Рішення
від 17.05.2024 по справі 420/28065/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28065/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) до громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете», третя особа - Служба безпеки України про заборону громадського об`єднання,

встановив:

Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (далі позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» (далі - відповідач), третя особа - Служба безпеки України (далі третя особа), в якому просить:

заборонити (примусово розпустити) громадську організацію «Центр німецької мови та культури імені Гете»;

спрямувати майно, кошти та інші активи Громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» до державного бюджету.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що громадська організація «Центр німецької мови та культури імені Гете» відповідно до Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» зареєстрована 28.08.2000 як юридична особа. Згідно відомостей, наданих Управлінням державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) реєстрація даного товариства здійснювалась відповідними органами, а саме реєстраційною службою Сімферопольського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим. Листом від 08.09.2023 вих. № 5/3/1-15714 Служба безпеки України повідомило Міністерство юстиції України про наявність в діяльності громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» ознак дій, спрямованих на створення загрози національному суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України, оскільки діяльність вказаної організації з 2014 року носить антиукраїнський характер. Інформація Служби безпеки України була спрямована до Міністерства юстиції України вх. №143019-8-23 від 14.09.2023 для вжиття відповідних заходів з ініціювання процедури заборони діяльності вказаного об`єднання шляхом його примусового розпуску (ліквідації). За наявними даними, спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовується вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для підтримки держави-агресора, її окупаційних адміністрацій й збройних формувань та уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» (зареєстроване в Міністерстві юстиції України, код ЄДРПОУ: 24407723, юридична адреса: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська. 21, корп. 1, кв. 171). Керівником вищевказаної організації є ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Сміла, Черкаської області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ), будучи депутатом т. зв. «державної ради республіки крим» та головою т. зв. «комітету державної ради республіки крим з народної дипломатії та міжнаціональних відносин», з порушенням Конституції та законів України чинив злочин проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку. Після анексії півострова російською федерацією ОСОБА_2 отримав громадянство рф та за результатами псевдовиборів 14.09.2014 був обраний депутатом т.зв. «державної ради республіки крим» за списком всеросійської політичної партії «єдина росія». У період з квітня 2016 року до серпня 2018 року ОСОБА_2 обіймав посаду заступника голови т. зв. «Комітету державної ради республіки Крим з міжнаціональних відносин», з серпня 2018 року до жовтня 2019 року - голови вказаного «комітету». Згодом 08.09.2019 на чергових псевдовиборах його повторно було обрано депутатом вказаного окупаційного органу. Перебуваючи на згаданих посадах, ОСОБА_2 систематично організовував публічні акції, у тому числі з залученням потенціалу вказаної громадської організації, спрямовані на спроби легалізації на міжнародній арені незаконної анексії АР Крим російською федерацією. Також ОСОБА_2 , члени ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» намагались налагоджувати контакти з представництва. іноземних урядових та неурядових організацій для просування прокремлівський наративів, поширення антиукраїнських настроїв та виправдовування збройної агресії рф проти України. 20.04.2022 Ю.Гемпель з використання інтернет-сторінок ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» та засобів масової інформації розмістив публічне звернення із закликами до масштабного використання збройних сил російської федерації з метою збереження контролю над вже окупованими (анексованими) територіями України та подальшої окупації нашої держави. При цьому окремі члени ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» за вказівкою ОСОБА_3 вступили до лав зс рф та беруть участь у військових діях на боці країни-агресора.

Дії ОСОБА_3 , контрольованих ним громадських об`єднань, а також їх членів містять порушення норм чинного законодавства та спрямовані на завдання шкоди суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки, носять деструктивний характер, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.

Здійснення протиправної діяльності ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» є підставою звернення позивача до суду.

У зв`язку із зверненням до суду з адміністративним позовом, який не відповідає вимогам процесуального законодавства, ухвалою суду від 19.10.2023 вказаний позов було залишено без руху з надання позивачу строку на усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання ухвали.

Позивач ухвалу суду виконав, недоліки позову усунув.

Ухвалою від 13.11.2023 провадження у справі відкрите, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

З матеріалів справи вбачається, що громадська організація «Центр німецької мови та культури імені Гете» зареєстрована за адресою: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 21, корп. 1, кв. 171.

Відповідно до абзацу 2 частини другої статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Автономна Республіка Крим та місто Севастополь є тимчасово окупованими російською федерацією з 20 лютого 2014 року.

УДППЗ «Укрпошта» у мережі Інтернет опубліковане оголошення 21 травня 2014 року, про те, що, починаючи з 27 березня 2014 року, поштові відправлення, які направлені УДППЗ «Укрпошта» з материкової частини України, не приймаються поштою АР Крим та м. Севастополя та повертаються у зворотному напрямку. За цих обставин УДППЗ «Укрпошта» не має можливості пересилати поштові відправлення до півострова Крим.

Так, відповідно до підпункту 20 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».

Згідно частин першої та другої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справ.

Учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться на тимчасово окупованій території і які не мають офіційної електронної адреси, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень або шляхом розміщення тексту відповідного судового рішення на офіційному веб-порталі судової влади України, з урахуванням вимог, визначених Законом України "Про доступ до судових рішень", у разі обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень.

Відповідно до вказаних норм та частини першої статті 130 Кодексу адміністративного судочинства України судом 24.11.2023 було опубліковано оголошення про розгляд адміністративної справи № 420/28065/23.

З моменту опублікуванням вказаного оголошення відповідач не подав до суду відзив на позовну заяву.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, судом встановлено наступне.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань громадська організація «Центр німецької мови та культури імені Гете» (код ЄДРПОУ 24407723) зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 .

Листом від 08.09.2023 вих. № 5/3/2-15714 Служба безпеки України повідомила Міністерство юстиції України про наявність в діяльності громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» ознак дій, спрямованих на створення загрози національному суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України, оскільки діяльність вказаної організації з 2014 року носить антиукраїнський характер.

Відповідно до вказаного листа за наявними даними, спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовується вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для підтримки держави-агресора, її окупаційних адміністрацій й збройних формувань та уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» (зареєстрована в Міністерстві юстиції України, код ЄДРПОУ: 24407723, юридична адреса: Україна, 95000, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 21, корп. 1, кв. 171).

Керівником вищевказаної організації є ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Сміла, Черкаської області, зареєстрований за адресою : АДРЕСА_1 ), будучи депутатом т. зв. «державної ради республіки крим» та головою т. зв. «комітету державної ради республіки крим з народної дипломатії та міжнаціональних відносин», з порушенням Конституції та законів України чинив злочин проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.

Зокрема, після анексії півострова російською федерацією ОСОБА_2 отримав громадянство рф та за результатами псевдовиборів 14 вересня 2014 року був обраний депутатом т.зв. «державної ради республіки крим» за списком всеросійської політичної партії «єдина росія». У період з квітня 2016 року до серпня 2018 року ОСОБА_2 обіймав посаду заступника голови т.зв. «Комітету державної ради республіки Крим з міжнаціональних відносин», з серпня 2018 року до жовтня 2019 року - голови вказаного «комітету». Згодом 08 вересня 2019 року на чергових псевдовиборах його повторно було обрано депутатом вказаного окупаційного органу.

Перебуваючи на згаданих посадах, ОСОБА_2 систематично організовував публічні акції, у тому числі з залученням потенціалу вказаної громадської організації, спрямовані на спроби легалізації на міжнародній арені незаконної анексії АР Крим російською федерацією. Також ОСОБА_2 , члени ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» намагались налагоджувати контакти з представництвами іноземних урядових та неурядових організацій для просування прокремлівський наративів, поширення антиукраїнських настроїв та виправдовування збройної агресії рф проти України.

20 квітня 2022 року ОСОБА_2 з використання інтернет-сторінок ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» та засобів масової інформації розмістив публічне звернення із закликами до масштабного використання збройних сил російської федерації з метою збереження контролю над вже окупованими (анексованими) територіями України та подальшої окупації нашої держави. При цьому окремі члени ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» за вказівкою ОСОБА_3 вступили до лав зс рф та беруть участь у військових діях на боці країни-агресора.

Таким чином, дії ОСОБА_3 , контрольованих ним громадських об`єднань, а також їх членів містять порушення норм чинного законодавства та спрямовані на завдання шкоди суверенітету і територіальній цілісності держави, підрив її безпеки, носять деструктивний характер, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.

У листі від 08.09.2023 № 5/3/2-15714 Служба безпеки України просить Міністерство юстиції України ініціювати процедуру заборони діяльності вказаної організації шляхом їх примусового розпуску (ліквідації).

Міністерством юстиції України направлено Південному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції (м. Одеса) лист Служби безпеки України від 08.09.2023 № 5/3/2-15714 для розгляду та вжиття відповідних заходів щодо заборони діяльності громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете».

Вважаючи таку діяльність громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.

Статтею 1 Конституції України визначено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна правова держава.

За приписами ст. 2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Відповідно до ст.15 Конституції України суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.

Згідно ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 36 Конституції України передбачено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об`єднують громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Статтею 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод проголошено, що кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Положеннями ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Згідно ст. 37 Конституції України утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Приписами абзаців 1, 2 пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 р. № 228 визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.

Пунктом 1 Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5, встановлено, що Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції України (м. Одеса) є територіальним органом Міністерства юстиції України.

Згідно підпункту 4.46 пункту 4 вказаного Положення Південне міжрегіональне управління здійснює відповідно до закону державну реєстрацію громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання, тощо.

Крім того, відповідно до підпункту 2 пункту 1 наказу Міністерства юстиції України від 25.11.2016 р. № 3359/5 «Про врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією юридичних осіб та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць» ведення реєстраційних справ у паперовій формі щодо юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, місцезнаходженням/місцем проживання яких є Автономна Республіка Крим та місто Севастополь, забезпечує Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса).

Спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань є Закон України «Про громадські об`єднання» від 22.03.2012 № 4572-VI (далі - Закон № 4572-VI).

Згідно приписів ст.1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Статтею 4 Закону № 4572-VI визначено, що утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Громадським об`єднанням не можуть надаватися владні повноваження, крім випадків, передбачених законом.

Статтею 25 Закону № 4572-VI передбачено способи припинення діяльності громадських об`єднань. Так, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Відповідно до приписів ст.28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету. Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.

Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.

Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо конституційності т.зв. «закону про декомунізацію»), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.

Судом встановлено, що в діяльності ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» та його членів наявні порушення встановлених законодавством обмежень щодо діяльності громадських організацій, а саме вчинення дій, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, проведення активної антиукраїнської діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримка терористичної діяльності та контакти з урядом та збройними силами рф. Доказів на спростування встановленого та жодних пояснень на спростування позиції позивача та третьої особи відповідачем суду не надано.

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

На думку суду, у той час, коли Збройні Сили України, виконуючи свій конституційний обов`язок, боронять від російських окупантів територіальну цілісність і недоторканність України та її суверенітет, демократичні інституції теж мають проявити свою "войовничість", але вже на правовому полі. Захист державного суверенітету і територіальної цілісності України, демократичного конституційного ладу від впливу громадських об`єднань, які реалізують ідеологічні та політичні наративи агресора, становить таку нагальну суспільну потребу з метою захисту демократичного суспільства та захисту прав і свобод громадян. Заборона діяльності відповідача в умовах воєнного стану має на меті завадити зусиллям, спрямованим на розкол українського суспільства та підштовхування до співпраці з ворогом. Це рішення унеможливить дії тих колабораціоністів, які протягом всієї своєї діяльності сповідують проросійську позицію і поділяють рашистську ідеологію "русского мира".

Аналогічна позиція Верховного Суду у подібних правовідносинах викладена у постанові від 15.09.2022 у справі № П/857/8/22.

З огляду на викладене суд, враховуючи пряму військову агресію з боку російської федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність відповідача, вважає, що дії вказаного громадського об`єднання та його членів є такими, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

Тому, з метою захисту демократичного суспільства та прав і свобод громадян, забезпечення стабільності держави в цілому, суд приходить до висновку про необхідність заборони (примусового розпуску) ГО «Центр німецької мови та культури імені Гете» та спрямування майна, коштів та інших активів відповідача до державного бюджету.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Приписами ч. 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Враховуючи те, що відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву, не надав суду належних та допустимих доказів, суд дійшов до висновку про задоволення позову.

Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242 - 246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) до громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете», третя особа - Служба безпеки України про заборону громадського об`єднання задовольнити.

Заборонити (примусово розпустити) громадську організацію «Центр німецької мови та культури імені Гете» (95000, Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 21, корп. 1 кв. 171, код ЄДРПОУ 24407723).

Спрямувати майно, кошти та інші активи громадської організації «Центр німецької мови та культури імені Гете» (95000, Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 21, корп. 1 кв. 171, код ЄДРПОУ 24407723) до державного бюджету.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя А.С. Пекний

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119094463
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/28065/23

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні