Рішення
від 17.05.2024 по справі 420/3738/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3738/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТЕЛЕКТРО" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОПТЕЛЕКТРО" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 26529/15-32-04-06 від 17.10.2023 р. на загальну суму штрафу 109560,65 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі висновків акту про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО" від 22.09.2023 р. № 25632/15-32-04-06, яким встановлено порушення граничних строків реєстрації 120 податкових накладних. Позивач не погоджується з розміром застосованих відповідачем штрафних санкцій, оскільки при застосуванні штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних контролюючий орган повинен був керуватися не пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, а пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, якими передбачено суттєво нижчі розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Ухвалою від 07.02.2024 р. відкрито спрощене провадження у справі та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву.

22.02.2024 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПК/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ. Штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому, порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону № 2876-ІХ, тягне за собою накладення на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Подані позивачем податкові накладні зареєстровані з пропуском встановленого податковим законодавством строку, а тому підстави для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відсутні.

26.02.2024 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначає про безпідставність викладених у ньому обставин, оскільки вони жодним чином не спростовують доводи, викладені у позовній заяві.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки від сторін не надходило клопотання про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО" зареєстровано як юридичну особу 19.11.2015 р. № 15561020000056558, основним видом діяльності за КВЕД якого є 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення.

За результатами здійснення господарської діяльності позивачем складалися податкові накладні, які направлено для реєстрації в ЄРПН.

22.09.2023 р. посадовою особою відповідача проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО", код 40129996, за результатами якої складено акт № 25632/15-32-04-06.

Перевіркою встановлено порушення ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО" п.201.10 ст.201 ПК України та підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення ПК України, а саме граничних термінів реєстрації 120 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, перелік яких наведено у таблиці, за яке передбачена відповідальність ст.120-1 ПК України.

17.10.2023 р. Головним управління ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 26529/15-32-04-06, відповідно до якого до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 109560,65 грн. за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних.

Позивач оскаржив дане податкове повідомлення-рішення до ДПС України, рішенням якої від 17.11.2023 р. № 34375/6/99-00-06-03-01-06 податкове повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно п.120-1.1 ст.120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З викладеного слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Аналіз наведеної норми ПК України вказує на те, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої п.201.10 ст.201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом встановлено порушення термінів реєстрації 120 податкової накладної, складених у листопаді 2019 року, лютому, травні, червні, липні, вересні, жовтні, листопаді, грудні 2022 року, січні, лютому, березні, квітні 2023 року, за що застосовано на підставі п.120.1.1 ст.120 ПК України та пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України штрафні санкції на загальну суму 109560,65 грн.

Суд погоджується з правомірністю застосування відповідачем штрафних санкцій враховуючи наступне.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" (далі - Закон № 533-IX), яким доповнено підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктом 52-1 такого змісту:

"За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню".

В подальшому, у зв`язку із набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" пункт 52-1 Перехідних положень ПК України викладено у наступній редакції:

"За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню".

Отже, пункт 52-1 Перехідних положень ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчинені відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН у відповідний період.

Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 03 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 07 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Цим Законом підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено абзацом першим пункту 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Крім того, Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено і підпунктами 69.1 та 69.9 пункту 69 такого змісту:

"У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".

З огляду на прийняття Закону України № 2142-IX від 24 березня 2022 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану" у підпункті 69.1 слова "трьох місяців" замінені словами "шести місяців".

У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27 травня 2022 року.

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику".

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України", який набрав чинності 03 січня 2023 року, підпункт 69.1 було викладено в новій редакції. Відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні:

- від 02.12.2019 р. № 1 зареєстрована в ЄРПН 03.01.2020 р.;

- від 10.06.2022 р. № 32 зареєстрована в ЄРПН 13.07.2022 р.;

- від 14.06.2022 р. № 33, від 28.06.2022 р. № 34, від 08.02.2022 р. № 14, від 29.05.2022 р. № 58, від 25.05.2022 р. № 57 зареєстровані в ЄРПН 19.07.2022 р.;

- від 16.06.2022 р. № 18 зареєстрована в ЄРПН 20.07.2022 р.;

- від 28.07.2022 р. № 49 зареєстрована в ЄРПН 16.08.2022 р.;

- від 26.07.2022 р. № 50, від 22.07.2022 р. № 36, від 27.07.2022 р. № 48, від 19.07.2022 р. № 37, від 27.07.2022 р. № 51, від 28.07.2022 р. № 54, від 19.07.2022 р. № 38, від 19.07.2022 р. № 40, від 28.07.2022 р. № 52, від 26.07.2022 р. № 53, від 21.07.2022 р. № 55 зареєстровані в ЄРПН 17.08.2022 р.;

- від 19.07.2022 р. № 58 зареєстрована в ЄРПН 15.09.2022 р.;

- від 13.09.2022 р. № 46 зареєстрована в ЄРПН 13.10.2022 р.;

- від 12.09.2022 р. № 49 зареєстрована в ЄРПН 14.10.2022 р.;

- від 29.09.2022 р. № 50 зареєстрована в ЄРПН 18.10.2022 р.;

- від 18.10.2022 р. № 42, від 21.10.2022 р. № 36, від 28.10.2022 р. № 67 зареєстровані в ЄРПН 16.11.2022 р.;

- від 10.11.2022 р. № 33, від 03.11.2022 р. № 12, від 14.11.2022 р. № 40, від 09.11.2022 р. № 31, від 09.11.2022 р. № 29, від 07.11.2022 р. № 21, від 10.11.2022 р. № 39, від 10.11.2022 р. № 34, від 11.11.2022 р. № 35, від 10.11.2022 р. № 36, від 14.11.2022 р. № 53, від 09.11.2022 р. № 30, від 11.11.2022 р. № 38, від 09.11.2022 р. № 32, від 14.11.2022 р. № 42, від 10.11.2022 р. № 37, від 08.11.2022 р. № 45, від 09.11.2022 р. № 28, від 14.11.2022 р. № 41, від 14.11.2022 р. № 43, від 09.11.2022 р. № 52, від 01.11.2022 р. № 11, від 09.11.2022 р. № 50, від 09.11.2022 р. № 51, від 01.11.2022 р. № 6, від 09.11.2022 р. № 44, від 04.11.2022 р. № 158, від 04.11.2022 р. № 157 зареєстровані в ЄРПН 01.12.2022 р.;

- від 10.11.2022 р. № 83 зареєстрована в ЄРПН 12.12.2022 р.;

- від 16.11.2022 р. № 46, від 17.11.2022 р. № 47, від 17.11.2022 р. № 49, від 16.11.2022 р. № 48 зареєстровані в ЄРПН 19.12.2022 р.;

- від 01.12.2022 р. № 101 зареєстрована в ЄРПН 13.01.2023 р.;

- від 29.12.2022 р. № 106, від 26.12.2022 р. № 104, від 26.12.2022 р. № 105 зареєстровані в ЄРПН 16.01.2023 р.;

- від 20.12.2022 р. № 103 зареєстрована в ЄРПН 17.01.2023 р.;

- від 12.01.2023 р. № 43 зареєстрована в ЄРПН 01.02.2023 р.;

- від 27.01.2023 р. № 58 зареєстрована в ЄРПН 20.02.2023 р.;

- від 29.12.2022 р. № 110, від 31.01.2023 р. № 59, від 20.01.2023 р. № 30, від 26.01.2022 р. № 47, від 30.01.2022 р. № 60, від 24.01.2023 р. № 37, від 27.01.2023 р. № 53, від 17.01.2023 р. № 40, від 26.01.2023 р. № 54, від 26.01.2023 р. № 49, від 27.01.2023 р. № 55 зареєстровані в ЄРПН 27.02.2023 р.;

- від 10.01.2023 р. № 2 зареєстрована в ЄРПН 16.03.2023 р.;

- від 10.02.2023 р. № 134, від 20.02.2023 р. № 59, від 27.02.2023 р. № 128, від 24.02.2023 р. № 90, від 22.02.2023 р. № 89, від 28.02.2023 р. № 131, від 21.02.2023 р. № 53, від 28.02.2023 р. № 66, від 16.02.2023 р. № 51, від 28.02.2023 р. № 65, від 27.02.2023 р. № 129, від 16.02.2023 р. № 50, від 23.02.2023 р. № 130, від 16.02.2023 р. № 52, від 28.02.2023 р. № 91, від 27.02.2023 р. № 61, від 21.02.2023 р. № 88, від 28.02.2023 р. № 92, від 17.02.2023 р. № 86, від 27.02.2023 р. № 62 від 28.02.2023 р. № 133, від 23.02.2023 р. № 55, від 23.02.2023 р. № 56, від 23.02.2023 р. № 54, від 20.02.2023 р. № 60, від 14.02.2023 р. № 121, від 27.02.2023 р. № 63 зареєстровані в ЄРПН 20.03.2023 р.;

- від 28.02.2023 р. № 132 зареєстрована в ЄРПН 23.03.2023 р.;

- від 16.02.2023 р. № 100 зареєстрована в ЄРПН 24.03.2023 р.;

- від 31.03.2023 р. № 201 зареєстрована в ЄРПН 19.04.2023 р.;

- від 15.02.2023 р. № 127 зареєстрована в ЄРПН 27.03.2023 р.;

- від 03.10.2022 р. № 75 зареєстрована в ЄРПН 28.04.2023 р.;

- від 07.04.2023 р. № 238, від 04.04.2023 р. № 240 зареєстровані в ЄРПН 15.05.2023 р.;

- від 26.01.2023 р. № 237 зареєстрована в ЄРПН 28.06.2023 р.;

- від 20.02.2023 р. № 405 зареєстрована в ЄРПН 08.08.2023 р.;

- від 24.01.2023 р. № 409, від 24.01.2023 р. № 410 зареєстровані в ЄРПН 11.08.2023 р.;

- від 29.12.2022 р. № 1, від 02.03.2023 р. № 412 зареєстровані в ЄРПН 14.08.2023 р.;

- від 07.12.2022 р. № 111 зареєстрована в ЄРПН 11.09.2023 р.

З викладеного слідує, що податкова накладна № 1 складена 02 грудня 2019 року, а зареєстрована в ЄРПН 03 січня 2020 року (тобто до введення карантинних заходів, воєнного стану та мораторію на застосування штрафних санкцій); податкові накладні від 08.02.2022 р. № 14, від 29.05.2022 р. № 58, від 25.05.2022 р. № 57 складені в період з 08 лютого 2022 року по 29 травня 2022 року, а зареєстровані 19 липня 2022 року (тобто після 15 липня 2022 року); податкова накладна № 32 складена 10 червня 2022 року (тобто після 31 травня 2022 року), а зареєстрована 13 липня 2022 року; податкові накладні від 14.06.2022 р. № 33, від 28.06.2022 р. № 34, від 16.06.2022 р. № 18, від 28.07.2022 р. № 49, від 26.07.2022 р. № 50, від 22.07.2022 р. № 36, від 27.07.2022 р. № 48, від 19.07.2022 р. № 37, від 27.07.2022 р. № 51, від 28.07.2022 р. № 54, від 19.07.2022 р. № 38, від 19.07.2022 р. № 40, від 28.07.2022 р. № 52, від 26.07.2022 р. № 53, від 21.07.2022 р. № 55, від 19.07.2022 р. № 58, від 13.09.2022 р. № 46, від 12.09.2022 р. № 49, від 29.09.2022 р. № 50, від 18.10.2022 р. № 42, від 21.10.2022 р. № 36, від 28.10.2022 р. № 67, від 10.11.2022 р. № 33, від 03.11.2022 р. № 12, від 14.11.2022 р. № 40, від 09.11.2022 р. № 31, від 09.11.2022 р. № 29, від 07.11.2022 р. № 21, від 10.11.2022 р. № 39, від 10.11.2022 р. № 34, від 11.11.2022 р. № 35, від 10.11.2022 р. № 36, від 14.11.2022 р. № 53, від 09.11.2022 р. № 30, від 11.11.2022 р. № 38, від 09.11.2022 р. № 32, від 14.11.2022 р. № 42, від 10.11.2022 р. № 37, від 08.11.2022 р. № 45, від 09.11.2022 р. № 28, від 14.11.2022 р. № 41, від 14.11.2022 р. № 43, від 09.11.2022 р. № 52, від 01.11.2022 р. № 11, від 09.11.2022 р. № 50, від 09.11.2022 р. № 51, від 01.11.2022 р. № 6, від 09.11.2022 р. № 44, від 04.11.2022 р. № 158, від 04.11.2022 р. № 157, від 10.11.2022 р. № 83, від 16.11.2022 р. № 46, від 17.11.2022 р. № 47, від 17.11.2022 р. № 49, від 16.11.2022 р. № 48, від 01.12.2022 р. № 101, від 29.12.2022 р. № 106, від 26.12.2022 р. № 104, від 26.12.2022 р. № 105, від 20.12.2022 р. № 103, від 12.01.2023 р. № 43, від 29.12.2022 р. № 110, від 03.10.2022 р. № 75, від 29.12.2022 р. № 1, від 07.12.2022 р. № 111, від 10.01.2023 р. № 2 складені в період з 14 червня 2022 року по 12 січня 2023 року (тобто після 31 травня 2022 року і до 16 січня 2023 року), а зареєстровані в період з 19 липня 2022 року по 11 вересня 2023 року (тобто після 15 липня 2022 року), а тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України щодо вищезазначених податкових накладних.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" цього кодексу.

При цьому відповідний Закон від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ був опублікований 26 травня 2022 року в умовах воєнного стану, обмеженого часу роботи електронних сервісів податкових органів та за відсутності завчасного попереднього роз`яснення змісту та наслідків прийняття цього законодавчого акта для платників податків, які були впевнені, що захищені карантинними та воєнними мораторіями на застосування штрафних санкцій.

Як слідує з системного аналізу норм ПК України, фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.

Умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється. Відмінність у заходах відповідальності не може зумовлюватися "випадковими" чинниками, зокрема, недосконалістю законодавчої техніки, коли однакові за характером діяння мають різні умови покарання за них.

Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27 травня 2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.

При цьому всі платники повинні мати однакові умови, за яких вони можуть уникнути відповідальності шляхом реєстрації податкових накладних у відповідний перехідний період - до 15 липня 2022 року.

Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних цього періоду.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Оскільки в межах спірних правовідносин окремі податкові накладні позивач склав в період з 02 грудня 2019 року по 12 січня 2023 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з 03 січня 2020 року по 11 вересня 2023 року з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, суд погоджується з правомірністю застосування контролюючим органом штрафних санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення термінів реєстрації податкових накладних від 02.12.2019 р. № 1, від 08.02.2022 р. № 14, від 29.05.2022 р. № 58, від 25.05.2022 р. № 57, від 10.06.2022 р. № 32, від 14.06.2022 р. № 33, від 28.06.2022 р. № 34, від 16.06.2022 р. № 18, від 28.07.2022 р. № 49, від 26.07.2022 р. № 50, від 22.07.2022 р. № 36, від 27.07.2022 р. № 48, від 19.07.2022 р. № 37, від 27.07.2022 р. № 51, від 28.07.2022 р. № 54, від 19.07.2022 р. № 38, від 19.07.2022 р. № 40, від 28.07.2022 р. № 52, від 26.07.2022 р. № 53, від 21.07.2022 р. № 55, від 19.07.2022 р. № 58, від 13.09.2022 р. № 46, від 12.09.2022 р. № 49, від 29.09.2022 р. № 50, від 18.10.2022 р. № 42, від 21.10.2022 р. № 36, від 28.10.2022 р. № 67, від 10.11.2022 р. № 33, від 03.11.2022 р. № 12, від 14.11.2022 р. № 40, від 09.11.2022 р. № 31, від 09.11.2022 р. № 29, від 07.11.2022 р. № 21, від 10.11.2022 р. № 39, від 10.11.2022 р. № 34, від 11.11.2022 р. № 35, від 10.11.2022 р. № 36, від 14.11.2022 р. № 53, від 09.11.2022 р. № 30, від 11.11.2022 р. № 38, від 09.11.2022 р. № 32, від 14.11.2022 р. № 42, від 10.11.2022 р. № 37, від 08.11.2022 р. № 45, від 09.11.2022 р. № 28, від 14.11.2022 р. № 41, від 14.11.2022 р. № 43, від 09.11.2022 р. № 52, від 01.11.2022 р. № 11, від 09.11.2022 р. № 50, від 09.11.2022 р. № 51, від 01.11.2022 р. № 6, від 09.11.2022 р. № 44, від 04.11.2022 р. № 158, від 04.11.2022 р. № 157, від 10.11.2022 р. № 83, від 16.11.2022 р. № 46, від 17.11.2022 р. № 47, від 17.11.2022 р. № 49, від 16.11.2022 р. № 48, від 01.12.2022 р. № 101, від 29.12.2022 р. № 106, від 26.12.2022 р. № 104, від 26.12.2022 р. № 105, від 20.12.2022 р. № 103, від 12.01.2023 р. № 43, від 29.12.2022 р. № 110, від 03.10.2022 р. № 75, від 29.12.2022 р. № 1, від 07.12.2022 р. № 111, від 10.01.2023 р. № 2.

В той же час щодо решти податкових накладних, які виписані після набрання чинності Законом № 2876-IX та зареєстровані в ЄРПН у період з 20 лютого 2023 року по 14 серпня 2023 року, зокрема, від 27.01.2023 р. № 58, від 31.01.2023 р. № 59, від 20.01.2023 р. № 30, від 26.01.2022 р. № 47, від 30.01.2022 р. № 60, від 24.01.2023 р. № 37, від 27.01.2023 р. № 53, від 17.01.2023 р. № 40, від 26.01.2023 р. № 54, від 26.01.2023 р. № 49, від 27.01.2023 р. № 55, від 10.02.2023 р. № 134, від 20.02.2023 р. № 59, від 27.02.2023 р. № 128, від 24.02.2023 р. № 90, від 22.02.2023 р. № 89, від 28.02.2023 р. № 131, від 21.02.2023 р. № 53, від 28.02.2023 р. № 66, від 16.02.2023 р. № 51, від 28.02.2023 р. № 65, від 27.02.2023 р. № 129, від 16.02.2023 р. № 50, від 23.02.2023 р. № 130, від 16.02.2023 р. № 52, від 28.02.2023 р. № 91, від 27.02.2023 р. № 61, від 21.02.2023 р. № 88, від 28.02.2023 р. № 92, від 17.02.2023 р. № 86, від 27.02.2023 р. № 62, від 28.02.2023 р. № 133, від 23.02.2023 р. № 55, від 23.02.2023 р. № 56, від 23.02.2023 р. № 54, від 20.02.2023 р. № 60, від 14.02.2023 р. № 121, від 27.02.2023 р. № 63, від 28.02.2023 р. № 132, від 16.02.2023 р. № 100, від 31.03.2023 р. № 201, від 15.02.2023 р. № 127, від 07.04.2023 р. № 238, від 04.04.2023 р. № 240, від 26.01.2023 р. № 237, від 20.02.2023 р. № 405, від 24.01.2023 р. № 409, від 24.01.2023 р. № 410, від 02.03.2023 р. № 412, то контролюючим органом застосовано штрафні санкції (2 %, 15 %), розмір яких визначено пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, про що свідчить долучений до матеріалів справи розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

Суд зауважує, що позивачем не наведено жодних обґрунтувань протиправності застосування до ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО" штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН вищевказаних податкових накладних з урахуванням строків їх реєстрації, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, та у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Окремо суд зазначає, що підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України визначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225).

Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.

Згідно Порядку № 225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.

Тобто, питання щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку податкового обов`язку приймається контролюючим органом за заявою такого платника податку. В той же час, позивач з відповідною заявою на виконання положень Порядку № 225 не звертався, підстави наявності таких обставин позовні вимоги не обґрунтовує, на що також акцентував увагу у відповіді на відзив на позовну заяву.

Таким чином, жодних доказів на підтвердження існування таких обставин позивач до суду не надав, а суд таких обставин не встановив.

Щодо доводів позивача про застосування до спірних правовідносин положень пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, то суд зазначає, що як вказано вище, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого саме пунктом 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних, а тому щодо строків реєстрації податкових накладних від 02.12.2019 р. № 1, від 08.02.2022 р. № 14, від 29.05.2022 р. № 58, від 25.05.2022 р. № 57, від 10.06.2022 р. № 32, від 14.06.2022 р. № 33, від 28.06.2022 р. № 34, від 16.06.2022 р. № 18, від 28.07.2022 р. № 49, від 26.07.2022 р. № 50, від 22.07.2022 р. № 36, від 27.07.2022 р. № 48, від 19.07.2022 р. № 37, від 27.07.2022 р. № 51, від 28.07.2022 р. № 54, від 19.07.2022 р. № 38, від 19.07.2022 р. № 40, від 28.07.2022 р. № 52, від 26.07.2022 р. № 53, від 21.07.2022 р. № 55, від 19.07.2022 р. № 58, від 13.09.2022 р. № 46, від 12.09.2022 р. № 49, від 29.09.2022 р. № 50, від 18.10.2022 р. № 42, від 21.10.2022 р. № 36, від 28.10.2022 р. № 67, від 10.11.2022 р. № 33, від 03.11.2022 р. № 12, від 14.11.2022 р. № 40, від 09.11.2022 р. № 31. від 09.11.2022 р. № 29, від 07.11.2022 р. № 21, від 10.11.2022 р. № 39, від 10.11.2022 р. № 34, від 11.11.2022 р. № 35, від 10.11.2022 р. № 36, від 14.11.2022 р. № 53, від 09.11.2022 р. № 30, від 11.11.2022 р. № 38, від 09.11.2022 р. № 32, від 14.11.2022 р. № 42, від 10.11.2022 р. № 37, від 08.11.2022 р. № 45, від 09.11.2022 р. № 28, від 14.11.2022 р. № 41, від 14.11.2022 р. № 43, від 09.11.2022 р. № 52, від 01.11.2022 р. № 11, від 09.11.2022 р. № 50, від 09.11.2022 р. № 51, від 01.11.2022 р. № 6, від 09.11.2022 р. № 44, від 04.11.2022 р. № 158, від 04.11.2022 р. № 157, від 10.11.2022 р. № 83, від 16.11.2022 р. № 46, від 17.11.2022 р. № 47, від 17.11.2022 р. № 49, від 16.11.2022 р. № 48, від 01.12.2022 р. № 101, від 29.12.2022 р. № 106, від 26.12.2022 р. № 104, від 26.12.2022 р. № 105, від 20.12.2022 р. № 103, від 12.01.2023 р. № 43, від 29.12.2022 р. № 110, від 03.10.2022 р. № 75, від 29.12.2022 р. № 1, від 07.12.2022 р. № 111, від 10.01.2023 р. № 2 ці норми не застосовуються.

Аналогічна правова позиція щодо вирішення спорів цієї категорії викладена в постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 11 квітня 2024 року у справі № 380/14133/23, від 02 травня 2024 року у справі № 420/11020/23, від 16 квітня 2024 року у справі № 460/21543/23, від 12 квітня 2024 року у справі № 620/9720/23, від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23,

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про правомірність застосування відповідачем до ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО" штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН на загальну суму 10560,65 грн. згідно податкового повідомлення-рішення від 17.10.2023 р. № 26529/15-32-04-06.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

З огляду на викладене, позовні вимоги ТОВ "ОПТЕЛЕКТРО" не підлягають задоволенню.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, то і заява позивача про стягнення витрат на правничу допомогу не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд -

вирішив:

Відмовити в задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТЕЛЕКТРО" (65031, м.Одеса, вул.Миколи Боровського, буд.33, код ЄДРПОУ 40129996) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119094642
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/3738/24

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні