Рішення
від 13.05.2024 по справі 916/607/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" травня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/607/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі судового засідання Боднарук І.В., розглянувши справу № 916/607/24 за позовом Керівника Березівської окружної прокуратури Одеської області (67300, Одеська область, м.Березівка, вул. Шаховцева, 4, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області (67211, Одеська область, Березівський район, с.Знам`янка, вул. Лікарняна, 9а, код ЄДРПОУ 04378474)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ" (67212, Одеська область, Березівський район, смт. Радісне, вул. Миру, 6, код ЄДРПОУ 42782738);

про стягнення, розірвання договорів оренди землі та повернення земельних ділянок

Представники:

від прокуратури: Капустін М.В., посвідчення;

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

Керівник Березівської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ" про стягнення суми, розірвання договорів та повернення земельних ділянок. Підставою для позову зазначено систематичне невиконання відповідачем своїх договірних зобов"язань щодо внесення орендної плати за оренду земельних ділянок.

Провадження у справі відкрито ухвалою від 21.02.2024р. за правилами загального позовного провадження.

Ухвала про відкриття провадження надіслана на адресу відповідача, повернулась без вручення з відміткою Укрпошти про відсутність за місцезнаходженням.

Відповідач своїм правом на подання до суду відзиву на позов не скористався, про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі повідомлено належним чином.

За визначенням п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

За загальними вимогами п. 91 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2009 № 270 (далі Правила), Інформація про надходження реєстрованого поштового відправлення, поштового переказу, рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, поштового переказу надсилається адресату у вигляді смс-повідомлення за номером мобільного телефону, зазначеним на поштовому відправленні, поштовому переказі, а у разі відсутності номера мобільного телефону - шляхом вкладення до абонентської поштової скриньки бланку повідомлення встановленого зразка.

Рекомендовані поштові відправлення підлягають доставки до дому (п. 92. Правил). Вручення рекомендованих листів з позначкою «Судова повістка» в об`єкті поштового зв`язку не передбачено (п. 102 Правил).

У разі невручення рекомендованого листа з позначкою «Судова повістка» з поважних причин, рекомендований лист разом з бланком повідомлення про вручення повертається за зворотною адресою не пізніше ніж через п`ять календарних днів з дня надходження листа до об`єкта поштового зв`язку місця призначення із зазначенням причини невручення (п. 116 Правил).

Здійснення зберігання рекомендованих листів із позначкою «Судова повістка», які не вручені під час доставки до дому із причин відсутності адресата, Правилами не передбачено, а отже, повернення такого повідомлення із зазначенням причини невручення «закінчення встановленого строку зберігання» суперечить вимогам Правил, та фактично відповідає причині повернення «у зв`язку з відсутністю адресата».

Аналізуючи зазначені вище положення Правил надання послуг поштового зв`язку, слід дійти висновку, що повернення судового рішення із проставленням у поштовому повідомленні відмітки про закінчення строку зберігання поштового відправлення, є підтвердженням відсутності особи адресата за адресою, а отже, день проставлення такої відмітки в поштовому повідомленні, слід вважати днем вручення судового рішення в порядку, п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України.

Отже, оскільки ухвала суд про відкриття провадження у справі направлена судом за належною адресою відповідача і повернута поштою, суд доходить висновку, що відповідач повідомлений про відкриття провадження у справі та прийняття позовної заяви до розгляду.

Також, за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відповідач має доступ до судових рішень та мав можливість ознайомитись з ухвалою суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Відповідно до ч.2 ст.178 ГПК України у раз неподання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.03.2024р. було закрите підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 22.04.2024р.

До суду надійшло клопотання позивача Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області про розгляд справи за відсутності повноважного представника позивача.

Керуючись ст.ст.120,202,216,234 Господарського процесуального кодексу України, суд ухвалою від 22.04.2024р. відклав розгляд справи по суті на 13.05.2024р.

Прокурор в судовому засіданні повністю підтримав позовні вимоги.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд Одеської області -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема з правочинів.

Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.

Статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст. 627 Цивільного кодексу України).

Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У відповідності ч.1 ст.202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За статтею 207 ЦК України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-телекомунікаційної системи, що використовується сторонами.

У разі якщо зміст правочину зафіксований у кількох документах, зміст такого правочину також може бути зафіксовано шляхом посилання в одному з цих документів на інші документи, якщо інше не передбачено законом.

Березівською окружною прокуратурою Одеської області за наслідками опрацювання питання додержання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок, розташованих на території Березівського району Одеської області, установлено факт використання Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» земельних ділянок: площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 за договорами оренди землі без сплати орендної плати за її використання відповідно до умов договору оренди.

Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області 17.09.2020 укладено договір оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 42782738) (далі ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ»), відповідно до якого Знам`янською сільською радою передано, а ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» прийнято в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,3967 га з кадастровим номером 51218 5 5 600:01:002:0010, яка розташована: Одеська область, Іванівський район, Знам`янська сільська рада, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Пунктом 3.1 договору передбаченого, що його укладено на 49 років.

Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що право ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» оренди зазначеної земельної ділянки зареєстровано в реєстрі 09.10.2020 (номер запису про інше речове право 3 8665199).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору згідно п. 2.5. Договору, становить 1015 680,24 гривень.

Відповідно до п. 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі (згідно встановлених ставок на поточний рік), що на 2020 рік складає - 5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 50 784,01 грн. на рік.

Згідно з п. 4.4 договору орендна плата вноситься орендарем не пізніше 28-го числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому згідно договору (або відповідно до укладеної додаткової угоди до договору оренди, угоди) за кожен місяць.

Також, Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області 06.06.2019 укладено договір оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 42782738), відповідно до якого Знам`янською сільською радою передано, а ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» прийнято в строкове платне користування земельну ділянку площею 4,00га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, яка розташована: Одеська область, Іванівський район, Знам`янська сільська рада, с. Знам`янка, ділянка № 7, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Пунктом 3.1 договору передбаченого, що його укладено на 49 років.

Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що право ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» оренди зазначеної земельної ділянки зареєстровано в реєстрі 10.06.2019 (номер запису про інше речове право 31973929).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору згідно п. 2.5. Договору, становить 3 840 000,00 гривень.

Відповідно до п. 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі (згідно встановлених ставок на поточний рік), що на 2019 рік складає - 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 15 3 600,00 грн. на рік.

У подальшому додатковою угодою від 12.06.2020 внесені зміни до п. 4.1. Договору, згідно якого Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі (згідно встановлених ставок на поточний рік), що на 2020 рік складає - 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 3 8 400,00 грн. на рік та діє до 31.12.2020 року.

Згідно з п. 4.4 договору орендна плата вноситься орендарем не пізніше 28-го числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому згідно договору (або відповідно до укладеної додаткової угоди до договору оренди, угоди) за кожен місяць.

Окрім того, Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області 12.06.2020 укладено договір оренди землі з ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 42782738), відповідно до якого Знам`янською сільською радою передано, а ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» прийнято в строкове платне користування земельну ділянку площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351, яка розташована: Одеська область, Іванівський район, Знам`янська сільська рада, с. Знам`янка, ділянка № 4 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Пунктом 3.1 договору передбаченого, що його укладено на 49 років.

Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що право ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» оренди зазначеної земельної ділянки зареєстровано в реєстрі 25.06.2020 (номер запису про інше речове право 37136094).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору згідно п. 2.5. Договору, становить 6 469 820,84 гривень.

Відповідно до п.4.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі (згідно встановлених ставок на поточний рік), що на 2020 рік складає - 5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 3 2 3 491,04 грн. на рік.

Крім того, згідно з п. 4.4 договору орендна плата вноситься орендарем не пізніше 28-го числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому згідно договору (або відповідно до укладеної додаткової угоди до договору оренди, угоди) за кожен місяць.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Пунктом 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України передбачено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Однак, установлено, що ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» свої обов`язки як орендар щодо сплати орендної плати належним чином не виконує.

Відповідно до листа ГУ ДПС в Одеській області від 14.10.2022 за № 14561/5/15-32-04-09-05, в 2021 році ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» подано до Іванівської ДПІ податкову декларація з орендної плати за землю, згідно якої задекларовано на 2021 рік користування земельними ділянками на загальну площу 256,8565 га на загальну суму 243 7671,01 грн., у тому числі щодо земельної ділянки площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010 на суму 15 235,20 грн, щодо земельної ділянки площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350 на суму 3 8 400,00 грн та щодо земельної ділянки площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 на суму 35 177,44 грн.

Згідно листа ТУ ДПС в Одеській області від 26.04.2023 № 6491/5/15-32- 04-09-05 на адресу Знам`янської сільської ради 07.10.2022 направлено листа щодо податкового боргу ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ», а також на адресу ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» направлялися листи від 18.05.2022 та від 12.04.2023

Згідно листа ТУ ДПС в Одеській області від 26.04.2023 № 6491/5/15-32- 04-09-05 на адресу Знам`янської сільської ради 07.10.2022 направлено листа щодо податкового боргу ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ», а також на адресу ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» направлялися листи від 18.05.2022 та від 12.04.2023 щодо необхідності надання податкової декларації з оренди землі за 2022-2023 роки.

Проте, станом на 26.04.2023 податкову декларацію з орендної плати за землю за 2022 рік підприємством не подано.

Відповідно до інтегрованої картки платника (КБК 18010600 - орендна плата з юридичних осіб) ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» протягом 2022 року орендна плата, у тому числі і за користування земельними ділянками: площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 до бюджету сільської ради не сплачувалась.

Згідно з інформацією Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області від 21.10.2022р. № 365/08-03/22, від 17.11.2022р. № 2185/03, від 09.01.2023р. № 10/08-03/23 та від 11.04.2023р. № 112/08-03/23, ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» за 12 місяців 2022 року має заборгованість з орендної плати за користування земельною ділянкою площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010 у розмірі ЗО 470,40 гривень; за користування земельною ділянкою площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350 у розмірі 115 200,00 гривень; за користування земельною ділянкою площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 у розмірі 194 094,60 гривень.

Згідно розрахунку Знам`янської сільської ради, станом на 01.01.2023 ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» за 2022 рік щомісячно не сплачено орендну плату за користування наступними земельними ділянками:

з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, а саме: у лютому 2022 року - 2539,20 грн., у березні - 2539,20 грн, у квітні - 2539,20 грн., у травні - 2539,20 грн., у червні - 2539,20 грн., у липні - 2539,20 грн., у серпні - 2539,20грн., у вересні - 2539,20 грн., у жовтні - 2539,20 грн., у листопаді - 2539,20 грн., у грудні 2539,20 грн., у січні 2023 року - 2539,20 грн. (за грудень 2022 року). Загальна сума заборгованості по договору оренди земельної ділянки від 17.09.2020 з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010 за 12 місяців 2022 року складає ЗО 470,40 гривень.

з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, а саме: у лютому 2022 року - 9600.00 грн., у березні - 9600,00 грн., у квітні - 9600,00 грн., у травні - 9600,00 грн., у червні - 9600,00 грн., у липні - 9600,00 грн., у серпні - 9600,00 грн., у вересні - 9600,00 грн., у жовтні - 9600,00 грн., у листопаді - 9600,00 грн., у грудні - 9600,00 грн., у січні 2023 року - 9600,00 грн. (за грудень 2022 року). Загальна сума заборгованості по договору оренди земельної ділянки від 06.06.2019 з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350 за 12 місяців 2022 року складає 115 200,00 гривень.

з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351, а саме: у лютому 2022 року - 16 174,55 грн., у березні - 16 174,55 грн., у квітні - 16 174,55грн., у травні - 16 174,55грн., у червні - 16 174,55грн., у липні - 16 174,55грн., у серпні -16 174,55грн., у вересні - 16 174,55грн., у жовтні - 16 174,55грн., у листопаді -16 174,5 5 грн., у грудні - 16 174,5 5 грн., у січні 2023 року - 16 174,5 5 грн. (за грудень 2022 року). Загальна сума заборгованості по договору оренди земельної ділянки від 06.06.2019 з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 за 12 місяців 2022 року складає 194 094,60 гривень

Всього ТОВ «ГРЇНЕНЕРГОПРОЕКТ» за 12 місяців 2022 року не сплачено до місцевого бюджету орендну плату за договорами оренди вищевказаних земельних ділянок від 12.06.2020 у розмірі 339 765 гривень (30 470,40 грн+115 200,00 грн.+ 194 094,60 грн).

Таким чином, ТОВ «ГРЇНЕНЕРГОПРОЕКТ» як орендарем земельних ділянок комунальної власності площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:03 51 допущено порушення умов договорів оренди землі від 12.06.2020 в частині виконання обов`язків зі сплати орендної плати. Як наслідок, утворено заборгованість з орендної плати за 2022 рік у розмірі 3 3 9 765 гривень, яка носить систематичний характер, тобто понад 3 місяці підряд.

Щодо підстав для стягнення заборгованості з орендної плати та розірвання договору оренди землі прокурор зазначив наступне.

Пунктом 12.1 договору за невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до чинного законодавства та цього договору.

Статтею 2 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст.ст. 526, 530 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно зі ст.ст. 610, 612 ЦК України встановлено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Частиною 2 статті 625 ЦК України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Крім того, відповідно до ст.15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору оренди, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Частиною першою статті 32 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що на вимогу однієї зі сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених ЗК України та іншими законами України.

Водночас у пункті «д» частини першої статті 141 ЗК України передбачено таку підставу припинення права користування земельною ділянкою як систематична несплата земельного податку аоо орендної плати.

Отже, згідно зі статтями 13,21 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Систематична несплата орендної плати за користування земельною ділянкою, тобто систематичне порушення договору оренди земельної ділянки може бути підставою для розірвання такого договору.

Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що вказані положення закону, які регулюють спірні відносини, вимагають саме систематичної (два та більше випадків) несплати орендної плати, передбаченої договором, як підстави для розірвання договору оренди земельної ділянки, що також є істотним порушенням умов договору, оскільки позбавляє позивача можливості отримати гарантовані договором кошти за те, що його земельну ділянку використовує інша особа.

Згідно зі статтями 1,13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.

Тлумачення п. «д» ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України дає можливість зрозуміти, що «несплата орендної плати» охоплює випадки як невиплати орендної плати у цілому, так і її виплату в розмірі меншому, ніж визначено договором.

Систематичне порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є самостійною та достатньою підставою для його розірвання, незважаючи на те, чи виплачена в подальшому заборгованість, навіть якщо орендар сплатить всю суму заборгованості, не має правового значення для вирішення позовних вимог про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки (постанови від 28.12.2022 у справі № 577/140/20, 14.06.2022 у справі № 923/614/21, від 03.08.2022 у справі № 914/374/21, від 23.11.2022 у справі № 130/1039/20, від 01.02.2023 у справі № 904/2600/18).

Систематичною вважається несплата орендної плати у двох та більше випадках у встановлений строк протягом певного періоду поспіль, який визначено договором (постанова ВС від 06.03.2019 у справі № 183/262/17 та постанова ВП ВС від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17).

Таким чином, невиконання обов`язку зі сплати орендної плати також є порушенням умов договору оренди, яке дає право орендодавцю вимагати розірвання такого договору.

Як зазначалось раніше, ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» орендна плата за договорами оренди земельних ділянок площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 в повному обсязі не сплачується, у зв`язку з чим, станом на 01.01.2023 у нього утворилась заборгованість з орендної плати у розмірі 339765,00 грн за січень-грудень (включно) 2022 року. Востаннє орендна плата орендарем сплачувалась ще 29.12.2021.

Крім того, окружною прокуратурою встановлено, що Головне управління ДПС в Одеській області з метою стягнення податкового боргу звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою про стягнення з ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» заборгованості з орендної плати з юридичних осіб з розрахункових рахунків у розмірі 402228,00 грн. за листопад та грудень 2021 року, згідно узгоджених податкових зобов`язань по податковій декларації з плати за землю, у тому числі, заборгованість з орендної плати за спірними договорами оренди землі. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.03.2023 у справі № 420/18215/22 позовну заяву ГУ ДПС в Одеській області про стягнення заборгованості з орендної плати у розмірі 40222 8,00 грн. задоволено.

Таким чином, Березівською окружною прокуратурою встановлено факт систематичної несплати ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» орендної плати за користування вищевказаними земельними ділянками та невиконання умов договорів оренди від 17.09.2020, 06.06.2019, 12.06.2020 з листопада 2021 року по теперішній час.

Такі дії відповідача (щодо систематичної несплати орендної плати за спірними договорами) призвели до необхідності стягнення у судовому порядку виниклої заборгованості органами прокуратури у даній справі (за 12 місяців 2022 року) та податковими органами у справі № 420/18215/22 (за 2 місяці 2021 року).

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Згідно з п. 11.3.3. договорів оренди від 12.06.2020 його дія припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.

Пунктом 6.1. договорів оренди передбачено, що у разі припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Таким чином належним способом захисту та відновлення порушеного права місцевої територіальної громади є як стягнення заборгованості з орендної плати, так і припинення договірних відносин шляхом розірвання договорів оренди і повернення предмету спору його законному володільцю.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право насувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами першою, другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Органами, уповноваженими державою здійснювати розпорядження землями державної та комунальної власності, як об`єктами права власності Українського народу, є органи виконавчої влади та місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної Земельним кодексом України.

Статтею 327 Цивільного кодексу України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Статтями 319 та 386 Цивільного кодексу України визначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Як зазначалось вище, спірні земельні ділянки площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4.00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 перебувають у комунальній власності Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (щодо земельної ділянки площею 1,3967 га кадастровий номер 51218 5 5 600:01:002:0010 - реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2145992151218, номер відомостей про речове право 37756942: щодо земельної ділянки площею 4,00 га кадастровий номер 5121884200:02:004:0350 реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1576494351218, номер відомостей про речове право 26618682: щодо земельної ділянки площею 7,0462 га кадастровий номер 5121884200:02:004:0351 реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1576480151218, номер відомостей про речове право 26618434.

Крім того, за змістом ст. 14.1.147, ст. 265.1.3, ст. 10.1.1 Податкового кодексу України плата за землю є місцевим податком, який відповідно до приписів ст. 69 Бюджетного кодексу України зараховується до відповідного місцевого бюджету за місцем розташування земельних ділянок. Земельні ділянки площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351 надані у користування ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» за оскаржуваними договорами перебувають на адміністративній території Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області, а тому остання як власник земельної ділянки та орендодавець за договором оренди землі, а також з огляду на вищезазначені вимоги податкового законодавства, є отримувачем коштів за її використання.

Відповідно до вимог ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади вирішувати питання місцевого управління в межах Конституції і Законів України, спільного майна територіальних громад. Кожне порушення закону та незаконне користування об`єктами комунальної власності є порушенням законних інтересів територіальної громади, що в свою чергу завдає суттєвої шкоди інтересам держави, спричиняє підрив основ фінансово-економічної діяльності міста, селища, села та держави в цілому.

Згідно зі ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до вимог ст.ст. 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Повноваження органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади, у сфері регулювання земельних відносин визначені у ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема, до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, такі як справляння плати за землю, та делеговані повноваження, а саме здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, у тому числі щодо своєчасності надходження в місцевий бюджет коштів за користування землями територіальної громади.

Відповідно до відомостей органів податкової служби та Знам`янської сільської ради з грудня 2021 року за відповідачем рахується заборгованість з орендної плати за земельні ділянки, надані йому в користування за оскаржуваними договорами, розмір якої постійно зростає.

Такі обставини безумовно порушують інтереси територіальної громади, як складової держави, оскільки бюджет недоотримує значні кошти, однак вищезазначене залишилось поза увагою органу місцевого самоврядування - Знам`янської сільської ради, яка є представницьким органом та повинна вживати ефективних заходів до забезпечення захисту інтересів громади.

Знам`янська сільська рада Березівського району Одеської області відповідно до п.п. З, 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» та ч. 1 ст. 122 ЗК України є органом, який від імені територіальної громади здійснює права власника щодо спірних земельних ділянок, ці земельні ділянки зареєстрована в Державному реєстрі прав на нерухоме майно за Знам`янською сільською радою на праві комунальної власності.

Таким чином, Знам`янська сільська рада Березівського району Одеської області як власник спірних земельних ділянок, орендодавець за договором оренди землі та орган, що є отримувачем орендної плати, є в даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ст. 131і Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно до частин 3-5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обгрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Зміст поняття «інтереси держави» розглянуто в рішенні Конституційного Суду України у справі щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999. Так, державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права із власності та господарювання тощо. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Велика Палата Верховного Суду конкретизувала власний правовий висновок та висновки Касаційного господарського суду та Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду щодо підстав для представництва інтересів держави в суді прокурором, визначивши, що прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх на обґрунтування підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Так, Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 зазначено, що відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджування порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, Велика Палата Верховного Суду уточнила висновки, зроблені у постановах: Великої Палати Верховного Суду від 15 жовтня 2019 року у справі № 903/129/18; Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06 лютого 2019 року у справі № 927/246/18, від 16 квітня 2019 у справах № 910/3486/18 та № 925/650/18, від 17 та 18 квітня 2019 року у справах № 923/560/18 та № 913/299/18 відповідно, від 13 травня 2019 року у справі № 915/242/18; Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 440/6738/18.

Користування ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» спірними земельними ділянками без оплати орендних платежів відповідно до умов спірних договорів оренди землі становить порушення майнових інтересів територіальної громади в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області.

Таким чином, звернення прокурора до суду в цих спірних правовідносинах спрямоване саме на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання - захисту майнових інтересів територіальної громади в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області.

Ці дії включають подання прокурором до суду позовної заяви та його участь у розгляді справи за позовною заявою, оскільки це необхідно для захисту інтересів держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області.

Додатково слід зазначити, що згідно з п. 2 Рекомендацій CM/Rec (2012) щодо ролі державних прокурорів за межами системи кримінального судочинства, прийнятих Комітетом міністрів Ради Європи 19.09.2012, обов`язками та повноваженнями прокурора за межами системи кримінального провадження є представництво загальних та громадських інтересів, захист прав людини та основоположних свобод, а також підтримка верховенства права.

Відповідно до висновку № 3 (2008) Консультативної Ради Європейських прокурорів «Про роль прокуратури за межами сфери кримінального права» прокурор має реалізовувати функції від імені суспільства та на захист державних інтересів.

Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної особи. Європейський суд з прав людини у рішенні у справі «Трегубенко проти України» від 02.11.2004 категорично ствердив, що «правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес» (п. 54).

Судовою практикою Верховного Суду України зокрема у постановах від 16.12.2015 у справі № 6-251 Оці5, від 05.10.2016 у справі № 916/2129/15, від 29.06.2016 у справі № 6-1376ц16 підставою для представництва інтересів держави прокурором визнано захист «суспільного» «публічного» інтересу, яким є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання.

Березівською окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» на адресу Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області направлено листа від 30.03.2023 № 54-878вих-23 та від 11.12.2023 № 54-3 63 7вих-23 щодо виявлених вищезазначених порушень вимог земельного законодавства. Окрім того, Одеською обласною прокуратурою з цих же питань до сільської ради направлялися листи від 05.10.2022 за № 15/1 /1 -1460вих-22, 02.11.2022 за № 15/1 /1 -1651 вих-22 та від 28.12.2022 № 15/1/1-2010вих-22. Але, фактично Знам`янська сільська рада самоусунулась від самостійного захисту майнових інтересів держави у сфері земельних відносин, надавши відповідь на вищезазначені листи - інформації Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області від 21.10.2022 за № 365/08-03/22, від 17.11.2022 за № 2185/03, від 06.12.2022 за №410/08-03/22, від 11.04.2023 № 1 12/08-03/23 та від 21.12.2023 № 429/08- 03/23 зміст яких зводиться лише до підтвердження факту наявності у ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» заборгованості з орендної плати за землю.

Окрім того, 05.02.2024 № 54-429вих-24 у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» Березівською окружною прокуратурою направлено на адресу Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області повідомлення про пред`явлення цього позову.

Листом від 06.02.2024 № 34/08-03/24 Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області повідомлено, що сільська рада не зверталась до суду з позовом про стягнення з ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» заборгованості з орендної плати, розірвання договорів оренди землі та зобов`язання повернути земельні ділянки площею 1,3967 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0351, а також не оскаржує підстави для представництва Березівською окружною прокуратурою інтересів держави в особі Знам`янської сільської ради у цій справі.

При цьому, Знам`янською сільською радою упродовж тривалого часу (з травня 2022 року) належних заходів щодо стягнення з ТОВ «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» заборгованості з орендної плати, розірвання договорів оренди землі та зобов`язання орендаря повернути земельні ділянки територіальній громаді не вживається.

З огляду на вищевикладене, враховуючи безпідставне безоплатне використання земельних ділянок площею 1,3967 та з кадастровим номером 51218 5 5 600:01:002:0010, площею 4,00 га з кадастровим номером 5121884200:02:004:0350, площею 7,0462 га з кадастровим номером 51218 84200:02:004:03 51, а отже, порушення майнових інтересів держави, даний позов подається до суду прокурором в інтересах Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області, наділеної державою, окрім іншого, можливістю самостійного відреагувати на порушене право та захистити його у передбаченому законодавством порядку, зокрема, шляхом звернення до суду з аналогічним позовом, але якими не вжито заходів на поновлення майнових державних інтересів у сфері земельних відносин.

У даному випадку допуск прокурора до суду у зв`язку з ухиленням відповідних органів, уповноважених на здійснення функцій держави у спірних правовідносинах, від захисту інтересів держави є виправданим відповідно до вищевказаних положень чинного законодавства та фактичних обставин.

Відповідно до чинного законодавства обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими у судовому засіданні.

Рішення суду має прийматися у цілковитій відповідності з нормами матеріального та процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних та допустимих доказів у конкретній справі.

Відповідно до ст. 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Пункт 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвеція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України", no. 4241/03, від 28.10.2010 року).

Ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує особі право на справедливий суд. Однак ця стаття не закріплює будь-яких правил допустимості доказів чи правил їх оцінки, а тому такі питання регулюються передусім національним правом і належать до компетенції національних судів.

Для того, щоб судовий розгляд був справедливим, як того вимагає п. 1 ст. 6 Конвенції, суд зобов`язаний належним чином вивчити та перевірити зауваження, доводи й докази, а також неупереджено їх оцінити на предмет того, чи будуть вони застосовуватися в рішенні суду.

І хоча Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях констатує, що п. 1 ст. 6 Конвенції дійсно вимагає, щоб суди мотивували висновки в рішеннях, однак ця вимога не означає обов`язку суду надавати детальну відповідь на кожен аргумент; таке питання вирішується виключно у світлі обставин конкретної справи.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 24.05.2018 року у справі № 918/519/17.

Враховуючи вищезазначені обставини та керуючись вищевикладеними нормами чинного законодавства, а також ст.ст. 13, 131і Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 525, 526, 530, 610, 612, 625, 629, 651, 653 Цивільного кодексу України, ст.ст. 96, 122, 125, 141, 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 1,2, 13, 15, 21-23, 34 Закону України «Про оренду землі», ст.ст.4,20,53,129,232-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ :

1. Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ: 4278273 8, вул. Миру, 6, смт. Радісне, Березівський район, Одеська область, 67212) на користь Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 043 78474, вул. Лікарняна, 9а, с. Знам`янка, Березівський район, Одеська область. 67211, на р/р ПА648999980334199812000015606, ЄДРПОУ 37607526, банк - Казначейство України (ЕАП), отримувач: ГУК в Одеській обл./ТГ с. Знам`янка/18010600 заборгованість з орендної плати за землю в розмірі 339 765 грн. 00 коп. (Триста тридцять дев`ять тисяч сімсот шістдесят п`ять гривень, 00 копійок).

3. Розірвати договір оренди землі від 17.09.2020. укладений між Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ», зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про інше речове право № 38665199) від 09.10.2020).

4.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ: 42782738, вул. Миру, 6, смт. Радісне, Березівський район, Одеська область, 67212) повернути Знам`янській сільській раді Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 04378474, вул. Лікарняна, 9а, с. Знам`янка, Березівський район, Одеська область, 67211) земельну ділянку площею 1,3967га, кадастровий номер 5121855600:01:002:0010, розташовану на території Знам`янської сільської ради Березівського (колишнього Іванівського) району Одеської області.

5.Розірвати договір оренди землі від 06.06.2019, укладений між Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ», зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про інше речове право № 31973929) від 10.06.2019.

6.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ: 4278273 8, вул. Миру, 6, смт. Радісне, Березівський район, Одеська область, 67212) повернути Знам`янській сільській раді Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 043 78474, вул. Лікарняна, 9а, с. Знам`янка, Березівський район, Одеська область, 67211) земельну ділянку площею 4,00 га, кадастровий номер 5121884200:02:004:0350, розташовану на території Знам`янської сільської ради Березівського (колишнього Іванівського) району Одеської області.

7.Розірвати договір оренди землі від 12.06.2020, укладений між Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ», зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про інше речове право 37136094) від 25.06.2020.

8.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ: 42782738, вул. Миру, 6, смт. Радісне, Березівський район, Одеська область, 67212) повернути Знам`янській сільській раді Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ : 04378474, вул. Лікарняна, 9а, с. Знам`янка, Березівський район, Одеська область, 67211 ) земельну ділянку площею 7,0462 га, кадастровий номер 5121884200:02:004:0351, розташовану на території Знам`янської сільської ради Березівського (колишнього Іванівського) району Одеської області.

9.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІНЕНЕРГОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 42782738, вул.Миру,6, смт.Радісне, Березівський район, Одеська область, 67212) на користь Одеської обласної прокуратури за реквізитами: отримувач коштів Одеська обласна прокуратура (адреса: 65026, м.Одеса, вул.Пушкінська,3), код отримувача (код ЄДРПОУ) - 03528552, рахунок отримувача UA808201720343100002000000564, банк отримувача - ДКСУ у м.Києві, код банку отримувача - 820172, код класифікації доходів бюджету - 2203 0101) 23 264 (Двадцять три тисячі двісті шістдесят чотири гривні) 48 коп. судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного його тексту і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено і підписано суддею 15 травня 2024 р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення13.05.2024
Оприлюднено17.05.2024
Номер документу119044452
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —916/607/24

Рішення від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні