ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/25576/23 пров. № А/857/5632/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Мікули О.І., Пліша М.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року в справі № 380/25576/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Патриаком" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
суддя в 1-й інстанції Кедик М.В.,
час ухвалення рішення 05.02.2024 року,
місце ухвалення рішення м.Львів,
дата складання повного тексту рішення 05.02.2024 року,
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Патриаком" (далі позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, в якому просило:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 9206978/33880611 від 18.07.2023 у про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 28.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Патриаком №10 від 28.02.2023 датою її подання на реєстрацію, а саме 14.03.2023;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 9206979/33880611 від 18.07.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 28.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Патриаком №11 від 28.02.2023 датою її подання на реєстрацію, а саме 14.03.2023;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 9206980/33880611 від 18.07.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 30.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Патриаком №14 від 30.04.2023 датою її подання на реєстрацію, а саме 15.05.2023;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 9206981/33880611 від 18.07.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 31.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Патриаком № 10 від 31.05.2023 датою її подання на реєстрацію, а саме 15.06.2023;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 9206982/33880611 від 18.07.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 31.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Патриаком №11 від 31.05.2023 датою її подання на реєстрацію, а саме 15.06.2023.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з таким рішенням, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосуванням норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом першої інстанції у судовому рішенні безпідставно зазначено про те, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено чіткого переліку документів, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, однак відповідно до п.п.3 п.11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затв. Постановою КМ України №1165 від 11.12.2019 зазначено, що пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Твердить скаржника, що зміст господарської операції, у зв`язку з виконанням якої відбувається реєстрація ПН, податковому органу невідомий. Тобто, сам платник податку має визначити які первинні документи необхідно надати податковому органу на підтвердження реальності господарської операції та прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. У квитанціях чітко визначено критерій, передбачений п.1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, за яким здійснено моніторинг податкових накладних. Зазначає апелянт те, що позивачем не надано доказів оплати за оренду землі (платіжні доручення, виписки з банку).
Наголошує, що на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.
Також податковий орган зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, відтак зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну є передчасним.
Позивач подав до суду відзив на апеляційну скаргу відповідача, у якому висловив незгоду з її доводами, вважає оскаржуване рішення суду обґрунтованим та законним. Просить оскаржене відповідачем рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Колегія суддів вважає можливим розглянути дану справу в порядку письмового провадження відповідно до п.3 ч.1 ст. 311 КАС України.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ТОВ "Патриаком" зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є організація будівництва будівель (код КВЕД 41.10).
Відповідно до Договору оренди землі від 24.10.2007, зареєстрованого за №111-938 (зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстровані у ЛМР 25.11.2014 за №1113253) ТОВ "Патриаком", як орендарю за вказаним Договором, надано в оренду земельну ділянку, з кадастровим т:мером 4610137500:02:002:0011 загальною площею 5,9435 га, яка знаходиться у м. Львові на вул. Шевченка, 60 - вул. Скляна, 15, для будівництва кварталу житлової забудови зі супутніми об`єктами соціально-побутової інфраструктури. На виконання умов Договору оренди землі ТОВ "Патриаком" сплачує Львівській міській раді, як орендодавцю за договором, орендну плату за землю. Також здійснює діяльність по організації будівництва кварталу житлової забудови із супутніми об`єктами соціально-побутової інфраструктури на вул. Шевченка, 60 у м. Львів.
26.09.2016 між ТОВ "Патриаком" та Дочірнім підприємством ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ" укладений Договір № 26/09/16 організації будівництва об`єкта нерухомого майна.
На підставі договору організації будівництва об`єкта нерухомого майна від 26.09.2016 № 26/09/16 ТОВ "Патриаком" збудовано на земельній ділянці, з кадастровим номером 4610137500:02:002:0011 загальною площею 5,9435га., для Дочірнім підприємством "ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ"Торговий центр з підземним паркінгом за адресою м. Львів, вул. Шевченка, 60, корпус 4.
Відповідно до Акту приймання-передачі об`єктів від 29.08.2018 на виконання п. 5.1. Договору організації будівництва об`єктів нерухомого майна від 26.09.2016 № 26/09/16 ТОВ "Патриаком" передало, а ДП "ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ" прийняло торговий центр з підземним паркінгом введений в експлуатацію по вул. Шевченка, 60 у м. Львові.
10.01.2018 між ТОВ "Патриаком" та Дочірнім підприємством "ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ" укладений Договір № 10/01-18 організації будівництва об`єкта нерухомого майна.
На підставі вказаного договору ТОВ "Патриаком" на земельній ділянці, з кадастровим номером 4610137500:02:002:0011 загальною площею 5,9435га., збудовано для Дочірнього підприємства "ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ" окремо стоячий паркінг кварталу житлової забудови із супутніми об`єктами соціально-побутової інфраструктури за адресою м. Львів, вул. Шевченка, 60, корпус 13.
Відповідно до Акту приймання-передачі об`єктів від 04.03.2019 на виконання п. 5.1. Договору організації будівництва об`єктів нерухомого майна від 10.01.2018 № 10/01-18 ТОВ "Патриаком" передало, а ДП "ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ" прийняло окремо стоячий паркінг кварталу житлової забудови із супутніми об`єктами соціально-побутової інфраструктури введений в експлуатацію по вул. Шевченка, 60, корпус 13 у м. Львові.
Орендну плату за земельну ділянку по вул. Шевченка, 60 - Скляна, 15, на частині якої споруджено торговий центр та окремо стоячий паркінг, які перебувають у власності ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал", сплачує ТОВ "Патриаком".
ТОВ "Патриаком" (сторона 1) 01.01.2021 уклало з Дочірнім підприємством ІНТЕРГАЛ-БУД" ТОВ "ФІРМА "ІНТЕРГАЛ" (сторона 2) договір про відшкодування витрат зі сплати оренди № 01/07/21.
Відповідно до п. 1.1 Договору сторона 2 компенсує стороні 1 витрати зі сплати орендної плати за земельну ділянку під будівлею Торгово-офісного центру за адресою: м. Львів, вул. Шевченка, 60, корпус 4 та під окремо стоячим паркінгом за адресою : м. Львів, вул. Шевченка, 60, корпус 13.
Відповідно до п. 3.1. Договору (з врахуванням змін внесених Додатковою угодою №1 від 30.12.2022) встановлено з 01.01.2023 розмір компенсації понесених витрат зі сплати орендної плати за земельну ділянку: по Торгово-офісному центру 96776,16 грн (Дев`яносто шість тисяч сімсот сімдесят шість гривень 16 копійок) в місяць в т.ч. ПДВ 20% - 16 129,36 грн., по окремо стоячому паркінгу - 9812,24 грн (Дев`ять тисяч вісімсот дванадцять гривень 24 копійки) в місяць в т.ч. ПДВ 20% - 1635,37 грн.
ТОВ "Патриаком" виставило ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" рахунок на оплату від 28.02.2023 № 19 на загальну суму 9 812,24 грн в тому числі ПДВ 1 635,37 грн.
За результатами наданих послуг сторонами підписаний акт надання послуг від 28.02.2023 № 26 на загальну суму 9 812,24 грн в тому числі ПДВ 1 635,37 грн.
Відповідно до платіжної інструкції від 17.03.2023 № 577 ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" здійснило оплату на користь ТОВ "Патриаком" на суму 9 812,24 грн.
На виконання податкових зобов`язань, ТОВ "Патриаком" складено податкову накладну від 28.02.2023 № 10 на загальну суму 9 812,24 грн в тому числі ПДВ 1635,37 грн.
Згідно з отриманою квитанцією від 14.03.2023 податкову накладну від 28.02.2023 № 10 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Обсяг постачання товару/послуги 0012, дорівнює або перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 10.07.2023 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Кількість додатків 28.
Відповідно до рішення від 18.07.2023 № 9206978/33880611, в реєстрації податкової накладної від 28.02.2023 № 10 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Позивач звернувся до відповідача із скаргою на вказане рішення.
Рішенням від 03.08.2023 № 61886/33880611/2 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення від 18.07.2023 № 9206978/33880611 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.02.2023 № 10 - без змін.
ТОВ "Патриаком" виставило ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" рахунок на оплату від 28.02.2023 № 18 на загальну суму 96 776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
За результатами наданих послуг сторонами підписаний акт надання послуг від 28.02.2023 № 25 на загальну суму 96776,16 грн в тому числі ПДВ 16129,36 грн.
Відповідно до платіжної інструкції від 17.03.2023 № 576 ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" здійснило оплату на користь ТОВ "Патриаком" на суму 96776,16 грн.
На виконання податкових зобов`язань, ТОВ "Патриаком" складено податкову накладну від 28.02.2023 № 11 на загальну суму 96776,16 грн в тому числі ПДВ 16129,36 грн.
Згідно з отриманою квитанцією від 14.03.2023 податкову накладну від 28.02.2023 № 11 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Обсяг постачання товару/послуги 0012, дорівнює або перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 10.07.2023 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Кількість додатків 28.
Відповідно до рішення від 18.07.2023 № 9206979/33880611, в реєстрації податкової накладної від 28.02.2023 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Позивач звернувся до відповідача із скаргою на вказане рішення.
Рішенням від 03.08.2023 № 61878/33880611/2 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення від 18.07.2023 № 9206979/33880611 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.02.2023 № 11 - без змін.
ТОВ "Патриаком" виставило ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" рахунок на оплату від 30.04.2023 № 41 на загальну суму 96 776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
За результатами наданих послуг сторонами підписаний акт надання послуг від 30.04.2023 № 65 на загальну суму 96776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
Відповідно до платіжної інструкції від 16.05.2023 № 1040 ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" здійснило оплату на користь ТОВ "Патриаком" на суму 96 776,16 грн.
На виконання податкових зобов`язань, ТОВ "Патриаком" складено податкову накладну від 30.04.2023 № 14 на загальну суму 96 776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
Згідно з отриманою квитанцією від 15.05.2023 податкову накладну від 30.04.2023 № 14 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Обсяг постачання товару/послуги 0012, дорівнює або перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 10.07.2023 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Кількість додатків 28.
Відповідно до рішення від 18.07.2023 № 9206980/33880611, в реєстрації податкової накладної від 30.04.2023 № 14 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Позивач звернувся до відповідача із скаргою на вказане рішення.
Рішенням від 03.08.2023 № 61909/33880611/2 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення від 18.07.2023 № 9206980/33880611про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.04.2023 № 14- без змін.
ТОВ "Патриаком" виставило ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" рахунок на оплату від 31.05.2023 № 53 на загальну суму 9 812,24 грн в тому числі ПДВ 1 635,37 грн.
За результатами наданих послуг сторонами підписаний акт надання послуг від 31.05.2023 № 96 на загальну суму 9 812,24 грн в тому числі ПДВ 1 635,37 грн.
Відповідно до платіжної інструкції від 19.06.2023 № 1293 ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" здійснило оплату на користь ТОВ "Патриаком" на суму 9 812,24грн.
На виконання податкових зобов`язань, ТОВ "Патриаком" складено податкову накладну від 31.05.2023 № 10 на загальну суму 9 812,24 грн в тому числі ПДВ 1635,37 грн.
Згідно з отриманою квитанцією від 16.06.2023 податкову накладну від 31.05.2023 № 10 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Обсяг постачання товару/послуги 0012, дорівнює або перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 10.07.2023 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Кількість додатків 28.
Відповідно до рішення від 18.07.2023 № 9206981/33880611, в реєстрації податкової накладної від 31.05.2023 № 10 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Позивач звернувся до відповідача із скаргою на вказане рішення.
Рішенням від 03.08.2023 № 61763/33880611/2 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення від 18.07.2023 № 9206981/33880611 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.05.2023 № 10 - без змін.
ТОВ "Патриаком" виставило ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" рахунок на оплату від 31.05.2023 № 54 на загальну суму 96776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
За результатами наданих послуг сторонами підписаний акт надання послуг від 31.05.2023 № 97 на загальну суму 96776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
Відповідно до платіжної інструкції від 19.06.2023 № 1292 ДП "Інтергал- Буд" ТОВ "Фірма "Інтергал" здійснило оплату на користь ТОВ "Патриаком" на суму 96 776,16 грн.
На виконання податкових зобов`язань, ТОВ "Патриаком" складено податкову накладну від 31.05.2023 № 11 на загальну суму 96776,16 грн в тому числі ПДВ 16 129,36 грн.
Згідно з отриманою квитанцією від 16.05.2023 податкову накладну від 31.05.2023 № 11 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Обсяг постачання товару/послуги 0012, дорівнює або перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 10.07.2023 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Кількість додатків 28.
Відповідно до рішення від 18.07.2023 № 9206982/33880611, в реєстрації податкової накладної від 31.05.2023 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Позивач звернувся до відповідача із скаргою на вказане рішення.
Рішенням від 03.08.2023 № 61870/33880611/2 скаргу позивача залишено без задоволення та рішення від 18.07.2023 № 9206982/33880611 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.05.2023 № 11 - без змін.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим Кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1, 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановлено зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Водночас, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку № 1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Крім цього, законодавцем не визначено чіткого переліку документів, які платник податку може подати до контролюючого органу в залежності від підстав зупинення реєстрації податкової накладної, а тому при зупиненні реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання платником податків достатніх документів, контролюючий орган має чітко зазначити конкретний вид критерію ризиковості платника податку та навести у розрізі визначеного критерію перелік документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.
Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 в справі № 815/2985/18 (адміністративне провадження № К/9901/14651/19).
Отже, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 28.02.2023 № 10, від 28.02.2023 № 11, від 30.04.2023 № 14, від 31.05.2023 № 10, від 31.05.2023 № 11 не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім цього, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд встановив та підтверджується матеріалами справи, що ТОВ "Патриаком" надіслало повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Разом з тим, після подання позивачем копій документів та письмових пояснень, що стосуються складення податкових накладних від 28.02.2023 № 10, від 28.02.2023 № 11, від 30.04.2023 № 14, від 31.05.2023 № 10, від 31.05.2023 № 11 контролюючий орган такі документи не врахував, прийнявши оскаржене рішення про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Вказані обставини є свідченням невідповідності рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних вимозі правової визначеності, оскільки можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Натомість платником податків надано до податкового органу та до суду первинні документи на підтвердження господарських операцій, із здійснення яких було виписано відповідну податкову накладну.
При цьому, судом встановлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
А тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
У зв`язку із вказаним, суд вважає, що оскаржене рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2023 № 9206978/33880611, від 18.07.2023 № 9206979/33880611, від 18.07.2023 № 9206980/33880611, від 18.07.2023 № 9206981/33880611, від 18.07.2023 № 9206982/33880611 прийняті не у спосіб, визначений законом, а тому, є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 28.02.2023 № 10, від 28.02.2023 № 11, від 30.04.2023 № 14, від 31.05.2023 № 10, від 31.05.2023 № 11, суд зазначає наступне.
Аналізуючи положення КАС України, можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних від 28.02.2023 № 10, від 28.02.2023 № 11, від 30.04.2023 № 14, від 31.05.2023 № 10, від 31.05.2023 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.
З огляду на висновок суду щодо протиправності та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 28.02.2023 № 10, від 28.02.2023 № 11, від 30.04.2023 №14, від 31.05.2023 № 10, від 31.05.2023 № 11, датою їх подання.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
Відповідно дост. 316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.
Враховуючи наведене вище, апеляційну скаргу Державної податкової служби України слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.308,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року в справі № 380/25576/23 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. І. Мікула М. А. Пліш Повне судове рішення складено 15 травня 2024 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2024 |
Оприлюднено | 17.05.2024 |
Номер документу | 119054393 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні