ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2024 рокуСправа №160/20803/23
Суд, у складі судді Дніпропетровського окружного адміністративного суду Савченка А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
установив:
17 серпня 2023 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із вищезазначеною позовною заявою, в якій заявлені вимоги:
- скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 14.06.2023 р. №13975 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020»;
- поновити дію реєстрації платника податків на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» від 14.06.2023 р. за індивідуальним податковим номером 436185004835 зі збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» в розмірі 198 653,14 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області №13975 від 14.06.2023р. було анульовано реєстрацію платника податків на додану вартість з підстав не подання контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подання такої декларацію (податковий розрахунок), який (яка) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту протягом 12 послідовних податкових місяців (п.п. «г» пункту 184.1 ст. 184 ПКУ), що нібито встановлено Довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість від 31.05.2023р. № 12546/04-36-04-12. Однак такі обставини не відповідають дійсності, оскільки, за твердженням позивача, останній у вказаний період на виконання взятих на себе зобов`язань перед ПРАТ «Центральним гірничо-збагачувальним комбінатом» за умовами Договору №1260-43-01 від 18.09.2020р., маючи статус платника ПДВ, здійснював складання податкових накладних та надсилав їх на реєстрацію до ЄРПН, а відповідач, в свою чергу, здійснював їх реєстрацію, що підтверджується відповідними квитанціями. Таким чином, оскільки відповідачем зареєстровано вказані вище податкові накладні, то за платником податку залишилось право сформувати податковий кредит протягом часу, встановленого Законом України №1914-ІХ від 30.11.2021 р., а відтак у податкового органу були відсутні підстави для анулювання реєстрації позивача, як платника податку на додану вартість. Крім того, реєстраційний ліміт позивача згідно Витягу щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1086362, складає 198 653,14 грн. З урахуванням зазначеного, позивач вважає, що з метою відновлення його порушених прав та інтересів та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, є необхідним саме поновити дію його реєстрації, як платника податків на додану вартість від 14.06.2023р. за індивідуальним податковим номером 436185004835 зі збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи позивача в розмірі 198 653,14 грн.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 року прийнято до розгляду вищевказану позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі №160/20803/23 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
02.10.2023 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на позовну заяву ТОВ «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020», в якому відповідач-1 вказану позовну заяву не визнав, заперечував проти її задоволення і просив повністю відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» (код ЄДРПОУ 43618504) зареєстровано платником ПДВ 01.07.2020 року (індивідуальний податковий номер 436185004835) (свідоцтво №200664283) в Головному управлінні ДФС у Дніпропетровській області згідно п. 182.1 ст. 182 ПК України ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Криворізька північна ДПІ), як платник податків за основним місцем обліку. Платником ПДВ підприємство перебувало у періоді з 01.07.2020 року по 14.06.2023 року. За даними інформаційних баз ДПС України, а саме даних ІС «Податковий блок», ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» протягом 12 послідовних податкових періодів з травня 2022 року по квітень 2023 року не подавало до контролюючого органу податкові декларації з ПДВ. Відповідно, уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за вказані періоди до контролюючого органу підприємством також не подавались. ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» анульовано свідоцтво платника ПДВ рішенням ГУ ДПС від 14.06.2023 року №13975 (вих. ГУ ДПС №43123/6/04-36-04-12-14 від 16.06.2023 року) згідно абз. «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України та підпункту «г» пункту 5.1 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року №1130. Підставою для прийняття Рішення про анулювання реєстрації ТОВ «ТПК «СД Капітал- 2020», як платника ПДВ, є довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних місяців від 31.05.2023 року №12546/04-36-04-12. Відповідно зазначеної довідки, перевіркою податкової звітності ТОВ «ТПК «СД Капітал- 2020» встановлено неподання підприємством податкової звітності (декларацій) з ПДВ протягом 12 послідовних місяців (з травня 2022 року по квітень 2023 року), яка б свідчила про наявність постачання/придбання товарів (послуг), при здійсненні яких формується податкове зобов`язання чи податковий кредит у таких деклараціях. Слід зазначити, що за даними Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» протягом звітного (податкового) періоду з 01.05.2022 по 01.05.2023 року здійснювалась реєстрація податкових накладних на постачання товарів/послуг на митній території України. Вищезазначені операції з постачання/придбання товарів/послуг на митній території України ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» не відображені в податковій звітності з ПДВ та не включені до складу податкового зобов`язання та податкового кредиту. Рішення ГУ ДПС від 14.06.2023 року №13975 (вих. ГУ ДПС №43123/6/04-36-04-12-14 від 16.06.2023 року) направлено 22.06.2023 року на юридичну адресу ТОВ «ТПК «СД Капітал- 2020» поштовим відправленням №0600029454520 з рекомендованим повідомленням про вручення та отримано підприємством 29.06.2023 року. Щодо посилання ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» на здійснення підприємством господарської діяльності та, як наслідок, реєстрації в ЄРПН податкових накладних, відповідач зазначає, що відповідно до приписів підпункту «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України однією з підстав анулювання реєстрації платника податку є те, що (якщо) особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість.При цьому, ПК України взагалі не ставиться анулювання реєстрації платником податку в залежність від здійснення/не здійснення фінансово-господарської діяльності таким платником, як це стверджує Позивач у наданому позові. Більш того, відповідно до пункту 5.6 розділу V Положення №1130, контролюючий орган за наявності підтвердних документів (зокрема - довідки про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців) приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від, у тому числі, обов`язку такої особи нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства. ТОВ «ТПК «СД Капітал-2020» у разі здійснення фінансово-господарської діяльності (операцій, які підлягають оподаткуванню ПДВ) на підставі Договору з ПРАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат» мало обов`язок подати податкові декларації з ПДВ за податкові періоди липень листопад 2022 року та січень 2023 року. Проте, як зазначалося вище, Позивачем податкові декларації з ПДВ за період з травня 2022 року по квітень 2023 року не подавалися, що у відповідності до підпункту «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України стало підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. ПК України і Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість не передбачено направлення платнику податків Довідки про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларацій з податку на додану вартість, на підставі якої приймається Рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
18.10.2023 року до суду через підсистему «Електронний суд» надійшов відзив Державної податкової служби України на позовну заяву ТОВ «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020», в якому відповідач-2 вказану позовну заяву не визнав, заперечував проти її задоволення і просив повністю відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав. Як свідчать обставини справи, у п. 2 Рішення № 13975, прийнятого ГУ ДПС у Дніпропетровській області, вказано, що платник ТОВ «ТПК «СД КАПІТАЛ 2020» не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду травня 2022 року по квітень 2023 року включно, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Втім, позиція позивача щодо безпідставності анулювання контролюючим органом статусу платника ПДВ обґрунтована здійснення ним у спірний період господарської діяльності, що на переконання ТОВ «ТПК «СД КАПІТАЛ 2020» виключає визначені п.п. «г» п. 184.1 ст. 184 Кодексу підстави для анулювання його статусу платника ПДВ, однак, по-періие. в контексті вимог ст. 184 Кодексу у підставі анулювання свідоцтва платника ПДВ саме на платника податку покладено обов`язок з декларування своїх податкових зобов`язань, визначення сутності і відповідності здійснюваних ним операцій, при цьому, обов`язок платника податку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ залишився незмінним і в воєнний час. Оскільки, Позивач здійснював господарську діяльність, він повинен був виконати свої обов`язки як платника податків: вести у встановленому порядку облік доходів та витрат, складати звітність, що стосується обчислення та сплати податків і зборів, подавати до контролюючих органів у порядку встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням та сплатою податків і зборів, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (пп. 16.1.2, 16.1.3, 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Кодексу). При цьому, Кодекс взагалі не ставить анулювання реєстрації платника ПДВ у залежність від здійснення/не здійснення фінансово-господарської діяльності таким платником, тоді як допустимість застосування вимог ст. 184 Кодексу у спірних правовідносинах залежить власне від свідомого рішення саме платника податку ґа не податкового органу) у реалізації податкового обов`язку. По-друге, Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі - Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів Здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті", а не за довільною поведінкою платників податків. Згідно з п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 і 39-2, п. 46.2 ст. 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Згідно інформаційних систем органів ДПС ТОВ «ТПК «СД КАПІТАЛ 2020» заяви щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків згідно Порядку №225 не подавалось.
Таким чином, за наведених обставин, позивач вважається таким, шо має можливість своєчасно та у повному обсязі виконати податковий обов`язок у терміни визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, що й беззаперечно свідчить про правомірність в порядку ст. 184 у системному застосуванні із п. 69 підрозд. 10 розд XX Кодексу, Порядку № 225 та ст. 19 Конституції України позбавлення даного підприємства статусу платника ПДВ. Також відповідачем-2 зауважено, що з дати анулювання реєстрації особи як платника ПДВ така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних.
Крім того, у власному відзиві на позовну заяву, відповідач-2 просив суд здійснити розгляд справи за участю представника ДПС України, у зв`язку з цим повідомити про дату та час розгляду справи.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 року, відмовлено у задоволенні клопотання Державної податкової служби України про розгляд справи в порядку загального позовного провадження у справі №160/20803/23.
Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ч.1 ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частиною 4 статті 243 КАС України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» зареєстроване 13.05.2020, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи 1 227 102 0000 019770; з 13.05.2020 року позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області Криворізька Північна ДПІ (Покровський р-н м.Кривий Ріг) як платник податків. Основний вид економічної діяльності 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.07.2020 року, що підтверджується витягом з реєстру платників податку на додану вартість №2004834500045 від 05.06.2020 року.
14.06.2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №13975 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» (код ЄДРПОУ 43618504, індивідуальний податковий номер 436185004835).
В обґрунтування прийняття рішення відповідачем зазначено, що платник ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» протягом 12 послідовних податкових місяців не подає органу Державної податкової служби декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію, яка свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійсненних з метою формування податкового зобов?язання чи податкового кредиту підлягає виключенню з реєстру платників податку на додану вартість, що згідно з пп. "г" пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, що підтверджено довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість по ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» від 31 травня 2023 року №12546/04-36-04-12.
Вказано, що платник ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» не подає до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з травня 2022 по квітень 2023 року, та має останні 12 календарних місяців обсяги оподаткування операцій 0 гривень.
В продовженні рішення №13975 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» (код ЄДРПОУ 43618504) вказано, що датою анулювання реєстрації є 14.06.2023.
Незгода позивача з рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області №13975 від 14.06.2023 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» (код ЄДРПОУ 43618504) стала підставою для звернення до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та спірним правовідносинам сторін, суд враховує таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі -ПК України).
Відповідно до пункту180.1 статті 180 ПК України для цілей оподаткування платником податку є, зокрема, будь-яка особа, яка провадить або планує провадити господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку у порядку, визначеномустаттею 183 цього розділу.
Процедура анулювання реєстрації платника податку на додану вартість регулюється розділом V Податкового кодексу України та Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженомунаказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 року №1130.
Згідно із пунктом 184.1 статті 184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо:
а) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної статтею 181цього Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов`язань у випадках, визначених цим розділом;
б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов`язань із податку у випадках, визначених цим розділом;
в) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість;
г) особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту;
ґ) установчі документи будь-якої особи, зареєстрованої як платник податку, визнані рішенням суду недійсними;
д) господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута;
е) платник податку ліквідується за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб`єкта господарювання) або особу звільнено від сплати податку чи її податкову реєстрацію анульовано (скасовано, визнано недійсною) за рішенням суду;
є) фізична особа, зареєстрована як платник податку, померла, її оголошено померлою, визнано недієздатною або безвісно відсутньою, обмежено її цивільну дієздатність;
з) припинено дію договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції (для платників податку, зазначених упідпунктах 4,5і8 пункту180.1 статті 180 цьогоКодексу) або закінчився строк, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку.
Пунктом 184.2 статті 184 ПК України визначено, що анулювання реєстрації на підставі, визначеній упідпункті «а» пункту 184.1цієї статті, здійснюється зазаявоюплатника податку, а на підставах, визначених упідпунктах «б»-«з» пункту 184.1цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Постановою КМУ №1130 від 14.11.2014 р. затверджено Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість (далі -Положення №1130), яким визначається порядок: реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр); присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість; оприлюднення даних з Реєстру; перереєстрації платників податку на додану вартість; ведення документації при реєстрації / анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість; формування і надання витягів та довідок з Реєстру.
Підпунктом «г» п.5.1. Положення №1130 встановлено, що реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначенихпунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо: особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органудекларації з податку на додану вартістьта/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Відповідно до пункту 5.2 Положення №1130 при розгляді питання анулювання реєстрації згідно зпідпунктом «г`пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт «г`пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що:
не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця;
включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Пунктом 5.5 Положення №1130 визначено, що анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених упідпунктах «б» - «з`пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» - «з`пункту 5.1 цього розділу).
Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема: довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава -підпункт «г`пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу).
Відповідно до пункту 5.6 Положення№1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.
Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою №6-РПДВ (додаток 5). Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу.
Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ вважається днем прийняття такого рішення. Рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у день підписання реєструються у журналі обліку рішень про анулювання реєстрації платників ПДВ за формою № 6-РЖ (додаток 6). Номер рішення відповідає порядковому номеру запису в цьому журналі.
Один примірник рішення зберігається в контролюючому органі, який прийняв рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Документи чи копії документів, на підставі яких контролюючий орган прийняв рішення про анулювання реєстрації, мають бути додані до цього примірника рішення.
Аналіз наведених норм права у їх сукупності дає можливість дійти висновку, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є не здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою не подання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.
Тобто анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі п.п.«г» п.184.1 ст.184 ПК Україниможливе за таких умов: неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з податку на додану вартість, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях.
Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права висловлений Верховним Судом у постановах від 05.11.2018 у справі № 820/2294/16, від 16.04.2020 у справі №826/876/17.
За змістом постанов Верховного Суду від 30.11.2022 у справі №380/8687/20 та від 19.10.2022 у справі №380/8769/20, аналіз підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України дає можливість дійти висновку, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є не здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою не подання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями. Конструкція вказаної правової норми передбачає наявність пасивної поведінки суб`єкта господарювання щодо ведення протягом 12 послідовних податкових місяців господарської діяльності.
Як видно з матеріалів справи, підставою для прийняття оскаржуваного рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість стала довідка №12546/04-36-04-12 від 31.05.2023, про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість.
Так, головним державним інспектором Криворізького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Мороз Т.Ф. проведена перевірка податкової звітності ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» (код ЄДРПОУ 43618504) з період з травня 2022 року по квітень 2023 року щодо декларування підприємством обсягів оподаткованих операцій та придбання товарів. В ході проведення перевірки встановлено, що реєстр податкових декларацій з податку на додану вартість за 12 послідовних місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деларацій, що позивач протягом 12 послідовних податкових місяців з травня 2022 року по квітень 2023 року не подавав до контролюючого органу податкові декларації з ПДВ, що свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Відповідно до п.5.2 Положення №1130 встановлено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно ізпідпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу(підпункт «г» пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, щовключаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Отже, для анулювання реєстрації платником ПДВ визначальним є факт подання декларацій за останні 12 послідовних податкових місяців, які свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, до складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Суд зазначає, що склад наведеного правопорушення передбачає встановлення факт відсутності здійснення позивачем як суб`єктом господарювання господарської діяльності, а саме постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Проаналізувавши долучені до матеріалів справи документи, судом встановлено, що в межах визначеної діяльності ТОВ «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» та ПРАТ «Центральним гірничо- збагачувальним комбінатом» був укладений Договір №1260-43-01 від 18.09.2020р.
У відповідності до Податкової накладної №1 від 05.01.2023р. позивач був постачальником муфти на суму 10800грн. (з ПДВ), що також підтверджується видатковою накладною №2 від 09.01.2023р., рахунком на оплату №1 від 03.01.2023р. Позивачем 20.02.2023р. було направлено дану податкову накладну на реєстрацію та згідно квитанції №1 документ прийнято.
Також згідно вищезазначеного Договору було складено та подано на реєстрацію наступні податкові накладні №28 від 19.07.2022, №31 від 18.02.2022 №35 від 30.08.2022, №36 від 12.09.2022, №39 від 12.10.2022.
Згідно податкової накладної №28 від 19.07.2022 позивач поставив картридж осушувача повітря, що також підтверджується рахунком на оплату №78 від 14.07.2022, видатковою накладною №70 від 26.07.2022 на суму 3171,42 грн. Дана податкова накладна зареєстрована, що підтверджується квитанцією №1.
Згідно податкової накладної №31 від 18.08.2022 позивач поставив фільтр олив., що також підтверджується рахунком на оплату №87 від 08.08.2022, видатковою накладною №80 від 30.08.2022 на суму 906,66 грн. Дана податкова накладна зареєстрована, що підтверджується квитанцією №1.
Згідно податкової накладної №35 від 30.08.2022 Позивач поставив ресора переди, н/з, вимикач лампій вкл.. гідроприводу, що також підтверджується рахунком на оплату №90 від 22.08.2022, видаткової накладною №83 від 09.08.2022 на суму 44 446,02 грн. Дана податкова накладна зареєстрована, що підтверджується квитанцією №1.
Згідно податкової накладної №36 від 12.09.2022 Позивач поставив фільтр палив, тонкою очист., що також підтверджується рахунком на оплату №91 від 19.08.2022, видатковою накладною №84 від 14.09.2022р. на суму 252 грн. Дана податкова накладна зареєстрована, що підтверджується квитанцією №1
Згідно податкової накладної №39 від 12.10.2022 позивач поставив елемент фільтр, олій, що також підтверджується рахунком на оплату №99 від 07.10.2022, видатковою накладною №85 від 17.10.2022 на суму 2120,40 грн. Дана податкова накладна зареєстрована, що підтверджується квитанцією №1.
Судом встановлено, позивачем підтверджено в позовній заяві, а відповідачем не спростовано, що позивачем відповідно до п.п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 ПК України складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН вищевказані податкові накладні.
Отже, встановлюючи факт відсутності здійснення позивачем як суб`єктом господарювання господарської діяльності, а саме постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, судом не підтверджені висновки податкового органу про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Позивачем здійснювалась господарська діяльність в період серпень-жовтень 2022 року та січень 2023 року, що підтверджується матеріалами справи.
Суд зазначає, що декларування позивачем податкових зобов`язань шляхом реєстрації податкових накладних свідчить про наявність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту й відповідно спростовує твердження відповідача щодо протилежного.
Враховуючи те, що реєстрація позивачем податкових накладних у 2022-2023 роках із зазначенням у них суми ПДВ свідчить про здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, суд враховуючи правові висновки Верховного Суду зроблені у постановах від 30.11.2022 у справі №380/8687/20 та від 19.10.2022 у справі №380/8769/20, доходить висновку, щодо протиправності рішення відповідача від 14.06.2023 р. №13975 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» та як наслідок наявності підстав для його скасування.
Поряд з цим, суд при вирішенні спору зважає на введення в Україні воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 року строком на 30 діб указом Президента України від 14.03.2022 року №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 року строком на 30 діб указом Президента України від 18.04.2022 року №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 року строком на 90 діб указом Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23.08.2022 року строком на 90 діб указом Президента України від 23.08.2022 року №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 року строком на 90 діб указом Президента України від 07.11.2022 року №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19.02.2023 року строком на 90 діб указом Президента України від 06.02.2023 року №58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20.05.2023 року строком на 90 діб указом Президента України від 01.05.2023 року №254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18.08.2023 року строком на 90 діб указом Президента України від 26.07.2023 року №451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовження воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16.11.2023 року строком на 90 діб указом Президента України від 06.11.2023 року №734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Станом на дату вирішення спору воєнний стан в Україні не скасовано.
Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПК України для платників податків зупиняється перебіг відповідних податкових строків за деяким винятком, до яких не відносено саме подання платником податків податкової звітності.
Суд також зазначає, що долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що підприємство декларувало відповідні податкові зобов`язання, про що свідчать зареєстровані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, вказана інформація не була внесена посадовими особами відповідача до оскарженого рішення, хоча законодавець при затвердженні форми рішення в Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України 14.11.2014 №1130, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2014 р. за № 1456/26222 передбачав таке відображення, а отже, і дослідження.
З урахуванням наведеного, зважаючи, шо протягом спірного періоду підприємство хоча й не подавало податкову (і) декларації, однак, провадило активну господарську діяльність та формувало відповідні податкові зобов`язання, а також беручи до уваги приписи 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПК України, суд робить висновок, що оскаржене рішення прийнято відповідачем не з урахуванням усіх обставин та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, яке відповідно є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області поновити дію поновити дію реєстрації платника податків на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» від 14.06.2023 р. за індивідуальним податковим номером 436185004835 зі збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» в розмірі 198 653,14 грн., суд виходить з того, що згідно з пунктом 3.1. Положення №1130, реєстрація осіб платниками ПДВ, перереєстрація платників ПДВ проводяться шляхом внесення записів до Реєстру із формуванням за кожним таким записом окремого ідентифікатора.
Відповідно до норм пункту 5.10. Положення №1130 рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог статті 56 Кодексу або до суду.
Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності такого рішення актам законодавства, а також у разі скасування судових рішень чи записів у Єдиному державному реєстрі, на підставі яких було прийняте рішення про анулювання реєстрації.
Підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВЯкщо анулювання реєстрації платника ПДВ було здійснене згідно з рішенням про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість за формою № 7-РПДВ (додаток 7), то скасування анулювання реєстрації платника ПДВ проводиться шляхом скасування запису про такого платника у Переліку. При цьому не скасовуються рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ та анулювання реєстрації інших платників ПДВ, включених до Переліку.
Отже, вказана вимога є належним способом правового захисту та підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
При цьому, відповідачем не доведено належними доказами правомірність своїх рішень у спірних правовідносинах.
Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд вважає, що позовна заява обґрунтована та підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на положення вказаної статті та зважаючи на задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» у повному обсязі, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у загальному розмірі 2684,00 грн. підлягають відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення цих коштів на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» (місцезнаходження: вул. Конституційна, буд. 23, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50053, код ЄДРПОУ 43618504) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, (місцезнаходження: вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ: 44118658), Державної податкової служби України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 14.06.2023 р. №13975 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020».
Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області поновити дію реєстрації платника податків на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» від 14.06.2023 р. за індивідуальним податковим номером 436185004835 зі збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «Сд Капітал-2020» в розмірі 198 653,14 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, (місцезнаходження: вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ: 44118658) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово промислова компанія «СД Капітал-2020» (місцезнаходження: вул. Конституційна, буд. 23, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50053, код ЄДРПОУ 43618504) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.
Суддя А.В. Савченко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2024 |
Оприлюднено | 20.05.2024 |
Номер документу | 119092479 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні