Рішення
від 15.05.2024 по справі 520/4409/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 травня 2024 року № 520/4409/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОХІМСНАБ» (вул. Космічна, буд. 22, кв. 143, м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 43725141) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, у якому просить:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області №0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115 833,33 гривень.

Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Харківській області сумму судового збору та витрати на правову допомогу у розмірі 15 000,00 гривень.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до акту перевірки № 34350/20-40-04-14-03 від 13.11.2023 встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних:

1) дата складання 31.07.2022; дата реєстрації 01.03.2023; граничний термін реєстрації 15.08.2022; кількість днів порушення 198; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

2) дата складання 31.08.2022; дата реєстрації 01.03.2023; граничний термін реєстрації 15.09.2022; кількість днів порушення - 167; розмір штрафу - 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

3) дата складання 30.09.2022; дата реєстрації 02.03.2023; граничний термін реєстрації 15.10.2022; кількість днів порушення - 138; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

4) дата складання 31.10.2022; дата реєстрації 02.03.2023; граничний термін реєстрації 15.11.2022; кількість днів порушення - 107; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

5) дата складання 30.11.2022; дата реєстрації 06.03.2023; граничний термін реєстрації 15.12.2022; кількість днів порушення - 81; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

6) дата складання 31.12.2022; дата реєстрації 06.03.2023; граничний термін реєстрації 15.01.2023; кількість днів порушення - 50; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 30; сума штрафу 15000,00 грн;

7) дата складання 31.01.2022; дата реєстрації 10.03.2023; граничний термін реєстрації 18.02.2023; кількість днів порушення - 20; розмір штрафу 16 666,67 грн; відсоток 5; сума штрафу 833,33гривень.

РАЗОМ: 115 833,00 гривень.

Тобто були не дотримані строки реєстрації в період з липня 2022 року по лютий 2023 року.

20.12.2023 Головного управління Державної податкової служби у Харківській області було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115833,33 гривень.

Позивач вважає податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115 833,33 грн протиправним, оскільки на момент реєстрації податкових накладних, податкове законодавство містило норму відповідно до якої штрафні санкції за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних не застосовується.

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана сторонам та отримана ними.

Відповідач надав відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнав та посилається на те, що в період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПКУ з урахуванням особливостей визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення». Зазначив, що дія мораторію скасована з 27.05.2022 тобто відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати. Тому у податкового органу є підстави для застосування штрафних санкцій відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 ПКУ. Позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими що не підлягають до задоволення.

Позивач надав відповідь на відзив, у якому підтримав свої позовні вимоги та вважає, що відповідач приймаючи спірне податкове повідомленнч-рішення, діяв з порушенням презумпції правомірності рішення платника податків, встановленої в підпункті 4.1.4. пункту 4.1 статті 4 пункту 56.21 ст.56 Податкового кодексу України, який повинен був бути застосований беручи до уваги наявність правової колізії між нормами Податкового кодексу України.

Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до акту перевірки № 34350/20-40-04-14-03 від 13.11.2023 Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних:

1) дата складання 31.07.2022; дата реєстрації 01.03.2023; граничний термін реєстрації 15.08.2022; кількість днів порушення 198; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

2) дата складання 31.08.2022; дата реєстрації 01.03.2023; граничний термін реєстрації 15.09.2022; кількість днів порушення - 167; розмір штрафу - 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

3) дата складання 30.09.2022; дата реєстрації 02.03.2023; граничний термін реєстрації 15.10.2022; кількість днів порушення - 138; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

4) дата складання 31.10.2022; дата реєстрації 02.03.2023; граничний термін реєстрації 15.11.2022; кількість днів порушення - 107; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

5) дата складання 30.11.2022; дата реєстрації 06.03.2023; граничний термін реєстрації 15.12.2022; кількість днів порушення - 81; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

6) дата складання 31.12.2022; дата реєстрації 06.03.2023; граничний термін реєстрації 15.01.2023; кількість днів порушення - 50; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 30; сума штрафу 15000,00 грн;

7) дата складання 31.01.2022; дата реєстрації 10.03.2023; граничний термін реєстрації 18.02.2023; кількість днів порушення - 20; розмір штрафу 16 666,67 грн; відсоток 5; сума штрафу 833,33гривень.

Тобто були не дотримані строки реєстрації в період з липня 2022 року по лютий 2023 року.

20.12.2023 Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ «НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних у сумі 115 833,33 гривень.

Позивач вважає податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ «НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115 833,33 грн протиправним, оскільки на момент реєстрації податкових накладних, податкове законодавство містило норму відповідно до якої штрафні санкції за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних не застосовується.

Позивач у позовній заяві зазначає, що відповідачем не враховано, що в період дії карантину на території України , згідно в пунктом 52-1 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01березня 2020року по останній календарний день місяця (включно) в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України короно вірусної хвороби (COVID-19) штрафні санкції не застосовуються.

Крім того, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.Зокрема, позивач посилається на те, що Законом № 2260 не скасовано пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України- штраф за порушення граничного строку для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не застосовується.

Позивач вважаючи податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ «НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115 833,33 грн протиправним звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З аналізу процитованих положень слідує, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Суд зазначає, що пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022р., подання податкової звітності до 20.07.2022р. та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022р..

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Суд звертає увагу, що наявність факту прострочення реєстрації податкових накладних не заперечується позивачем в цій справі.

Водночас, Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

« Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послугїх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів»

Тобто, Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно з Актом перевірки № 34350/20-40-04-14-03 від 13.11.2023 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «НАФТОХІМСНАБ» та розрахунком штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних, передбачених п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, податковим органом складено податкове повідомленні-рішення №0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків в сумі 115833,33 гривень.

Судом встановлено, стосовно ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» виявлені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а саме:

1) дата складання 31.07.2022; дата реєстрації 01.03.2023; граничний термін реєстрації 15.08.2022; кількість днів порушення 198; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

2) дата складання 31.08.2022; дата реєстрації 01.03.2023; граничний термін реєстрації 15.09.2022; кількість днів порушення - 167; розмір штрафу - 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

3) дата складання 30.09.2022; дата реєстрації 02.03.2023; граничний термін реєстрації 15.10.2022; кількість днів порушення - 138; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

4) дата складання 31.10.2022; дата реєстрації 02.03.2023; граничний термін реєстрації 15.11.2022; кількість днів порушення - 107; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

5) дата складання 30.11.2022; дата реєстрації 06.03.2023; граничний термін реєстрації 15.12.2022; кількість днів порушення - 81; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 40; сума штрафу 20000,00 грн;

6) дата складання 31.12.2022; дата реєстрації 06.03.2023; граничний термін реєстрації 15.01.2023; кількість днів порушення - 50; розмір штрафу 50 000,00 грн; відсоток 30; сума штрафу 15000,00 грн;

7) дата складання 31.01.2022; дата реєстрації 10.03.2023; граничний термін реєстрації 18.02.2023; кількість днів порушення - 20; розмір штрафу 16 666,67 грн; відсоток 5; сума штрафу 833,33гривень.

Тобто були не дотримані строки реєстрації в період з липня 2022 року по лютий 2023 року.

20.12.2023 Головного управління Державної податкової служби у Харківській області було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115833,33 гривень.

Суд зазначає, що на момент реєстрації податкових накладних позивачем діяли різні норми ПК України, що визначали граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної та граничні розміри штрафу.

Разом з тим, Законом № 2876-IX не визначено особливості застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення цього Закону мають застосовуватись.

Поряд з цим, суд зауважує, що на момент винесення 20.12.2023р. Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області спірного податкового повідомлення-рішення № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115833,33 грн уже набули чинності зміни, внесені Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

При цьому, підлягає врахуванню те, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу), на чому і наполягає позивач.

Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття спірного рішення щодо застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Водночас, судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, а не пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що свідчить про протиправність податкового повідомлення-рішення від № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ».

При вирішенні питання щодо необхідності повного скасування податкового повідомлення-рішення чи лише в частині, з огляду на підтвердження факту прострочення позивачем реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то в цьому випадку арифметично суд може визначити новий розмір суми штрафу. Проте, визначення нового розміру штрафу має бути здійснено судом на підставі іншої норми, ніж ту, що застосував контролюючий орган, а саме норми пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, що не є завданням суду при розгляді та вирішенні адміністративної справи, з огляду на положення статті 2 КАС України, а є компетенцією контролюючого органу.

Суд виходить з правової позиції, викладеної Верховним судом у постановах від 23.10.2018 у справі №804/3230/17 та від 06.11.2018 у справі №813/3274/17, від 06.04.2021 у справі №11/106-05.

Верховний Суд у вказаних постановах зробив висновок про те, що визначення суми грошових зобов`язань та застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, і такі повноваження контролюючих органів є дискреційними. Надаючи правову оцінку підставам відповідальності і розміру штрафної (фінансової) санкції, застосованої контролюючим органом, суд не вправі підміняти собою такий орган та приймати рішення щодо зміни підстав застосування штрафної (фінансової) санкції та визначення її розміру, адже завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади.

Відповідно до частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин, суд повинен враховувати висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Тому, керуючись наведеними нормами процесуального закону, суд дійшов висновку про те, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Харківській області від № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115 833,33 грн слід скасувати повністю.

Решта доводів учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини, рішення якого є джерелом права та обов`язковими для виконання Україною відповідно до статті 46 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі по тексту також - Конвенція).

Так, Європейський Суд з прав людини (надалі по тексту також - Суд) у своєму рішенні по справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (від 09.12.1994 №18390/91), вказав, що статтю 6 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень, детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Міра цього обов`язку може варіюватися залежно від характеру рішення. Необхідно також враховувати численність різноманітних тверджень, з якими сторона у справі може звернутися до судів, та відмінності, наявні в Договірних державах, стосовно передбачених законом положень, звичаєвих норм, правових висновків, викладення та підготовки рішень. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

У рішенні «Салов проти України» (заява №65518/01; від 06.09.2005) Суд також звернув увагу на те, що статтю 6 параграф 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.

У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.

Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позовної вимоги, щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115833,33 гривень.

Щодо позовної вимоги про стягннення з Головного управління Державної податкової служби у Харківській області сумми судового збору та витрати на правову допомогу у розмірі 15 000,00грн. суд зазначає наступне.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (ч. 2 ст. 134 КАС України).

Відповідно до ч. 3 ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Частиною 4 ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

На підтвердження понесених витрат у справі до суду надано копію договору про надання правової допомоги від 01.02.2023 укладений між ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» та адвокатом Лещенко А.С., ордер адвоката Лещенко А.С., копія свідоцтва про право на заняття адвокатської діяльності та додаток № 1 до договору про надання правової допомоги від 01.02.2023, у якому зазначено, що гонорар адвоката сторони погодили у розмірі 15 000,00 гривень.

Враховуючи вищезазначене, а саме відсутність документально підтверджених витрат на правову допомогу, суд відмовляє у задоволені позовних вимог, щодо стягнення на користь позивача витрат пов`язаних з отриманням правової допомоги в розмірі 15000,00 гривень.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову частково.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОХІМСНАБ» (вул. Космічна, буд. 22, кв. 143, м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 43725141) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 0/41658/0414 від 20.12.2023 про застосування до ТОВ«НАФТОХІМСНАБ» штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних в сумі 115 833,33 гривень.

У задоволенні решти позовних вимогах - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОХІМСНАБ» (вул. Космічна, буд. 22, кв. 143, м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ43725141) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) суму сплаченого судового збору у розмірі 3028,0 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119095143
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/4409/24

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 15.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні