Рішення
від 20.05.2024 по справі 560/6737/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/6737/24

РІШЕННЯ

іменем України

20 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.

розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) , Державного виконавця Стоцької Анастасії Станіславівни, Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), Державного виконавця Стоцької Анастасії Станіславівни, Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ), в якій просить визнати неправомірними дії Державного виконавця Стоцької Анастасії Станіславівни, Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ) та скасувати постанову від 05.04.2024 ВП №74663806 про відкриття провадження та стягненню виконавчого збору в розмірі 93 648,72 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що спірна постанова від 05.04.2024 ВП №74663806 суперечить ст. 27 Закону України "Про виконавче провадження", а дії державного виконавця по стягненню виконавчого збору є неправомірними, оскільки сума основного боргу становить 0,00 грн.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі та витребувано у відповідача належним чином засвідчені матеріали виконавчого провадження №74663806.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.05.2024 у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про забезпечення позову відмовлено.

Від представника відповідача 13.05.2024 до суду надійшов відзив, в якому проти задоволення позовних вимог заперечує, зазначає, що державний виконавець Стоцька Анастасія Станіславівна Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ), при винесенні оскаржуваної постанови, діяла відповідно до ст. 27 Закону України "Про виконавче провадження". Вказує, що на виконанні Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) перебуває виконавче провадження АСВП №74663806 про стягнення з ОСОБА_1 на користь Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) виконавчого збору у розмірі 93648,72 грн (залишок заборгованості станом на 10.05.2024 становить 83478,44 грн). Виконавчий збір виведений на підставі виконавчого провадження АСВП №67895490, яке перебувало на виконанні Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ).

Крім того, від представника відповідача 13.05.2024 надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 просить відмовити у повному обсязі.

Сторони в судове засідання не з`явилися, від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Суд встановив такі обставини справи.

Державним виконавцем Стоцькою Анастасією Станіславівною Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ) 15.12.2021 відкрито виконавче провадження з виконання виконавчого листа від 02.11.2010 №2-1604/10, виданого Кам`янець-Подільським міськрайонним судом про стягнення з ОСОБА_1 боргу в розмірі 936487,22 грн про що винесено постанову про відкриття виконавчого провадження від 15.12.2021 ВП №67895490.

Крім того, пунктом 3 постанови про відкриття виконавчого провадження від 15.12.2021 ВП №67895490, стягнуто з боржника виконавчий збір/основну винагороду приватного виконавця в розмірі 93648,72 грн.

Судом встановлено, що 05.04.2024 постановою державного виконавця Стоцької Анастасії Станіславівни Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ) ВП №678954 повернуто виконавчий документ стягувачу, на підставі письмової заяви стягувача ОСОБА_2 про повернення виконавчого листа №2-1604/10 від 02.11.2010 без виконання.

Постановою державного виконавця Стоцької Анастасії Станіславівни Кам`янець-Подільського ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального МУМЮ (м. Київ) ВП №67895490 від 17.10.2023 з ОСОБА_1 стягнуто виконавчий збір в розмірі 93648,72 грн.

Позивач вважає постанову від 05.04.2024 ВП №74663806 про відкриття провадження та стягненню виконавчого збору в розмірі 93 648,72 грн протиправною, відтак звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Спірні правовідносини передусім регулюються Законом України "Про виконавче провадження" від 2 червня 2016 року № 1404-VIII (далі - Закон № 1404-VIII).

Відповідно до ст. 1 Закону № 1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

За змістом положень статті 3 Закону № 1404-VIII відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення, зокрема, на підставі таких виконавчих документів як виконавчі листи, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень.

Пунктом 1 частини 1 статті 26 Закону № 1404-VIII визначено, що виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону за заявою стягувача про примусове виконання рішення.

Відповідно до ч. 5 ст. 26 Закону № 1404-VIII виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.

У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.

Статтею 27 Закону № 1404-VІІІ надано визначення поняття "виконавчий збір" та унормовано питання щодо його розміру, порядку та підстав стягнення.

Так, згідно з частинами 1, 2 ст. 27 Закону № 1404-VІІІ виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.

Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.

Разом з тим, первинне відкриття виконавчого провадження з виконання виконавчого листа Кам`янець-Подільського міськрайонного суду №2-1604 від 02.11.2010 було відкрито 07.12.2010 (ВП №22983157).

Станом на 07.12.2010 був чинним Закон України "Про виконавче провадження" від 21.04.1999 №606-XIV (далі Закон №606-XIV), стаття 46 якого передбачала, що у разі невиконання рішення у строк, установлений для добровільного його виконання, з боржника постановою державного виконавця, яка затверджується начальником відповідного органу державної виконавчої служби, якому він безпосередньо підпорядкований, стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків від фактично стягненої суми або вартості майна боржника, яке передане стягувачу за виконавчим документом.

З урахуванням редакцій Закону №606-XIV та Закону №1404-VІІІ, які були чинними у період існування заборгованості позивача, база обрахунку виконавчого збору змінювалась, а саме: станом на відкриття первинного виконавчого провадження розмір виконавчого збору становив 10 відсотків фактично стягнутої суми, а у період після 28 серпня 2018 року - 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню.

З матеріалів справи убачається, що державний виконавець під час прийняття оскаржуваної постанови від 05.04.2024 ВП №74663806 про відкриття виконавчого провадження визначив суму виконавчого збору в розмірі 10 % від суми, яка зазначена у виконавчому листі №2-1604 від 02.11.2010.

Тож державний виконавець визначив суми виконавчого збору у розмірі 10 % суми, що підлягає примусовому стягненню за виконавчими документами, застосувавши таким чином фактично Закон № 1404-VIII.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Конституційний Суд України в рішенні від 9 лютого 1999 року у справі № 1-7/99 (про зворотню дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) надав офіційне тлумачення частини першої статті 58 Конституції України та вказав, що положення цієї норми про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи). За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

Отже, положення статті 46 Закону № №606-XIV, зменшували відповідальність позивача як боржника у порівнянні з нормами статті 27 Закону № 1404-VІІІ, оскільки розмір виконавчого збору обраховувався як 10 відсотків від фактично стягнутої суми, а не з суми, що підлягає примусовому стягненню.

З урахуванням того, що внесені Законом України від 03 липня 2018 року №2475-VIII зміни до статті 27 Закону № 1404-VІІІ погіршили становище позивача, а також того, що виконавчою службою фактично не стягнуто з боржника коштів за виконавчим листом, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача правових підстав для стягнення з позивача виконавчого збору у розмірі 93648,72 грн.

Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 28 січня 2021 року у справі №420/769/19, від 22 січня 2021 року у справі №400/4023/19, від 21 січня 2021 року у справі №640/3430/19, від 12 серпня 2020 року у справі № 1340/5053/18, від 28 жовтня 2020 року у справі № 400/878/20 і суд не знаходить підстав для відступу від неї під час розгляду цієї справи.

Враховуючи наведене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 242-246, 250, 255, 268-272, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) від 05.04.2024 ВП №74663806 про відкриття провадження.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 1211 (одну тисячу двісті одинадцять) гривень 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільського відділу державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідачі:Кам`янець-Подільський відділ державної виконавчої служби у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) (вул. Татарська, 8, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 36400950) Державний виконавець Стоцька Анастасія Станіславівна, Кам`янець-Подільський ВДВС у Кам`янець-Подільському районі Хмльницької області Центрального МУМЮ (м. Київ) (вул. Татарська, 8,м. Кам`янець-Подільський,Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл.,32301 , код ЄДРПОУ - 36400950)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119140647
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —560/6737/24

Рішення від 20.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні