Рішення
від 17.05.2024 по справі 140/3050/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2024 року ЛуцькСправа № 140/3050/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МАП ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «МАП ТРЕЙД» (далі ТзОВ «МАП ТРЕЙД») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі ГУ ДПС у Харківській області), Державної податкової служби України (далі ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «МАП ТРЕЙД» складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (далі ПН) №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023, проте згідно з квитанціями реєстрація вказаних ПН була зупинена.

Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Харківській області) повідомлення від 29.11.2023 №2 про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН.

Проте, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №10210705/39218752, №10210713/39218752, №10210701/39218752, №10210711/39218752, №10210702/39218752, №10210706/39218752, №10210707/39218752, №10210698/39218752, №10210694/39218752, №10210693/39218752, №10210699/39218752, №10210703/39218752, №10210714/39218752, №10210704/39218752, №10210708/39218752, №10210709/39218752, №10210695/39218752, №10210700/39218752, №10210710/39218752, №10210697/39218752, №10210712/39218752, 10210696/39218752 було відмовлено у реєстрації зазначених ПН, у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №10210705/39218752, №10210713/39218752, №10210701/39218752, №10210711/39218752, №10210702/39218752, №10210706/39218752, №10210707/39218752, №10210698/39218752, №10210694/39218752, №10210693/39218752, №10210699/39218752, №10210703/39218752, №10210714/39218752, №10210704/39218752, №10210708/39218752, №10210709/39218752, №10210695/39218752, №10210700/39218752, №10210710/39218752, №10210697/39218752, №10210712/39218752, 10210696/39218752 зокрема, з тих підстав, що у квитанції про зупинення реєстрації спірної ПН контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН ПН, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції встановленим вимогам; позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів щодо ПН, реєстрацію яких було зупинено, які свідчать про реальність господарських операцій та були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірних ПН в ЄРПН.

Позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з ГУ ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №10210705/39218752, №10210713/39218752, №10210701/39218752, №10210711/39218752, №10210702/39218752, №10210706/39218752, №10210707/39218752, №10210698/39218752, №10210694/39218752, №10210693/39218752, №10210699/39218752, №10210703/39218752, №10210714/39218752, №10210704/39218752, №10210708/39218752, №10210709/39218752, №10210695/39218752, №10210700/39218752, №10210710/39218752, №10210697/39218752, №10210712/39218752, 10210696/39218752, та зобов`язати ДПС України зареєструвати ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023 в ЄРПН.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (т. 4, а.с.9).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву (т. 4, а.с.14-16) представник відповідачів ОСОБА_1 позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних рішень.

У відповіді на відзив (т. 4, а. с. 22-25) представник позивача з доводами відзиву не погодився та просить позовні вимоги задовольнити.

Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «МАП ТРЕЙД» складено та подано до реєстрації в ЄРПН такі ПН:

- № 3833 від 03.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «AdBlue Сечовина для системи SCR», кількість 11 л, обсяг постачання 256,67 грн, сума ПДВ 51,334 грн) (т. 1, а. с.39);

- № 3834 від 03.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 49);

- № 3905 від 09.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 360 л, обсяг постачання 15300,00 грн, сума ПДВ 3060,00 грн) (т. 1, а. с. 59);

- № 3961 від 10.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 68);

- № 3992 від 12.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 320 л, обсяг постачання 13600,00 грн, сума ПДВ 2720,00 грн) (т. 1, а. с. 78);

- № 4001 від 13.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «AdBlue Сечовина для системи SCR», кількість 10 л, обсяг постачання 233,33 грн, сума ПДВ 46,666 грн) (т. 1, а. с.88);

- № 4002 від 13.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 603 л, обсяг постачання 25627,50 грн, сума ПДВ 5125,50 грн) (т. 1, а. с. 98);

- № 4038 від 17.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «AdBlue Сечовина для системи SCR», кількість 10 л, обсяг постачання 233,33 грн, сума ПДВ 46,666 грн) (т. 1, а.с.108);

- № 4039 від 17.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 118);

- № 4049 від 18.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 320 л, обсяг постачання 13600,00 грн, сума ПДВ 2720,00 грн) (т. 1, а. с. 127);

- № 4064 від 19.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 137);

- № 4086 від 21.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «AdBlue Сечовина для системи SCR», кількість 34 л, обсяг постачання 793,33 грн, сума ПДВ 158,66 грн) (т. 1, а.с.147);

- № 4087 від 21.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 530 л, обсяг постачання 22525,00 грн, сума ПДВ 4505,00 грн) (т. 1, а. с. 157);

- № 4119 від 24.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «AdBlue Сечовина для системи SCR», кількість 10,72 л, обсяг постачання 250,13 грн, сума ПДВ 50,026 грн) (т.1, а.с.167);

- № 4120 від 24.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 220 л, обсяг постачання 9350,00 грн, сума ПДВ 1870,00 грн) (т. 1, а. с. 177);

- № 4155 від 27.10. (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 326 л, обсяг постачання 13855,00 грн, сума ПДВ 2771,00 грн) (т. 1, а. с. 187);

- № 4176 від 29.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 196);

- № 4192 від 31.10.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 206);

- № 4249 від 01.11.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «AdBlue Сечовина для системи SCR», кількість 21,07 л, обсяг постачання 491,63 грн, сума ПДВ 98,326 грн) (т. 1, а.с.216);

- № 4250 від 01.11.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 560 л, обсяг постачання 23800,00 грн, сума ПДВ 4760,00 грн) (т. 1, а. с. 226);

- № 4284 від 04.11.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 322 л, обсяг постачання 13685,00 грн, сума ПДВ 2737,00 грн) (т. 1, а. с. 236);

- № 4313 від 07.11.2023 (покупець ФОП ОСОБА_2 , товар «дизельне паливо», кількість 300 л, обсяг постачання 12750,00 грн, сума ПДВ 2550,00 грн) (т. 1, а. с. 246).

Згідно із квитанціями від 30.10.2023, 15.11.2023, 16.11.2023, 28.11.2023 реєстрація ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023 була зупинена з таких підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (т. 1, а. с. 40, 50, 60, 69, 89, 99, 109, 119, 128, 138, 148, 158, 168, 178, 188, 197, 207, 217, 227, 237, 247).

29.11.2023 ТзОВ «МАП ТРЕЙД» подало до контролюючого органу повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено (а саме: по ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023), кількість додатків 98, а в графі «пояснення» вказаного повідомлення зазначено: «надаємо копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН» (т. 2, а. с. 6).

08.12.2023 Комісія ГУ ДПС у Харківській області надіслала повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію ПН, в якому зазначалось про необхідність надання первинних документів щодо транспортування продукції, а у графі «додаткова інформація» відомості відсутні (т. 1, а. с. 41-42, 51-52, 61-61а, 70-71, 79-80, 90-91, 100-101, 110-111, 119а-120, 129-130, 139-140, 149-150, 159-160, 169-170, 179-180, 189-190, 198-199, 208-209, 218-219, 228-229, 238-239, 249-250).

ТзОВ «МАП ТРЕЙД», у відповідь на вказані повідомлення, подало повідомлення про надання додаткових пояснень від 14.12.2023 №№1 - 22, додавши до кожного з них ТТН (т. 1, а. с. 43, 53, 62, 72, 81, 92, 102, 112, 121, 131, 141, 151, 161, 171, 181, 191, 200, 210, 220, 230, 240, 248).

Комісія ГУ ДПС у Харківській області прийняла такі рішення про відмову у реєстрації вказаних ПН в ЄРПН, а саме:

- від 21.12.2023 №10210705/39218752 про відмову в реєстрації №3833 від 03.10.2023 (т.1, а. с. 48);

- від 21.12.2023 №10210713/39218752 про відмову в реєстрації ПН №3834 від 03.10.2023 (т.1, а. с. 58);

- від 21.12.2023 №10210701/39218752 про відмову в реєстрації ПН №3905 від 09.10.2023 (т.1, а. с. 67);

- від 21.12.2023 №10210711/39218752 про відмову в реєстрації ПН №3961 від 10.10.2023 (т.1, а. с. 77);

- від 21.12.2023 №10210702/39218752 про відмову в реєстрації ПН №3992 від 12.10.2023 (т.1, а. с. 87);

- від 21.12.2023 №10210706/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4001 від 13.10.2023 (т.1, а. с. 97);

- від 21.12.2023 №10210707/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4002 від 13.10.2023 (т.1, а. с. 107);

- від 21.12.2023 №10210698/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4038 від 17.10.2023 (т.1, а. с. 117);

- від 21.12.2023 №10210694/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4039 від 17.10.2023 (т.1, а. с. 126);

- від 21.12.2023 №10210693/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4049 від 18.10.2023 (т.1, а. с. 136);

- від 21.12.2023 №10210699/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4064 від 19.10.2023 (т.1, а. с. 146);

- від 21.12.2023 №10210703/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4086 від 21.10.2023 (т.1, а. с. 156);

- від 21.12.2023 №10210714/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4087 від 21.10.2023 (т.1, а. с. 166);

- від 21.12.2023 №10210704/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4119 від 24.10.2023 (т.1, а. с. 176);

- від 21.12.2023 №10210708/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4120 від 24.10.2023 (т.1, а. с. 186);

- від 21.12.2023 №10210709/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4155 від 27.10.2023 (т.1, а. с. 195);

- від 21.12.2023 №10210695/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4176 від 29.10.2023 (т.1, а. с. 205);

- від 21.12.2023 №10210700/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4192 від 31.10.2023 (т.1, а. с. 215);

- від 21.12.2023 №10210710/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4249 від 01.11.2023 (т.1, а. с. 225);

- від 21.12.2023 №10210697/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4250 від 01.11.2023 (т.1, а. с. 235);

- від 21.12.2023 №10210712/39218752 про відмову в реєстрації ПН №4284 від 04.11.2023 (т.1, а. с. 245);

- від 21.12.2023 10210696/39218752 про відмову в реєстрації ПН № 4313 від 07.11.2023 (т. 2, а. с. 5).

Вказані рішення, як вбачається із їх тексту, прийняті у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку, а у графі «додаткова інформація» (де необхідно зазначити конкретні документи) відомості відсутні.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2 - 4 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пунктів 5, 6 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261). За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Харківській області від 21.12.2023 у реєстрації спірних ПН було відмовлено у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.

Так, реєстрація спірних ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023 згідно із квитанціями від 30.10.2023, 15.11.2023, 16.11.2023, 28.11.2023 була зупинена виключно з такої підстави: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (т. 1, а. с. 40, 50, 60, 69, 89, 99, 109, 119, 128, 138, 148, 158, 168, 178, 188, 197, 207, 217, 227, 237, 247).

Разом з тим, вказані квитанції не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Харківській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.

При вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 10.06.2021 у справі № 822/1886/18, відповідно до яких у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації ПН, а не довільно, на власний розсуд (вказана правова позиція підтримана в подальшому у постановах Верховного Суду від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21).

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН (вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20, від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20).

Отже, не зазначення у квитанціях від 30.10.2023, 15.11.2023, 16.11.2023, 28.11.2023 про зупинення реєстрації вказаних ПН чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірної ПН.

З матеріалів справи вбачається, що 29.11.2023 ТзОВ «МАП ТРЕЙД» з метою розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення щодо реєстрації спірних ПН подало до Комісії ГУ ДПС у Харківській області повідомлення № 2 (т. 2, а. с. 6) разом з копіями документів, які підтверджують здійснення господарських операції із ФОП ОСОБА_2 у жовтні-листопаді 2023 року, по яких складені спірні ПН, зокрема, які підтверджують:

1) придбання у жовтні-листопаді 2023 року товару «ADBLUE сечовина для системи SCR»:

- договір поставки № 552923 від 31.01.2023 (т. 2, а. с. 41-42);

- видаткові накладні №FTM00343725/23 від 06.10.2023, №FTM00337623/23 від 02.10.2023, № FTM00382331/23 від 03.11.2023, №FTM00385123/23 від 06.11.2023, №FTM00375181/23 від 30.10.2023 (т. 3, а. с. 144-146), №FTM00365463/23 від 23.10.2023., №FTM00363453/23 від 20.10.2023, №FTM00346880/23 від 09.10.2023, №FTM00353910/23 від 13.10.2023 (т. 3, а. с. 150-151);

- товарно-транспортні накладні №FTM00343725/23 від 06.10.2023, №FTM00363453/23 від 20.10.2023, №FTM00365463/23 від 23.10.2023, №FTM00375181/23 від 30.10.2023 (т. 3, а.с.155-156), №FTM00353910/23 від 13.10.2023, №FTM00385123/23 від 06.11.2023, №FTM00382331/23 від 03.11.2023, №FTM00337623/23 від 02.10.2023 (т. 3, а. с. 160-161);

- рахунки-фактури № 000844851/23 від 09.10.2023, № 000860365/23 від 13.10.2023, №000885010/23 від 20.10.2023, № 000889994/23 від 23.10.2023 (т. 2, а. с. 30-31), №000822390/23 від 02.10.2023, № 000836768/23 від 06.10.2023, № 000930635/23 від 03.11.2023, № 000938022/23 від 06.11.2023, № 00912597/23 від 30.10.2023 (т. 2, а. с. 35-37);

- платіжні інструкції № 56038 від 02.10.2023, №56061 від 09.10.2023, №56088 від 17.10.2023, № 56097 від 20.10.2023, № 56122 від 30.10.2023, № 56137 від 31.10.2023, № 56151 від 03.11.2023, № 56164 від 08.11.2023 (т. 3, а. с. 137-140);

- акт взаємних розрахунків станом на 31.10.2023 між ТзОВ «МАП ТРЕЙД» та ТзОВ «КПП ЦЕНТР» (т. 2, а. с. 26).

2) придбання товару «дизельне паливо» у жовтні-листопаді 2023 року:

- договір купівлі-продажу нафтопродуктів № 07/03/23-1 від 07.03.2023 (т. 2, а. с. 22);

- видаткові накладні № 76 від 03.10.2023 (т. 3, а. с. 71), № 77 від 05.10.2023 (т. 3, а. с.79), № 78 від 06.10.2023 (т. 3, а. с. 129), №79 від 09.10.2023 (т. 3, а. с. 121), №80 від 13.10.2023 (т.3, а.с. 113), № 81 від 17.10.2023 (т. 3, а. с. 105), № 82 від 18.10.2023 (т. 3, а. с. 97), № 83 від 23.10.2023 (т. 3, а. с. 91), № 84 від 26.10.2023 (т. 3, а. с. 83);

- товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів № 76 від 03.10.2023 (т. 3, а.с. 67), № 77 від 05.10.2023 (т. 3, а. с. 75), № 78 від 06.10.2023 (т. 3, а. с. 133), № 79 від 09.10.2023 (т. 3, а. с. 125), № 80 від 13.10.2023 (т. 3, а. с. 117), № 81 від 17.10.2023 (т. 3, а.с.109), № 82 від 18.10.2023 (т. 3, а. с. 101), № 83 від 23.10.2023 (т. 3, а. с. 93), № 84 від 26.10.2023 (т.3, а. с. 87);

- платіжні інструкції № 56042 від 04.10.2023 (т. 2, а. с. 143), № 56044 від 06.10.2024 (т.2, а. с. 233), № 56047 від 09.10.2023 (т. 2, а. с. 159), № 56048 від 09.10.2023 (т. 2, а. с. 163), №56067 від 09.10.2023 (т. 2, а. с. 155), № 56068 від 09.10.2023 (т. 2, а. с. 151), № 56074 від 13.10.2023 (т.2, а. с. 167), № 56078 від 13.10.2023 (т. 2, а. с. 179), № 56079 від 13.10.2023 (т. 2, а. с. 175), № 56090 від 17.10.2023 (т. 2, а. с. 139), № 56092 від 18.10.2023 (т.2, а. с. 183), № 56118 від 25.10.2023 (т. 2, а. с. 191), № 56119 від 25.10.2023 (т. 2, а. с. 187), № 56120 від 30.10.2023 (т.2, а.с. 195), № 56133 від 30.10.2023 (т. 2, а. с. 199), № 56145 від 01.11.2023 (т. 2, а. с. 213), №56149 від 03.11.2023 (т. 2, а. с. 217), № 56169 від 14.11.2023 (т. 2, а. с. 221), № 56172 від 15.11.2023 (т.2, а.с. 229), № 56177 від 15.11.2023 (т. 2, а. с. 225), № 56190 від 17.11.2023 (т. 2, а. с. 147);

- акт звірки взаєморозрахунків за жовтень 2023 року між ТзОВ «МАП ТРЕЙД» та ТзОВ «БУГАЙ ТРАНС ТРЕЙД» (т. 2, а. с. 14).

3) реалізації товару «ADBLUE сечовина для системи SCR» та «дизельне паливо» ФОП ОСОБА_2 протягом жовтня-листопада 2023:

- договір купівлі-продажу нафтопродуктів № 290922 від 29.09.2022 (т. 2, а. с. 18);

- ОСВ по 361 рахунку (т. 2, а. с. 8-10);

- акт звірки взаємних розрахунків за жовтень 2023року (т. 2, а. с. 115);

- акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.11.2023 по 29.11.2023 (т. 2, а. с. 111);

- платіжна інструкція № 06/10/20231388 від 06.10.2023 (т. 2, а. с. 91), № 06/10/20231389 від 06.10.2023 (т. 2, а. с. 54), № 13/10/20231397 від 13.10.2023 (т. 2, а. с. 84), № 13/10/20231398 від 13.10.2023 (т. 2, а. с. 50), № 18/10/20231402 від 18.10.2023 (т. 2, а. с. 66), № 20/10/20231405 від 20.10.2023 (т. 2, а. с. 77г), № 20/10/20231406 від 20.10.2023 (т. 2, а. с. 99), № 24/10/20231411 від 24.10.2023 (т. 2, а. с. 80), № 24/10/20231409 від 24.10.2023 (т. 2, а. с. 107), № 24/10/20231410 від 24.10.2023 (т. 2, а. с. 95), № 30/10/20231417 від 30.10.2023 (т. 2, а. с. 77а), № 30/10/20231418 від 30.10.2023 (т. 2, а. с. 62), № 30/10/20231419 від 30.10.2023 (т. 2, а. с. 88), № 30/10/20231420 від 30.10.2023 (т. 2, а. с. 103), №24/10/20231408 від 24.10.2023 (т. 2, а. с. 46), № 03/11/20231430 від 03.11.2023 (т. 2, а. с. 74), № 03/11/20231432 від 03.11.2023 (т .2, а. с. 70), № 06/11/20231433 від 06.11.2023 (т. 2, а. с. 58), № 10/11/20231443 від 10.11.2023 (т. 2, а. с. 131), № 10/11/20231444 від 10.11.2023 (т. 2, а. с. 119), № 10/11/20231446 від 10.11.2023 (т. 2, а.с. 123), №14/11/20231448 від 14.11.2023 (т. 2, а. с. 127);

- видаткова накладна № 3899 від 03.10.2023 (т. 3, а. с. 47), № 3898 від 03.10.2023 (т.3, а. с. 51), № 3981 від 09.10.2023 (т. 3, а. с. 43), № 3997 від 10.10.2023 (т. 3, а. с. 39), № 4031 від 12.10.2023 (т. 3, а. с. 35), № 4057 від 13.10.2023 (т. 2, а. с. 171), № 4056 від 13.10.2023 (т. 3, а.с.7), № 4119 від 19.10.2023 (т. 3, а. с. 23), № 4091 від 17.10.2023 (т. 3, а. с. 3), № 4104 від 18.10.2023 (т. 3, а. с. 11), № 4143 від 21.10.2023 (т. 3, а. с. 19), № 4142 від 21.10.2023 (т. 3, а.с.15), № 4194 від 24.10.2023 (т. 3, а. с. 31), № 4193 від 24.10.2023 (т. 3, а. с. 27), № 4092 від 17.10.2023 (т. 2, а. с. 135), № 4239 від 27.10.2023 (т. 3, а. с. 59), № 4259 від 29.10.2023 (т. 3, а.с.63), № 4280 від 31.10.2023 (т. 3, а. с. 55), № 4294 від 01.11.2023 (т. 2, а. с. 245), № 4293 від 01.11.2023 (т. 2, а. с. 249), № 4335 від 04.11.2023 (т. 2, а. с. 241), № 4374 від 07.11.2023 (т. 2, а.с. 237).

Однак, 21.11.2023 Комісія ГУ ДПС у Харківській області надіслала 22 повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію ПН, в якому зазначалось про необхідність надання первинних документів щодо транспортування продукції, а у графі «додаткова інформація» відомості відсутні (т. 1, а. с. 41-42, 51-52, 61-61а, 70-71, 79-80, 90-91, 100-101, 110-111, 119а-120, 129-130, 139-140, 149-150, 159-160, 169-170, 179-180, 189-190, 198-199, 208-209, 218-219, 228-229, 238-239, 249-250).

ТзОВ «МАП ТРЕЙД», у відповідь на вказані повідомлення, подало 22 повідомлення про надання додаткових пояснень від 14.12.2023 (т. 1, а. с. 43, 53, 62, 72, 81,92,102, 112, 121, 131, 141, 151, 161, 171, 181, 191, 200, 210, 220, 230, 240, 248), додавши до кожного з них ТТН, зокрема №FTM00337623/23 від 02.10.2023 (т. 1, а. с. 47), №74 від 28.09.2023 (т. 1, а. с. 57), №79 від 09.10.2023 (т. 1, а. с. 66), №FTM00353910/23 від 13.10.2023 (т. 1, а. с. 96), №80 від 13.10.2023 (т. 1, а. с. 106), №82 від 18.10.2023 (т. 1, а. с. 135), №FTM00365463/23 від 23.10.2023 (т.1, а.с. 175), №83 від 23.10.2023 (т. 1, а. с. 185), №84 від 26.10.2023 (т. 1, а. с. 194), №FTM00375181/23 від 30.10.2023 (т. 1, а. с. 224).

На думку суду, подані позивачем документи до Комісії ГУ ДПС у Харківській області для реєстрації ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023 підтверджують господарські операції реалізації товару, а саме «ADBLUE сечовина для системи SCR» та «дизельне паливо» ФОП ОСОБА_2 протягом жовтня-листопада 2023 та ці документи є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН вказаних ПН.

Суд також наголошує на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (вказана правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 03.10.2023 у справі №380/4146/22, від 13.12.2023 у справі №500/4191/22).

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Харківській області від 21.12.2023 №10210705/39218752, №10210713/39218752, №10210701/39218752, №10210711/39218752, №10210702/39218752, №10210706/39218752, №10210707/39218752, №10210698/39218752, №10210694/39218752, №10210693/39218752, №10210699/39218752, №10210703/39218752, №10210714/39218752, №10210704/39218752, №10210708/39218752, №10210709/39218752, №10210695/39218752, №10210700/39218752, №10210710/39218752, №10210697/39218752, №10210712/39218752, 10210696/39218752 прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарських операцій, по яких складені спірні ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішень про реєстрацію ПН в ЄРПН. Вказані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах відомостей про господарську операцію. Передбачених законом підстав для позбавлення права позивача на реєстрацію спірних ПН в ЄРПН судом під час розгляду цієї справи не встановлено.

Відтак, з наведених вище мотивів, враховуючи надані суду статтею 245 КАС України повноваження, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваних рішень, а подані позивачем документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складені спірні ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН №3833 від 03.10.2023 року, №3834 від 03.10.2023, №3905 від 09.10.2023, №3961 від 10.10.2023, №3992 від 12.10.2023, №4001 від 13.10.2023, №4002 від 13.10.2023, №4038 від 17.10.2023, №4039 від 17.10.2023, №4049 від 18.10.2023, №4064 від 19.10.2023, №4086 від 21.10.2023, №4087 від 21.10.2023, №4119 від 24.10.2023, №4120 від 24.10.2023, №4176 від 29.10.2023, №4155 від 27.10.2023, №4192 від 31.10.2023, №4249 від 01.11.2023, №4250 від 01.11.2023, №4284 від 04.11.2023, №4313 від 07.11.2023 в ЄРПН належить також задовольнити.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання цього позову (сформований в системі «Електронний суд») позивач сплатив судовий збір в сумі 53292,80грн згідно із платіжною інструкцією від 14.03.2024 №56259 (т. 1, а. с. 38).

Відтак, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 53292,80грн. При цьому, на думку суду, судові витрати необхідно стягнути саме з ГУ ДПС у Харківській області, позаяк судом задоволені самостійні позовні вимоги немайнового характеру, та саме внаслідок прийняття комісією регіонального рівня спірних рішень були порушені права позивача, а звернені до ДПС України позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації ПН є похідними від вимог про визнання протиправними та скасування рішень.

При вирішенні питання щодо стягнення витрат на правову допомогу в сумі 6000,00грн суд враховує таке.

За приписами частин першої, другої статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Згідно із частинами третьою - п`ятою статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Як передбачено частинами шостою, сьомою статті 134 КАС України, у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Відповідно до частин сьомої, дев`ятої статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду. При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Отже, аналіз наведених положень процесуального закону дає підстави для висновку, що вирішенню питання про розподіл судових витрат передує врахування судом, зокрема, обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору, значення справи для сторін. При цьому, принципи обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору повинні розглядатися, у тому числі, через призму принципу співмірності, який включає такі критерії: складність справи та виконаних робіт (наданих послуг); час, витрачений на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсяг наданих послуг та виконаних робіт; ціна позову та (або) значення справи для сторони. Крім того, врахування таких критеріїв не ставиться законодавцем у залежність від результату розгляду справи.

При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи.

Разом з цим при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг.

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 08.02.2022 у справах № 640/3098/20 та №160/6762/21 відповідно, від 18.08.2022 у справі №540/2307/21.

На підтвердження витрат, понесених на професійну правничу допомогу, мають бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.06.2018 у справі №826/1216/16.

У постанові Верховного Суду від 09.04.2019 у справі №826/2689/15 міститься правова позиція щодо застосування частини третьої статті 134 КАС України, відповідно до якої чинним процесуальним законодавством не передбачено обов`язку сторони, яка заявляє клопотання про відшкодування витрат на правничу допомогу, доводити обґрунтованість їх ринкової вартості. Натомість саме на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, покладено обов`язок доведення неспівмірності витрат з наданням відповідних доказів, що відповідачем не здійснено.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №755/9215/15-ц вказала про виключення ініціативи суду з приводу відшкодування витрат на професійну правничу допомогу одній із сторін без відповідних дій з боку такої сторони. У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду при вирішенні питання про стягнення витрат на професійну правничу допомогу застосувала відповідний підхід, надавши оцінку виключно тим обставинам, щодо яких інша сторона мала заперечення. Отже, принцип співмірності розміру витрат на професійну правничу допомогу повинен застосовуватися відповідно до вимог частини шостої статті 134 КАС України за наявності клопотання іншої сторони. Зазначений підхід до вирішення питання зменшення витрат на правничу допомогу знайшов своє відображення в постановах Верховного Суду від 02.10.2019 (справа №815/1479/18), від 15.07.2020 (справа №640/10548/19), від 21.01.2021 (справа №280/2635/20), від 03.08.2022 (справа №280/4264/21).

Разом з тим, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, ціну позову, якість підготовлених документів, витрачений адвокатом час, тощо - є неспівмірним (вказана правова позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 26.08.2022 у справі №520/6658/21).

Позивач, на підтвердження витрат на правничу допомогу, подав копію договору про надання правової допомоги від 04.04.2023 № 04-04/23 (т. 3, а. с. 181), рахунок на оплату від 01.03.2024 №3 (т. 3, а. с. 182), платіжну інструкцію від 05.03.2024 №56249 (т. 3, а. с. 183), акт надання послуг від 14.03.2024 № 18 (т. 3, а. с. 184), копію детального опису робіт (наданих послуг) станом на 14.03.2024 (т. 3, а. с. 185), та з вказаних документів вбачається надання позивачу Адвокатським об`єднанням «Бона Фіде» у цій справі правової допомоги в сумі 6000,00 грн.

Суд зазначає, що окремі види послуг, наведені у детальному описі робіт (наданих послуг) станом на 14.03.2024 (т. 3, а.с.185), не є видами правової допомоги та не можуть бути відшкодовані (а саме: підписання договору, формування договору та адвокатського досьє, підготовка детального опису робіт, подача позовної заяви через ЄСІТС).

Суд, враховуючи складність справи (справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, при її вирішенні враховані висновки щодо застосування норм права, які викладені у наведених вище постановах Верховного Суду), значення справи для сторін, час, який об`єктивно був витрачений адвокатом на надання послуг, та їх обсяг, виходячи із принципів співмірності витрат, обґрунтованості та пропорційності їх розміру, дійшов висновку про те, що на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС у Харківській області необхідно стягнути 3300,00 грн витрат на професійну правничу допомогу, що згідно з детальним описом робіт (наданих послуг) станом на 14.03.2024 (т. 3, а.с.185) становить вартість написання позовної заяви (6000,00грн : 20 год. х 11 год. = 3300,00грн).

З урахуванням наведеного, на користь позивача підлягають до стягнення судові витрати в загальному розмірі 56592,80грн (з них: судовий збір в сумі 53292,80грн, витрати на професійну правничу допомогу в сумі 3300,00 грн).

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 грудня 2023 року №10210705/39218752, №10210713/39218752, №10210701/39218752, №10210711/39218752, №10210702/39218752, №10210706/39218752, №10210707/39218752, №10210698/39218752, №10210694/39218752, №10210693/39218752, №10210699/39218752, №10210703/39218752, №10210714/39218752, №10210704/39218752, №10210708/39218752, №10210709/39218752, №10210695/39218752, №10210700/39218752, №10210710/39218752, №10210697/39218752, №10210712/39218752, 10210696/39218752.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «МАП ТРЕЙД» (43017, Волинська область, м. Луцьк, б-рДружби Народів, 1а/40, ідентифікаційний код 39218752) податкові накладні №3833 від 03 жовтня 20203 року, №3834 від 03 жовтня 20203 року, №3905 від 09 жовтня 20203 року, №3961 від 10 жовтня 20203 року, №3992 від 12 жовтня 20203 року, №4001 від 13 жовтня 20203 року, №4002 від 13 жовтня 20203 року, №4038 від 17 жовтня 20203 року, №4039 від 17 жовтня 20203 року, №4049 від 18 жовтня 20203 року, №4064 від 19 жовтня 20203 року, №4086 від 21 жовтня 20203 року, №4087 від 21 жовтня 20203 року, №4119 від 24 жовтня 20203 року, №4120 від 24 жовтня 20203 року, №4176 від 29 жовтня 20203 року, №4155 від 27 жовтня 20203 року, №4192 від 31 жовтня 20203 року, №4249 від 01 листопада 2023 року, №4250 від 01 листопада 2023 року, №4284 від 04 листопада 2023 року, №4313 від 07 листопада 2023 року.

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (61057, Харківська область, м.Харків, вул. Григорія Сковороди, 46, ідентифікаційний код ВП 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МАП ТРЕЙД» (43017, Волинська область, м. Луцьк, б-р Дружби Народів, 1а/40, ідентифікаційний код 39218752) судові витрати в загальному розмірі 56592 гривень 80 копійок (п`ятдесят шість тисяч п`ятсот дев`яносто дві гривні вісімдесят копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119136171
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —140/3050/24

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні