Рішення
від 17.04.2024 по справі 911/3565/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" квітня 2024 р. м. Київ Справа № 911/3565/23

Господарський суд Київської області в складі:

головуючого судді Христенко О.О.

за участю секретаря Любицької Д-М.О.

розглянувши справу № 911/3565/23

за позовомФізичної особи-підприємця Макаренко Ірини Михайлівни,

Київська область. м.Біла Церква

до Відділу освіти Сквирської міської ради Київської області, м. Сквира

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні на стороні позивача - Сектору освіти Сквирської районної державної

адміністрації, м. Сквира Білоцерківського району Київської області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні на стороні відповідача - Сквирської міської ради Київської області, м. Сквира

Білоцерківського району Київської області

простягнення 192 473,92 грн

за участю представників:

від позивача: Макаренко І.М.

від відповідача: не з`явився

від третіх осіб:не з`явились

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Фізична особа-підприємцем Макаренко Ірина Михалівна (далі-позивач) звернулась до Господарського суду Київської області із позовною заявою до Відділу освіти Сквирської міської ради Київської області (далі-відповідач) про стягнення 192 473,91 грн, з яких: 125 548,38 грн заборгованість, 57 328,81 грн інфляційні нарахування та 9 596,73 грн 3 % річних.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на порушення Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації зобов`язань за Договором з організації і забезпечення харчування учнів в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Сквирського району Київської області № 10 від 25.01.2020 та Договором № 8 від 30.12.2020 в частині своєчасної оплати отриманих послуг у встановлений такими договорами строк. При цьому, як вказує позивач, до відповідача у справі - Відділу освіти Сквирської міської ради, який створений відповідно до рішення Сквирської міської ради №25-3-VIIІ від 22.12.2020, перейшли не лише повноваження у сфері освіти, але й обов`язки щодо фінансування закладів освіти, у т.ч. погашення боргу, який виник у зв`язку із обслуговуванням закладів освіти.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 07.02.2024 відкрито провадження у справі за відповідним позовом, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено проведення підготовчого засідання на 28.02.2024.

27.02.2024 через канцелярію господарського суду від Відділу освіти Сквирської міської ради надійшов відзив № 184 від 21.02.2024 (вх. № 2723/24) на позовну заяву, в якому відповідач ззаперечує проти позову та зазначає про те, що станом на час розгляду справи № 911/3565/23 запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Сектор освіти Сквирської РДА та дані про його правонаступників у ЄДР відсутні, що виключає факт правонаступництва відповідача за договірними зобов`язаннями, які виникли між позивачем та Сектором освіти Сквирської РДА, матеріали справи не містять доказів передачі майна, прав та обов`язків до Відділу освіти Сквирської міськради. Відповідач посилається на те, що він є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Сквирської міської ради щодо управління закладами освіти Сквирської міської територіальної громади і йому не передана кредиторська заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА. Отже за твердженням відповідача, відділ освіти не може бути відповідачем у справі.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 28.02.2024 підготовче засідання у справі № 911/3565/23 було відкладено на 20.03.2024; залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Сектор освіти Сквирської районної державної адміністрації, та на стороні відповідача - Сквирську міську раду Київської області.

20.03.2024 через систему "Електронний суд" від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву (вх. № 2941/24).

19.03.2024 через систему "Електронний суд" від відповідача надійшло клопотання (вх. № 2935/24) про залишення без розгляду, поданної позивачем відповіді на відзив на позовну заяву, як такої, що подана з порушенням встановленого процесуального строку на її подання.

В підготовчому засіданні 20.03.2024 судом було досліджено, що клопотань про поновлення або про продовження процесуального строку для подання відповіді на відзив позивачем до суду ненадано, а отже така залишена судом без розгляду.

Ухвалою господарського суду від 20.03.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до розгляду по суті на 17.04.2024.

05.04.2024 через канцелярію суду від Сектору освіти Сквирської районної державної адміністрації надійшли письмові пояснення № 12 від 19.03.2024 (вх. № 4518/24) по суті позову, в яких Сектор освіти підтримав позовні вимоги в повному обсязі та підтвердив укладення між ФОП Макаренко І.М. та Сектором освіти Сквирської РДА Договору № 10 від 25.01.2020 та Договору № 8 від 30.12.2020, зазначив про повне їх виконання з боку позивача, а також зауважив про наявну заборгованість за отримані послуги. Поруч з цим, Сектор освіти зазначає про те, що з 01.01.2021 року після територіальної реформи майно закладів загельної середньої освіти Сквирського району, зокрема, Сквисркього академічного ліцею, Сквирського академічного ліцею № 2, Сквирського ЗЗСО № 3, Сквирського академічного ліцею інформаційних технологій «Перспектива», а також право управління ними передано до Сквирської міської ради і, що розпорядником коштів щодо фінансування та утримання цих закладів з 01.01.2021 є відділ освіти Сквирської міської ради.

Присутній в судовому засіданні 17.04.2024 позивач позовні вимоги підтримав, вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав, викладених у позові.

Представник відповідача жодного разу в засідання суду не з`явився, однак 27.02.2024 через канцелярію господарського суду від Відділу освіти Сквирської міської ради був наданий відзив № 184 від 21.02.2024 (вх. № 2723/24) на позовну заяву, в якому відповідач заперечував проти задоволення позову в повному обсязі, з чого суд робить висновок про те, що відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи за його участі та висловив свою думку щодо заявлених позовних вимог.

Предстваник Сеткору освіти в засідання суду також жодного разу не з`явився, однак 05.04.2024 через канцелярію суду надав письмові пояснення № 12 від 19.03.2024 (вх. № 4518/24) по суті заявлених позовних вимог та зазначив про розгляд справи без участі Сектору освіти Сквирської районної державної адміністрації.

Представник Сквирської міської ради жодного разу в засідання суду не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, письмових пояснень по суті спору, який підлягає розгляду, до суду не надіслав.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Таким чином, матеріали справи свідчать, що всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції.

Частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд Київської області -

ВСТАНОВИВ:

24.01.2020 року між Фізичною особою-підприємцем Макаренко Іриною Михалівною (виконавець) та Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації (замовник) укладений Договір № 10 про закупівлю послуг з організації і забезпечення харчування учнів в закладах згальної середньої та дошкільної освіти Сквирського району Київської області (далі-Договір № 10 від 24.01.2020), за умовами п. 1.1 якого виконавцеь зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим договором надати замовнику послуги, визначені в п. 1.2 договору, а замовник прийняти і оплатити ці послуги.

Найменування послуг - код згідно ДК 021:2015-55510000-8- послуги їдалень (послуги з організації і забезпечення харчування учнів 1-11 класів та вихованців дошкільних груп) (п. 1.2 Договору № 10 від 24.01.2020).

Перелік та зміст послуг, що є предметом договору, строки їх надання та вартість визначаються у специфікації (Додаток № 1 до договору), яка є невід`ємною частиною договору (п. 1.4 Договору № 10 від 24.01.2020).

Крім того, 30.12.2020 року між Фізичною особою-підприємцем Макаренко Іриною Михалівною (учасник) та Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації (замовник) укладений Договір № 8 (далі-Договір № 8 від 30.12.2020), за умовами п. 1.1 якого учасник зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим договором надати замовнику послуги, визначені в п. 1.2 договору, а замовник прийняти і оплатити ці послуги.

Найменування послуг - код згідно ДК 021:2015-55510000-8- послуги їдалень (послуги з організації і забезпечення харчування учнів 1-11 класів та вихованців дошкільних груп) (п. 1.2 Договору № 8 від 30.12.2020).

Перелік та зміст послуг, що є предметом договору, строки їх надання та вартість визначаються у специфікації (Додаток № 1 до договору), яка є невід`ємною частиною договору (п. 1.4 Договору № 8 від 30.12.2020).

Відповідно до пунктів 2.1 Договорів № 10 від 24.01.2020 та № 8 від 30.12.2020 виконавець/учасник повинен надати замовнику послуги, обсяг та якість яких відповідає умовам тендерної документації, умовам договору та вимогам стандартів, технічних умов та нормативів, що діють на території України.

Згідно з п.п. 3.1, 3.2 Договору № 10 від 24.01.2020 ціна договору відповідає ціні пропозиції переможця торгів за результатами проведеної процедури. Загальна ціна цього договору становить 1 778 000,00 грн, без ПДВ.

Згідно з п.п. 3.1, 3.2 Договору № 8 від 30.12.2020 ціна договору відповідає ціні пропозиції переможця торгів за результатами проведеної процедури. Загальна ціна цього договору становить 49 868,00 грн, без ПДВ.

Відповідно до пунктів 4.1 Договорів № 10 від 24.01.2020 та № 8 від 30.12.2020 розрахунки проводяться шляхом оплати за надані послуги протягом 30 днів з дня надання послуг на основі наданих та погоджених платіжних документів (накладна чи акт виконання робіт).

Строк (термін) надання послуг за Договром № 10 від 24.01.2020: протягом січня - грудня 2020 року.

Строк (термін) надання послуг за Договром № 8 від 30.12.2020 - до грудня 2020 року.

Умовами пунктів 5.2, 5.3 Договорів № 10 від 24.01.2020 та № 8 від 30.12.2020 визначено, що місцем надання послуг є: загальноосвітні навчальні заклади: Сквирський академічний ліцей, Сквирський академічний ліцей № 2, Сквирська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3, Сквирське НВО «ЗОШ І-ІІІ ст. № 5 - дитячий садок», Сквирський академічний ліцей інформаційних технологій «Перспектива», Великополовецький НВК «ЗОШ ЗОШ І-ІІІ ст. - дитячий садок». Перелік закладів освіти, у яких надаються послуги, може бути доповнено, про що укладається додаткова угода.

Пунктами 10.1 Договорів № 10 від 24.01.2020 та № 8 від 30.12.2020 сторони погодили, що договори набирають чинності з дати їх підписання та діють до 31.12.2020, а в частині розрахунків та інших зобов`язань за договорами до їх повного виконання.

В подальшому між сторонами були підписані Додаткова угода № 1 від 02.09.2020 та Додаткова угода № 2 від 21.12.2020 до Договору № 10 від 24.01.2020, якою сторони дійшли згоди зменшити обсяг закупівлі послуг та, відповідно зменшити вартість Договору № 10 від 24.01.2020, до - 1 055 000,00 грн (Додткова угода № 1), надалі до - 525 200,00 грн. (Додаткова угода № 2).

Між ФОП Макаренко Іриною Михайлівною та Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації були підписані Додатки № 1 до Договору № 10 від 24.01.2020 «Специфікація» (також за кожною Додатквою угодою № 1 від 02.09.2020 та № 2 від 21.12.2020 до Договору № 10 від 24.01.2020), в якій сторонами були обумовлені найменування предмету закупівлі, одиницю виміру, кількість, ціну за одиню та загальну вартість послуг.

Також, між ФОП Макаренко Іриною Михалівною та Сектором освіти Сквирської районної державної адміністрації підписаний Додаток № 1 до Договору № 8 від 30.12.2020 «Специфікація», в якій сторонами були обумовлені найменування предмету закупівлі, одиницю виміру, кількість, ціну за одиню та загальну вартість послуг.

Як встановлено судом під час розгляду даної справи, позивач на виконання умов зазначених договорів в період з січня по грудень 2020 року надав, а Сектор освіти Сквирської РДА прийняв обумовлені договорами послуги з організації і забезпечення харчування учнів в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Сквирського району Київської області.

При цьому, як вказує позивач, Сектором освіти Сквирської РДА здійснювалась часткова оплата отриманих ним послуг з організації і забезпечення харчування за договорами, проте неоплаченою залишена заборгованість за Договором № 10 від 24.01.2020 за видатковою накладною № 06 від 30.12.2020, за якою залишок заборгованості становить 106 219,20 грн та заборгованість за Договором № 8 від 30.12.2020 за видатковою накладною № 07 від 30.12.2020, за якою залишок заборгованості становить 19 329,18 грн

Таким чином, звертаючись з позовом позивач зазначає, що за Договором № 10 від 25.01.2020 борг за надані послуги становить 106 219,20 грн, за Договором № 8 від 30.12.2020 борг за надані послуги становить 19 329,18 грн.

28.10.2022 позивач звернувся до Голови ліквідаційної комісії Сектору освіти Сквирської РДА з претензією-вимогою № 09, в якій повідомив, що станом на 25.10.2022 за Сектором освіти рахується заборгованість за надані позивачем послуги за Договором № 10 від 25.01.2020 та за Договором № 8 від 30.12.2020, в сумі 125 548,38 грн.

У відповідь, листом від № 59 від 03.11.2022 Головою ліквідаційної комісії Сектору освіти Сквирської РДА зазначено про те, що Сектор освіти наразі перебуває в процесі реорганізації і, що після здійснення відповідних дій заборгованість в розмірі 125 548,38 грн. буде сплачена.

06.10.2023 позивач звернувся до Відділу освіти Сквирської міської ради Київської області із претензією № 37, в якій повідомив про наявність заборгованості Сектору освіти Сквирської РДА перед ФОП Макаренко І.М. та просив оплати її, вважаючи Відділ освіти правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА у спірних правовідносинах.

У листі № 769 від 08.11.2023 Відділ освіти Сквирської міської ради повідомив, що згідно з відомостями з ЄДР Відділ освіти Сквирської міської ради Київської області не значиться правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА і, що кредиторська заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА не перереєстрована.

Отже, з огляду на викладене, посилаючись на порушення відповідачем умов договорів в частині своєчасної оплати вартості послуг з організації і забезпечення харчування учнів в закладах згальної середньої та дошкільної освіти, позивач звернувся із відповідним позовом до суду, а також застосування до відповідача відповідальності, встановленої чинним законодавством за порушення відповідного зобов`язання

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Основними видами господарських зобов`язань є майново-господарські зобов`язання та організаційно-господарські зобов`язання.

Відповідно до ч.ч. 1, 7 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Аналогічні приписи містяться у статтях 525, 526 Цивільного кодексу України.

Статтями 11, 509 ЦК України встановлено, що підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань), які мають виконуватися належним чином і в установлений строк відповідно до вказвок закону, договору є договір.

За приписами статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Строком договору, відповідно до ст. 631 ЦК України, є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.

Відповідно до ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ст. 599 Цивільного кодексу України).

Згідно зі ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Звертаючись до суду з відповідним позовом, позивач вважає, що відповідач у справі - Відділ освіти Сквирської міської ради у зобов`язанні оплатити отримані послуги став правонаступником боржника - Сектору освіти Сквирської РДА, тому є належним відповідачем у справі.

Разом з цим, досліджуючи питання переходу обов`язків оплати послуг за відповідними договорами, до відповідача, судом встановлені наступні обставини.

Сектор освіти Сквирської РДА не припинений у встановленому порядку на момент звернення з позовом до суду, так і на момент прийняття рішення у справі.

Так, в силу ч. 1 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації; у разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

При цьому, як визначено ч. 5 вказаної статті, юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

На момент прийняття рішення у справі запис про припинення Сектору освіти Сквирської РДА не внесено.

Відповідно до ч. 1 ст. 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

За змістом ч. 2 ст. 107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

В силу ч. 3 ст. 107 ЦК України передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 08.12.2021 у справі №901/348/19, публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Поряд з цим, як зазначила Велика Палата Верховного Суду у пп. 37, 38, 40, 43 постанови від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17, при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво, при якому все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності.

При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.

Отже лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відносини сторін Договорів № 10 від 24.01.2020 та № 8 від 30.12.2020 носять господарський характер, однак, особою, у зобов`язаннях, які виникли на підставі таких договорів є орган державної влади - Сектор освіти Сквирської РДА, що є структурним підрозділом з статусом юридичної особи органу державної влади - Сквирської РДА, яка у відповідності з розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1635-р від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" реорганізована шляхом приєднання до Білоцерківської районної державної адміністрації.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" утворення та реорганізація районних державних адміністрацій здійснюються Кабінетом Міністрів України після прийняття Верховною Радою України рішення про утворення та ліквідацію районів з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Під час реорганізації юридичних осіб - районних державних адміністрацій, їхніх структурних підрозділів не застосовуються положення законодавства щодо: 1) необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов`язанні (переведення боргу); 2) права кредиторів вимагати у зв`язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов`язань, їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; 3) неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами.

Як передбачено ч. 3 відповідної статті, у разі здійснення реорганізації районних державних адміністрацій шляхом приєднання повноваження з управління справами таких юридичних осіб, забезпечення підготовки та прийняття районними державними адміністраціями, що припиняються, та їх посадовими особами рішень як суб`єктами владних повноважень з дня прийняття рішення про початок реорганізації здійснює голова районної державної адміністрації, до якої здійснюється приєднання інших юридичних осіб.

Частиною 4 статті 71 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням Бюджетного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Так, Кабінетом Міністрів України постановою від 16.12.2020 №1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються (далі - Порядок).

Відповідно до п. 7 Порядку перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації);

у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.

При цьому, згідно з п. 8 Порядку перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації;

у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

В силу п. 10 Порядку райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

Розпорядженням Сквирської районної державної адміністрації від 13.01.2021 № 7 "Про реорганізацію структурних підрозділів із статусом юридичної особи публічного права Сквирської районної державної адміністрації Київської області вирішено, зокрема, реорганізувати Сектор освіти Сквирської РДА шляхом приєднання до відділу освіти Білоцерківської РДА Київської області; установлено, що Відділ освіти Білоцерківської РДА Київської області є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА.

Згідно з п. 4 вказаного розпорядження зобов`язано голів комісії з реорганізації вжити заходів щодо реорганізації підпорядкованих структурних підрозділів відповідно до Порядку.

При цьому, у подальшому за розпорядженням Білоцерківської РДА від 09.03.2021 № 41 "Про ліквідацію відділу освіти Білоцерківської РДА" вирішено припинити Відділ освіти Білоцерківської РДА, а 18.08.2021 здійснено державну реєстрацію припинення вказаної особи, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис.

Отже, на даний час правонаступник Сектору освіти Сквирської РДА - Відділ освіти Білоцерківської РДА є припиненим внаслідок ліквідації.

Поряд з цим, рішенням Сквирської міської ради від 22.12.2020 № 25-3-VIIІ Про створення Відділу освіти Сквирської міської ради та затвердження його Положення вирішено створити Відділ освіти Сквирської міської ради зі статусом юридичної особи та затвердити Положення про Відділ освіти Сквирської міської ради.

Рішенням Сквирської міської ради № 13-30-VIII від 28.02.2023 змінено юридичну адресу Відділу освіти Сквирської міської ради та затверджено Положення в новій редакції.

Відповідно до п. 1.1 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради є її структурним підрозділом з правом юридичної особи публічного права Сквирської міської ради, утворюється, підзвітний і підконтрольний Сквирській міській раді, підпорядкований виконавчому комітету Сквирської міської ради, міському голові, заступникам міського голови відповідно до розподілу посадових обов`язків, а також Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації.

Як визначено у пунктах 1.4, 1.5 Положення Відділ освіти Сквирської міської ради фінансується за рахунок коштів міського та державного бюджету, є юридичною особою. При цьому, п. 1.7, п. 1.8 Положення установлено, що така особа створена для забезпечення повноважень у сфері освіти та є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Сквирської міської ради як засновника щодо управління закладами освіти Сквирської міської територіальної громади.

В силу п.п. 3.1.1, 3.4,3.5, 3.5.3 Положення до функцій відповідача належать: здійснення управління закладами загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, розташованими на території громади; сприяння фінансовому та матеріально-технічному забезпеченню таких закладів; організація фінансового забезпечення відповідних закладів; здійснення розподілу коштів, затверджених сесією міської ради між закладами освіти з урахуванням потреб та реального фінансування, планування й здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг через систему Прозоро відповідно до вимог чинного законодавства, укладання фінансових договорів, договорів оренди тощо.

Потреба у створенні відповідного органу, якому передані повноваження Сквирської міської ради, пов`язана із передачею повноважень у галузі освіти органам місцевого самоврядування, одним із яких є - Сквирська міська рада, в процесі децентралізації влади.

Окрім того, 22.10.2020 Сквирська міська рада прийняла рішення № 1502-61-VII щодо передачі у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міста Сквирського району в особі Сквирської районної ради до комунальної власності територіальної громади Сквирської міської ради майна згідно з додатком 1, у тому числі й навчальних закладів на відповідній території.

Поряд з цим, Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17.11.2020 № 1009-IX, який набрав чинності в силу його п. 1 Прикінцевих та перехідних положень з наступного дня після його опублікування, а саме 06.12.2020, внесені зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема, шляхом доповнення розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" пунктом 6 2, підпункт 15 якого визначає, що бюджети ліквідованих районів виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом, а саме:

до закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів районних бюджетів продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі їх керівників.

залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), що утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, перераховуються одночасно до районного бюджету новоутвореного району, бюджету територіальної громади з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна на підставі платіжних доручень за підписом голови районної ради новоутвореного району або голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів.

Окрім того, вищевказаним Законом у п. 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України Про місцеве самоврядування в Україні доповнено абзацом такого змісту: правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

15.12.2020 прийнято Закон України № 1081-IX "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України", який набрав чинності з 01.01.2021, крім підпунктів 4 і 5 пункту 1, пункту 11, підпункту 2 пункту 17, пунктів 20 і 24, підпункту 5 пункту 51 розділу I, які набрали чинності з дня, наступного за днем опублікування такого Закону.

Вищевказаним Законом внесені зміни до Бюджетного кодексу України шляхом включення до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" п. 39, відповідно до якого районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом; з 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Виходячи з умов договорів, що укладені позивачем та Сектором освіти Сквирської РДА, послуги були надані для потреб навчальних закладів, розташованих на території Сквирського району.

З огляду на викладене, оскільки усі заклади освіти фінансуються за рахунок коштів місцевого бюджету, їх майно та право управління ними передані районною радою за принципом місцезнаходження майна чи юридичної особи до відповідної територіальної громади, у спірних правовідносинах до Відділу освіти Сквирської міськради перейшли не виключно повноваження у сфері освіти, але й обов`язки, пов`язані з фінансуванням закладів освіти, у тому числі погашення заборгованості, яка виникла у зв`язку із обслуговуванням закладів освіти (також див. постанову ПАГС від 21.07.2022 у справі 911/3108/21).

Враховуючи зазначене, вимоги позивача про стягнення саме з Відділу освіти Сквирської міської ради 125 548,38 грн, є обгрунтованими, тому заявлені у відповідній частині вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Поруч з цим, позивач також звертається з вимогами про стягнення з відповідача 57 328,81 грн інфляційних втрат та 9 596,73 грн 3 % річних, нарахованих за період з 01.01.2021 по 30.06.2023, по кожному договору окремо.

Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Суд зауважує, що норми ст. 625 ЦК України спрямовані в першу чергу на те, щоб внаслідок неправомірних дій боржника (прострочення) право власності кредитора не було порушене, оскільки внаслідок знецінення національної грошової одиниці купівельна спроможність коштів, які б кредитор міг одержати за належного виконання боржником своїх грошових зобов`язань, буде значно меншим, що має відповідно наслідком зменшення майнового блага кредитора.

Крім того, невиконання або неналежне виконання боржником свого грошового зобов`язання не може бути залишене без реагування та застосування до нього міри відповідальності, оскільки б це суперечило загальним засадам цивільного законодавства, якими є справедливість, добросовісність та розумність (ст. 3 ЦК України).

Тому, оскільки застосування індексу інфляції до суми боргу фактично має на меті одержання кредитором того, на що він розраховував одержати у разі належного виконання боржником грошового зобов`язання, то стягнення 3% річних є тою мірою відповідальності, яку боржник зобов`язаний понести за неналежне виконання свого грошового зобов`язання.

У постанові Верховного Суду від 05.07.2019 у справі №905/600/18 наголошено на тому, що нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3 % річних входять до складу грошового зобов`язання і є особливою мірою відповідальності боржника (спеціальний вид цивільно-правової відповідальності) за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат (збитків) кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отримання компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Відповідно до п. 4.1 Договору № 10 від 25.01.2020 та за Договору № 8 від 30.12.2020 розрахунки проводяться шляхом оплати за надані послуги протягом 30 днів з дня надання надання послуг на основі наданих виконавцем та погоджених із замовником платіжних документів (накладна чи акти виконання робіт).

Як вбачається з видаткових накладних № 06 та № 07 такі підписані 30.12.2020, тобто строк виконання по 29.01.2021 включно.

Згідно з вірним розрахунком проведеним судом, за період з 01.02.2021 по 30.06.2023 (з урахування строків оплати послуг, визначених у п. 4.1 договорів), з відповідача на користь позивача підлягають стягненню 54 981,91 грн інфляційних нарахувань та 9 276,82 грн 3 % річних, а отже зазначені вимоги підлягають частковому задоволенню.

Враховуючи наведене вище, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України, покладається судом на сторін пропорційно задоволеним вимогам.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Стягнути з Відділу освіти Сквирської міської ради (09001, Київська область, Білоцерківський район, м.Сквира, вул. Болсуновського Карла, 55, код ЄДРПОУ 43934956) на користь Фізичної особи-підприємця Макаренко Ірини Михайлівни ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) 125 548 (сто двадцять п`ять тисяч п`ятсот сорок вісім) грн. 38 коп заборгованості, 54 981 (п`ятдесят чотири тисячі дев`ятсот вісімдесят одну) грн. 91 коп інфляційних нарахувань, 9 276 (дев`ять тисяч двісті сімдесят шість) грн 82 коп 3 % річних та 2 847 (дві тисячі вісімсот сорок сім) грн. 11 коп судового збору.

Видати наказ.

3. В іншій частині відмовити в задоволенні позовних вимог.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст підписано - 15.05.2024.

Суддя О.О. Христенко

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119067506
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —911/3565/23

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Ухвала від 04.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Рішення від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні