Рішення
від 17.05.2024 по справі 440/1869/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1869/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИ-ЛІОН" до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРИ-ЛІОН" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України , в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.11.2023 № 10029765/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 04.09.2023; від 28.11.2023 № 10029766/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 08.09.2023; від 28.11.2023 № 10029764/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 11.09.2023; від 28.11.2023 № 10029768/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної, № 14 від 14.09.2023; від 28.11.2023 № 10029771/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 16.09.2023; від 28.11.2023 № 10029770/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 18.09.2023; від 28.11.2023 № 10029778/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної №. 23 від 21.09.2023; від 28.11.2023 № 10029775/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 22.09.2023; від 28.11.2023 № 10029779/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 25.09.2023; від 28.11.2023 № 10029772/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 26.09.2023; від 28.11.2023 № 10029776/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 28.09.2023, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРИ-ЛІОН» в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні: № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРИ-ЛІОН» в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про відсутність правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування з огляду на подання підприємством документів на підтвердження підстав складення податкових накладних та реальності господарської операції.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

У відзиві на позовну заяву представник відповідача ГУ ДПС у Полтавській області проти позову заперечував, зазначивши, що відповідно до наданих Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРИ-ЛІОН» додаткових документів, встановлено, що виготовлення реалізованої суміші асфальтобетонної гарячої у вересні 2023 року здійснено ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ ДАК "Автомобільні дороги України", Філія "Копилянська дорожня експлуатаційна дільниця" (Акт здавання-приймання робіт від 30.09.2023 № 287 на приготування асфальтобетону в кількості 1692,8 тон на загальну суму 952423,46 грн, в т.ч. ПДВ 158737,24 грн) проте, за даними ЄРПН, податкова накладна на зазначену послугу не зареєстрована. Таким чином не можливо підтвердити походження товару - суміші асфальтобетонної гарячої, яка в подальшому реалізована на адресу ТОВ "Минем" та ТОВ "Євробуд-Плюс" протягом вересня 2023 року, відповідно Комісією ГУ ДПС у Полтавській області були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідач ДПС України правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2024 позовну заяву залишено без руху.

26.02.2024 позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/1869/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2024 заперечення представника Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.

01.04.2024 позивачем подано до суду відповідь на відзив /а.с. 202-204 том 10/, в якій викладено незгоду із доводами відповідача, наведеними у відзиві, зокрема, зауважено, що позиція ГУ ДПС у Полтавській області суперечить законодавству України, оскільки факт здійснення господарської операції не підтверджується наявністю чи відсутністю зареєстрованої податкової накладної.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.

ТОВ "ТРИ-ЛІОН" (ідентифікаційний код 42860061) зареєстроване як юридична особа, основний вид економічної діяльності - 42.11 Будівництво доріг і автострад, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 207-209 том 10/.

Між ТОВ «ТРИ-ЛІОН» (Постачальник) та ТОВ «ЄВРОДОРБУД-ПЛЮС» (Покупець) (код ЄДРПОУ 42860208) 01.02.2023 укладено Договір поставки № 01/02 (далі Договір) /а.с. 31-33 том 1/, відповідно до п. 1.1 якого, а умовах, визначених Договором, Постачальник за замовленням Покупця зобов`язаний передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язаний прийняти та оплатити, на умовах визначених Договором, дорожно-будівельний матеріал (асфальтобетон, бетон, цемент, сипучі матеріали та інше), далі товар, номенклатура, марка, кількість і ціна якого зазначається у видаткових накладних при відвантаженні товару.

Згідно п. 2.1 Договору, для здійснення поставки в рамках цього договору Покупець направить Постачальнику Заявку. Заявка надсилається Постачальнику в усній чи письмовій формі, засобами зв`язку. У Заявці Покупець зазначає кількість, асортиментний перелік Товару, місце поставки, дата поставки (вiдгрузки- навантаження).

За змістом пункту 2.2. Договору на підтвердження прийняття Заявки Постачальник, протягом 2-х банківських днів надає Покупцю відповідний рахунок- фактуру.

Відповідно до пункту 4.3. Договору поставка вважається виконаною з моменту передачі товару покупцеві за відповідними видатковими накладними.

На виконання вказаного Договору ТОВ «ТРИ-ЛІОН» здійснило поставку за адресою ТОВ «ЄВРОДОРБУД-ПЛЮС» товару суміші асфальтобетонної гарячої, тип Б, марка 1 та/ або суміші асфальтобетонної гарячої, тип А, марка 1, та/або суміші асфальтобетонної гарячої, тип А, марка 2 (далі Товар), що підтверджується відповідними видатковими та товарно-транспортними накладними, з урахуванням яких складено податкові накладні, а саме:

1) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 2 від 04.09.2023 /а.с. 37-38 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 24,8 т на загальну суму 116 064,00 грн., в т.ч. ПДВ 19 344,00 грн., згідно видаткової накладної № 34 від 04.09.2023 /а.с. 52 том 1/, доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортної накладної № 389 від 04.09.2023 /а.с. 55 том 1/;

2) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 11 від 08.09.2023 /а.с. 40-41 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 25,1 т на загальну суму 130 519,90 грн., в т.ч. ПДВ 21 753,32 грн., згідно видаткової накладної № 39 від 08.09.2023 /а.с. 36 том 1/, доставка товару здійснювалась згідно товаро-транспортної накладної № 395 від 08.09.2023 /а.с. 117 том 1/;

3) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 13 від 11.09.2023 /а.с. 43-44 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 172,7 на загальну суму 921 009,79 грн., в т.ч. ПДВ 153 501,63 грн., згідно видаткової накладної № 41 від 11.09.2023 /а.с. 40 том 1/, доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних № 396 від 11.09.2023 (24,8т) /а.с. 106 том 1/, № 397 від 11.09.2023 (24,7т) /а.с. 107 том 1/, № 398 від 11.09.2023 (24,5т) /а.с. 108 том 1/, № 399 від 11.09.2023 (24,6т) /а.с. 109 том 1/, № 400 від 11.09.2023 (24,7т) /а.с. 110 том 1/, № 401 від 11.09.2023 (24,5т) /а.с. 111 том 1/, № 402 від 11.09.2023 (24,9т) /а.с. 112 том 1/;

4) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 14 від 14.09.2023 /а.с. 46-47 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 296,2 т на загальну суму 1 579 635,78 грн., в т.ч. ПДВ 263 272,63 грн., згідно видаткової накладної № 42 від 14.09.2023 /а.с. 42 том 1/, доставка здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних № 403 від 14.09.2023 (24,6т та 24,5т) /а.с. 93 том 1/, № 404 від 14.09.2023 (24,7т та 24,8т) /а.с. 94 том 1/, № 405 від 14.09.2023 (24,5т та 24,7т) /а.с. 95 том 1/, № 407 від 14.09.2023 (24,8т та 24,6т) /а.с. 96 том 1/, № 408 від 14.09.2023 (24,7т та 24,9т) /а.с. 97 том 1/, № 409 від 14.09.2023 (24,9т) /а.с. 98 том 1/, № 411 від 14.09.2023 (24,5т) /а.с. 99 том 1/;

5) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 21 від 16.09.2023 /а.с. 58-59 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 271 т на загальну суму 1 445 244,08 грн., в т.ч. ПДВ 240 874,01 грн., згідно видаткової накладної № 44 від 16.09.2023 /а.с. 38 том 1/, доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних № 413 від 16.09.2023 (24,7т та 24,6т) /а.с. 80 том 1/, № 414 від 16.09.2023 (24,5т та 24,9т) /а.с. 81 том 1/, № 415 від 16.09.2023 (24,4т та 24,8т) /а.с. 82 том 1/, № 416 від 16.09.2023 (24,8т та 24,5т) /а.с. 83 том 1/, № 417 від 16.09.2023 (24,5т) /а.с. 84 том 1/, № 418 від 16.09.2023 (24,6т) /а.с. 85 том 1/, № 419 від 16.09.2023 (24,7т) /а.с. 86 том 1/;

6) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 22 від 18.09.2023 /а.с. 61-62 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 246,4 т на загальну суму 1 379 840,99 грн., в т.ч. ПДВ 229 973,50 грн., згідно видаткової накладної № 45 від 18.09.2023 /а.с. 34 том 1/, доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних № 421 від 18.09.2023 (24,7т та 24,5т), № 422 від 18.09.2023 (24,6т та 24,9т), № 423 від 18.09.2023 (24,6т та 24,5т) /а.с. 62 том 1/, № 424 від 18.09.2023 (24,7т та 24,6т) /а.с. 63/, № 426 від 18.09.2023 (24,8т) /а.с. 64/, № 427 від 18.09.2023 (24,5т) /а.с. 65 том 1/;

7) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 23 від 21.09.2023 /а.с. 64-65 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 25,4 т на загальну суму 118 872,00 грн., в т.ч. ПДВ 19 812,00 грн., згідно видаткової накладної № 46 від 21.09.2023 /а.с. 56 том 1/, доставка товару здійснювалась згідно товаро-транспортної накладної № 429 від 21.09.2023 /а.с. 59 том 1/.

8) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 24 від 22.09.2023 /а.с. 67-68 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 20,1 т на загальну суму 104 519,92 грн., в т.ч. ПДВ 17 419,99 грн., згідно видаткової накладної № 50 від 22.09.2023 /а.с. 44 том 1/ доставка товару здійснювалась згідно товаро-транспортної накладної № б/н від 22.09.2023 /а.с. 71 том 1/.

9) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 25 від 25.09.2023 /а.с. 70-71 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 27,3 т на загальну суму 127 764,00 грн., в т.ч. ПДВ 21 294,00 грн., згідно видаткової накладної № 57 від 25.09.2023 доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортної накладної № 458 від 25.09.2023 /а.с. 73 том 1/;

10) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 26 від 26.09.2023 /а.с. 73-74 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 75,6 т на загальну суму 393 119,70 грн., в т.ч. ПДВ 65 519,95 грн., згідно видаткової накладної № 58 від 26.09.2023 /а.с. 48 том 1/ доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних № 459 від 26.09.2023 (24,7т) /а.с. 77 том 1/, № 460 від 26.09.2023 (26,4т) /а.с. 76 том 1/, № 461 від 26.09.2023 (24,7т) /а.с. 75 том 1/.

11) господарська операція, за якою складена податкова накладна № 27 від 28.09.2023 /а.с. 76-77 том 2/ полягає в поставці товару кількістю 5,1 т на загальну суму 26 519,98 грн., в т.ч. ПДВ 4 420,00 грн., згідно видаткової накладної № 59 від 28.09.2023 /а.с. 50 том 1/ доставка товару здійснювалась згідно товарно-транспортної накладної № 288 від 28.09.2023.

Отже, за результатами зазначених господарських операцій ТОВ «ТРИ-ЛІОН» було складено податкові накладні № 2 від 04.09.2023 /а.с. 37-38 том 2/, № 11 від 08.09.2023 /а.с. 40-41 том 2/, № 13 від 11.09.2023 /а.с. 43-44 том 2/, № 14 від 14.09.2023 /а.с. 46-47 том 2/, № 21 від 16.09.2023 /а.с. 58-59 том 2/, № 22 від 18.09.2023 /а.с. 61-62 том 2/, № 23 від 21.09.2023 /а.с. 64-65 том 2/, № 24 від 22.09.2023 /а.с. 67-68 том 2/, №25 від 25.09.2023 /а.с. 70-71 том 2/, № 26 від 26.09.2023 /а.с. 73-74 том 2/, № 27 від 28.09.2023 /а.с. 76-77 том 2/, реєстрація яких була зупинена .

Згідно інформації, зазначеної у квитанціях /а.с. 39, 42, 45, 48, 60, 63, 66, 69, 72, 75, 78 том 2/, направлених ДПС України через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України», реєстрація податкових накладних зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України. Зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 2714, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.11.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРИ-ЛІОН на адресу ГУ ДПС у Полтавській області направлено пояснення /а.с. 226-229 том 2/ та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.

Відповідно до витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.11.2023 № 233 /а.с. 188 том 10/ за результатами опрацювання первинних документів, поданих ТОВ "ТОВ "ТРИ-ЛІОН" до податкових накладних складених з контрагентом ТОВ "ЄВРОДОРБУД ПЛЮС", на реалізацію суміші асфальтобетонної гарячої, а саме: № 13 від 11.09.2023, № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 27 від 28.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 25 від 25.09.2023. Не надано заявки на переробку давальницької сировини, що передбачені п. 1.2 Договору від 19.04.2023 № 4; узгоджені калькуляції на кожен вид готової продукції, що передбачені п. 4.2 та п. 6.2 Договору від 19.04.2023 №4. Також зазначено, що необхідно надати пояснення щодо фактичного здійснення господарських операцій. Прийнято рішення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів до податкових накладних № 13 від 11.09.2023, № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 27 від 28.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 25 від 25.09.2023.

20.11.2023 контролюючим органом складено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 167-199 том 3/, в якому вказано про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них. У додатковій інформації зазначено, що не надано заявки на переробку давальницької сировини, що передбачені п. 1.2 Договору від 19.04.2023 № 4; узгоджені калькуляції на кожен вид готової продукції, що передбачені п. 4.2 та п. 6.2 Договору від 19.04.2023 № 4. Крім того, необхідно надати пояснення щодо фактичного здійснення господарських операцій.

Позивач подав 23.11.2023 Повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 204-205 том 3/ разом з поясненнями /а.с. 200-202 том 3/.

Згідно з витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.11.2023 № 239 /а.с. 187 том 10/ вирішено відмовити у реєстрації податкових накладних № 13 від 11.09.2023, № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 27 від 28.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 25 від 25.09.2023 ТОВ "ТРИ-ЛІОН", оскільки відповідно до наданих платником копій первинних документів, виготовлення реалізованої суміші асфальтобетонної гарячої у вересні 2023 року здійснено ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ ДАК "Автомобільні дороги України", Філія "Копилянська дорожня експлуатаційна дільниця" (Акт здавання-приймання робіт від 30.09.2023 № 287 на приготування асфальтобетону в кількості 1692,8 тон на загальну суму 952423,46 грн, в т.ч. ПДВ 158737,24 грн) проте, за даними ЄРПН, податкова накладна на зазначену послугу не зареєстрована. Таким чином не можливо підтвердити походження товару - суміші асфальтобетонної гарячої, яка в подальшому реалізована на дресу ТОВ "Минем" та ТОВ "Євробуд-Плюс" протягом вересня 2023 року.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних:

1) від 28.11.2023 № 10029765/42860061 /а.с. 230-231 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 04.09.2023;

2) від 28.11.2023 № 10029766/42860061 /а.с. 233-234 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 08.09.2023;

3) від 28.11.2023 № 10029764/42860061 /а.с. 260-261 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 11.09.2023;

4) від 28.11.2023 № 10029768/42860061 /а.с. 248-249 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної, № 14 від 14.09.2023;

5) від 28.11.2023 № 10029771/42860061 /а.с. 254 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 16.09.2023;

6) від 28.11.2023 № 10029770/42860061 /а.с. 251-252 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 18.09.2023;

7) від 28.11.2023 № 10029778/42860061 /а.с. 242-243 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 23 від 21.09.2023;

8) від 28.11.2023 № 10029775/42860061 /а.с. 236-237 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 22.09.2023;

9) від 28.11.2023 № 10029779/42860061 /а.с. 245-246 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 25.09.2023;

10) від 28.11.2023 № 10029772/42860061 /а.с. 257-258 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 26.09.2023;

11) від 28.11.2023 № 10029776/42860061 /а.с. 239-240 том 3/ про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 28.09.2023.

Усі рішення прийнято у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

У додатковій інформації до усіх рішень зазначено, що відповідно до наданих платником копій первинних документів, виготовлення реалізованої суміші асфальтобетонної гарячої у вересні 2023 року здійснено ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ ДАК "Автомобільні дороги України", Філія "Копилянська дорожня експлуатаційна дільниця" (Акт здавання-приймання робіт від 30.09.2023 № 287 на приготування асфальтобетону в кількості 1692,8 тон на загальну суму 952423,46 грн, в т.ч. ПДВ 158737,24 грн) проте, за даними ЄРПН, податкова накладна на зазначену послугу не зареєстрована.

ТОВ "ТРИ-ЛІОН" подано скарги до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішеннями за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін /а.с. 137-158 том 10/.

Позивач, не погодившись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI об`єктом оподаткування є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі-Порядок №1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктом 2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.

До критеріїв ризиковості здійснення операцій пунктом 1 віднесено такий: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктами 2-4 Порядку №520 передбачено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «;Про електронні довірчі послуги».

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За змістом пункту 5 Порядку №520 Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 (в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, № 394 від 14.07.2023) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку /п. 12 Порядку № 520/.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій суд встановив, що податковим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023 пункту 1 Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що обсяг постачання товару/послуги 2714, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та на цій підставі зупинив реєстрацію податкової накладної у ЄРПН.

Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій /а.с. 39, 42, 45, 48, 60, 63, 66, 69, 72, 75, 78 том 2/, суд встановив, що у них зазначено номер та дату складення податкової накладної; критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованими показниками "D" і "Р"; пропозицію щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Суд зважає на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023 не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

Водночас вказані обставини не свідчать про протиправність зупинення реєстрації податкової накладної, натомість підлягають врахуванню під час оцінки рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Виключний перелік підстав для відмови у реєстрації податкової накладної визначено пунктом 10 Порядку № 520, а саме:

- ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

- надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті з підстави надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

У додатковій інформації зазначено, що відповідно до наданих платником копій первинних документів, виготовлення реалізованої суміші асфальтобетонної гарячої у вересні 2023 року здійснено ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ ДАК "Автомобільні дороги України", Філія "Копилянська дорожня експлуатаційна дільниця" (Акт здавання-приймання робіт від 30.09.2023 № 287 на приготування асфальтобетону в кількості 1692,8 тон на загальну суму 952423,46 грн, в т.ч. ПДВ 158737,24 грн) проте, за даними ЄРПН, податкова накладна на зазначену послугу не зареєстрована.

Надаючи оцінку мотивам, покладеним в основу спірних рішень, суд виходить з такого.

Суд враховує, що подією, за якою позивачем складено податкові накладні № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023 є дата поставки товару, згідно видаткових накладних № 34 від 04.09.2023 /а.с. 52 том 1/, № 39 від 08.09.2023 /а.с. 36 том 1/, № 41 від 11.09.2023 /а.с. 40 том 1/, № 42 від 14.09.2023 /а.с. 42 том 1/, №44 від 16.09.2023 /а.с. 38 том 1/, № 45 від 18.09.2023 /а.с. 34 том 1/, № 46 від 21.09.2023 /а.с. 56 том 1/, № 50 від 22.09.2023 /а.с. 44 том 1/, № 57 від 25.09.2023 /а.с. 46 том 1/, № 58 від 26.09.2023 /а.с. 48 том 1/, № 59 від 28.09.2023 /а.с. 50 том 1/.

Вказані видаткові накладні були направлені контролюючому органу разом з поясненнями.

Після отримання Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "ТРИ-ЛІОН" 23.11.2023 подано Повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 204-205 том 3/ разом з поясненнями /а.с. 200-202 том 3/.

Стосовно посилань у рішеннях на те, що виготовлення реалізованої суміші асфальтобетонної гарячої у вересні 2023 року здійснено ДП "Полтавський облавтодор" ВАТ ДАК "Автомобільні дороги України", Філія "Копилянська дорожня експлуатаційна дільниця" (Акт здавання-приймання робіт від 30.09.2023 № 287 на приготування асфальтобетону в кількості 1692,8 тон на загальну суму 952423,46 грн, в т.ч. ПДВ 158737,24 грн) проте, за даними ЄРПН, податкова накладна на зазначену послугу не зареєстрована, то суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Проте здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Перевірка реальності господарських операцій може бути предметом документальної перевірки платника податків, в ході якого підлягають дослідженню первинні та інші документи бухгалтерського обліку, на підставі чого контролюючий орган може сформулювати обґрунтовані висновки. Натомість під час здійснення моніторингу податкових накладних дослідження реальності господарських операцій не ґрунтується на вимогах законодавства.

Крім того, необхідно враховувати індивідуальний характер юридичної відповідальності особи, тобто в разі порушення контрагентом платника податків чинного законодавства відповідальність та негативні наслідки настають саме щодо цієї особи, у зв`язку з чим право платника податків.

У рішенні по справі «Інтерсплав проти України» (заява № 803/02) Європейський суд з прав людини зазначив, що у разі наявності у державних органів інформації про зловживання в системі оподаткування конкретною компанією, вони повинні застосовувати відповідні заходи саме до цього суб`єкта, а не розповсюджувати негативні наслідки на інших осіб при відсутності зловживання з їх боку.

Отже, позивач не може нести відповідальність за дії інших осіб, в тому числі, власних контрагентів.

Суд також наголошує, що у постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

Позивачем надано контролюючому органу видаткові накладні, які підтверджують подію, за якою складені податкові накладні, зауважень до яких контролюючим органом не виявлено, а тому такі документи є достатніми для реєстрації податкових накладних.

З урахуванням вищезазначеного, доводи відповідача щодо наявності підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023 є помилковими.

За таких обставин, зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.11.2023 № 10029765/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 04.09.2023; від 28.11.2023 № 10029766/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 08.09.2023; від 28.11.2023 № 10029764/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 11.09.2023; від 28.11.2023 № 10029768/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної, № 14 від 14.09.2023; від 28.11.2023 № 10029771/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 16.09.2023; від 28.11.2023 № 10029770/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 18.09.2023; від 28.11.2023 № 10029778/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 23 від 21.09.2023; від 28.11.2023 № 10029775/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 22.09.2023; від 28.11.2023 № 10029779/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 25.09.2023; від 28.11.2023 № 10029772/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 26.09.2023; від 28.11.2023 № 10029776/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 28.09.2023 є безпідставними, а відтак підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023 належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.

Отже, позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною восьмою цієї статті визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 26646,40 грн, що підтверджено платіжною інструкцією кредитового переказу коштів №33 від 22.02.2024 /а.с. 169 том 10/.

Враховуючи те, що передумовою для виникнення цього спору послугувало прийняття ГУ ДПС у Полтавській області протиправного рішень про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд дійшов висновку, що судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Полтавській області.

Щодо вимог позивача про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу, суд зазначає наступне.

Відповідно до положень статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави (частина перша статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України).

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (частина друга статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України).

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (частина третя статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України).

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина четверта статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України).

Аналіз наведених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

При цьому, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони тощо.

Даних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 26.06.2019 при розгляді справи 200/14113/18-а.

При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченого адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціни позову та (або) значенню справи.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, зазначено у рішеннях від 26.02.2015 у справі "Баришевський проти України", від 10.12.2009 у справі "Гімайдуліна і інших проти України", від 12.10.2006 у справі "Двойних проти України", від 30.03.2004 у справі "Меріт проти України" заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

Відповідно до наданих до позовної заяви документів ТОВ "ТРИ-ЛІОН" понесені витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 12200,00 грн.

Так, на підтвердження понесених позивачем витрат з правничої допомоги до матеріалів справи надано: договір про надання правової допомоги №б/н від 27.11.2023 /а.с. 22-25 том 1/, додаткову угоду №01 від 27.12.2023 до договору про надання правової допомоги №б/н від 27.11.2023 /а.с. 27 том 1/, завдання замовника №04 згідно договору про надання правової допомоги №б/н від 27.11.2023 /а.с. 26 том 1/, акт № 01/2024-01 приймання наданих послуг згідно договору про надання правової допомоги №б/н від 27.11.2023 та Завдання замовника №04 від 01.01.2024 /а.с. 28 том 1/, ордер /а.с. 20 том 1/, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю /а.с. 21 том 1/.

Відповідно до акту № 01/2024-01 приймання наданих послуг згідно договору про надання правової допомоги №б/н від 27.11.2023 та Завдання замовника №04 від 01.01.2024 /а.с. 28 том 1/ адвокатом надано такі послуги: вивчення наданих і наявних у Замовника документів щодо встановлення обставин та визначення перспективи у справі щодо судового порядку розблокування 14 податкових накладних № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023, № 16 від 21.09.2023, №17 від 22.09.2023, №18 від 23.09.2023 - 5000,00 грн; консультація (усна) Замовника щодо підготовки правової позиції по справі - 700,00 грн; підготовка позовної заяви для подання її в Полтавський окружний адміністративний суд з метою розблокування 14 податкових накладних № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023, № 16 від 21.09.2023, №17 від 22.09.2023, №18 від 23.09.2023 - 6500,00 грн; всього - 12200,00 грн.

Суд при вирішенні питання щодо розподілу судових витрат на професійну правничу допомогу, надаючи оцінку співмірності заявленої до стягнення позивачем суми коштів із критеріями, встановленими частиною 5 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України виходить із того, що відповідно до документів, наданих на підтвердження понесення витрат на правову допомогу, правова допомога надана щодо оскарження рішень про відмову реєстрації 14 податкових накладних, однак, в межах цієї справи розглядалась правомірність 11 рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, відтак витрати на професійну правничу допомогу щодо оскарження 3 інших рішень не стосуються цієї справи, а тому не можуть бути стягнені за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Враховуючи викладене, зважаючи на відсутність заперечень відповідачів щодо обґрунтованості розміру витрат на надання правничої допомоги, суд дійшов висновку, що обґрунтованим, об`єктивним і таким, що підпадає під критерій розумності, є визначення вартості послуг адвоката у сумі 9586,00 грн (пропорційно до кількості оскаржуваних рішень в межах цієї справи), які підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРИ-ЛІОН" (вул. Центральна, 12, смт Чутове, Полтавська область, 38800, код ЄДРПОУ 42860061) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.11.2023 № 10029765/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 04.09.2023; від 28.11.2023 № 10029766/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 08.09.2023; від 28.11.2023 № 10029764/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 11.09.2023; від 28.11.2023 № 10029768/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної, № 14 від 14.09.2023; від 28.11.2023 № 10029771/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 16.09.2023; від 28.11.2023 № 10029770/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 18.09.2023; від 28.11.2023 № 10029778/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної №. 23 від 21.09.2023; від 28.11.2023 № 10029775/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 22.09.2023; від 28.11.2023 № 10029779/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 25.09.2023; від 28.11.2023 № 10029772/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 26.09.2023; від 28.11.2023 № 10029776/42860061 про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 28.09.2023, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРИ-ЛІОН» в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні: № 2 від 04.09.2023, № 11 від 08.09.2023, № 13 від 11.09.2023, № 14 від 14.09.2023, № 21 від 16.09.2023, № 22 від 18.09.2023, № 23 від 21.09.2023, № 24 від 22.09.2023, № 25 від 25.09.2023, № 26 від 26.09.2023, № 27 від 28.09.2023, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРИ-ЛІОН», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРИ-ЛІОН" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 26646,40 грн (двадцять шість тисяч шістсот сорок шість гривень 40 копійок) та витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 9586,00 грн (дев`ять тисяч п`ятсот вісімдесят шість гривень 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119100250
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/1869/24

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 23.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 28.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні