Рішення
від 17.05.2024 по справі 600/8058/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/8058/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях до Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод №1», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях звернулося до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод №1» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

Позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод № 1» в частині невжиття заходів щодо приведення в стан готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №96042, що розташоване за адресою: Чернівецька обл. м. Чернівці, вул. Зелена, 3;

- зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Чернівецький цегельний завод № 1» привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - сховище №96042, що розташоване за адресою: Чернівецька обл. м. Чернівці, вул. Зелена, 3, з метою використання їх за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Указом Президента України від 26.06.2023 №353/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.06.2023 «Щодо результатів оперативних обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та вирішення проблемних питань щодо укриття населення», відповідно до якого визначено статус об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту як таких, що мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення, зобов`язано забезпечити утримання у постійній готовності наявних захисних споруд цивільного захисту та вжити заходів щодо нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту з метою забезпечення укриття персоналу об`єктів критичної інфраструктури та суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, шляхом будівництва нових захисних споруд цивільного захисту, а також обстеження та пристосування споруд підземного простору для укриття працівників. З метою виконання пункту 2 розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 09.07.2018 №579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за №879/32331), на виконання листа Чернівецького районного управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області № 20/854 від 30.05.2023, робочою групою за участю представників Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області, Управління цивільного захисту населення Чернівецької ОДА, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернівецької міської ради 10.08.2023 здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №96042 (м. Чернівці, вул. Зелена, 3), яке у процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу ВАТ „Чернівецький цегельний завод №1 ( ПрАТ „Чернівецький цегельний завод №1), але залишилося перебувати на його балансі. Відповідно до вищевказаного акту за результатом оцінки стану готовності ЗСЦЗ сховище №96042 оцінюється як не готове до використання за призначенням. Робочого групою позивача було рекомендовано відповідачу вжити всіх можливих заходів щодо забезпечення приведення сховища №96042 у належний стан до використання за призначенням. Однак ПрАТ «Чернівецький цегельний завод №1» допустило бездіяльність щодо утримання захисної споруди цивільного захисту - сховища №96042 у належному стані, що у свою чергу, створює загрозу для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття у разі військової (терористичної) небезпеки.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено строк для подання заяв по суті справи; задоволено клопотання позивача про залучення Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору та залучено до участі у даній справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області; зобов`язано позивача не пізніше двох днів з дня вручення йому копії ухвали направити третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, копії позовної заяви з додатками, а докази такого направлення надати суду; запропоновано третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору подати до суду пояснення щодо позову, а в разі отримання відзиву у п`ятиденний строк з дня його отримання подати до суду пояснення щодо нього.

Відповідач, заперечуючи проти позову, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому вказав, що сховище №96042 є таким, що підтоплене, з 2015 року не придатне до експлуатації, проводити ремонт даного сховища - недоцільно, що підтверджується такими актами: Акт №5 перевірки стану ефективного використання та збереження державного майна - сховища №96042 від 09 червня 2016 року; Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №96042 від 28 серпня 2018 року; Акт оцінки стану готовності ЗСЦЗ №96042 від 10 серпня 2023 року. Окрім того, підприємство не має можливості провести такий ремонт у зв`язку з тим, що не функціонує належним чином більше 5 років та є збитковим. Допомоги від держави ПрАТ Чернівецький цегельний завод №1 - не отримувало. Керівництво ПрАТ неодноразово зверталося до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях та клопотало про розгляд можливості списання сховища №96042 з балансу ПрАТ Чернівецький цегельний завод №1. Керівництво ПрАТ подало заяву про зняття сховища №96042 з фонду захисних споруд, оскільки наявні критерії неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, а саме - постійного затоплення (підтоплення) захисних споруд ґрунтовими чи паводковими водами і технічної неможливості або економічної недоцільності проведення заходів із водозниження (водовідведення) та/або відновлення гідроізоляції захисних споруд. Враховуючи дані обставини, вважає, що в діях ПрАТ Чернівецький цегельний завод №1 відсутня бездіяльність та фактично неможливе виконання зобов`язання вчиняти дії щодо відновлення даного сховища №96042, навпаки, товариством максимально вживались та вживаються заходи для документального підтвердження невідповідності даного сховища нормативно-правовим актам у зв`язку із його затопленням ґрунтовими водами та непридатністю до експлуатації.

Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, пояснень не до суду не надходило.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши повідомлені обставини, які є достатніми для ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно Реєстру майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, обліковується об`єкт державної власності - сховище № 96042 (м. Чернівці, вул. Зелена, 3), який у процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу ВАТ „Чернівецький цегельний завод №1 (ПрАТ), однак залишився перебувати на його балансі.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 14.02.2012р. №94/3 регіональному відділенню ФДМУ по Чернівецькій області видане свідоцтво від 17.02.2012 року про право власності на нерухоме майно - приміщення І - ХІ в будівлі літ. А (сховище № 96042) загальною площею 145,80 кв.м., що розташована за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Зелена, 3.

Відповідно до вказаного свідоцтва власником сховища № 96042 є Держава Україна в особі Фонду державного майна України, в оперативному управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Чернівецькій області.

Листом №20/854 від 30 травня 2023 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області повідомило Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області Регіонального відділення ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про те, що на виконання Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, які затверджені наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 р. за № 880/32332), необхідно здійснити оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту на території Чернівецької ТГ, власником (балансоутримувачем) яких є ФДМУ, та проінформувати Чернівецьке районне управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області про результати здійсненої оцінки з наданням копії акту встановленої форми.

10 серпня 2023 року робочою групою за участю представників Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного Управління ДСНС України у Чернівецькій області, Управління цивільного захисту населення Чернівецької ОДА, Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернівецької міської ради здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №96042 (м. Чернівці, вул. Зелена, 3), балансоутримувачем якого є ПрАТ „Чернівецький цегельний завод №1, про що складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №96042.

Відповідно до даного акту за результатом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховище - №96042 оцінене як не готове до використання за призначенням, у розділі «Рекомендації» зазначено: «Щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: балансоутримувачу ПрАТ «Чернівецький цегельний завод №1» вжити всіх можливих заходів щодо забезпечення приведення сховища №96042 у належний стан до використання за призначенням, зокрема, відкачати воду, провести поточний ремонт усіх приміщень, відновити системи життєзабезпечення відновити інженерне обладнання тощо.

Відповідно до вимог законодавства інформацію щодо організації виконання рекомендацій комісії балансоутримувачу у місячний термін з дня отримання даного акту необхідно подати до Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області, Чернівецької міської ради, Чернівецької ОВА.

Листом №11-122-О1188 від 17 серпня 2023 року Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях повідомило ПрАТ «Чернівецький цегельний завод №1» щодо здійснення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №96042 та про необхідність організації виконання відповідачем рекомендацій комісії шляхом подання такої інформації до Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області, Чернівецької міської ради, Чернівецької ОВА у визначений актом оцінки термін. Також проінформовано, що Фондом державного майна України листом від 14.08.2023 №10-24-20394 зобов`язано Регіональне відділення ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, у разі відмови балансоутримувачем чи не реагування ним на звернення регіонального відділення щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у готовність, забезпечити вжиття вичерпних заходів, зокрема шляхом проведення позовної роботи.

Відповідь від ПрАТ «Чернівецький цегельний завод №1» до Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях на вказаний лист не надходило, як і не надходило інформації щодо виконання рекомендацій комісії, зазначених у акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №96042 від 10.08.2023 року до Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області РВ ФДМУ по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області, Чернівецької міської ради, Чернівецької ОВА.

За таких обставин позивач звернувся до суду з цим позовом.

Крім цього, з матеріалів справи вбачається, що 29 січня 2024 року, тобто після звернення до суду з даним позовом, відповідач звернувся до Головного управління ДСНС у Чернівецькій області із заявою, в якій просив виключити із фонду захисних споруд сховище №96042, що перебуває на балансі ПрАТ «Чернівецький цегельний завод №1», розташоване за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 3.

Про результат розгляду указаної заяви учасники справи не повідомили, відповідних доказів у передбачені законом строки до суду не подано.

Вирішуючи спір, суд зазначає наступне.

Відповідно до статі 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №2119-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану з 05 годин 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, №341/2022 від 17.05.2022, №573/2022 від 12.08.2022, №757/2022 від 07.11.2022, №58/2023 від 06.02.2023, №254/2023 від 01.05.2023, №451/2023 від 26.07.2023, №734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024 строк дії воєнного часу продовжувався.

Відповідно до статті 2 Закону України Про оборону України оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статтею 3 Закону України Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі Кодекс ЦЗ) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу ЦЗ, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних запобігання виникненню таких ситуацій та інших небезпечних подій, ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у 1 сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу ЦЗ громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу ЦЗ для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок №138), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої 8 статті 32 Кодексу ЦЗ, пункту 9 Порядку №138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням і здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони (перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

У відповідності до пункту 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття заселення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у Готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті західної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу ЦЗ визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

Згідно пункту 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення , фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану і готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого, інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може фути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використанню за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готового або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основ них недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

З огляду на наведені норми та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд цивільного захисту, балансоутримувачем яких є Приватне акціонерне товариство «Чернівецький цегельний завод №1», до стану готовності, суперечать інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічних висновків притримується і Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018 та у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019.

Вказане вище свідчить про допущену бездіяльність Приватним акціонерним товариством «Чернівецький цегельний завод №1» щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди: - №96042, за адресою: м. Чернівці, вул.. Зелена, 3, з метою використання їх за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод №1» щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди (сховища) протирадіаційного укриття №96042, за адресою: м. Чернівці, вул.. Зелена, 3, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 та зобов`язання Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод №1» привести у стан готовності захисну споруду (сховище) протирадіаційного укриття №96042, за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 3, з метою використання їх за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Згідно з частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Особливості визначення шкоди, заподіяної протиправними (незаконними) індивідуальними актами та/або рішеннями, зазначеними у частині першій статті 266-1 цього Кодексу, встановлюються Законом України Про банки і банківську діяльність та Законом України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб.

Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74-76 Кодексу адміністративного судочинства України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Станом на час розгляду справи доказів приведення у стан готовності захисної споруди, відносно якої заявлені позовні вимоги, відповідачем суду не надано, а доводів позову, згідно змісту відзиву, ним не спростовано.

Доводи відзиву суд оцінює критично, адже, як убачається з матеріалів справи, встановлені органом контролю порушення тривалий час не були усунені, при цьому, незважаючи на постійну загрозу з боку російської федерації щодо початку повномасштабного вторгнення на територію України, належна увага утриманню захисної споруди цивільного захисту у стані готовому до використання за призначенням відповідачем як балансоутримувачем не була приділена, підприємством не вживались належні заходи з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства вказаної вище споруди за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 3.

Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд приходить до висновку, що заявлені вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 9, 72, 73, 74, 76, 77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях до Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод №1», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Чернівецький цегельний завод №1» щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди (сховища) протирадіаційного укриття №96042, за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 3.

Зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Чернівецький цегельний завод №1» привести у стан готовності захисну споруду (сховище) протирадіаційного укриття №96042, за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 3, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 17 травня 2024 року.

Повне найменування учасників справи: позивач Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (вул. Василіянок, 48, м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 42891875); відповідач Приватне акціонерне товариство «Чернівецький цегельний завод №1» (вул. Зелена, 3, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 05383253); третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Сергія Скальда, 1А, код ЄДРПОУ 38595868).

Суддя О.П. Лелюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119095748
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/8058/23-а

Постанова від 27.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні