Ухвала
від 16.05.2024 по справі 922/1700/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

"16" травня 2024 р. м ХарківСправа № 922/1700/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Присяжнюка О.О.

розглянувши матеріали

ОСОБА_1 (Новобаварська окружна прокуратура м. Харкова) до 1-ого відповідача Харківської міської ради(майдан Конституції, 7, м.Харків, 61003) , 2-ого відповідача Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради(майдан Конституції, 16 м. Харків, 61003) , 3-ого відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація та медицина"( вул. Благовіщенська, 25 м. Харків, 61052) про визнання незаконним та скасування рішення та стягнення коштів

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (Новобаварська окружна прокуратура м. Харкова) звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до 1-ого відповідача Харківської міської ради (майдан Конституції, 7, м. Харків, 61003),2-ого відповідача Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (майдан Конституції, 16 м. Харків, 61003),3-ого відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація та медицина" ( вул. Благовіщенська, 25 м. Харків, 61052)

, визначивши наступний склад учасників справи: позивач - ОСОБА_1 ел. пошта mtkhua@proton.me тел. НОМЕР_1 адреса бульвар Гончарівський, 20м. Харків 61004 (Новобаварська окружна прокуратура м. Харкова) РНОКПП НОМЕР_2 ,Представник позивача, Відповідач 1Харківська міська рада(відповідач-1), Відповідач 2Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (відповідач-2) Відповідач 3 Товариство з обмеженою відповідальністю «ФАРМАЦІЯ ТА МЕДИЦИНА» (відповідач-3), Інша особа Харківська обласна прокуратура, прокурор якої забезпечуватиме участь у розгляді справи судом, в якій просить суд:

визнати поважними причини пропуску строку позовної давності та поновити його;

Прийняти позовну заяву до розгляду та порушити провадження у справі;

Визнати незаконним та скасувати п. 14 додатку «Перелік об`єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу» до рішення 16 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про відчуження об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Харкова» від 22.06.2012 № 765/12;

Визнати недійсним договір купівлі-продажу від 28.09.2012 № 4901-В-С, укладений щодо нежитлової будівлі літ.«Е-2», загальною площею 463,8 кв.м. по АДРЕСА_1 , між Харківською міською радою, від імені якої діяло Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, та ТОВ «ФАРМАЦІЯ ТА МЕДИЦИНА» (код ЄДРПОУ: 32677494), посвідчений приватним нотаріусом ХМНО Гавриловою С.А. (реєстровий № 2873).

Зобов`язати ТОВ «ФАРМАЦІЯ ТА МЕДИЦИНА» (код ЄДРПОУ: 32677494) повернути Харківській міській територіальній громаді в особі Харківської міської ради (код ЄДРПОУ: 04059243) за актом приймання-передачі нежитлову будівлю літ.«Е-2», загальною площею 463,8 кв.м, яка є предметом договору купівлі-продажу від 28.09.2012, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Гавриловою С.А. (реєстровий № 2873) та право власності на яку зареєстроване за вказаним товариством 18.10.2012 в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Реєстрі прав власності на нерухоме майно: 36269847, номер запису про право власності: 3720), а 08.07.2019 - в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у складі об`єкта нерухомого майна з реєстраційним номером 1869590263101;

Скасувати державну реєстрацію права власності, проведену 08.07.2019 приватним нотаріусом ХМНО Гібадуловою Л.А. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (з відкриття розділу) за ТОВ «ФАРМАЦІЯ ТА МЕДИЦИНА» (код ЄДРПОУ: 32677494) на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1869590263101;

Залучити до розгляду Харківську обласну прокуратуру для забезпечення участі у розгляді вищевказаної справи.

Судові витрати по справі покласти на відповідачів;

Судовий збір стягнути з відповідачів за такими реквізитами: Харківська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок UA178201720343160001000007171, код класифікації видатків бюджету -0901010.

Розглянувши матеріали позовної заяви, суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення її без руху, зважаючи на наступне.

Частиною 3 ст. 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" унормовано, що місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх юрисдикції. Подання позовної заяви за правилами ГПК України означає, що позовна заява повинна бути подана за правилами предметної та суб`єктної юрисдикції справ відповідно до ст. 20 ГПК України. Так, за п. 1 ч. 1 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах, що виникають при виконанні правочинів у господарській діяльності, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи-підприємці.

Частина 1 статті 41 ГПК України визначає, що у справах позовного провадження учасниками справи є сторони та треті особи.

Згідно з положеннями статті 45 Кодексу сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.

У свою чергу відповідно до ч. 2, 3 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Статтею 80 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

Частиною 2 ст. 162 ГПК України встановлено, що позовна заява подається до суду в письмовій формі і підписується позивачем або його представником або іншою особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.

До позовної заяви, підписаної представником позивача, додається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника позивача (ч. 5 ст. 164 ГПК України).

За правовою природою представництво в суді є правовідносинами, в яких одна особа (представник) на підставі певних повноважень виступає від імені іншої особи (довірителя) і виконує процесуальні дії в суді в її інтересах, набуваючи (змінюючи, припиняючи) для неї прав та обов`язків.

Будь-яка процесуальна дія в суді однієї особи в інтересах іншої особи, внаслідок якої вона набуває певних прав та обов`язків (у тому числі підписання та/або подання певного процесуального документа до суду) є представництвом.

Згідно з ч. 3 ст. 56 ГПК України юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника.

Згідно з ч. 1-5 ст. 53 ГПК України у випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду в інтересах інших осіб, державних чи суспільних інтересах та брати участь у цих справах. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які звертаються до суду за захистом прав і інтересів інших осіб, повинні надати суду документи, які підтверджують наявність передбачених законом підстав для звернення до суду в інтересах таких осіб. У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Положення пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".

Статтею 1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

Однією з функцій прокуратури за приписами ст. 2 Закону є, зокрема, представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом та главою 12 розділу III Цивільного процесуального кодексу України.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 13 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VII (далі - Закон № 1697) керівник окружної прокуратури представляє окружну прокуратуру у зносинах з органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, особами, підприємствами, установами та організаціями.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України «Про прокуратуру». За змістом ч. 1, 3, 4 вказаної статті представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України "Про прокуратуру" право на подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається керівникам окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Системне тлумачення положень ст. 53 ГПК України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво у суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (висновок викладений у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 31.10.2019 у справі № 923/35/19, від 23.07.2020 у справі № 925/383/18).

Отже, прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

В свою чергу інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором. Звертаючись до суду, прокурор повинен обґрунтувати та довести наявність підстав для здійснення представництва. Саме лише посилання в позовній заяві прокурора на те, що уповноважений орган не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження, не достатньо для встановлення судом правових підстав для представництва.

Доведення цих підстав здійснюється у загальному порядку відповідно до вимог ст.74 Господарського процесуального кодексу України шляхом подання належних, допустимих, достовірних та вірогідних доказів.

Статтею 162 Господарського процесуального кодексу України встановлено вимоги до позовної заяви. Так, відповідно до пункту 2 частини 3 статті 162 Господарського процесуального кодексу України позовна заява повинна містити: повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта (для фізичних осіб - громадян України), якщо такі відомості відомі позивачу, вказівку на статус фізичної особи - підприємця (для фізичних осіб - підприємців), відомі номери засобів зв`язку та адресу електронної пошти, відомості про наявність або відсутність електронного кабінету.

Водночас, як вбачається із вступної частини позовної заяви, позивачем визначено фізичну особу ОСОБА_1 , який підписав позовну заяву як керівник Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова.

Однак Господарський суд Харківської області наголошує на тому, що Прокурор, який звернувся із позовною заявою - це не про прізвище, а про посаду: керівник Чугуївської окружної прокуратури Харківської області, а не ОСОБА_2 .

Найважливіше значення у цьому має частина 3 статті 53 ГПК України: «У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами …».

Верховний Суд приходить до слушного висновку, що з аналізу вказаної статті «вбачається декілька стадій участі прокурора у господарській справі: 1) звернення до суду з позовною заявою; 2) участь прокурора у розгляді справ за позовами такого прокурора; 3) вступ прокурора у справу до початку розгляду справи по суті, якщо провадження у такій справі відкрито за позовом іншої особи … » (постанова від 11.02.2020 у справі № 910/10890/19).

Процесуальний закон дає чіткі відповіді: учасник справи - прокурор, який звернувся з позовом, а оскільки він є УЧАСНИКОМ справи, то наділений правом брати участь у розгляді справи за його позовом.

Треба звернути увагу й на те, що Закон України «Про прокуратуру» наділяє правом подати позов до господарського суду лише окремих прокурорів (стаття 24): (1) Генерального прокурора, його першого заступника та заступників, (2) керівників обласних прокуратур, їх перших заступників та заступників, (3) керівників окружних прокуратур, їх перших заступників та заступників, (4) прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Такі положення мають на меті підкреслити винятковість звернення прокурора з позовом у порядку господарського, цивільного чи адміністративного судочинства. У такому випадку видається розумним висновок, що й брати участь у розгляді справи за позовом прокурора теж може далеко не кожен прокурор.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, які визначають статус учасників справи та особливості і порядок подання позовної заяви прокуратурою в інтересах держави, господарський суд наголошує, що суб`єктом звернення до Господарського суду Харківської області у даній категорії справи може бути Новобаварська окружна прокуратура Харківської області (Керівник Новобаварської окружної прокуратури Харківської області) , а не фізична особа ОСОБА_1 .

У зв`язку із вищенаведеним у суду виникла необхідність в уточненні прокурором суб`єктного складу учасників справи у вступній частині позовної заяви .

Згідно частини 1, частини 2 статті 174 Господарського процесуального кодексу України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху. В ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне залишити позовну заяву без руху та надати позивачу час на усунення недоліків.

Суд звертає увагу позивача, що за умовами частини 3, частини 4 статті 174 Господарського процесуального кодексу України, якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до Господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається особі, що звернулася із позовною заявою.

На підставі викладеного та керуючись статтями 162, 164, 174, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позовну заяву ОСОБА_1 (Новобаварська окружна прокуратура м. Харкова) залишити без руху.

2. Встановити ОСОБА_1 (Новобаварська окружна прокуратура м. Харкова) строк для усунення недоліків - 10 (десять) днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

3. Встановити ОСОБА_1 (Новобаварська окружна прокуратура м. Харкова) спосіб усунення недоліків шляхом надання до суду:

- уточнення суб`єктного складу учасників справи у вступній частині позовної заяви;

Ухвала набирає чинності з моменту її підписання суддею.

Ухвала оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.

Суд повідомляє учасників справи, що згідно частини 7 статті 6 ГПК України в редакції Закону №3200-ХІ, що введений в дію 18.10.2023, оскільки судом встановлено, що учасники справи мають зареєстрований електронний кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС - суд вручає цю ухвалу та вручатиме будь-які інші документи у справі виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету таких учасників справи, що не позбавляє особу права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Також суд наголошує на необхідності дотриманняТовариством з обмеженою відповідальністю "Фармація та медицина" вимог частини 6 статті 6 ГПК України в частині обов`язкової реєстрації електронного кабінету в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, та можливості ознайомлення з матеріалами справи через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами, а також зазначає про процесуальні наслідки, передбачені ГПК України, невчинення відповідних дій щодо реєстрації електронного кабінету.

Ухвала складена та підписана 16 травня 2024 року.

Суддя О.О. Присяжнюк

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення16.05.2024
Оприлюднено21.05.2024
Номер документу119069044
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —922/1700/24

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 16.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні