Рішення
від 17.05.2024 по справі 520/5439/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2024 р. № 520/5439/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- задовольнити позовну заяву та прийняти рішення про визнання бездіяльності Адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради за скаргою позивача від 11 лютого 2024 року, яка не розглянута і не вирішена по суті керівником відповідного органу, а Лист Голови Адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 22 лютого 2024 року, що надісланий на електронну адресу позивача №28/0/799-24, цілісність якого не підтверджено кваліфікованим електронним підписом - ОСОБА_2 або кваліфікованою електронною печаткою, чим порушені права позивача;

- зобов`язати Адміністрацію Немишлянського району Харківської міської ради розглянути і вирішити по суті скаргу позивача від 11 лютого 2024 року та надати письмову відповідь.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що бездіяльність відповідача за скаргою позивача від 11 лютого 2024 року, яка не розглянута і не вирішена по суті, є протиправною та такою, що порушує його права.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа до Електронного кабінету, яка міститься в матеріалах справи.

Представником відповідача 04.04.2024 та 10.05.2024 до канцелярії суду надано відзиви на позовну заяву, в яких він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що діяв в межах повноважень та згідно норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

З матеріалів позовної заяви вбачається, що 22 серпня 2023 року засобами Порталу Дія позивачем надіслано повідомлення реєстраційний номер ІП-02.08.2023-124899 про пошкодження об`єкта нерухомості номер ОНМ 1917303963101, а саме: вікна двокімнатної квартири АДРЕСА_1 , яка належить на праві власності позивачу.

22 листопада 2023 року засобами Порталу Дія позивачем подана заява ЗВ-22.11.2023-66134 про надання компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, об`єкта нерухомості номер ОНМ 1917303963101, а саме: вікна двокімнатної квартири АДРЕСА_1 .

Рішенням комісії від 29 січня 2024 року із посиланням на абзац 6 пункту 14 Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги "єВідновлення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 р. № 381, заява позивача ЗВ-22.11.2023-66134 відхилена.

11 лютого 2024 року в порядку Закону України "Про звернення громадян" до адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради позивачем подана скарга на рішення комісії від 29 січня 2024 року, яким заява позивача про відмову в наданні компенсації відхилена.

Листом відповідача від 22.02.2024 №28/0/799-24 позивачу надано роз`яснення з наступного: «Житловий будинок по АДРЕСА_2 знаходиться на балансі та повному господарстві ОСББ «Драгоманова, 8» та не відноситься до будинків комунальної власності. На сьогодні житловий будинок за вказаною адресою включено до переліку на проведення капітального ремонту. Крім того, з метою реалізації прав мешканців будинку, адміністрацією району голові правління ОСББ «Драгоманова, 8» надані роз`яснення щодо необхідності звернення до Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради для переведення будинку в статус поточного ремонту».

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Порядок розгляду звернень громадян визначений Законом України «Про звернення громадян» в залежності від виду звернення.

Під зверненнями громадян необхідно розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

За визначенням, наведеним у ч. 4 ст. 3 Закону України «Про звернення громадян», скарга - це звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.

Водночас за приписами ст. 4 Закону України «Про звернення громадян» до рішень, дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені, належать такі у сфері управлінської діяльності, внаслідок яких: порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян); створено перешкоди для здійснення громадянином його прав і законних інтересів чи свобод; незаконно покладено на громадянина які-небудь обов`язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.

Статтею 40 Конституції України на органи місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів покладений обов`язок розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Частиною 2 ст. 16, ч. 1 ст. 19 Закону України «Про звернення громадян» на органи місцевого самоврядування та їх посадових осіб покладено обов`язок об`єктивного, всебічного і вчасного розгляду заяв.

Виходячи з положень ст. 19 Закону України «Про звернення громадян»:

- об`єктивність, що полягає у відсутності суб`єктивного ставлення особи, яка розглядає звернення, до кола питань, порушених у зверненні, а також у відсутності конфлікту інтересів у цієї особи;

- всебічність, що полягає у повному і різносторонньому розгляді звернення, перевірки абсолютно всіх фактів і відомостей, вказаних заявником, а також недопущенні поверхневого, необґрунтованого розгляду звернення;

- вчасність, що полягає у дотриманні законодавчо визначених строків при розгляді звернень.

Зазначений у ст. 19 Закону України «Про звернення громадян» перелік обов`язків органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб щодо розгляду скарг є вичерпним.

За приписами Закону України «Про звернення громадян» необхідною передумовою звернення до відповідного органу зі скаргою є порушення права та/або законного інтересу громадянина, а сама скарга має містити вказівку на конкретне порушення права/інтересу та рішення, дію/бездіяльність, яким/якими таке право/інтерес скаржника порушене, а також вимогу про поновлення такого порушеного права/інтересу (вказана правова позиція викладена у справі № 120/1727/20-а Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 29.11.2021).

За результатом розгляду відповідачем звернення (скарги) позивача, яке надійшло на адресу відповідача 12.02.2024 (вх. № М-8/7/0/174-24), розглянуто в межах компетенції та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Відповідач у відзиві на позов зазначає, що адміністрацією Немишлянського району Харківської міської ради позивачу надана з метою реалізації його права у порядку ст. 40 Конституції України відповідь від 22.02.2024 № 28/0/799-24, яку вони вважають обґрунтованою, об`єктивною, всебічною та вчасною.

Зазначеною відповіддю надані відповідні роз`яснення в межах компетенції та викладена правова позиція, якою відповідач керується у порушеному позивачем питанні, з посиланням на норми, що регулюють зазначені правовідносини.

Відповідачем в межах наданих повноважень позивачу надано роз`яснення з наступного: «Житловий будинок по АДРЕСА_2 знаходиться на балансі та повному господарстві ОСББ «Драгоманова, 8» та не відноситься до будинків комунальної власності. На сьогодні житловий будинок за вказаною адресою включено до переліку на проведення капітального ремонту. Крім того, з метою реалізації прав мешканців будинку, адміністрацією району голові правління ОСББ «Драгоманова, 8» надані роз`яснення щодо необхідності звернення до Департаменту житлово-комунального господарства Харківської міської ради для переведення будинку в статус поточного ремонту».

Відповідач у відзиві зазначає, що згідно книги реєстрації відправки листів відповідача зазначена відповідь в паперовому вигляді за підписом керівництва Адміністрації була надіслана 22.02.2024 на поштову адресу позивача: АДРЕСА_3 . Належним чином засвідчена копія книги реєстрації відправки листів додається до відзиву та відповідно міститься в матеріалах справи.

З метою підвищення оперативності відповідачем додатково на електронну адресу Позивача (Е-mail: anatoliymagda@ukr.net) надіслано копію вищевказаного документу.

Вказана відповідь містить результати розгляду, у тому числі рішення, щодо порушеного позивачем питання.

Відповідач, як виконавчий орган Харківської міської ради діє в межах повноважень, на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією України і законами України.

Стаття 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що міські ради є органами місцевого самоврядування, які діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з положеннями ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами міських рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи міських рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання «Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 8 скликання» від 09.12.2020 № 7/20 затверджено Положення про Адміністрацію Немишлянського району Харківської міської ради (в редакції чинній на час пред`явлення позову), яким передбачено наступне (далі - Положення):

1.1. Адміністрація Немишлянського району Харківської міської ради (далі - відповідач) є самостійним виконавчим органом Харківської міської ради, який утворюється Харківською міською радою і діє на правах департаменту.

Відповідач підзвітний і підконтрольний Харківській міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові, секретарю міської ради.

У своїй діяльності Відповідач керується Конституцією України, законами України, постановами Верховної Ради України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, актами Президента України, рішеннями Харківської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, цим Положенням та іншими нормативними актами.

Відповідач є юридичною особою, веде самостійний баланс, має право відкривати рахунки в органах Державної казначейської служби України та установах банків відповідно до чинного законодавства України, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, штампи і бланк встановленого зразка.

Юридичною адресою Відповідача є місцезнаходження її керівника.

Адміністрацію очолює голова Адміністрації, який призначається на посаду та звільняється з посади міським головою в порядку, визначеному чинним законодавством України.

Голова Адміністрації видає в межах своєї компетенції накази, контролює їх виконання. Утворює в межах компетенції комісії, робочі та мобільні групи.

Відтак, Відповідач є лише структурним підрозділом органу місцевого самоврядування в розумінні Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Згідно з підпунктом 3.1. розділу 3 Положення основним завданням Відповідача є реалізація функцій місцевого самоврядування на території Немишлянського району міста Харкова, забезпечення прав і свобод громадян в межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією і законами України.

Таким чином, Відповідач виконує функції відповідно до його повноважень між виконавчими органами Харківської міської ради дає можливість ефективно здійснювати управління за територіальним принципом.

Відповідач відповідно до покладених на нього завдань у галузі з питань житлового господарства:

- координує роботу щодо організації допомоги населенню району у створенні об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;

- забезпечує роботу комісії з визначення відповідності будинків, споруд та приміщень санітарно-технічним вимогам, вносить відповідні пропозиції на розгляд виконавчого комітету Харківської міської ради;

- погоджує титульні списки капітального та поточного ремонту житлового фонду комунальної власності територіальної громади міста Харкова;

- надає пропозиції балансоутримувачам щодо відбору житлових будинків та внутрішньо-будинкових інженерних мереж і обладнання, які підлягають реконструкції, поточному та капітальному ремонтам;

- готує пропозиції до проектів міських програм у сфері житлового господарства міста Харкова.

Закон України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об`єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» від 23.02.2023 № 2923-ІХ (далі - Закон) визначає правові та організаційні засади надання компенсації за пошкоджене та зруйноване житло внаслідок російської агресії.

Механізми надання зазначеної компенсації визначені у Порядку надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна та у Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення», які затвердженні постановами Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 № 600 та від 21.04.2023 № 381 (далі - Порядки).

Перелік отримувачів компенсації за пошкоджені/знищені об`єкти нерухомого майна зазначено у ч. 1 ст. 2 Закону. До цього переліку віднесені фізичні особи - громадяни України, які є власниками пошкоджених/знищених об`єктів нерухомого майна, замовниками будівництва тощо, а також об`єднання співвласників багатоквартирних будинків, управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, які здійснюють утримання відповідних будинків, особи, уповноважені співвласниками багатоквартирних будинків відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Згідно з приписами Порядків отримувачами компенсації за знищені нерухомі об`єкти та для відновлення пошкодженого майна є фізичні особи - громадяни України, які є власниками (співвласниками) таких об`єктів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381 «Про затвердження Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» визначено механізм надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (далі - Порядок).

Пунктом 2 Порядку визначено терміни, що використовуються у цьому Порядку у значенні, наведеному у законодавчих актах України.

Відповідно до п. 7 Порядку для розгляду питання надання компенсації виконавчими органами сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, військовими адміністраціями населеного пункту або військово-цивільними адміністраціями населеного пункту (далі - уповноважений орган) утворюється комісія з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - комісія).

Комісія є консультативно-дорадчим органом, підзвітним та підконтрольним уповноваженому органу. Уповноважений орган забезпечує дотримання комісією вимог цього Порядку.

Положення про комісію, її персональний склад затверджуються уповноваженим органом.

Повноваження комісії відповідно до цього Порядку зазначено у п. 8 Порядку.

Згідно з абз. 1 п. 12 Порядку за результатами розгляду заяви комісія приймає рішення про надання/відмову в наданні компенсації та передає це рішення на розгляд уповноваженого органу не пізніше п`яти робочих днів з дати прийняття такого рішення. У рішенні про відмову у наданні компенсації обов`язково зазначаються підстави для такої відмови.

Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 16.06.2023 № 287 «Про затвердження уповноваженого органу з надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених унаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» уповноваженим органом з надання компенсації згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381 «Про затвердження Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (зі змінами) визначено Департамент житлово-комунального господарства Харківської міської ради (далі - Департамент).

Відповідно до Положення про Департамент (в редакції рішення 24 сесії Харківської міської ради від 28.02.2024 № 543/24) Департамент відповідно до покладених на нього завдань: організовує або здійснює в межах компетенції функції замовника на проведення поточного та капітального ремонтів, технічного оснащення багатоквартирних житлових будинків, житлових будинків ЖК, ЖБК, ОСББ та управителів багатоквартирних будинків, контролює їх виконання; організовує або здійснює функції замовника на проведення робіт з благоустрою прибудинкових територій багатоквартирних будинків, території будинків ЖК, ЖБК, ОСББ та управителів багатоквартирних будинків; координує роботу з питань щодо надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення».

Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 08.06.2022 № 167 «Про здійснення першочергових організаційно-технічних робіт і заходів щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд» Департамент визначено уповноваженим органом з організації та координації виконання невідкладних робіт.

Наказом Департаменту від 07.11.2023 № 464 «Про створення комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» утворено Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України.

Місцезнаходження комісії встановлено за адресою: м.Харків, м-н Конституції, 12.

З огляду на викладене, відповідач не є уповноваженим органом з надання компенсації згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2023 № 381 «Про затвердження Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (зі змінами) та не може перебирати на себе повноваження компетентного органу.

Позивачем не наведені приписи закону та інших нормативних актів, на підставі яких на суб`єкта владних повноважень - Адміністрацію Немишлянського району Харківської міської ради покладено обов`язок здійснювати надіслання заяви позивача ЗВ-22.11.2023-66134 про пошкодження об`єкта нерухомості номер ОНМ 1917303963101, а саме: вікна двокімнатної квартири АДРЕСА_1 на повторний розгляд комісією.

Таким чином, Адміністрацією Немишлянського району Харківської міської ради звернення позивача, яке надійшло на адресу Відповідача 12.02.2024 (вх. № М-8/7/0/174-24), розглянуто у відповідності до вимог Закону України "Про звернення громадян", в межах компетенції та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (пр. Петра Григоренка, буд. 17, м. Харків, 61091, ЄДРПОУ 37459240) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119095147
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —520/5439/24

Постанова від 08.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні