Ухвала
від 25.04.2024 по справі 361/124/19
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 361/124/19

Провадження № 6/361/17/24

25.04.2024

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого судді Радзівіл А.Г.

за участю секретаря Коваль О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Бровари цивільну справу за заявою керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах Броварської районної державної адміністрації, Державного підприємства ?Вищедубечанське лісове господарство? до Зазимської сільської ради Броварського району Київської області, ОСОБА_1 про зміну способу виконання судового рішення та зміну сторони правонаступника,

В С Т А Н О В И В:

30 березня 2023 року до суду із заявою звернувся керівник Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах Броварської районної державної адміністрації, Державного підприємства ?Вищедубечанське лісове господарство? до Зазимської сільської ради Броварського району Київської області, ОСОБА_1 про зміну способу виконання судового рішення та зміну сторони правонаступника, в якій просить замінити Київськеобласне тапо м.Києву управліннялісового та мисливськогогосподарства наБроварську районнудержавну адміністрацію (Броварськарайонна військоваадміністрація) та змінитиспосіб виконаннярішення Броварського міськрайонного судуКиївської областівід 07.07.2022у справі№ 361/124/19 в частині витребування земельної ділянки.

В своїй заяві посилається на те, що Броварська окружнапрокуратура 09.01.2019року звернулася досуду із позовною заявоюв інтересахдержави вособі Київськогообласного тапо м. Києву управління лісового та мисливського господарства, Державного підприємства"Вищедубичанськелісове господарство"до Зазимської сільськоїради до ОСОБА_1 про визнаннянезаконним, скасування рішенняРожнівської сільськоїради,визнання недійсним свідоцтва проправо власностіна нерухомемайно тавитребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння.

Так,пунктом 4позовних вимог-є вимогапро витребуванняз незаконного володіння ОСОБА_1 на користьдержави вособі ДП "Виїцедубечанськелісове господарство"земельної ділянки загальною площею0,2500га зкадастровим номером 3221287200:02:020:0046.

Позов бувобґрунтований тим,що прокуратуроюпід часопрацювання відомостей,отриманих зметою встановленнянаявності підставдля вжиття заходів представницькогохарактеру вінтересах державив суді,виявлено факти порушеннявимог земельногозаконодавства підчас відведення земельної ділянкиу приватнувласність натериторії с.РожниБроварського району Київськоїобласті зарахунок земельлісогосподарського призначення.

Відповідно дост.28Лісового кодексуУкраїни питанняздійснення контролю за дотриманням лісового законодавства та питання збереження лісів покладена на центральні органи з питань лісового господарства у сфері лісових відносин та територіальні відділення цього органу на місцях.

Відповідно до Положення про Київське обласне управління лісового та мисливського господарства, затвердженого наказом Державного Комітету лісового господарства України від 04.07.2007 № 233, таким територіальним відділенням в Київській області є Київське обласне управління лісового та мисливського господарства.

При цьому,Державне підприємство"Вищедубечанськелісове господарство"являється постійнимкористувачем земельлісового фонду, які були передані у приватну власність всупереч вимог закону. Отже, на момент звернення до суду із позовом Київське обласне управління лісового та мисливського господарства та Державне підприємство ?Вищедубечанське лісове господарство? є органами уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

У зв`язку з цим, позов було пред`явлено прокурором в інтересах держави в особі Київського обласного управління лісового та мисливського господарства та Державного підприємства ?Вищедубечанське лісове господарство?.

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2022 року у вказаній справі позов задоволено, яке набрало законної сили 09.08.2022 року, до окружної прокуратури надійшло 28.09.2022 року.

Судом вирішено витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі ДП ?Вищедубечанське лісове господарство? земельну ділянку площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046.

Так,ДП ?Вищедубечанськелісове господарство?являється постійнимкористувачем спірної земельної ділянки на підставі державного акту на право постійного користування землею Серії ІІ-КВ № 000989 від 10.04.1998, а отже, не може бути заявником у розумінні абзац 2 п. 3 ч. 1 ст.2 Закону № 1952-ІV та п. 6 Порядку № 1127.

Більше того, Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, на стадії виконання рішення суду у справі 361/124/19, не уповноважений суб`єкт на його виконання, оскільки не може бути заявником у розумінні абзацу 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-ІV та п. 6 Порядку № 1127 та вибув із процесу суб`єкта спірного правовідношення з огляду на наступне.

Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у м. Києві та Київській області земельна ділянка з кадастровим номером: 3221287200:02:020:0046, площею 0,2500 га розташована в межах населеного пункту с. Рожни Броварського району Київської області.

На теперішнійчас реєстраціядержавної власності на спірнуземельну ділянкуне здійснена, в тойчас,коли повноваження(компетенція) представляти державу у відповідних правовідносинах з урахуванням вимог ст. 122 Земельного кодексу України належить Броварській районній державній адміністрації (Броварська районна військова адміністрація).

З метоюреального виконаннясудового рішенняу справі№ 361/124/19Броварською окружноюпрокуратурою наадресу Зазимськоїсільської ради30.09.2022року скеровано лист №52-4804 вих-22 щодо здійснення державної реєстрації права державної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046 площею 0,2500 га.

З листаЗазимської сільськоїради від07.10.2022№ 2525/02-24вбачається,що відповіднодо ч.5ст.20Закону України?Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень? тап.6Порядку державноїреєстрації правна нерухомемайно таїх обтяжень,затвердженого постановоюКабінету МіністрівУкраїни від25.12.2015№ 1127,а саме,що державнареєстрація правпроводиться зазаявою заявникашляхом зверненнядо суб`єктадержавної реєстраціїправ або нотаріуса.

У разі подання заяви про проведення реєстраційних дій у паперовій формі така заява формується, реєструється у базі даних заяв із зазначенням дати і часу реєстрації та скріплюється особистим підписом заявника.

В подальшому,11.11.2022 Броварська окружна прокуратура скерувала оригінал рішення суду у справі № 361/124/19 супровідним листом № 52-5889 вих-22 до Броварської районної державної адміністрації (Броварської районної державної військової адміністрації), як уповноваженого органу на розпорядження землями державної власності лісогосподарського призначення в межах населених пунктів. У супровідному листі окружною прокуратурою обгрунтовано підстави здійснення реєстрації державної власності на земельну ділянку з кастровим номером 3221287200:02:020:0046, який в свою чергу районною військовою адміністрацією скерований до Зазимської сільської ради Броварського району згідно листа від 25.11.2022 № 3658/вс.

До Броварської окружної прокуратури 09.12.2022 року надійшла відповідь від Зазимської сільської ради від 09.12.2022 року № 3176/02-24, яка містить зміст аналогічний відповіді від 07.10.2022 № 2525/02-24.

Після чого,15.12.2022року Броварська окружна прокуратура вдруге звернулася до Броварської районної державної адміністрації (Броварської районної державної військової адміністрації) із листом № 52-6710вих-22 з обгрунтуванням щодо необхідності виконати рішення суду.

З листа Броварської РДА від 27.12.2022 № 4366/вс вбачається, що остання звернулася до державного реєстратора Центру обслуговування ?Прозорий офіс? Броварської міської ради, проте реєстратор у прийнятті заяви відмовив.

Отже, виконати вказане рішення суду, як завершальну стадію судового провадження не представляється за можливе, оскільки заявником у розумінні абзацу 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-1V та п. 6 Порядку № 1127, наразі є Броварська районна державна адміністрація Броварська районна військова адміністрація), проте на час звернення до суду з позовом не була органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Аналізуючи вище викладене, Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, наразі не має повноважень на витребування із чужого незаконного володіння ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046 площею 0,2500 га, а також на здійснення державної реєстрації за собою права власності на них відповідно, оскільки внаслідок внесених змін такі повноваження відійшли до Броварської районної державної адміністрації, у якої в свою чергу виник обов`язок здійснити державну реєстрацію права на вказану земельну ділянку на виконання рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2022 року.

За такихобставин,наразі,на стадіївиконання рішеннясуду усправі №361/124/19виникла необхідністьу змініспособу виконаннясудового рішеннята зміністорони правонаступником,зокрема замінити Київське обласнета пом.Києву управліннялісового тамисливського господарства наБроварську районнудержавну адміністрацію(Броварськарайонна військоваадміністрація), яка процесуально має повноваження звернутися до державного реєстратора, оскільки є заявником у розумінні абзацу 2 п. З ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-1V та п. 6 Порядку № 1127, у зв`язку зі змінами повноважень органів виконавчої влади з питань розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення у межах населеного пункту районного значення, тобто відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися вказаними землями, тобто відбулося процесуальне правонаступництво.

З оглядуна викладене,враховуючи змінусторони правонаступника,виникає необхідністьзмінити іспосіб виконаннясудового рішення,зокрема резолютивнучастину рішенняБроварського міськрайонногосуду Київськоїобласті від07.07.2022у справі№361/124/19 ?витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі ДП "Вищедубечанське лісове господарство" земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046? викласти в наступній редакції: ?витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі Броварської районної державної адміністрації Броварська районна військова адміністрація) земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046?.

Вказані зміни способу виконання судового рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2022 у справі № 361/124/19 та сторони правонаступником в частині витребування земельньної ділянки не призведе до прийняття нового рішення по суті, а лише забезпечить повне виконання судового рішення.

03 квітня 2023 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області Радзівіл А.Г. призначено судове засідання на 06 липня 2023 року.

В судове засідання сторони та їх представники, будучи належним чином повідомленими, не з`явились, представник прокуратури подала заяву, в якій просила проводити розгляд справи у її відсутності, заяву просила задовольнити.

Суд, вивчивши письмові докази справі, вважає, що заява підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Броварська окружнапрокуратура 09.01.2019року зверталасьдо судуіз позовною заявою в інтересах держави в особі Київського обласного та по м.Києву управління та мисливського господарства, Державного підприємства Вищедубичанське лісове господарство до Зазимської сільської ради, ОСОБА_1 про визнання незаконним, скасування рішення Рожнівської сільської ради, визнання недійсним свідоцтв про право власності на нерухоме майно та витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння.

В своєму позову позивач просив визнати незаконними та скасувати рішення Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 16.07.2013 № 1147 Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність в межах с. Рожни, на території Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області в частині передачі у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,2500 га (угіддя - сіножаті) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі ДП Вищедубечанське лісове господарство земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046, а також стягнути з відповідачів фактично понесені судові витрати на користь прокуратури Київської області за наступними реквізитами: р/р: 35216008015641, МФО: 820172 (Державна казначейська служба України у м. Києві), код СДРПОУ: 2909996; Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області.

07 липня 2022 року рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області позов задоволено, визнано незаконними та скасовано рішення Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 16.07.2013 року № 1147 Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки та передачу у власність в межах с.Рожни, на території Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області в частині передачі у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,2500 га (угіддя - сіножаті) для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, витребувано з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі ДП Вищедубечанське лісове господарство земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046; стягнуто із ОСОБА_1 та Зазимської сільської ради Броварського району Київської області на користь Київської обласної прокуратури судовий збір в розмірі по 1979 грн. 94 коп. відповідно наступних платіжних реквізитів (р/р:UА08201720343190001000015641, МФО: 820172 (Державна казначейська служба України у м. Києві), код ЄДРПОУ: 02909996; Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області).

З метоюреального виконаннясудового рішенняу справі№ 361/124/19Броварською окружноюпрокуратурою наадресу Зазимськоїсільської ради30.09.2022 скеровано лист №52-4804вих-22 щодо здійснення державної реєстрації права державної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046 площею 0,2500 га.

З листаЗазимської сільськоїради від07.10.2022року №2525/02-24вбачається,що відповіднодо ч.5ст.20Закону України?Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень? тап.6Порядку державноїреєстрації правна нерухомемайно таїх обтяжень,затвердженого постановоюКабінету МіністрівУкраїни від25.12.2015року №1127,а саме,що державнареєстрація правпроводиться зазаявою заявникашляхом зверненнядо суб`єктадержавної реєстраціїправ або нотаріуса.

У разі подання заяви про проведення реєстраційних дій у паперовій формі така заява формується, реєструється у базі даних заяв із зазначенням дати і часу реєстрації та скріплюється особистим підписом заявника.

Одночасно зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046 відноситься до земель державної власності та накладається на землі лісогосподарського призначення, які перебувають в постійному користуванні ДП "Вищедубечанське лісове господарство" в 905 кварталі Лівобережного лісництва ДП "Вищедубечанське лісове господарство".

Враховуючи вищевикладене, земельна ділянка площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046 не може бути зареєстрована у комунальну власність.

Згідно листа Зазимської сільської ради від 28.10.2022 № 2818/02-24 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046 перебуває в межах населеного пункту с. Рожни Броварського району Київської області, дані обставини також підтверджуються листом №10-10-0.222-5397/2-22 від 06.11.2022 року, направленим Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві та Київській області на адресу Броварської окружної прокуратури.

11.11.2022року Броварська окружна прокуратура скерувала рішення суду у справі №361/124/19 супровідним листом № 52-5889 вих-22 до Броварської районної державної адміністрації (Броварської районної державної військової адміністрації), як уповноваженого органу на розпорядження землями державної власності лісогосподарського призначення в межах населених пунктів. У супровідному листі окружною прокуратурою обгрунтовано підстави здійснення реєстрації державної власності на земельну ділянку з кастровим номером 3221287200:02:020:0046, який в свою чергу районною військовою адміністрацією скерований до Зазимської сільської ради Броварського району згідно листа від 25.11.2022 № 3658/вс.

До Броварської окружної прокуратури 09.12.2022 року надійшла відповідь від Зазимської сільської ради від 09.12.2022 № 3176/02-24, яка містить зміст аналогічний відповіді від 07.10.2022 року № 2525/02-24.

15.12.2022року Броварська окружна прокуратура вдруге звернулася до Броварської районної державної адміністрації (Броварської районної державної військової адміністрації) із листом № 52-6710вих-22 з обгрунтуванням щодо необхідності виконати рішення суду.

З листа Броварської РДА від 27.12.2022 № 4366/вс вбачається, що остання звернулася до державного реєстратора Центру обслуговування ?Прозорий офіс? Броварської міської ради, проте реєстратор у прийнятті заяви відмовив, оскільки Броварська районна державна адміністрація не є належним заявником відповідно до рішення суду, натомість таке право має бути зареєстроване за ДП "Вищедубечанське лісове господарство".

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №327465559 від 30.03.2023 року земельна ділянка з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046, площею 0,2500 га перебуває в межах населеного пункту с. Рожни Броварського району Київської області та належить на праві власності ОСОБА_1 .

Відповідно до ч. 1 ст. 18 ЦПК України визначено, що судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України.

Закон України ?Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень? від 01.07.2004 № 1952-IV (далі за текстом Закон № 1952-IV) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Умови, підстави та процедура проведення державної реєстрації прав, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав визначає Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі за текстом Порядок № 1127).

Відповідно до вимог п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону № 1952-IV, державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до абзацу 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-IV заявником є власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло, перейшло чи припинилося речове право (у тому числі замовник будівництва, девелопер будівництва, управитель фонду фінансування будівництва), або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абз. 2, 3 ст. 1 Лісового кодексу України ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.

Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно до ст. ст. 4, 5 Лісового кодексу України до лісового фонду України належать лісові ділянки, в тому числі захисні насадження лінійного типу, площею не менше 0,1 гектара. До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства.

Статтею 7 Лісового кодексу України передбачено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 32 Лісового кодексу України визначено, що районні державні адміністрації у сфері лісових відносин у межах своїх повноважень на їх території приймають рішення про виділення в установленому порядку для довгострокового тимчасового користування лісами лісових ділянок, що перебувають у державній власності, у межах сіл, селищ, міст районного значення.

Землі лісового фонду, які за матеріалами лісовпорядкування знаходяться у користуванні державних лісогосподарських підприємств, належать до державної власності та перебувають у розпорядженні обласних державних адміністрацій.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селиш, міст районного значення для всіх потреб.

На теперішній час реєстрація державної власності на спірну земельну ділянку не здійснена, в той час, коли повноваження (компетенція) представляти державу у відповідних правовідносинах з урахуванням вимог ст. 122 Земельного кодексу України належить Броварській районній державній адміністрації (Броварська районна військова адміністрація).

Так, відповідно до ч. 5 ст. 20 Закону України ?Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень? та п. 6 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, а саме, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

У разі подання заяви про проведення реєстраційних дій у паперовій формі така заява формується, реєструється у базі даних заяв із зазначенням дати і часу реєстрації та скріплюється особистим підписом заявника.

Отже, виконати вказане рішення суду, як завершальну стадію судового провадження на даний час неможливо, оскільки заявником, у розумінні абзацу 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-IV та п. 6 Порядку № 1127, наразі є Броварська районна державна адміністрація (Броварська районна військова адміністрація), проте на час звернення до суду з позовом не була органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Аналізуючи вище викладене, Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, наразі не має повноважень на витребування із чужого незаконного володіння ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046, площею 0,2500 га, а також на здійснення державної реєстрації за собою права власності на неї, оскільки внаслідок внесених законодавчих змін такі повноваження відійшли до Броварської районної державної адміністрації, в якої в свою чергу виник обов`язок здійснити державну реєстрацію права на вказану земельну ділянку на виконання рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 07 липня 2022 року.

Отже, належне виконання рішення суду є важливим і невід`ємним елементом ефективного захисту прав держави. Саме з метою забезпечення своєчасного захисту та відновлення порушеного права держави в Цивільному процесуальному кодексі Україні закріплено інститут встановлення чи зміни способу або порядку виконання судового рішення.

Відповідно до статті 435 ЦПК України за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом) суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. При цьому підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Заява про встановлення чи зміну способу або порядку виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.

Процесуальна можливість встановити чи змінити спосіб або порядок виконання судового рішення не передбачає зміну судового рішення по суті, обрання нового способу захисту порушеного права, а полягає лише у вирішенні питання про вжиття нових заходів для належного виконання рішення та захисту порушеного права у визначений раніше спосіб.

У даному випадку слід відрізняти способи захисту цивільного права, передбачені ст. 16 ЦК України, та способи і порядок виконання рішення суду.

Поняття ?спосіб? і ?порядок? виконання судового рішення мають спеціальне значення, яке реалізується при виконанні судового рішення.

Вони означають визначену рішенням суду послідовність і зміст вчинення виконавчих дій.

Спосіб виконання судового рішення це спосіб реалізації та здійснення способу захисту, встановленого статтею 16 Цивільного кодексу України.

Під зміною способу виконання рішення суду необхідно розуміти прийняття судом нових заходів для реалізації рішення у разі неможливості його виконання у раніше встановлений спосіб. Така правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 10.06.2019 у справі № 350/426/16-ц, від 05.09.2018 у справі № 2-749/11/2229.

Аналіз ч. 2 ст. 435 ЦПК України дає підстави для висновку, що суд може змінити чи встановити спосіб і порядок виконання судового рішення лише у виняткових випадках, за наявності обставин, що ускладнюють його виконання за умови надання достатніх доказів наявності таких обставин.

Відповідно до вимог ст. 55 ЦПК України у разі смерті фізичної особи, припинення юридичної особи, заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в цивільному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку він замінив.

Вказана стаття регулює саме процесуальне правонаступництво, яке полягає у заміні сторони або третьої особи (правопопередника) іншою особою (правонаступником) у зв`язку з вибуттям із судового процесу суб`єкта спірного або встановленого рішенням суду правовідношення, за якої до правонаступника у правовідносинах переходять усі процесуальні права та обов`язки правопопередника і він продовжує в господарському судочинстві участь останнього.

У свою чергу, в постанові Верховного Суду від 20.03.2018 року у справі №910/1972/17 зазначено, що за загальним визначенням правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого.

Тобто, процесуальне правонаступництво це заміна сторони або третьої особи (правопопередника) іншою особою (правонаступником) у зв`язку з вибуттям із процесу суб`єкта спірного або встановленого рішенням суду правовідношення, за якої до правонаступника переходять усі процесуальні права та обов`язки правопопередника і він продовжує в цивільному судочинстві участь останнього.

Правонаступництво може бути універсальним або частковим (сингулярним). За універсального правонаступництва до правонаступника (фізичної або юридичної особи) переходять усі права і обов`язки того суб`єкта, якому вони належали раніше. За часткового (сингулярного) правонаступництва від одного до іншого суб`єкта переходять лише окремі права і обов`язки.

У п.п. 18 та 19 постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 29.08.2022 у справі № 160/10978/20 суд зазначив: ?Відповідно до усталеної практики Верховного Суду заміна сторони у відносинах, щодо яких виник спір (процесуальне правонаступництво) можлива на будь-якій стадії адміністративного процесу, як на стадії розгляду справи, так і на стадії виконання судового рішення, яке набрало законної сили, зокрема, і до видання виконавчого листа, і відбувається виключно за відповідним рішенням суду, а не державного виконавця (що стосується заміни сторони виконавчого провадження), незалежно від того виданий судом виконавчий лист на момент звернення із заявою про правонаступництво та чи пред`явлений він (виконавчий лист) до примусового виконання.

Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органом, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Таким чином, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) компетенції, визначеної Конституцією України та законами України, одного суб`єкта владних повноважень до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його компетенції, визначеної Конституцією України та законами України.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами чинного законодавства.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 29.08.2022 у справі № 160/10978/20, від 30.12.2020 у справі № 805/4361/17-а, від 29.04.2021 у справі № 160/6782/19.

За таких обставин, наразі, на стадії виконання рішення суду у справі № 361/124/19 виникла необхідність у зміні способу виконання судового рішення та зміні сторони правонаступником, зокрема замінити Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства на Броварську районну державну адміністрацію (Броварська районна військова адміністрація), який процесуально має повноваження звернутися до державного реєстратора, оскільки є заявником у розумінні абзацу 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону №1952-IV та п. 6 Порядку № 1127, у зв`язку зі змінами повноважень органів виконавчої влади з питань розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення у межах населеного пункту районного значення, тобто відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися вказаними землями, тобто відбулося процесуальне правонаступництво.

З огляду на викладене, враховуючи зміну сторони правонаступника, необхідно також змінити і спосіб виконання судового рішення, зокрема резолютивну частину рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 07 липня 2022 року у справі №361/124/19 ?Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі ДП Вищедубечанське лісове господарство земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046? викласти в такій редакції: ?Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі Броварської районної державної адміністрації (Броварська районна військова адміністрація) земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046?.

Вказані зміни способу виконання судового рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 07 липня 2022 року у справі № 361/124/19 та сторони правонаступником в частині витребування земельних ділянок не призведе до прийняття нового рішення по суті, а лише забезпечить повне виконання судового рішення.

З огляду на викладене заява керівника Броварської окружної прокуратури Київської області про зміну способу виконання судового рішення та заміну сторони правонаступником є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 183, ч. 2 ст. 435, 442 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

Заяву керівника Броварської окружної прокуратури Київської області про зміну способу виконання судового рішення та заміну сторони правонаступником задовольнити.

Замінити позивача Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства на Броварську районну державну адміністрацію (Броварська районна військова адміністрація) код ЄДРПОУ 04054820, вул. Героїв України (Гагаріна), 15, м. Бровари, Київська область, 07400).

Змінити спосіб виконання рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 07 липня 2022 року у справі № 361/124/19, виклавши третій абзац резолютивної частини у такій редакції: ?Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі Броварської районної державної адміністрації (Броварська районна військова адміністрація) земельну ділянку загальною площею 0,2500 га з кадастровим номером 3221287200:02:020:0046?.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.

Суддя Радзівіл А.Г.

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення25.04.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119089813
СудочинствоЦивільне
КатегоріяЗаява про заміну сторони виконавчого провадження

Судовий реєстр по справі —361/124/19

Ухвала від 25.04.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 03.04.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Рішення від 06.07.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Рішення від 06.07.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 30.09.2020

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 21.01.2020

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 09.09.2019

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 13.02.2019

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 15.01.2019

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні