Рішення
від 20.05.2024 по справі 240/31060/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2024 року м. Житомир справа № 240/31060/23

категорія 106020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом, в якому просить:

- визнати незаконними та протиправними дії командира військової частини НОМЕР_1 по розгляду рапортів ОСОБА_1 військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 про надання завіреної копії висновку військово-лікарської комісії від 25.06.2023, якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного;

- зобов`язати командира військової частини НОМЕР_1 розглянути та задовольнити рапорти ОСОБА_1 військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 про надання завіреної копії висновку військово-лікарської комісії від 25.06.2023, якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 21.08.2023 він намагався надати командиру військової частини НОМЕР_1 рапорт про надання завіреної копії Висновку військово - лікарської комісії від 25.06.2023р., якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та рапорт про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного, в якому ОСОБА_1 просив командира військової частини НОМЕР_1 про клопотання перед вищим командуванням про переміщення його за станом здоров`я та явних протипоказань по службі в іншу військову частину відповідно до Висновку військово - лікарської комісії від 25.06.2023 як обмежено придатного до військової служби. Однак, як наголошує представник позивача в позовній заяві, командир військової частини НОМЕР_1 відмовився розглядати рапорти, про що був складений акт за підписом військовослужбовців - свідків відмови: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .. Станом на день звернення з вказаним позовом до суду, відповіді щодо розгляду рапортів позивачу не надано. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 11.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, поновлено строк звернення до суду з даним позовом.

Через відділ документального забезпечення суду 08.01.2024 надійшов відзив на позов від відповідача, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначає, позивачем не надано доказів відмови командира військової частини НОМЕР_1 розглядати рапорт про надання завіреної копії висновку ВЛК від 25.06.2023 та рапорт про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного. Долучений документ взагалі не є актом, який датується вереснем місяцем та відсутні підписи осіб військової частини, які відмовляли у прийнятті даного рапорту.

Також зазначено, що станом на дату видачі довідки 25.06.2023, ОСОБА_1 військову службу у військовій частині не проходив тому дана довідка не може бути у розпорядженні військової частини НОМЕР_1 , оскільки у військову частину для подальшого проходження військової служби позивач прибув 10 серпня 2023 року. Наголошує, що бажана довідка перебуває у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, у якому позивач проходив військову-лікарську комісію до призову на військову службу, як наслідок військова частина не могла надати копію висновку ВЛК від 25.06.2023.

Представник відповідача наголосив, що відсутні підстави для розгляду рапортів позивача, оскільки відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 03.10.2023 №285 позивач виключений зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 та направлений для подальшого проходження військової служби у розпорядження командира військової частини НОМЕР_2 у АДРЕСА_1 .

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду №01-93В від 29.12.2023 головуючий суддя Шуляк Л.А. перебувала у щорічній відпустці в період з 01.01.2024 по 05.01.2024.

У зв`язку із переїздом суду до нового приміщення у період з 10.04.2024 по 16.04.2024 у судді був відсутній доступ до КП "Діловодство спеціалізованого суду".

Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду №01-22В від 19.04.2024 головуючий суддя Шуляк Л.А. перебувала у щорічній відпустці в період з 01.05.2024 по 15.05.2024.

Дану справу розглянуто у порядку ст.263 КАС України із складанням судового рішення відповідно до ч.4 ст.243 та ч.5 ст.250 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до наступних висновків.

Судом встановлено, що відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 10.08.2023 року №229 сержант призваний за мобілізацією ОСОБА_1 , який прибув для подальшого проходження військової служби з військової частини НОМЕР_3 АДРЕСА_2 , відповідно до розпорядження начальника Генерального штабу Збройних Сил України від 31 липня 2023 року №300/ПУ/2270/П/дск, з 10 серпня 2023 зарахований до списків особового складу частини на всі види забезпечення та призначений на посаду старшого стрільця - оператора 2 механізованого відділення 2 механізованого взводу 8 механізованої роти 3 механізованого батальйону.

Як зазначено представником позивача, 21.08.2023 військовослужбовець військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 намагався надати командиру військової частини НОМЕР_1 рапорт про надання завіреної копії Висновку військово - лікарської комісії від 25.06.2023, якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та рапорт про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного, в якому ОСОБА_1 просив командира військової частини НОМЕР_1 про клопотання перед вищим командуванням про переміщення його за станом здоров`я та явних протипоказань по службі в іншу військову частину відповідно до Висновку військово - лікарської комісії від 25.06.2023 як обмежено придатного до військової служби.

До матеріалів справи представником позивача долучено акт як доказ відмови командира військової частини НОМЕР_1 приймати та розглядати вказані рапорти, який складений військовослужбовцем ОСОБА_1 за підписом військовослужбовців - свідків відмови: ОСОБА_2 та ОСОБА_4

28 вересня 2023 року представником ОСОБА_1 було надіслано скаргу в Генеральний штаб Збройних сил України на бездіяльність командира військової частини НОМЕР_1 по отриманню та розгляду рапортів.

Однак, про розгляд вказаної скарги позивача також не повідомлено.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, представник позивача звернувся за захистом прав ОСОБА_1 до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1-3 ст. 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" № 2232-XII від 25.03.1992 року захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту, посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає у тому числі проходження військової служби.

Як зазначалось, Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який наразі триває.

У п.90 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого 10.12.2008 Указом Президента України №1153/2008 (надалі - Положення), зазначено, що необхідність і терміновість переміщення військовослужбовців, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі і визнані військово-лікарською комісією за станом здоров`я обмежено придатними до військової служби, з посад, що вони займають, на інші посади, на яких вони можуть виконувати обов`язки військової служби з урахуванням стану здоров`я, підготовки і досвіду служби, визначаються командирами (начальниками), які мають право призначати військовослужбовців на відповідні посади.

Переміщення по службі в іншу місцевість військовослужбовців, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі і визнані придатними або обмежено придатними до військової служби, але при цьому вони самі чи члени їх сімей мають потребу за станом здоров`я у зміні місця служби (проживання), здійснюється на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії (п.91 Положення ).

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про звернення громадян" громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

За ч.1 ст.20 Закону України "Про звернення громадян" звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

Згідно з ст.14 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити - до наступного прямого начальника.

Начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців. Найближчий до підлеглого прямий начальник є безпосереднім начальником (ст.31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України).

Відповідно до пункту 2.1.6 Інструкції з діловодства у Збройних Силах України, затвердженої наказом Генерального штабу Збройних Сил України 07.04.2017 №124 (далі Інструкція), яка діяла на момент вчинення правовідносин, рапорт (заява) письмове звернення військовослужбовця (працівника) до вищої посадової особи з проханням (надання відпустки, матеріальної допомоги, поліпшення житлових умов, переведення, звільнення тощо) чи пояснення особистого характеру.

Для порядку розгляду, реєстрації, приймання, узагальнення та аналізу звернень військовослужбовців, членів їх сімей, працівників Збройних Сил України, а також інших громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які законно перебувають на території України (далі - громадяни), у структурних підрозділах апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, інших органів військового управління, з`єднаннях, військових частинах, військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів, установах та організаціях Збройних Сил України (далі - військові частини), а також визначає порядок контролю за його дотриманням прийнято Інструкцію про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, яка затверджена Наказ Міністерства оборони України 28.12.2016 № 735.

Пунктом 2 вказаної Інструкції передбачено, що письмові звернення громадян, оформлені належним чином і подані в установленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю, первинному розгляду та реєстрації з метою визначення їх належності до компетенції відповідного органу військового управління та призначення за ними конкретного виконавця.

Звернення може бути подано особисто як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне) чи надіслане поштою (електронною поштою).

Письмове звернення надсилається поштою (електронною поштою) або передається громадянином особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до вимог чинного законодавства.

Усі звернення, що надійшли поштою (електронною поштою) або надаються особисто громадянами, повинні прийматися, попередньо розглядатися та централізовано реєструватися в день їх надходження, а ті, що надійшли у неробочі день та час, - наступного після нього робочого дня, у реєстраційно-контрольних картках (додаток 1), придатних для обробки на персональних комп`ютерах або в журналі реєстрації звернень громадян (додаток 2). Конверти (вирізки з них), у яких надійшли звернення, зберігаються разом з ними (п.6 Інструкції про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України).

Пунктом 10 згаданої Інструкції передбачено, що реєстраційний індекс звернення зазначається у реєстраційному штампі. Штамп ставиться у правому нижньому куті першого аркуша документа.

Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв`язку (електронне звернення) (п.5 Інструкції про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України).

Тобто, законодавством чітко передбачений порядок звернення військовослужбовців до безпосереднього керівництва та порядок реєстрації таких звернень.

Як зазначалось раніше, 21.08.2023 військовослужбовець військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 намагався надати командиру військової частини НОМЕР_1 рапорт про надання завіреної копії Висновку військово - лікарської комісії від 25.06.2023р., якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та рапорт про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного, в якому ОСОБА_1 просив командира військової частини НОМЕР_1 про клопотання перед вищим командуванням про переміщення його за станом здоров`я та явних протипоказань по службі в іншу військову частину відповідно до Висновку військово - лікарської комісії від 25.06.2023 як обмежено придатного до військової служби.

Однак, як наголошує представник позивача в позовній заяві, командир військової частини НОМЕР_1 відмовився розглядати рапорти, про що був складений акт від 12.09.2023.

До матеріалів позовної заяви надано копію аркушу паперу наступного змісту: "21 серпня 2023 р. я ОСОБА_1 здав командиру в/ч НОМЕР_4 два рапорти про те, що я військоматом визнаний обмежено придатний і рапорт про надання копії ВЛК. На що вони відповіли, що рапорти так не пишуть і не дали номер реєстрації." Вказаний аркуш підписаний: ОСОБА_2 та

ОСОБА_5 відзиві на адміністративний позов представник військової частини НОМЕР_1 наголошує на тому, що позивач із зазначеними рапортами не звертався, тобто заперечує наведені позивачем обставини.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд зазначає, що в силу ч.2 ст.74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

В даному випадку позивач не був позбавлений можливості надіслати рапорти поштою на адресу військової частини, що було б належним доказом подання даних рапортів.

Отже, вищевказаний аркуш (акт) не є належним та допустимим доказом подання та відмови в реєстрації його рапортів.

Інших доказів надіслання/вручення рапортів від 21.08.2023 військовій частині НОМЕР_1 до матеріалів справи не надано, клопотання про допит свідків не заявлено.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що обставини, на які посилається позивач (вручення рапортів та відмова у їх реєстрації) не підтверджена належними засобами доказування, відповідно не підтверджено порушення прав позивача з боку відповідача.

Як вказано, зокрема, у постановах Верховного Суду від 12.06.2018 року у справі №826/4406/16, від 15.08.2019 року у справі №1340/4630/18, відсутність порушеного права чи невідповідності обраного позивачем способу його захисту способом, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для відмові в позові.

Відповідно до правового висновку Великої Палати Верховного Суду, сформульованого, зокрема у постановах від 26 травня 2020 року у справі №910/8322/19, від 19 січня 2021 року у справі №916/1415/19, від 2 лютого 2021 року у справі №925/642/19, від 6 квітня 2021 року у справі №910/10011/19, від 22 червня 2021 року у справі №200/606/18, від 23 листопада 2021 року у справі №359/3373/16-ц, обрання позивачем неналежного способу захисту права є самостійною підставою для відмови в позові.

З огляду на викладене, позовні вимоги в частині визнання незаконними та протиправними дій командира військової частини НОМЕР_1 по розгляду рапортів ОСОБА_1 військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 про надання завіреної копії висновку військово-лікарської комісії від 25.06.2023, якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного задоволенню не підлягають.

Також, вимога щодо зобов`язання командира військової частини НОМЕР_1 розглянути та задовольнити рапорти ОСОБА_1 військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 про надання завіреної копії висновку військово-лікарської комісії від 25.06.2023, якою він визнаний обмежено придатним до військової служби та про переміщення за станом здоров`я як обмежено придатного не підлягає задоволенню, оскільки є похідною від зазначеної вище вимоги.

Окрім того, суд звертає увагу, що відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 03.10.2023 №285 сержанта призваного за мобілізацією ОСОБА_1 старшого стрільця - оператора 2 механізованого відділення 2 механізованого взводу 8 механізованої роти 3 механізованого батальйону, призначеного наказом Командувача Сухопутних військ Збройних сил України (по особовому складу) від 28 вересня 2023 року №513-РС на посаду старшого стрільця - оператора механізованого відділення механізованого взводу механізованої роти механізованого батальйону призначено старшим стрільцем-оператором стрілецького відділення стрілецького взводу стрілецької роти військової частини НОМЕР_2 військової частини НОМЕР_5 військової частини НОМЕР_6 вважати таким, що справи та посаду здав.

А тому, як наслідок, з 03 жовтня 2023 року позивач виключений зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 та направлений для подальшого проходження військової служби у розпорядження командира військової частини НОМЕР_2 у АДРЕСА_1 .

Тобто, на момент звернення позивача з вказаним позовом до суду (25.10.2023) ОСОБА_1 вже був переведений до іншої військової частини.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частин першої третьої статі 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що доводи позову не свідчать про наявність правових підстав для задоволення заявлених вимог.

Зважаючи на відсутність документально-підтверджених судових витрат у даній адміністративній справі питання про їх розподіл судом не вирішується.

Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_7 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_8 ) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 20 травня 2024 року.

Суддя Л.А.Шуляк

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119136846
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —240/31060/23

Рішення від 20.05.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні