Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15.05.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/219/24
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Скапровської І. М.
Секретар судового засідання Куцанюк Й. С.,
За участю: представника позивача Булавинця М. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Корпорація Калуський торгівельний дім», вул. Дзвонарська, буд. 10 А, м. Калуш, Івано-Франківська область,77300
до відповідача: Калуської міської ради вул. Івана Франка, буд. 1, м. Калуш, Івано-Франківська область,77304
про внесення змін до договору оренди землі, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у викладеній позивачем редакції та стягнення судових витрат,
встановив, що ТОВ «Корпорація Калуський торгівельний дім» звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Калуської міської ради про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Калуською міською радою та ТОВ «Корпорація Калуський торгівельний дім» (зареєстрованого у відділу Держкомзему у м. Калуш 05.12.2011 за №261040004000126), номер запису про інше речове право: 7952303, на земельну ділянку 0,1653 га з кадастровим номером 2610400000:08:013:0057, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі та викладення п.15 договору у наступній редакції : "Вид цільового призначення земельної ділянки - 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку".
В обґрунтування позову вказав на те, що відповідач, всупереч нормативним актам, протягом місяця після подання позивачем заяви про підписання додаткової угоди до Договору оренди землі від 21.09.2011 про внесення змін до п. 15 вказаного Договору з метою приведення назви виду цільового призначення, орендованої позивачем у відповідача земельної ділянки, у відповідність із назвою виду цільового призначення, в редакції чинного Додатку №59 до порядку ведення Державного земельного кадастру, що затверджений постановою КМУ №1051 від 17.10.2012, не надав позивачу відповіді.
Бездіяльність відповідача щодо не підписання додаткової угоди про зміну назви цільового призначення орендованої земельної ділянки суперечить його попередній поведінці при укладенні додаткової угоди від 27.06.2019 до договору.
В підтвердження надав суду копії: договору оренди землі від 21.09.2011, додаткових угод від 05.11.2014, 27.06.2019 та від 08.01.2022 до вищевказаного договору, витягу з Державного реєстру речових прав, заяви ТОВ «Корпорація Калуський торгівельний дім» від 06.02.2024, рішення про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень, наказу №04-01/13 від 01.02.2024, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, кадастрового плану земельної ділянки,
Відповідач щодо позову заперечив, вказав на те, що, відповідно до п. 15 Договору укладеного між сторонами у справі, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:08:013:0057 - 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов"язаної з отриманням прибутку). Договір укладено строком до 24.08.2024. Згідно з п. 30 договору зміна умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
Зазначив, що 07.02.2024 на адресу Калуської міської ради надійшла заява ТОВ «Корпорація Калуський торгівельний дім» про внесення змін в договір оренди землі, укладеного між Калуською міською радою та позивачем, стосовно приведення назви виду цільового призначення орендованої земельної ділянки у відповідність із назвою виду цільового призначення в редакції чинного Додатку № 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру. Так, на підставі заяви позивача було підготовлено проект рішення «Про внесення в договір оренди землі, укладеного між Калуською міською радою та ТОВ «Корпорація Калуський торгівельний дім». Вказаний проект рішення був поданий на розгляд постійних комісій з питань будівництва та землеустрою, з питань власності, житлово-комунального господарства та екології, а також розміщено на офіційному сайті Калуської міської ради. Разом з тим, зазначений проект рішення буде винесено на розгляд сесії Калуської міської ради 28.03.2024. Вказав, що Пунктом 1 цього проекту рішення передбачено внести зміни у п. 15 договору землі, а саме п. 15 договору викласти в редакції: «Цільове призначення земельної ділянки - код КВЦПЗ: 03.10 - Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов"язаною з отриманням прибутку». Вказане цільове призначення відповідає назві виду цільового призначення, який зазначено у додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру. Також вказав на безпідставність тверджень позивача про те, що з набранням чинності постановою КМУ від 28 липня 2021 р. № 821 «Про внесення змін до деяких актів КМУ» у сторін виник обов`язок щодо приведення п. 15 договору оренди землі у відповідність з вимогами Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, оскільки код КВЦПЗ земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:08:013:0057 (03.10) відповідає коду виду цільового призначення, зазначеному у Класифікаторі (03.10).
За наслідками розгляду позову суд відкрив провадження у справі та призначив підготовче засідання на 11.04.2024.
11.04.2024, судом закрито підготовче провадження та призначено справу №909/219/24 до судового розгляду по суті на 15.05.2024.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд вважає, що в задоволенні позову, слід відмовити.
При цьому суд врахував наступне.
Предметом позову є внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди в редакції, якою п. 15 договору буде змінено і вказано про те, що вид цільового призначення земельної ділянки - 3.10 "Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку".
Підставою позову є відсутність відповіді на заяву про підписання додаткової угоди про внесення змін до договору.
Договірні правовідносини врегульовані, зокрема, ЦК України.
Так, згідно ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Договір, що підлягає нотаріальному посвідченню, є укладеним з дня такого посвідчення (ч. 3 ст. 640 ЦК України).
Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли, внаслідок завданої цим шкоди, друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим. (ст. 651 ЦК України).
В матеріалах справи відсутні документи, які б підтверджували те, що відповідач, як сторона договору оренди землі з кадастровим номером 2610400000:08:013:0057, вчинила порушення, внаслідок якого позивач, значною мірою позбавлявся в лютому 2024 року того, на що він розраховував при укладенні договору в 2011 році. Договору, яким сторони у справі врегулювали передачу в оренду земельної ділянки площею 0, 1653 га, на якій розміщені об`єкти нерухомого майна для обслуговування ринкової інфраструктури, цільове призначення якої код 03.10.
За наведеного, у суду відсутні правові підстави для зміни договору за рішенням суду.
Крім того, згідно ст. 20 Земельного Кодексу України, при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення.
При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо:
земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;
земельних ділянок приватної власності - їх власниками.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою.
Зміна землекористувачем цільового призначення земельної ділянки державної, комунальної власності, наданої йому в користування (крім постійного користування) без проведення земельних торгів для провадження певної діяльності, не повинна призводити до провадження ним на такій земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача).
Категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту.
Встановлення цільового призначення земельної ділянки може здійснюватися без додержання вимог, передбачених абзацом першим цієї частини, у випадках:
передачі земельної ділянки державної, комунальної власності відповідно до частини третьої статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";
консервації деградованих і малопродуктивних, техногенно забруднених земель;
віднесення земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення;
віднесення земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення;
зміни виду цільового призначення земельної ділянки в межах категорії земель сільськогосподарського призначення (крім віднесення їх до земельних ділянок для садівництва, зміни цільового призначення земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами);
віднесення до земель морського транспорту земельних ділянок у межах морського порту.
При внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення або зміну цільового призначення земельної ділянки належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони визначається за даними Державного земельного кадастру.
Відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру.
Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила його застосування з визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Зазначені класифікатор та правила використовуються для ведення Державного земельного кадастру і містобудівного кадастру.
Віднесення земельних ділянок до певних категорії та виду цільового призначення земельних ділянок має відповідати класифікатору та правилам, зазначеним в абзаці першому цієї частини.
Зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує:
розроблення документації із землеустрою (крім випадків формування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності, не сформованих у земельні ділянки);
прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).
Зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується у разі:
якщо земельна ділянка перебуває у користуванні на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, у заставі - із землекористувачем, заставодержателем (підпис якого на погодженні посвідчується нотаріально);
якщо земельна ділянка відноситься до земель оборони - з Міністерством оборони України або органом державної влади, що здійснює керівництво військовим формуванням, до сфери управління якого належить військова частина, установа, військово-навчальний заклад, підприємство та організація, яка використовує землі оборони на праві постійного користування;
зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначених пунктом "б" частини першої статті 150 цього Кодексу - з Кабінетом Міністрів України.
Зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок яких земельні ділянки виводяться із складу таких категорій (крім зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення для розміщення на них лінійних об`єктів енергетичної інфраструктури), а також зміни цільового призначення земель, визначених пунктом "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, здійснюються за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Зміна цільового призначення земель лісогосподарського призначення здійснюється за умови відшкодування власником земельної ділянки (а для земель державної та комунальної власності - користувачем) втрат лісогосподарського виробництва, крім випадків, визначених законом. Внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення земельної ділянки в таких випадках здійснюється за умови надання її власником (а для земель державної та комунальної власності - користувачем) забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, крім випадків, визначених законом, у вигляді гарантії. Державний кадастровий реєстратор, який вносить до Державного земельного кадастру відомості про зміну цільового призначення такої земельної ділянки, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру негайно повідомляє установу, що видала гарантію, про настання підстави для відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.
Зміна цільового призначення особливо цінних земель та земельних лісових ділянок з метою їх використання для цілей, не пов`язаних із веденням лісового господарства, допускається виключно у разі:
розміщення на них об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та електронних комунікаційних мереж, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією;
розміщення об`єктів промисловості на землях, визначених пунктом "а" частини першої статті 150 цього Кодексу;
відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, визначених пунктами "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення, лісогосподарського призначення;
реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями.
Включення земельної ділянки із визначеним видом цільового призначення до меж функціональної зони не тягне за собою обов`язковості зміни виду її цільового призначення незалежно від того, чи належить цей вид до переліку видів цільового призначення, визначення яких є можливим у межах такої зони.
У разі зміни цільового призначення земельної ділянки несільськогосподарського призначення з віднесенням такої земельної ділянки до категорії земель сільськогосподарського призначення, власником якої є особа, яка відповідно до положень Земельного кодексу України не може набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, така земельна ділянка підлягає відчуженню протягом одного року з дня внесення до Державного земельного кадастру відомостей про змінене цільове призначення земельної ділянки.
В матеріалах справи наявні договір оренди землі від 21.09.2011, додаткові угоди від 05.11.2014, 27.06.2019 та від 08.01.2022 до вищевказаного договору, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 2610400000:08:013:0057, згідно яких, вид цільового призначення земельної ділянки площею 0,1653, яка знаходиться в м. Калуш по вул. Хіміків - Ринкова і право оренди на яку зареєстровано за позивачем - 03.10 - Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.
Враховуючи вищевикладене, позов є необґрунтованим, а відтак таким, що не підлягає задоволенню.
За наведених обставин, керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 86, 129, 236-238, 240-241 Господарсько процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
в позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом. Апеляційну скаргу може бути подано до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 20.05.2024.
СуддяІ. М. Скапровська
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2024 |
Оприлюднено | 22.05.2024 |
Номер документу | 119128400 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Скапровська І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні