Рішення
від 21.05.2024 по справі 420/22809/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/22809/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2024 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді- Свиди Л.І.

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про скасування рішення №275/15-32-04-03-03 Головного управління ДПС в Одеській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» від 27.03.2023 року, зобов`язання Державної податкової служби України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» з 01.01.2016 р. шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру - 398796421033, зобов`язання Державної податкової служби України поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки ТОВ «Глобал Він» в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні - до прийняття рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачам строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзиви.

Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що у зв`язку зі смертю директора та окупацією м. Херсона російською федерацією виникла проблема з пошуку документів щодо діяльності підприємства, що і призвело до затримки у поданні звітності з ПДВ за період лютий-липень 2022 р. Позивач зазначає, що за період з 23.02.2022 р. (дня смерті засновника-директора) до 12.07.2022 р. (дня визначення управителя корпоративними правами ТОВ «Глобал Він») звітність до контролюючого органу не подавалася у зв`язку з недійсністю підпису вже померлої ОСОБА_1 , а тому відлік останніх 12 місяців стосовно неподачі звітності потрібно здійснювати з 12 липня 2022 року. В грудні 2022 року підприємство здійснювало господарські операції щодо надання консультаційних послуг, тобто мали місце операції, які свідчать про наявність придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового кредиту, а саме 19.12.22 року зареєстровано податкову накладну №1 від 16.12.22 р. на суму 600 грн. з яких 100 грн. ПДВ. Позивач стверджує, що не подання декларацій зі сплати податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців за період з лютого 2022 року - лютий 2023 року з нульовими показниками відбулося не внаслідок пасивної поведінки платника податків щодо ведення господарської діяльності, а внаслідок неможливості її ведення через форс-мажорні обставини в країні, зокрема, запровадження воєнного стану та період тимчасової окупації міста Херсона, смерть директора і неможливість правонаступників оформити корпоративні права, тобто з незалежних обставин.

З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідачі позов не визнають та зазначають, що Головним управлінням ДПС в Одеській області складено довідку №275/15-32-04-03-02 від 23.03.2023 року, відповідно до якої ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» протягом 12 послідовних податкових місяців не подає органу державної податкової служби декларації з ПДВ, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. На підставі цієї довідки Головним управлінням ДПС в Одеській області винесено рішення №275/15-32-04-03-03 від 27.03.2023 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН», в якому зазначено, що підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість є те, що особа протягом 12 послідовних податкових місяців не подає декларації з податку на додану вартість, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» зареєстроване та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області як платник податків.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» з 01.01.2016 року зареєстроване платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер - 398796421033.

Рішенням Головного управління ДПС в Одеській області від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» 27.03.2023 року на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України.

В рішенні від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 зазначено, що комісією встановлено ненадання ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» протягом 12 календарних місяців податкової звітності (декларації з ПДВ), що підтверджено довідкою відділу адміністрування ПДВ управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області від 23.03.2023 р. №275/15-32-04-03-02, тобто платник не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з 01.03.2022 року до 01.03.2023 року, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподаткованих операцій 0 гривень.

Позивач не погодився з правомірністю зазначеного рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03, а тому звернувся 06.04.2023 року до Державної податкової служби України зі скаргою, однак 12.06.2023 року скарга залишена без задоволення, а рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість без змін, в зв`язку із чим він звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України реєстрація платника податку на додану вартість діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, зокрема, якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Згідно з п.49.2, 49.4 ст. 49 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Відповідно до пп. «г» п. 5.1, п. 5.2 розділу V «Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 14.11.2014 року №1130, реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

При розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт «г» пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.

Згідно з п. 5.5, 5.6 розділу V «Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» - «з» пункту 5.1 цього розділу).

Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.

Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).

За наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.

Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою №6-РПДВ (додаток 5). Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу.

Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається днем прийняття такого рішення. Рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у день підписання реєструються у журналі обліку рішень про анулювання реєстрації платників ПДВ за формою №6-РЖ (додаток 6). Номер рішення відповідає порядковому номеру запису в цьому журналі.

У день виникнення підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ до Реєстру вноситься відмітка «Реєстрація особи підлягає анулюванню».

Разом із такою відміткою до Реєстру вноситься підстава для анулювання реєстрації відповідно до пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу та дата виникнення такої підстави.

Відповідно до п. 5.10 розділу V «Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог статті 56 Кодексу або до суду.

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності такого рішення актам законодавства, а також у разі скасування судових рішень чи записів у Єдиному державному реєстрі, на підставі яких було прийняте рішення про анулювання реєстрації.

Підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.

Як вже було зазначено, підставою для прийняття оскаржуваного рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 стала довідка Головного управління ДПС в Одеській області від 23.03.2023 р. №275/15-32-04-03-02, якою встановлено факт неподання протягом 12 послідовних податкових місяців органу державної податкової служби декларації з податку на додану вартість, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, за період з березня 2022 року по лютий 2023 року.

З цього приводу позивач вказує, що перед початком повномасштабного вторгнення рф в Україну попередній та діючий директор ТОВ «Глобал Він» ОСОБА_1 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 .

У липні 2022 року правонаступник (мати померлої директора) ОСОБА_2 змогла виїхати на підконтрольну Україні територію у місто Одесу та отримала свідоцтво про прийняття корпоративних прав у ТОВ «Глобал Він» у розмірі 100 % та право на управління корпоративними правами, яке зареєстровано за номером 376 від 11.07.2022 року, та за рішенням засновника 25.07.2022 року було змінено адресу реєстрації ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» на АДРЕСА_1 , про що внесені відповіді зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Позивач зазначає, що за період з 23.02.2022 р. (дня смерті засновника-директора) до 12.07.2022 р. (дня визначення управителя корпоративними правами ТОВ «Глобал Він») звітність до контролюючого органу не могла бути поданою у зв`язку з недійсністю підпису померлої ОСОБА_1 , в зв`язку з чим відлік останніх 12 місяців стосовно неподачі звітності має розпочатися з 12 липня 2022 року.

Позивач в обґрунтування позову також зазначає, що майно підприємства залишалось на окупованій території в м. Херсоні до 11 листопада 2022 року, тому не було відомо чи збережено воно, а на даний час немає можливості поїхати до м. Херсона перевірити наявність майна у м. Херсоні у зв`язку з тим, що місто перебуває під постійними обстрілами та є зоною бойових дій.

Таким чино, позивач вважає, що у період з 23.02.2022 року по 25.07.2022 року у підприємства не було можливості подавати будь-які декларації в тому числі по ПДВ з незалежних він нього причин.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України зі змінами внесеними Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 року №2260-IX установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

Згідно положень пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пп. 69.1-1 п. 69-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

«Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» та «Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента» затверджені наказом Міністерства фінансів від 29 липня 2022 року №225 та набрали чинності 06 вересня 2022 року.

Відповідно до п. 1 Розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 29.07.2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 року за №967/38303, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Згідно з п. 4 Розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

«Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента», затверджений Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 включає: 1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030; 2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. №599); 3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; 4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326; 5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); 6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)); 7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації; 8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; 9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку; 10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану; 11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках; 12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера); 13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо); 14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо); 15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви; 16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України); 17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Суд встановив, що ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» після зміни директора та адреси реєстрації в м. Одесі не зверталося до податкового органу в передбаченому порядку із заявою та необхідним пакетом документів з приводу неможливості своєчасного виконання свого податкового обов`язку, під час розгляду справи протилежного не було доведено.

Тобто, принаймні з липня 2022 року ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» повинно було виконувати податковий обов`язок щодо подання контролюючому органу декларацій з податку на додану вартість.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

«Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року №309 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за №1668/39004, прийнятий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Згідно з «Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вся територія Херсонської міської територіальної громади Херсонського району Херсонської області в період з 01.03.2022 року по 11.11.2022 року була тимчасово окупованою Російською Федерацією.

Таким чином, посилання позивача, що наразі немає можливості поїхати до м. Херсона перевірити наявність майна у м. Херсоні у зв`язку з тим, що місто перебуває під постійними обстрілами та є зоною бойових дій, суд вважає необґрунтованими, оскільки вказані обставини не мають відношення до необхідності виконувати податковий обов`язок щодо подання контролюючому органу декларацій з податку на додану вартість та під час розгляду справи ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» не довело існування обставин неможливості своєчасного виконання свого податкового обов`язку щодо необхідності подання декларацій з податку на додану вартість, як і не надало будь-яких доказів на підтвердження існування таких обставин.

Суд враховує, що незважаючи на зазначені в обґрунтування позову обставини ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» не надало жодного доказу, що підприємством вчинялися будь-які дії з метою подання декларацій зі сплати податку на додану вартість за період з лютого 2022 року по лютий 2023 року.

Крім того, суд критично оцінює посилання позивача на неможливість здійснення господарської діяльності, про що надано Наказу №1 від 22.07.2022 р. про призупинення господарської діяльності, яким починаючи з 22.07.2022 року призупинено дію трудових договорів всім працівникам підприємства, оскільки, як сам позивач вказує, ним в грудні 2022 року здійснювалася господарська операція щодо надання консультаційних послуг та за цією операцією виписано податкову накладну №1 від 16.12.2022 р. на суму 600 грн. з яких 100 грн. ПДВ.

За таких обставин, неподання податкових декларацій з податку на додану вартість протягом періоду березень 2022 року - лютий 2023 року за наявного в той час правового регулювання відбулося внаслідок пасивної поведінки ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН», оскільки підприємство не довело наявність форс-мажорних обставин, які перешкодили йому виконати взагалі цей податковий обов`язок.

Що стосується посилань позивача, що в грудні 2022 року ним здійснювалися господарські операції, які свідчать про наявність придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового кредиту, то суд зазначає, під час розгляду справи ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» не надало до суду належних доказів реєстрації податкових накладних в період березень 2022 року - лютий 2023 року на підтвердження таких доводів.

Відповідно до положень п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Таким чином, за фактом неподання протягом 12 послідовних податкових місяців органу державної податкової служби декларації з податку на додану вартість за період з березня 2022 року по лютий 2023 року відповідач обґрунтовано прийняв спірне рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» 27.03.2023 року на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України.

Щодо посилань позивача в обґрунтування позову на порушення відповідачем порядку направлення повідомлення про анулювання реєстрації платника ПДВ на його адресу в передбачені Податковим кодексом України строки, то суд зазначає, що вони не мають відношення до правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення.

Суд враховує, що відповідно до п. 183.13 ст. 183 Податкового кодексу України з метою постійного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацією центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, щоденно оприлюднює на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та власному офіційному веб-сайті: дані з реєстру платників податку із зазначенням найменування або прізвища, імені та по батькові платника податку, дати податкової реєстрації, індивідуального податкового номера та терміну дії реєстрації платника податку; інформацію про осіб, реєстрацію яких як платників податку анульовано, із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дати анулювання, причин та підстав для анулювання реєстрації.

Вказані положення також кореспондуються з положеннями п. 7.1 розділу VІІ «Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість», згідно з яким відповідно до пункту 183.13 статті 183 розділу V Податкового кодексу України з метою постійного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацією Державна податкова служба України щоденно оприлюднює на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та власному офіційному веб-сайті: дані з Реєстру із зазначенням найменування або прізвища, імені та по батькові платника ПДВ, дати податкової реєстрації, індивідуального податкового номера та терміну дії реєстрації платника ПДВ; інформацію про осіб, реєстрацію яких як платників ПДВ анульовано, із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дати анулювання, причин та підстав для анулювання реєстрації. Інформація оприлюднюється із зазначенням дати оприлюднення і дати оновлення інформації.

Отже, суд прийшов до висновку про наявність підстав у контролюючого органу для прийняття рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України.

Крім того, позивач не спростував належними доказами та аргументованими доводами, що неподання податкових декларацій з податку на додану вартість протягом періоду березень 2022 року - лютий 2023 року за наявного в той час правового регулювання було обумовлене форс-мажорними обставинами, тобто з незалежних від нього причин.

Відповідно п. 109.1 ст. 109 Податкового кодексу України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Таким чином, в межах спірних правовідносин та заявлених доводів неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно подання податкових декларацій з податку на додану вартість протягом періоду березень 2022 року - лютий 2023 року відбулося з вини позивача, оскільки ним не вживались відповідні заходи щодо їх своєчасного подання або повідомлення контролюючого органу про неможливість виконання такого податкового обов`язку в передбаченому порядку, що стало наслідком прийняття рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України.

З огляду на встановлені обставини справи та їх нормативне регулювання в сукупності, суд дійшов висновку про те, що рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» 27.03.2023 року на підставі пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України прийняте відповідачем в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Враховуючи правомірність рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03, у суду відсутні підстави для задоволення похідних вимог щодо зобов`язання Державної податкової служби України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН», а також поновлення його облікових даних, записів та стану рахунків інтегрованої картки в системі електронного адміністрування ПДВ.

Суд також враховує, що позовна заява не містить належного обґрунтування щодо необхідності вчинення зазначених дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. 6, 14, 90, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» (вул. Ільфа і Петрова, буд. 13, кв. 35, м. Одеса, 65104, код ЄДРПОУ 39879643) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішення №275/15-32-04-03-03 Головного управління ДПС в Одеській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ ВІН» від 27.03.2023 року, зобов`язання Державної податкової служби України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ГЛОБАЛ ВІН» з 01.01.2016 р., шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру - 398796421033, зобов`язання Державної податкової служби України поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки ТОВ «Глобал Він» в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні - до прийняття рішення від 27.03.2023 року №275/15-32-04-03-03 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

СуддяЛеонід СВИДА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено23.05.2024
Номер документу119175348
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/22809/23

Рішення від 21.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні