Справа № 521/16034/23
Номер провадження 3/521/417/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 травня 2024 року м. Одеса
Малиновський районний суд міста Одеси у складі:
головуючого судді Засядьвовк О.Д.,
за участю секретаря Положенцевої Ю.Ю.,
представника Одеської митниці Євдокимова Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, справу, що надійшла з Одеської митниці Державної митної служби України за протоколом складеним відносно громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , директора ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44443758, зареєстроване Україна, 04080, місто Київ, вул.Олексія Терьохіна, буд. 8А, офіс 12/5), РНОКПП НОМЕР_1 , за ознаками вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України,
ВСТАНОВИВ:
До Малиновського районного суду м. Одеси надійшов протокол № 0497/50000/23 від 18.03.2023 року про порушення митних правил з відповідними матеріалами, у відношенні гр. ОСОБА_1 за ознаками скоєння правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.
З вищезазначеного протоколу про порушення митних правил вбачається, що 09.02.2023 Одеською митницею, за вхідним номером 2799/4, отримано лист Департаменту міжнародної взаємодії Державної митної служби України від 09.02.2023 №26/26-04/7.10/290 щодо зовнішньоекономічних операцій ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44443758).
Так, відповідно інформації з АСМО «Інспектор», ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44443758, зареєстроване Україна, 04080, місто Київ, вул.Олексія Терьохіна, буд. 8А, офіс 12/5) було подано до оформлення МД типу ЕК10ДР від 17.06.2022 №UA500530/2022/001910 та від 28.06.2022 №UA500530/2022/002259, товар «насіння соняшнику» відповідно контракту від 18.05.2022 року № 1, який був укладений між ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» та TRANS TRADER RK SK (Швейцарія). Країна призначення - Румунія.
За результатами розгляду листа Держмитслужби, враховуючи відповідь управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Одеської митниці від 24.02.2023 №7.10-15-04/461, а також опрацювання документів, які надійшли від митних органів Румунії встановлено, що теплоходи MV GANOSAYA та MV USKO MFU, якими перевозився товар оформлений за МД №UA500530/2022/001910 та №UA500530/2022/002259 не зареєстровані в записах румунських портів та були перенаправлені в порт вивантаження у Туреччині.
Разом з тим, митною адміністрацією Румунії надіслані коносаменти від 14.06.2022 №1 та від 26.06.2022 №1 й вантажні маніфести від 16.06.2022 та від 26.06.2022, згідно з якими судна MV GANOSAYA та MV USKO MFU направлені відправником до порту Marmara (Туреччина) на адресу компанії з Туреччини.
Відповідно АСМО «Інспектор» окрім товару оформленого вищевказаними МД, компанією ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» на судно MV GANOSAYA також було завантажено товар «насіння соняшнику», яке оформлено на експорт до Румунії із застосуванням тарифної преференції за МД від 17.06.2022 №UA500530/2022/001906, №UA500530/2022/001914.
Преференція зі сплати вивізного (експортного) мита за кодом «410» застосовується до товарів, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі-Угода) (стаття 31 Угоди, додаток І-С до глави 1 Розділу IV «торгівля та питання, пов`язані з торгівлею» (графік скасування вивізного (експортного) мита).
Під дію цієї Угоди підпадають товари, що походять з однієї з Договірних Сторін і ввозяться в інші договірні Сторони, за умови подання одного з документів, що підтверджують походження, визначених у статті 15 Доповнення 1 до Регіональної Конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження (далі - Конвенція), яким встановлюються правила преференційного походження в рамках Угоди.
Відповідно до статті 12 Доповнення 1 до Конвенції, яким встановлюються правила преференційного походження в рамках Угоди, преференційний режим, передбачений цією Угодою, застосовується лише до товарів, які виконують умови цієї Конвенції, транспортованих безпосередньо між або через територію Договірних Сторін, в яких застосовується кумуляція відповідно до Статті 3.
Туреччина не є державою-членом Європейського Союзу, між Україною та Туреччиною немає діючої угоди про вільну торгівлю, відповідно Туреччина по відношенню до України не є Договірною Стороною.
Таким чином, ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код 44443758) безпідставно використано преференцією «410», зі сплати вивізного (експортного) мита 3,6% за МД від 17.06.2022 №UA500530/2022/001910, №UA500530/2022/001906, №UA500530/2022/001914, та від 28.06.2022 №UA500530/2022/002259 та повинно сплатити 10% ставки вивізного мита з вартості товару
Загальна сума різниці нарахування митних платежів за вищевказаними 71 МД складає 8 939 866 грн.
Відповідно до МД від 17.06.2022 №UA500530/2022/001910, №UA500530/2022/001906, №UA500530/2022/001914, та від 28.06.2022 № UА500530/2022/002259 відправником, продавцем та відповідальною особою за фінансове врегулювання є ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44443758).
Відповідно до ч. 2 ст. 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
З облікової карти суб`єкта зовнішньої діяльності та з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що на саді керівника ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44443758) перебуває ОСОБА_1 .
Враховуючи вищевикладене, керівником «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 43758) ОСОБА_1 вчинено протиправні дії, спрямовані на зменшення розміру сплати митних платежів у розмірі 8 939 866 грн, шляхом надання недостовірних відомостей щодо отримувача товарів та протиправного використання пільги за преференцією «410».
За даним фактом, у відношенні гр. ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил за ст. 4853 МК України.
У судовому засіданні громадянин ОСОБА_1 участі не приймав. Його представником адвокатом Бондаренко Ю.С. було надано письмові заперечення до протоколу, в яких викладені пояснення по суті справи, та відповідно до яких просила провадження по справі закрити за відсутності складу адміністративного правопорушення, оскільки: в діях ОСОБА_1 відсутні об`єктивна та суб`єктивна сторони; докази на доведення його вини є недопустимими; порушено порядок складення протоколу про порушення митних правил; минули строки накладення адміністративного стягнення.
Також представник правопорушення ОСОБА_2 направила до суду заяву про розгляд справи за відсутності ОСОБА_1 та його представника.
Представник митниці у судовому засіданні вважав, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, винна у вчиненні адміністративного правопорушення, його вина підтверджується зібраними у справі доказами, і тому необхідно притягнути ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 485 МК України та застосувати до нього стягнення відповідно до санкції вказаної статті.
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, оцінивши в сукупності зібрані докази, вислухавши думку учасників процесу, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до вимог ст.ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, встановити чи було вчинене адміністративне правопорушення та чи винна особа у його вчиненні, дослідити наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і в залежності від встановленого прийняти мотивоване законне рішення.
За змістом ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Відповідно ч. 1 ст. 486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, а згідно ч. 2 цієї статті провадження у справі про порушення митних правил включає в себе виконання процесуальних дій, зазначених у ст.508 цього Кодексу, розгляд справи, винесення постанови та її перегляд у зв`язку з оскарженням. Провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до МК, а в частині, що не регулюється ним - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення (ст.487 МК України).
Відповідно до вимог ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
За диспозицією ст.485 МК України склад адміністративного правопорушення полягає у заявлені в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно зУКТ ЗЕДта його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Судом встановлено, що ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44443758, зареєстроване Україна, 04080, місто Київ, вул.Олексія Терьохіна, буд. 8А, офіс 12/5) було подано до оформлення МД типу ЕК10ДР від 17.06.2022 №UA500530/2022/001910 та від 28.06.2022 №UA500530/2022/002259, товар «насіння соняшнику» відповідно контракту від 18.05.2022 року № 1, який був укладений між ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» та TRANS TRADER RK SK (Швейцарія). Країна призначення - Румунія.
На думку митниці, ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» безпідставно використано преференцією «410», зі сплати вивізного (експортного) мита 3,6 % за МД від 17.06.2022 № UA500530/2022/001910, № UA500530/2022/001906, № UA500530/2022/001914, та від 28.06.2022 № UA500530/2022/002259 та повинно сплатити 10% ставки вивізного мита з вартості товару.
Преференція зі сплати вивізного (експортного) мита за кодом «410» застосовується до товарів, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами- членами, з іншої сторони.
Туреччина не є державою - членом Європейського Союзу, між Україною та Туреччиною немає діючої угоди про вільну торгівлю, відповідно Туреччина відношенню до України не є Договірною Стороною.
ОСОБА_1 , як директору ТОВ «ТЕЛВЕНПРОДАКТ», ставиться за провину вчинення протиправних дій, спрямованих на зменшення розміру сплати митних платежів , шляхом надання недостовірних відомостей щодо отримувача товарів та протиправного використання пільги за преференцією «410».
Склад правопорушення, за ознаками якого кваліфіковано дії ОСОБА_1 , обумовлює наявність у діях декларанта особливої мети - неправомірне ухилення віл сплати податків та зборів або зменшення їх розміру, та вини у формі прямого умислу, оскільки на момент подачі митної декларації декларант повинен усвідомлювати факт заявлеиня неправдивих відомостей та умисно бажати, щоб заявлені ним неправдиві дані вплинули на розмір митних платежів, які йому доведеться сплатити за митне оформлення задекларованого ним товару. Особа яка вчиняє відповідні дії повинна усвідомлювати протиправний характер своїх дій, передбачати настання від таких дій суспільно-шкідливих наслідків у формі неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також бажати їх настання.
Статтею 10КУпАП встановлено,що адміністративнеправопорушення визнаєтьсявчиненим умисно,коли особа,яка йоговчинила,усвідомлювала протиправнийхарактер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» (код ЄДРЕЮУ 44443758) було проведено експорт насіння соняшника за вагою нетто 9271,398 т. Товар був завантажений на судно «Ganosaya» та MV USKO MFU отримувач Trans trade RK SA (Швейцарія) на умовах поставки СРТ- Ізмаїл. Були укладені контракти з Trans Trade RK SA (Швейцарія) за якими проведені відповідні розрахунки, а саме: 1) за МД від 17.06.2022 № UA500530/2022/001910 покупець Trans Trade RK SA, Контракт № 1 від 18.05.22, насіння соняшника, кількість МТ 4646,10; 2) за МД від 17.06.2022 № UA500530/2022/001906 покупець Trans Trade RK SA, Контракт № 1 від 18.05.22, насіння соняшника, кількість МТ 1460; 3) за МД від 17.06.2022 № UA500530/2022/001914 покупець TransTradeRKSA,Контракт №1від 18.05.22,насіння соняшника,кількість МТ972,918;4)за МД від28.06.2022№ UA500530/2022/002259 покупець Trans Trade RK SA, Контракт № 1 від 18.05.22, насіння соняшника, кількість МТ 2192,380. Разом 9271,398 МТ.
При заповненнімитних деклараційвід МДвід 17.06.2022№ UA500530/2022/001910,№ UA500530/2022/001906,№ UA500530/2022/001914, та від 28.06.2022 № UA500530/2022/002259 TOB «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» відображав відомості із товаросупровідних та комерційних документів, складених за інструкціями компанії контрагента «Trans trade RK SA (Швейцарія)» та наданих TOB «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ».
ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» були виконанні вимоги Митного кодексу України та Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, щодо вимоги зазначення у графі 17 митної декларації відомостей про Країну призначення згідно з договорами та рахунками-фактурами (від 14.06.2022 №1, від 14.06.2022 № 2, від 14.06.2022 № 3, від 27.06.2022 № 16), де вказані країна призначення- Румунія.
Статтею 257 Митного кодексу України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Згідно зположеннями п.10.2Контракту №1від 18.05.2022,укладеного міжTranstradeRKSA(Швейцарія)та TOB«ТЕЛВЕН ПРОДАКТ»датою переходуправа власностіна Товарвід Продавцядо Покупцяє датаперетину митногокордону України.З урахуваннямзазначеного ТОВ«ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» з моменту переходу права власності на Товар та з моменту перетину митного кордону України вже не може контролювати, не є обізнаним та не може впливати на подальше розпорядження проданим Товаром (у тому числі щодо зміни країни призначення).
Викладені обставини вказують на відсутність з боку ТОВ «ТЕЛВЕН ПРОДАКТ» наміру на вчинення будь-яких протиправних дій, спрямованих на зменшення розміру митних платежів.
Статтею 8 Митного кодексу України передбачено, що митна справа здійснюється на основі принципів, зокрема законність та презумпція невинуватості, додержання прав та охоронюваних законом інтересів осіб, гласність та прозорість.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях зазначав, що допустимість доказів є прерогативою національного права і, за загальним правилом, саме національні суди повноважені оцінювати надані їм докази (п. 34 рішення у справі "Тейксейра де Кастор проти Португалії" від 09.06.98 року, п. 54 рішення у справі "Шабельника проти України" від 19.02.2009 року), а порядок збирання доказів, передбачений національним правом, має відповідати основним правам, визнаним Конвенцією про захист прав і основоположних свобод.
Статтею 495 МК України та статтями 251, 252 КУпАП встановлено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюється наявність або відсутність адміністративного правопорушення, винність особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Докази по справі мають бути належними та допустимими. Належний доказ - це доказ, зміст якого відтворює фактичну обставину, що має значення для правильного вирішення справи. До того ж фактичні дані - це дані, які маючи зв`язок із фактами предмета доведення, здатні підтвердити існування чи відсутність доказуваних фактів. Допустимим вважається той доказ, який був отриманий у встановленому законом порядку і передбаченими способами, а також, коли законодавець допускає його використання.
Водночас, митницею не надані суду в підтвердження місця розвантаження саме на території Туреччини жодного документа чи офіційного підтвердження від митних органів Туреччини. Інформація отримана від ОСОБА_3 щодо переміщення судна «GANOSAYA» в порт розвантаження на території Туреччини не може бути належним та допустимим доказом, оскільки дана компанія є лише юридичною особою зареєстрованою у Румунії, жодних документів, підтверджуючих повноваження Vadeso SRL на офіційне надання такої інформації до матеріалів справи не додано. Якість документів, що отримані від Vadeso SRL та додані до листа митної адміністрації Румунії на підтвердження перенаправлення судна «GANOSAYA» в порт вивантаження у Туреччині (коносамент й вантажний маніфест), вони є неналежної якості та практично нечитабельні, тому не можуть бути допустимими доказами. Крім того документи, що отримані від Vadeso SRL та додані до листа митної адміністрації Румунії на підтвердження перенаправлення судна «GANOSAYA» в порт вивантаження у Туреччині (коносамент й вантажний маніфест) є неналежної якості та практично нечитабельні, тому не можуть бути прийняти судом, як допустимі докази.
До письмових доказів, викладених іноземною мовою, що надійшли від митних органів Румунії не додані переклади українською мовою, засвідчені належним чином. Вірність перекладу документів юридичного характеру повинна бути нотаріально засвідченою в порядку статті 79 Закону України "Про нотаріат". Пунктом 2.1. глави 8 розділу II Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України №296/5 від 22.02.2012, визначено, якщо нотаріус не знає відповідних мов (однієї з них), переклад документа може бути зроблено перекладачем, справжність підпису якого засвідчує нотаріус за правилами, передбаченими цим Порядком. З наданого перекладу на українську мову листа митного органу Румунії № 636/10.01.2023 (а.с. 10-11) вбачається, що судна «GANOSAYA» та «USKO MFU» були зареєстровані в обліку В.V.В Констанца, що суперечить на не узгоджується з інформацією вказаною у листі № 22897/DGMRV/SCAR/GE/19.01.2023 (а.с.8-9), де зазначене протилежне.
Статтею 62 Конституції України встановлено, що обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Одеською митницею не надано жодних належних та допустимих доказів, які б містили фактичні дані на основі яких у визначеному законом порядку є підстави кваліфікувати дії ОСОБА_1 як порушення митних правил.
Згідно з положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.
Статтею 7 КУпАП передбачено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу, в зв`язку з адміністративним правопорушенням, інакше як на підставах і в порядку встановлених законом. Провадження в справах про адміністративне правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (ст. 245 КУпАП).
В силу принципу презумпції невинуватості, всі сумніви у винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведена вина прирівнюється до доведеної невинуватості. Таким чином, всі встановлені у сукупності факти викликають сумніви щодо факту самого правопорушення та законності його фіксації.
Недопустимим є заведення справи про порушення митних правил на підставі припущень або відомостей про правопорушення, достовірність яких викликає сумніви.
Згідно з ч. 2 ст. 528 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя) виносить одну з постанов, передбачених ч. 1 ст. 527 цього Кодексу.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 527 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя), що розглядає справу, виносить, зокрема, постанову про закриття провадження у справі.
Суд, беручи до уваги наведені обставини та норми закону, приходить до висновку, що у діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, що є підставою для закриття провадження по справі, відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 62 Конституції України, п. 1 ст. 247, ст. ст. 283,284 КУпАП, ст. ст. 485,527,528,529 МК України, -
ПОСТАНОВИВ:
Провадження по справі про притягнення до адміністративної відповідальності гр. України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,- закрити, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду через Малиновський районний суд м. Одеси протягом десяти днів з дня її проголошення.
Суддя О.Д. Засядьвовк
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2024 |
Оприлюднено | 21.05.2024 |
Номер документу | 119111506 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Малиновський районний суд м.Одеси
Засядьвовк О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні