Рішення
від 20.05.2024 по справі 560/19334/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19334/23

РІШЕННЯ

іменем України

20 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур Авто Плюс" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшов позов ТОВ "Тур Авто Плюс" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 16.08.2023 №ПШ0300275.

Позов мотивований тим, що перевірка проведена під час відпочинку водія, у зв`язку з чим останній не здійснював перевезення пасажирів. Крім цього позивач зазначив, що встановлений на транспортному засобі тахограф був несправним, тому водій надав представникам відповідача індивідуальну контрольну книжку водія.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що норми Закону України від 05.04.2001 №2344-III "Про автомобільний транспорт" зобов`язують автомобільних перевізників та водіїв мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують перевезення, зокрема, протокол перевірки та адаптації тахографа, карта водія, щоденні реєстраційні листи режиму праці та відпочинку. Позивач такі документи не надав, тому відповідач вважає спірну постанову правомірною.

Хмельницький окружний адміністративний суд розглядає адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.

10.07.2023 посадові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області здійснили рейдову перевірку транспортного засобу позивача марки Mercedes-Benz державний номер НОМЕР_1 .

За результатами перевірки складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 10.07.2023 №027831, в якому посадові особи відповідача встановили, що водій здійснював перевезення пасажирів по міжміському автобусному маршруту "Березівка-Хмельницький", автобус обладнаний тахографом, під час перевірки відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа, відсутні квитки номіналом згідно таблиці вартості, чим порушені вимоги статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт".

16.08.2023 начальник Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області прийняв постанову №ПШ030275 про застосування до ТОВ "Тур Авто Плюс" за порушення вимог статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн.

Позивач оскаржив вказану постанову до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Статтею 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень, зокрема: для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України; для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Згідно з пунктом 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340 (далі - Положення №340), автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Відповідно до пункту 1.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкція №385), ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

У пункті 3.3 Інструкції №385 закріплено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Таким чином, транспортні засоби, які здійснюють регулярні пасажирські перевезення на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 кілометрів, повинні бути обладнані тахографами.

З урахуванням приписів пункту 1.4 Інструкції №385 в залежності від типу тахографа (аналоговий чи цифровий) водій повинен мати при собі тахокарту (бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР) або картку картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі.

Таким чином, для здійснення внутрішніх перевезень пасажирів обов`язковими документами є картка водія у випадку обладнання транспортного засобу тахографом, або індивідуальна контрольна книжка водія, завдяки якій здійснюється державний контроль за додержанням водієм режиму праці та відпочинку у випадку відсутності тахографа.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 14.12.2023 у справі №340/5660/22.

З матеріалів справи вбачається, що транспортний засіб марки Mercedes-Benz державний номер НОМЕР_1 обладнаний тахографом.

В свою чергу позивач зазначив, що водій заповнював індивідуальну контрольну книжку, оскільки тахограф був несправним.

Однак суд вважає такі доводи безпідставними, з огляду на наступне.

За змістом пункт 6.3 Положення №340 водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія або повинен мати копію графіка змінності водіїв.

Разом з тим, відповідно до пунктів 1.3 і 2.4 Інструкції №385 та пункту 6.1 Положення №340, які є спеціальними нормами, що встановлюють вимоги до транспортних засобів, які здійснюють внутрішні пасажирські перевезення на міжміських маршрутах, протяжністю понад 50 км, обладнання таких транспортних засобів тахографом є обов`язковим.

Отже, приписи пункту 6.3 Положення №340 не застосовуються до автотранспортних засобів, передбачених пунктом 6.1 цього Положення, зокрема, тих, що здійснюють регулярні внутрішні перевезення пасажирів на міжміських маршрутах, протяжністю понад 50 км.

Тому, позивач, як суб`єкт підприємницької діяльності, який здійснює регулярні внутрішні перевезення пасажирів на відстань понад 50 км, зобов`язаний обладнати автобус тахографом та забезпечити наявність у водія тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або особистої картки водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом (у разі використання цифрового тахографа) та протоколом про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу. При цьому обов`язок забезпечення справності та правильної експлуатації тахографа покладений на водія транспортного засобу.

Невиконання зазначеного обов`язку є порушенням приписів статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" та підставою для застосування штрафу, передбаченого статтею 60 цього Закону.

Разом з тим, пунктами 12, 14 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, передбачено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Згідно із щотижневим графіком проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки у період з 10.07.2023 по 16.07.2023 місяцями перевірки зазначене на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, які знаходяться на території відповідно до адміністративного-територіального устрою Хмельницької області.

Відповідно до акта №027831 перевірка проведена посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 10.07.2023 о 13:30 год.

Як вже зазначалось, посадові особи відповідача встановили, що водій здійснював перевезення пасажирів по міжміському автобусному маршруту Березівка-Хмельницький, при цьому автобус був обладнаний тахографом, під час перевірки відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа, відсутні квитки номіналом згідно таблиці вартості, чим порушені вимоги статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Водночас матеріали справи містять розклад руху автобусів на маршруті Нова Ушиця - Березівка №1119, Березівка - Хмельницький, затверджений начальником Управління інфраструктури Хмельницької обласної державної адміністрації від 13.12.2022, відповідно до якого автобус прибуває на автостанцію №1 міста Хмельницький о 08:55 год. та відбуває з автостанції о 14:10 год.

Пунктом 125 постанови Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176 Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту передбачено, що автомобільний перевізник повинен подати автобус на автостанцію, де формується приміський маршрут, не пізніше ніж за 5 хвилин, міжміський або міжнародний - не пізніше ніж за 10 хвилин до відправлення.

Тобто, відповідно до вимог цієї Постанови водій зобов`язаний був подати автобус на автостанцію №1 міста Хмельницького о 14:00 год.

Таким чином, о 13:30 год водій не здійснював перевезення пасажирів по міжміському автобусному маршруту "Березівка-Хмельницький".

Вказана обставина також підтверджується наданою відповідачем до матеріалів справи фотокарткою, з якої вбачається, що транспортний засіб марки Mercedes-Benz державний номер НОМЕР_1 стоїть між деревами у невідомому місці.

Отже, рейдова перевірка транспортного засобу позивача була проведене посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті з порушенням вимог Порядку №1567, оскільки здійснена не на маршруті руху та не безпосередньо на автостанції №1 міста Хмельницького. Тому висновки акта перевірки щодо здійснення водієм перевезення пасажирів по міжміському автобусному маршруту Березівка-Хмельницький є безпідставними.

Оскільки відповідач під час проведення перевірки транспортного засобу позивача не дотримався Порядку №1567, тому вимоги про скасування постанови, прийнятої на підставі акта цієї перевірки, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи викладене, позов необхідно задоволити.

У зв`язку з задоволенням позовний вимог сплачений позивачем судовий збір слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задоволити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Хмельницькій області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 16.08.2023 №ПШ0300275.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур Авто Плюс" 2684,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Тур Авто Плюс" (вул. Подільська, 36,Нова Ушиця,Новоушицький район, Хмельницька область,32600 , код ЄДРПОУ - 37347799) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя О.Л. Польовий

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119140830
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —560/19334/23

Рішення від 20.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні