21.05.2024
Справа № 489/3475/24
Провадження № 2-о/489/111/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 м. Миколаїв
Ленінський районний суд міста Миколаєва у складі:
головуючого - судді Рум`янцевої Н.О.,
із секретарем судового засідання - Ставратій Я.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Миколаєві в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою Органу опіки та піклування виконавчого комітету Олешківської міської ради Херсонської області в інтересах малолітніх ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , заінтересована особа - Інгульський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), ОСОБА_3 про встановлення факту смерті на окупованій території
встановив.
Представниця заявника звернулася до суду з заявою, якою просила встановити факт смерті ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Костогризове Херсонського району Херсонської області, яка є матір`ю малолітніх ОСОБА_1 , ОСОБА_2 . Мотивуючи вимоги тим, що матір`ю ОСОБА_1 , ОСОБА_2 є ОСОБА_4 . 09 квітня 2024 в с. Костогризове Херсонського району Херсонської області померла ОСОБА_4 . Скадовським районним відділом запису актів цивільного стану Управління ЗАЦС Херсонської області 16 квітня 2024 видано свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 . Батько дітей записаний відповідно до ст.. 135 СК України. Для надання дітям статусу дитини-сироти Служба у справах дітей Олешківської міської ради Херсонського району Херсонської області повинна зібрати необхідні документи, що засвідчують обставини, за яких діти залишилися без батьківського піклування. Заявник має вжити заходів щодо надання дітям відповідного статусу, але відсутність належно оформленого свідоцтва про смерть матері чинить у цьому перешкоди. 01 травня 2024 стало відомо, що малолітні діти в супроводі старшого брата з тимчасово окупованої території України, прибули до м. Києва, на даний час проживають за адресою: АДРЕСА_1 .
Ухвалою суду від 13.05.2024, заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 20.05.2024, заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження по справі та призначено справу до судового розгляду в порядку окремого провадження.
Від представника заявника надійшла заява про розгляд справи за її відсутності. Просить задовольнити заяву.
Представник заінтересованої особи Інгульського відділу ДРАЦс у місті Миколаєві у судове засідання не з`явився по невідомим суду причинам. Про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином. Причини неявки суду не повідомив.
Від ОСОБА_3 надійшла заява про розгляд справи без його участі, заяву підтримує.
З`ясувавши обставини та дослідивши надані докази, суд приходить до висновку, що встановлені наступні факти та відповідні правовідносини.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Тобто, суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.
Як вбачається з Свідоцтв про народження серії НОМЕР_2 та серії НОМЕР_3 , ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 є рідними дітьми ОСОБА_5 та ОСОБА_4 .
Відповідно до Повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження, сформованого 25.04.2024, державна реєстрація народження дітей ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 проведена відповідно до ч. 1 ст. 135 СК України (за вказівкою матері).
16 квітня 2024 Скадовським районним відділом записів актів цивільного стану Управління РАСЦ Херсонської області здійснена державна реєстрація № 170249950000500252009 смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Вказане свідоцтво про смерть, відповідно до ч. 2 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» є недійсним на території України.
Відповідно до п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно до ст.293 ЦПК України суди розглядають в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Згідно ст.317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Відповідно до Постанови КМУ від 6 грудня 2022 р. № 1364 про «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» та Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій № 309 від 22.12.2022 року про «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» територія Каховської міської територіальної громади Херсонської області визначається як тимчасово окупована територія з 24.02.2022 року.
Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (зі змінами та доповненнями), державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» органами державної реєстрації актів цивільного стану є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану; відділи державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах, міських, міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану); виконавчі органи сільських, селищних і міських рад.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Частина 1 статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» передбачає, що на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину адміністративної межі та лінії зіткнення між тимчасово окупованою територією та іншою територією України, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.
У відповідності до ч.ч.2-3 ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.
Так, свідоцтво про смерть ОСОБА_4 , видане 16.04.2024 незаконним органом РАЦС, який розташований на тимчасово окупованій території України, а отже не може бути використане заявником для реєстрації смерті на території України, оскільки видане не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому є недійсним і не створює правових наслідків.
Згідно зі ст.122 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи й установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією України й законами України, а також на те, що відповідно до ст.26 цього Закону скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.
Згідно до положень ч.3, 4 ст.49 ЦК України державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону.
Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено, що ОСОБА_4 мала громадянство України та є матір`ю малолітніх ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про що свідчать копії свідоцтв про народження дітей серії НОМЕР_2 та серії НОМЕР_3 , і після її смерті заявник, який діє в інтересах малолітніх ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , не має можливості в іншому, аніж у судовому порядку встановити факт смерті матері малолітніх дітей та отримати свідоцтво про смерть для подальшого його використання в цивільно-правових відносинах згідно законодавства України.
Здійснити державну реєстрацію смерті та отримати відповідне свідоцтво заявник в даному випадку може лише на підставі відповідного судового рішення про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою, як передбачено ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Виходячи з наведеного, оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, враховуючи, що встановлення факту смерті необхідне заявнику для державної реєстрації смерті матері малолітніх ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , що дає законні підстави для надання зміни статусу з дітям, позбавленим батьківського піклування на статус дітей-сиріт, суд приходить до висновку, що заява про встановлення факту смерті підлягає задоволенню.
Рішення суду про встановлення факту смерті є підставою для видачі відповідного свідоцтва про смерть. Рішення підлягає негайному виконанню.
На підставі ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», керуючись ст. ст. 4, 12, 81, 259, 263-265, 317 Цивільного процесуального кодексу України, суд
вирішив:
заяву Органу опіки та піклування виконавчого комітету Олешківської міської ради Херсонської області в інтересах малолітніх ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , заінтересована особа - Інгульський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), ОСОБА_3 про встановлення факту смерті на окупованій території - задовольнити.
Встановити факт смерті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у селі Костогризове Херсонського району Херсонської області.
Рішення підлягає негайному виконанню.
Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено скорочене судове рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Судове рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційні скарги подаються учасниками справи в порядку статті 355 ЦПК України безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду.
З інформацією щодо тексту судового рішення учасники справи можуть ознайомитися за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua або за веб-адресою Судової влади України: https://court.gov.ua/fair/.
Заявник: Орган опіки та піклування виконавчого комітету Олешківської міської ради Херсонської області в інтересах малолітніх ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , юридична адреса: АДРЕСА_2 .
Заінтересована особа:
Інгульський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), юридична адреса: м. Миколаїв, пр-т Миру, 46/1.
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 .
Повний текст судового рішення складено «21» травня 2024.
Суддя Н.О. Рум`янцева
Суд | Ленінський районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119163364 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Ленінський районний суд м. Миколаєва
Рум’янцева Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні