у приватну власність останньої на розгляд сесії не виносилосята не розглядалося.

Відповідно до дійсного порядку денного та рішень XXIX сесії Олешинської сільської ради VII від 26.02.2020, рішенням №14 вирішувалось питання «Про звернення до владних структур України». Також, сам факт надання рішенням у власність 26.02.2019 спірної земельної ділянки, а 18.12.2019 передача її в оренду суперечили б один одному.

Вказане підтверджується архівними копіями порядку денного XXIX сесія Олешинської сільської ради VII скликання відбулась 26.02.2020 та усіма рішеннями, які приймались на вказаній сесії.

Більше того, згідно інформації архівного відділу Хмельницької РДА, рішення щодо надання дозволу на розроблення технічної документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок, їх затвердження, інші земельні питання щодо надання прав на земельні ділянки ОСОБА_2 . Олешинською сільською радою упродовж 2018-2019 років не розглядались та не приймались.

Окрім того, із заявами про надання прав на земельні ділянки ОСОБА_2 до Олешинської сільської ради не зверталась, та відповідні заяви сесією не розглядались.

При цьому, як встановлено, ОСОБА_2 членом КСП «Черепівка» не була, їй не видавався сертифікат на земельну частку (пай), що підтверджується

«Черепівка» Олешинської сільської ради, прав на земельну частку (пай) іншим законним способом не набувала.

Крім того, про незаконність рішення сесії Олешинської сільської ради від

26.02.2019 № 14, яке стало підставою для реєстрації права приватної власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_2 , є й те, що вказаним рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж цієї земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка в дійсності не виготовлялась та не затверджувалась, що підтверджується інформацією архівного відділу Хмельницької РДА №01-33/2023-126 від 16.11.2023, земельна ділянка з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 була сформована (14.11.2019) на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації землі та рішенням сесії Олешинської сільської ради, та рішенням № 34 від 18.12.2019 передана в оренду ОСОБА_3 .

Також, із заявами про надання прав на земельну ділянку ОСОБА_4 до Олешинської сільської ради не зверталась та відповідні заяви органом місцевого самоврядування у встановленому законом порядку не розглядались.

Окрім того, постановою КМУ від 12.10.1995 №801 затверджено форму сертифіката на право на земельну частку (пай) і зразок Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) цим нормативно-правовим актом визначено, що серія та номер є обов`язковими реквізитами, які дозволяють ідентифікувати його поміж інших.

Водночас, у рішенні сесії Олешинської сільської ради від 26.02.2019 № 14,

яке стало підставою для реєстрації права приватної власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_2 , номер відсутній.

Відповідно до інформації відділу №1 управління надання адміністративних послуг Держгеокадастру у Хмельницькій області № 4595/281-23 від 03.11.2023 прізвище ОСОБА_2 в Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай), що видаються КСП «Черепівка» не значиться, що свідчить про те, що останній він не видавався.

З огляду на викладене, на підставі неіснуючого рішення сесії Олешинської сільської ради №14 від 26.02.2019 та заяви ОСОБА_2 до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Хмельницької міської ради, 20.08.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради Воротною О.І. внесені відомості (номер відомостей про речове право:43660207) про право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га розташованоїна території колишньої Олешинської сільської ради (на даний час Хмельницької міської територіальної громади), яку вона 27.05.2022 передала в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп».

За фактом незаконного заволодіння земельними ділянками Хмельницької міської територіальної громади, у тому числі з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га. окружною прокуратурою міста Хмельницького 07.04.2023 внесено відомості до Єдиного державного реєструдосудових розслідувань №42023242260000022, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, досудове розслідування якого на даний час триває.

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права й обов`язки безпосередньо виникають, зокрема, з актів органів місцевого самоврядування (ч. 4 ст. 11 Цивільного кодексу України 2003 року). Отже, рішення цих органів можуть бути підставами для виникнення цивільних прав та обов`язків (висновок Великої палати Верховного Суду, викладений у постанові від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц).

В даному випадку, відсутність спрямованого на відчуження земельної ділянки на користь ОСОБА_2 рішення повноважного органу - Олешинської сільської ради - означає, що орган місцевого самоврядування, як розпорядник земель колективної власності згідно Закону України від 05.06.2003 № 899-IV, волю на відчуження цієї ділянки не виявив, а тому вона вибула із розпорядження територіальної громади поза її волею в порушення вимог п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 1, 2, 3, 5,13 Закону України від 05.06.2003 № 899-IV, п.п. 8, 17, 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 118, 122 ЗК України та Закон України від 10.07.2018 № 2498-VIII, а відтак набута особою, яка не мала жодного права на неї, оскільки членом КСП «Черепівка» не була та прав на земельну частку (пай) не мала, у зв`язку з чим ця земля підлягає витребуванню із незаконного володіння ОСОБА_2 та орендаря - ТОВ «Компанія Агро-Груп».

Згідно інформації архівного відділу Хмельницької РДА №01-33/2023-122 від 07.11.2023 рішенням правління КСП «Черепівка» від 26 листопада 1999 року,протокол №11, колективне сільськогосподарське підприємство реорганізовано в СТОВ «Черепівка».

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань СТОВ «Черепівка», ЄДРПОУ 03788939, припинило свою діяльність 02.11.2007, номер запису 16681200000002670.

Водночас, ОСОБА_2 отримала у приватну власність спірну земельну ділянку всупереч вимогам чинного законодавства.

Оскільки підставою набуття права власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку було її незаконне вибуття із розпорядження територіальної громади поза її волею, інтереси держави підлягають захисту шляхом витребування спірної земельної ділянки. Земельний кодекс України момент виникнення прав на земельну ділянку з моментом державної реєстрації речових прав на неї (ст. 125 ЗК України).

Враховуючи, що 20.08.2021 за ОСОБА_2 зареєстроване право власності на спірну земельну ділянку, три річний строк при пред`явленні вказаного позову про її витребування із незаконного володіння не пропущено.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, направила до суду заяву про слухання справи за її відсутності та заперечення стосовно позову.

Представник відповідача ТОВ «Компанія Агро-Груп» в судове засідання не з`явився, про час та місце слухання справи повідомлений належним чином. Направив до суду відзив в якому вказав, що в провадженні Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області перебуває справа №686/33354/23 за позовом заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури міста Хмельницького, який діє в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 , ТОВ «Компанія Агро-Груп» про витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння. Так, в позовній заяві викладено обставини про те, що 17 грудня 2021 року між ОСОБА_2 та ТОВ «Агро Груп» укладено договір оренди земельної ділянки № б/н з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909, строком на 7 років. Заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури міста Хмельницького у позовних вимогах просить суд витребувати у ТОВ «Агро Груп» на користь Хмельницької міської ради земельні ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909.

Свої позовні вимоги позивач мотивує недотриманням порядку виникнення права приватної власності на земельну частку (пай) КСП для ведення товарного с/г виробництва. Він як відповідач дані позовні вимоги не визнає та вважає їх безпідставними з наступних причин. При укладанні договорів оренди №б/н від 17.12.2021 сторонами було дотримано усіх істотних умов договору, в тому числі дотримання ОСОБА_2 статусу орендодавця. Так, право власності на спірну земельну ділянку на момент укладання договору оренди підтверджувалось Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. Відповідно до ст. 32 Закону України «Про оренду землі» - перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі. Так у договорі оренди земельної ділянки №б/н від 17 грудня 2021 року у розділі «Зміна умов договору і припинення його дії» в пункті 5 зазначено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Відповідно до Постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.09.2020 у справі №920/418/19 «...перехід права власності на орендовану земельну ділянку для орендодавця цієї земельної ділянки не є сам по собі безумовним правоприпиняючим юридичним фактом, а вказує на відповідну зміну обставин у договірних правовідносинах у зв`язку з таким переходом порівняно з тими обставинами, за яких укладався договір оренди. Також зміна власника орендованої земельної ділянки сама по собі не свідчить про те, що цим порушується, не визнається чи оспорюється суб`єктивне цивільне право та/або законний інтерес орендодавця як сторони договору оренди.

Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, не спричиняє автоматичного припинення спірних договірних правовідносин, а лише створює правову ситуацію, у якій виникає право вимагати судового захисту шляхом розірвання договору у сторони договору, для якої настали відповідні підстави через зміну фактичних обставин. Чинне законодавство передбачає, що у договорі оренди землі може бути замінено як орендаря, так і орендодавця, і зміст наведеного законодавчого регулювання є спрямованим на збереження попередніх існуючих орендних відносин при переході права власності на земельну ділянку чи реорганізації орендаря. При відчуженні орендованої земельної ділянки попередній власник вибуває із орендних відносин, а новий власник має право і водночас зобов`язаний стати орендодавцем за договором оренди. При цьому законом встановлено обов`язок особи у разі набуття права власності на земельну ділянку, що перебуває в оренді на підставі чинного договору оренди землі, повідомити орендаря про факт переходу права власності на земельну ділянку, а також надати інформацію, що дозволить орендарю виконувати обов`язок зі сплати орендної плати, а також інші умови договору...». Отже, у зв`язку з вищенаведеними нормами земельного законодавства та умовами Договору №б/н від 17.12.2021. при задоволенні позову Позивача та переході права власності на СПІРНУ земельну ділянку до Хмельницької міської ради, витребування земельної ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 з платного користування ТОВ «Агро Груп» не є можливим, оскільки суперечить чинному законодавству. Окремо хочемо зазначити, що ТОВ «Агро Груп» у цих цивільних правовідносинах є добросовісним набувачем земельної ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 з огляду на таке. Добросовісний набувач не може нести відповідальність через порушення третіх осіб, які були вчинені в межах процедур, призначених для запобігання шахрайству при вчиненні правочинів з нерухомим майном.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню з наступних підстав, судом об`єктивно встановлено, що рішенням Черепівківської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області від 17 березня 1995 року б/н передано КСП «Черепівка» у колективну власність 984,5 га землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На підставі цього рішення КСП «Черепівка» одержало Державний акт на право колективної власності на землю серії ХМ від 26 грудня 1995 року.

Означений Державний акт на право колективної власності на землю зареєстрований в Книзі реєстрації державних актів на право колективної власності на землю Хмельницької районної ради під реєстровим номером 6.

Державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради Воротною О.І. 20.08.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості (номер відомостей про речове право: 43660207) про право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га розташованої на території колишньої Олешинської сільської ради.

Підставою для реєстрації права власності на земельні ділянки став витяг з рішення XXIX чергової сесії VII скликання №14 від 26.02.2019 року відповідно до якого прийнято рішення про затвердження ОСОБА_2 технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) за рахунок земель комунальної власності категорія земель «землі сільськогосподарського призначення» загальною площею 1,5979 га цільове призначення 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Олешинської сільської ради та передачі у власність відповідно до сертифіката на земельну частку (пай) серія ХМ (без номеру) земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га.

Земельну ділянку кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га ОСОБА_2 17.12.2021 передала в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп».

Підставою формування земельної ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га, як об`єкта цивільних прав у відповідності до вимог ст.79-1 ЗК України, стала технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок

сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності КСП «Черепівка».

КСП «Черепівка» рішенням правління від 26.11.1999 (протокол №11) реорганізовано в СТОВ «Черепівка», яке 02.11.2007 припинило свою діяльність, підтверджується витягом Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та інформацією архівного відділу Хмельницької РДА №01-33/2023-122 від 07.11.2023.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель виготовлена ТОВ «Атлас Бізнес Груп» на замовлення Олешинської сільської ради у відповідності до рішення сесії сільської ради від 05.02.2019 №11 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель колективної власності бувшого КСП «Черепівка» з метою реєстрації на земельні ділянки права комунальної власності» на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серії ХМ від 26.12.1995 з метою передачі земель сільськогосподарського призначення із колективної у комунальну власність на виконання вимог Закону України від 10.07.2018

№2498- VIII.

На підставі виготовленої документації із землеустрою 14.11.2019 до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га та зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності на неї за Олешинською сільською радою, при цьому зазначено правовстановлюючим документом Державний акт на право колективної власності КСП «Черепівка» серії ХМ від 26.12.1995 (зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 6).

Рішенням сесії Олешинської сільської ради від 18.12.2019 № 34 на підставі ст. 26 «Про місцеве самоврядування в Україні» земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га передано в користування

ОСОБА_3 на умовах оренди за межами населеного пункту як невитребуваної земельної частки (паю) (п. 1 рішення) строком на 49 років.

У подальшому, 06.02.2020 між органом місцевого самоврядування та орендарем укладено відповідний договір оренди земельної ділянки № 27, відомості про право оренди внесено 12.03.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвською М.В. (номер запису про інше речове право 35950177).

У рішенні сесії Олешинської сільської ради від 26.02.2019 № 14, яке стало підставою для реєстрації права приватної власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_2 , номер відсутній.

Згідно повідомлення архівного відділу Хмельницької районної військової адміністрації від 28.03.2023 року №01-33/2023-30: щодо надання копії протоколу та рішень сесії Олешинської сільської ради від 26.02.2019 року повідомляють, що від 26.02.2019 сесія не значиться, значиться від 05.02.2019 та від 28.02.2019.

Відповідно до інформації відділу №1 управління надання адміністративних послуг Держгеокадастру у Хмельницькій області № 4595/281-23 від 03.11.2023 прізвище ОСОБА_2 в Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай), що видаються КСП «Черепівка» не значиться.

Відповідно до статті 3 ЗК України в редакції, чинній на час видачі державного акта на право колективної власності на землю, власність на землю в Україні мала такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності визнавались рівноправними. Власник землі міг вільно володіти, користуватись та розпоряджатись нею.

Статтею 5 ЗК України, в редакції 1990 року, передбачено, що земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників. Кожний член колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства у разі виходу з нього має право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), яка визначається в порядку, передбаченому частинами шостою і сьомою статті 6 цього Кодексу.

Відповідно до статей 22, 23 ЗК України право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай).

Згідно ст. 2 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).

Відповідно до ст. З Закону України від 05.06.2003 № 899-ІУ, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, підставою для виділення земельної ділянки у натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

Статтею 5 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначено, що сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); уточняють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв); надають землевпорядним організаціям уточнені списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); організовують проведення розподілу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та земель, що залишилися у колективній власності, в порядку, визначеному цим Законом.

Згідно ст.ст. 7, 9 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до ч. 1 ст. 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

За змістом ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки шляхом визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до статті 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 набула право власності на земельну ділянку площею 1,5979 га. кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 на підставі рішення, яке не приймалось Олешинською сільською радою. Вказане свідчить, що земельна ділянка незаконно вибула з розпорядження територіальної громади.

Згідно правової позиції викладеної у постанові Великої палати Верховного Суду у справі №359/3373/16-ц від 23.11.2021 року: Велика Палата Верховного Суду знов нагадує, що набуття особою володіння нерухомим майном полягає у внесенні запису про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за цією особою. Якщо право власності на спірне нерухоме майно зареєстроване за іншою особою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від (стягнення з) цієї особи нерухомого майна. Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно, а функцією державної реєстрації права власності є оголошення належності нерухомого майна певній особі (особам). Рішення суду про витребування з володіння відповідача нерухомого майна саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно; такий запис вноситься у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою. Таким чином, належним відповідачем за позовом про витребування від (стягнення з) особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку. Якщо земельною ділянкою неправомірно (на думку позивача, який вважає себе власником) заволодів відповідач, то віндикаційний позов відповідає належному способу захисту прав позивача: власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України). І такі вимоги позивачем пред`явлені. Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що власник з дотриманням вимог статті 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними.

Згідно ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 77 ЦПК України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.

Суд вважає, що позивачем доведений факт незаконного надання у власність відповідачеві земельної ділянки, що підтверджується належними та допустимими доказами.

Незаконна державна реєстрація права власності на земельну ділянку за ОСОБА_2 , яка не мала на неї законного права, на підставі неіснуючого рішення, є підставою для витребування земельної ділянки кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади.

Відповідно до ст.141 ЦПК України підлягає стягнення з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в сумі по 2 684,00 грн. з кожного.

На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», ст.. ст.. 3, 5 ЗК України, в редакції 1990 року, ст..ст. 22, 23, 90, 125, 126, 152, 153 ЗК України, ст.ст. 4, 5, 10, 81, 141, 223, 258-268, 280-282 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та ТОВ «Компанія Агро-Груп» (ЄДРПОУ 43624209)на користь Хмельницької міської ради земельну ділянку кадастровий номер 6825089300:03:003:0909 площею 1,5979 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади.

Стягнути з ОСОБА_2 та ТОВ «Компанія Агро-Груп» на користь Хмельницької обласної прокуратури (кодЄДРПОУ 02911102, рахунок UA188201720343120002000002814 ДержказначейськаслужбаУкраїни, МФО 820172) по 2684,00 грн. судового збору з кожного.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подачі в 30 денний строк з дня складання повного судового рішення апеляційної скарги .

Позивач: Хмельницька міська рада Хмельницької області м. Хмельницький вул.. Героїв Маріуполя, 3, код ЄДРПОУ 33332218;

Відповідачі: ОСОБА_2 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;

- ТОВ «Компанія Агро-Груп», вул.. Центральна, 44-Е с. Олешин Хмельницької області, 31312, ЄДРПОУ 43624209.

Повний текст рішення складено 07 травня 2024 року.

Суддя:

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено17.05.2024
Номер документу119042121
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —686/33354/23

Рішення від 24.04.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Мазурок О. В.

Рішення від 24.04.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Мазурок О. В.

Ухвала від 26.02.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Мазурок О. В.

Ухвала від 15.01.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Мазурок О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні