РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2024 року справа № 580/12409/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Гаращенка В.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Галасун А.О.,
представника позивача: Бойко Н.В. за ордером;
представника відповідача: Ферафонтова Ю.А. за посадою,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Авангард» звернулось до суду з адміністративним позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати податкове повідомлення-рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 20.09.2023 №0008970402.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 29.12.2023 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що на момент складання акту камеральної перевірки та винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 року №2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022 року, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотну дію в часі.
Позивач вважає, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Також позивач зазначив, що отримав від торгово-промислової палати в Київській області сертифікат №081/03.23 від 06 лютого 2023 року, який підтверджує настання форс-мажорних обставин в частині реєстрації податкових накладних податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за серпень 2022 року (№3 та №4 від 05 серпня 2022 року).
Наслідком військової агресії РФ на територію України стало невиконання САД у Черкаській області бюджетних зобов`язань в рамках договору, укладеного із ТОВ «ШРБУ-48», де ТОВ «Авангард» фактично виступає субпідрядником, що призвело до неможливості виконання ТОВ «Авангард» своїх зобов`язань по реєстрації податкових накладних №3 та №4 від 05.08.2022 (загальна сума ПДВ за якими становить 29 215 787,10 грн.) в СЕА ПДВ, оскільки в ТОВ «АВАНГАРД» був відсутній необхідний реєстраційний ліміт для такої реєстрації. Через невиконання бюджетних зобов`язань САД у Черкаській області у ТОВ «АВАНГАРД» відсутня можливість поповнити електронний рахунок в СЕА ПДВ та, відповідно, відсутня можливість зареєструвати податкові накладні №3 та №4 від 05.08.2022. Даний факт підтверджується квитанціями, що надійшли за результатом направлення на реєстрацію вказаних податкових накладних.
На думку позивача, норми підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України суперечать нормам пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, що виражається у тому, що незважаючи на положення, що встановлені у підпункті 69.1, у податкового органу є право застосовувати санкції за будь-які порушення починаючи з 27.05.2022 незважаючи на випадки незастосування відповідальності зазначені у пункті 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
Позивач зауважив про порушення принципу стабільності, що передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, яким встановлено, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Відповідач, приймаючи спірне ППР, діяв з порушенням презумпції правомірності рішення платника податків, встановленої в підпункті 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 та пункті 56.21 статті 56 Податкового кодексу України, який повинен був бути застосований беручи до уваги наявність правової колізії між нормами Податкового кодексу України.
На підставі наведеного позивач вважає, що його позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідач у визначений судом час подав відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечує повністю. Позиція відповідача зводиться до того, що позивач несвоєчасно зареєстрував податкові накладні №3 та №4 від 05 серпня 2022 року, загальна сума ПДВ за якими становить 29 215 787,10 грн., чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПК України, підпункт 69.1 пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України та пункту 89 розділу XX Перехідних положень ПК України.
Відповідач наголосив, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання починаючи з 16 січня 2023 року.
При цьому порушення платником податків граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону №2876-IX, тягне за собою накладання на такого платника податків штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ.
Єдиною підставою, визначеною законодавством, яка звільняє платника від обов`язку реєстрації податкових накладних в законодавчо встановлені терміни, є відсутність можливості у платника податків своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.
За результатами розгляду заяви ТОВ «Авангард» про неможливість своєчасно виконувати платником податків податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та реєстрації податкових накладних Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення від 18.10.2022 №6/32-00-04-02-02-26 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Рішенням ДПС № 16169/6/99-00-06-02-1-06 від 21.06.2023 скаргу залишено без задоволення. На теперішній час рішення №6/32-00-04-02-02-26 від 18.10.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податку чинне.
Відповідач звернув увагу, що згідно Єдиного реєстру податкових накладних, ТОВ «Авангард» за період березень - серпень 2022 року реалізовано товарів (робіт, послуг) на загальну суму 69,3 млн. грн. (у тому числі податку на додану вартість - 11,5 млн. грн). Придбано товарів (робіт, послуг) на загальну суму 47,9 млн. грн ( у тому числі податку на додану вартість - 7,4 млн. грн). В серпні 2022 року ТОВ «Авангард» зареєстровано 42 податкові накладні/розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, переважна більшість яких зареєстрована з дотриманням законодавчо встановлених термінів, тобто ТОВ «Авангард» здійснює стабільну економічну діяльність.
Проведений аналіз показників фінансової звітності (Баланс Ф1 та Звіт про фінансові результати Ф2) як ТОВ «Авангард», так і ТОВ «ШРБУ-48» (основний контрагент), засвідчує про сталу господарську діяльність спрямовану на отримання доходів від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та наявність грошових коштів на банківських рахунках підприємств, як в проміжок часу до граничного терміну реєстрації податкових накладних, так і до дати фактичної реєстрації.
ТОВ «Авангард» було обізнане про фінансово господарський стан ТОВ «ШРБУ-48» з огляду на те, що ОСОБА_1 є засновником ТОВ «Авангард» (100%) та ТОВ «ШРБУ-48» (90%).
Сертифікат торгово-промислової палати в Київській області №081/03.23 від 06 лютого 2023 року, не засвідчує форс - мажорні обставини (обставини непереборної сили) в частині реєстрації податкових накладних податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за серпень 2022 року у ТОВ «Авангард», адже визнання сертифіката торгово-промислової палати беззаперечним та достатнім доказом про існування форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) без надання судом оцінки іншим доказам суперечить принципу змагальності сторін судового процесу.
На підставі наведеного відповідач вважає, що до позивача правомірно застосовано штрафні санкції.
У відповіді на відзив позивач не погодився з доводами відповідача, вказавши про їх безпідставність та наполягав на задоволенні позову.
У запереченні на відповідь відповідач звернув увагу на відсутність порушень вимог Податкового кодексу України з боку податкового органу та просив відмовити в задоволенні позову.
В ході судового розгляду спору представник позивача позовні вимоги підтримувала та наполягала на задоволенні позову.
В судовому засіданні представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог, з підстав, викладених у відзиві на адміністративний позов.
Розглянувши подані документи і матеріали, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд зазначає наступне.
Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, проведено камеральну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» (код ЄДРПОУ 21377944) щодо дотримання строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), якою встановлено порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.
За результатами перевірки складено акт №825/32-00-04-02-02-06/36783681 від 04.08.2023, яким встановлено, що на підставі аналізу даних ЄРПН перевіркою встановлено, що ТОВ «Авангард» складено наступні податкові накладні:
- №3 від 05.08.2022 на загальну суму ПДВ 20609479,03 гривень, граничний строк реєстрації в ЄРПН 31.08.2022, зареєстровано 25.04.2023, порушено строк реєстрації - 237 днів,
- №4 від 05.08.2022 на загальну суму ПДВ 8606308,08 гривень, граничний строк реєстрації в ЄРПН 31.08.2022, зареєстровано 25.04.2023, порушено строк реєстрації - 237 днів.
На підставі акта перевірки Головним управлінням ДПС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення від 20.09.2023 №0008970402 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 11 686 314,84 грн., застосованих відповідно до ст. 120-1 ПК України за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
За результатами процедури адміністративного оскарження рішенням ДПС України від 30.11.2023 №35529/6/99-00-06-03-01-06 вказане податкове повідомлення-рішення залишено без змін.
Позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів, оскільки не погоджується із рішенням контролюючого органу.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.
Органи державної податкової служби згідно п.75.1 ст.75 ПК України, мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.
Законом України № 1797-VIII від 21.12.2016 підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 доповнено абзацом другим, відповідно до якого предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Відповідно до пункту 76.1 статті 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
З наведеного правового регулювання вбачається, що камеральна перевірка з питань реєстрації податкових накладних проводиться без попередження платника податків, без його згоди та не потребує присутності під час її проведення.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені строки скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених ПН та/або РК коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПКУ, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
За правилами пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З наведених норм Податкового кодексу України слідує висновок, що порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних є підставою для застосування відповідальності у вигляді штрафу в залежності від пропущеного строку реєстрації.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Військовий стан в Україні неодноразово продовжувався і діяв на дату граничного строку для реєстрації податкових накладних поданих позивачем.
3 січня 2023 року набрав чинності Закон України від 13 грудня 2022 року № 2836-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України (далі - Закон № 2836-ІХ), яким внесено зміни у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ.
Відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ (в редакції, що діє з 03.01.2023) визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
У разі звільнення платника податків від відповідальності з підстав, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, податкові повідомлення-рішення, якими були визначені йому штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, крім сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Отже, Законом передбачено звільнення від відповідальності платників податків за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період дії воєнного стану, але за умови, що в таких платників податків відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
За результатами розгляду заяви ТОВ «Авангард» про неможливість своєчасно виконувати платником податків податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та реєстрації податкових накладних Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення від 18.10.2022 №6/32-00-04-02-02-26 про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Рішенням ДПС України № 16169/6/99-00-06-02-01-06 від 21.06.2023 скаргу залишено без задоволення.
З наведеного вбачається, що податковими органами не встановлено обставин, які підтверджують неможливість виконання позивачем свого податкового обов`язку.
В свою чергу, вищенаведені норми передбачають звільнення від відповідальності платників податків, які мають змогу виконати свій податковий обов`язок щодо реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
В той же час, як вбачається з розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення, до позивача не застосовувалась відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, датою їх складання у період з 1 лютого по 31 травня 2022 року.
Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування (далі - Закон №2876-ІХ), який набрав чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (далі - ПН/РК) до податкових накладних в ЄРПН, встановлені пунктом 201.10. ст. 201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ.
Відповідно, визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-ІХ (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, та становлять:
для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для ПН/РК коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Згідно з пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПКУ передбачено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких ПН/РК, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів (п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
З аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання починаючи з 16 січня 2023 року.
Як вбачається з розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення, до позивача не застосовувалась відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, датою їх складання з 16.01.2023.
При цьому, суд відхиляє посилання позивача на зворотну дію в часі пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПКУ на період з 24.02.2023, оскільки Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ чітко визначено, що він застосовується до податкових накладних/розрахунків коригування граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-ІХ, тобто з 06.01.2023.
У відповідності до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Податкового кодексу України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Позивач стверджує, що отримав від торгово-промислової палати в Київській області сертифікат №081/03.23 від 06 лютого 2023 року, який підтверджує настання форс-мажорних обставин в частині реєстрації податкових накладних податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за серпень 2022 року (№3 та №4 від 05 серпня 2022 року).
Однак, на переконання суду, не всі обставини у період війни визнаються форс-мажорними, а лише ті, які мають безпосередній вплив на платника податку та спричиняють порушення його можливості виконувати свої податкові обов`язки.
Суд враховує, що на території Черкаської області станом на 31.08.2022 військові дії не велися. Вказані обставини є загальновідомими, тому не потребують доказування в силу вимог ч. 3 ст. 78 КАС України.
Зі змісту вказаного висновку Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати вбачається, що він сформований за результатами аналізу фінансово-господарської діяльності позивача за окремими договорами, укладеними з ТОВ «ШРБУ-48», тобто можливість виконання податкових зобов`язань за рахунок господарських операцій за іншими договорами та з іншими контрагентами не була предметом дослідження, тому цей висновок не є належним доказом повної неможливості виконання позивачем своїх податкових зобов`язань.
Згідно наданої позивачем на вимогу суду бухгалтерської довідки №25 від 25.04.2024 про надходження коштів за січень-вересень 2022 року вбачається, що надходження грошових коштів на користь позивача від ТОВ «ШРБУ-48» в січні 2022 року склало 65 040 000 грн., в лютому 24 804 000 грн., в березні 2 350 000 грн., в травні 14 324 000 грн., в червні 6 414 000 грн., в липні 3 428 000 грн., в серпні 3 395 000 грн., що загалом складає 119 755 000 грн.
Наведеним спростовуються твердження позивача про невиконання ТОВ «ШРБУ-48» своїх договірних зобов`язань та відсутність в останнього коштів для погашення заборгованості перед позивачем.
Одночасно вказаною довідкою підтверджено, що загальні надходження грошових коштів від контрагентів позивача в січні 2022 року склало 65 619 850,39 грн., в лютому 24 857 880,12 грн., в березні 2 550 303,62 грн., в квітні 9 546 784,40 грн., в травні 16 176 666,24 грн., в червні 7 556 005,19 грн., липні 16 636 611,13 грн., в серпні 15 305 090,57 грн., що загалом складає 158 249 191,66 грн.
З наведеного вбачається, що в липні та серпні 2022 року позивач отримав надходження в розмірі 31 941 701,70 грн.
Загальна сума ПДВ за податковими накладними №3 від 05.08.2022 та №4 від 05.08.2022 склала 29 215 787,11 грн.
Отже, сума грошових коштів отриманих тільки в липні та серпні 2022 року дозволяла позивачу поповнити реєстраційний ліміт з ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ для реєстрації наведених податкових накладних.
Зі змісту рішення ДПС України № 16169/6/99-00-06-02-01-06 від 21.06.2023 вбачається, що згідно Єдиного реєстру податкових накладних, ТОВ «Авангард» за період, березень - серпень 2022 року реалізовано товарів (робіт, послуг) на загальну суму 69,3 млн. грн. (у тому числі податку на додану вартість - 11,5 млн. грн). Придбано товарів (робіт, послуг) на загальну суму 47,9 млн. грн ( у тому числі податку на додану вартість - 7,4 млн. грн). В серпні 2022 року ТОВ «Авангард» зареєстровано 42 податкові накладні/ розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, переважна більшість яких зареєстрована з дотриманням законодавчо встановлених термінів.
Придбання позивачем товарів, робіт/послуг у серпні 2022 року підтверджується також додатком №1 до податкової декларації з ПДВ за серпень 2022 року на загальну суму 8 587 534 грн. (без податку на додану вартість) та додатково ПДВ 1 458 580 грн.
Підсумовуючи вищенаведені обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позивач продовжував з початку введення в Україні воєнного стану господарську діяльність та мав можливість поповнити електронний рахунок в системі електронного адміністрування ПДВ для збільшення ліміту з метою своєчасної реєстрації податкових накладних №3 від 05.08.2022 та №4 від 05.08.2022.
Отже, початок бойових дій в Україні з 24.02.2022 не вплинув на процес отримання прибутку, військові дії не зупинили господарську діяльність позивача, тому його посилання на неможливість виконання зобов`язань з реєстрації податкових накладних внаслідок дії форс-мажорних обставин є необґрунтованими.
Зважаючи на ту обставину, що в ході судового розгляду спору не знайшли свого підтвердження посилання позивача на неможливість виконання податкових обов`язків, тому на нього поширюються вищенаведені вимоги Податкового кодексу України щодо необхідності реєстрації податкових накладних не пізніше 15 липня 2022 року.
Суд вважає непереконливими твердження позивача та відхиляє його посилання на норми податкового законодавства, які звільняють від відповідальності платників, що не мають можливості виконувати свої податкові обов`язки, оскільки в ході судового розгляду спору позивач не підтвердив належними та допустимими доказами неможливості своєчасно виконувати податкові обов`язки.
Також до спірних правовідносин не підлягають застосуванню норми Податкового кодексу України, які встановлюють презумпцію правомірності рішень платника податків, оскільки у справі, що розглядається, вищенаведені правові норми, якими врегульовано спірні правовідносини для платників податків, які мають можливість виконувати свої податкові обов`язки, є чіткими та зрозумілими і не допускають неоднозначного тлумачення та не викликають суперечність.
Як вбачається з розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення, до позивача застосовано штраф у розмірі 40% від суми податку на додану вартість 29 215 787,11 грн., зазначеної в таких податкових накладних в розмірі 11 686 314,84 грн., оскільки затримка реєстрації податкових накладних склала 237 днів, тобто перевищує 61 календарний день, тому до позивача правомірно застосовано штраф відповідно до пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України.
Щодо решти доводів сторін суд застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням встановлених фактичних обставин справи та норм чинного законодавства суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки в задоволенні позову відмолено, тому понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 26840 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) грн. слід залишити за позивачем.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 26840 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) грн. залишити за позивачем.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 10 травня 2024 року.
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2024 |
Оприлюднено | 17.05.2024 |
Номер документу | 119051690 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні