Рішення
від 21.05.2024 по справі 240/11035/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2024 року м. Житомир справа № 240/11035/22

категорія 111040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "ВОТАЛІЯ" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом. Підставою для звернення Фермерського господарства "ВОТАЛІЯ" з даним позовом до суду стало рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 19.05.2022 №5152/6/06/-30-18-07 про виключення господарства з реєстру платників єдиного податку. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що є платником єдиного податку 4 групи та відповідно до Фінансової звітності малого підприємства за 2019 рік дохід від реалізації власної с/г продукції складає 3 793,8 тис. грн. Зазначає, що всі необхідні документи для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подав вчасно та в повному обсязі, а тому рішення про виключення з реєстру платника єдиного податку четвертої групи є протиправним та підлягає скасуванню. Також вказує, що Податковим кодексом України визначено підстави анулювання реєстрації платника єдиного податку (пункту 299.10 статті 299 Податкового кодексу), а також підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи (пункту 295.9.1 статті 295 Податкового кодексу) та не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 Податкового кодексу України, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи.

Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду провадження у справі відкрито. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Ухвала про відкриття провадження була направлена позивачу та відповідачу за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, вказана ухвала отримана відповідачем. Відповідач надіслав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначає, що обов`язковою умовою для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку для сільськогосподарських товаровиробників є подання до 20 лютого поточного року звітності, яка передбачена пп.2 п.298.8 ПК України. В ході опрацювання податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи та Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва встановлено, що позивач у строки, передбачені пп.298.8.1. п.298.8 ПК України, не подав звітну податкову декларацію з єдиного податку за місцем розташування земельних ділянок на 2022 рік, з якої справляється податок, що слугувало підставою для прийняття рішення про виключення ФГ "ВОТАЛІЯ" з реєстру платників єдиного податку четвертої групи.

Разом з тим, представник позивача надіслав до суду відповідь на відзив на позовну заяву, у якому додатково зазначає, що Податковим кодексом України визначено підстави анулювання реєстрації платника єдиного податку, а також підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи, однак положення Податкового кодексу України не містить норм, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи. Крім того, відповідачем оскаржуване рішення прийнято без проведення перевірки, відтак, є незаконним та підлягає скасуванню.

Судове рішення у справі постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.

Судом встановлено, що «Фермерське господарство «ВОТАЛІЯ» (далі за текстом ФГ «ВОТАЛІЯ». Позивач) - юридичною особою, зареєстроване Чуднівською районною державною адміністрацією Житомирської області 31.01.2012 року, номер державної реєстрації 13031020000000535. Господарство створюється з метою здійснення господарської діяльності, зокрема, тваринництва, рослинництва, виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації для отримання прибутку і задоволення потреб суспільства у продукції. Крім того, ФГ «ВОТАЛІЯ» є платником єдиного податку 4 групи та відповідно до фінансової звітності малого підприємства дохід від реалізації власної с/г продукції складає 3793.8 тис. грн. Для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи засобами електронного зв`язку позивачем направлено до ГУ ДПС У Житомирський області податкові звітності: звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за місцем розташування земельних ділянок, які знаходяться на території конкретного органу місцевого самоврядування та за місцем розташування платника податку, а саме: звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи від 15.02.2022 та відомості про наявність земельних ділянок.

Відповідно до квитанції № 2 податкова декларація позивача як платника єдиного податку четвертої групи від 15.02.2022, пакет від 15.02.2022 прийнято, реєстраційний №9033697483, документ доставлено до ГУ ДПС у Житомирський області 17.02.2022. Разом з тим, ФГ «ВОТАЛІЯ» отримало від ГУ ДПС У Житомирський області рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку від 19.05.2022 року № 5152/6/06/-30-18-07, в якому зазначено, що ФГ «ВОТАЛІЯ» не подало до контролюючого органу загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, чим порушено статтю 298 Кодексу та у зв`язку з цим зазначено, що ФГ «ВОТАЛІЯ» У 2022 році може бути платником єдиного податку четвертої групи. У зв`язку з цим, відповідачем виключено позивача з реєстру платника податків 4 групи на 2022 piк. Не погоджуючись з вказаним рішенням та діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку даним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПодатковий кодекс України.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені главою І "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності"розділу XIV "Спеціальні податкові режими" ПК України.

Підпунктом 4 пункту291.4статті291 Податкового кодексу України(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що сільськогосподарських товаровиробників, юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, віднесено до четвертої групи суб`єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Підпунктом295.9.1пункту295.9статті295 Податкового кодексу Українивстановлено, що платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченомустаттею 46 цього Кодексу.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування встановлюєтьсястаттею 298 Податкового кодексу України(далі -ПК України), пунктом 298.8 якої передбачено, що порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.4 цієї статті.

Відповідно до підпункту298.8.1пункту298.8статті298 ПК Українисільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Відповідно до пункту299.1, пункту299.2статті299 Податкового кодексу Україниреєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначенийстаттею 299 Податкового кодексу України, відповідно до пункту 299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно:

1) невідповідність такого суб`єкта вимогам, встановленимстаттею 291 цього Кодексу;

2) наявність у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації;

3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом298.1.4пункту298.1статті298цьогоКодексу.

Пунктом299.10статті299 Податкового кодексу Українивстановлено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом295.9.1пункту295.9статті295цьогоКодексу.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем до Чуднівської ДПІ ГУ ДПС у Житомирській області було подано в електронному вигляді пакет документів, а саме:

- податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за реєстраційним номером №9033697483 від 17.02.2022 з позначкою тип декларації "Звітна";

- відомості про наявність земельних ділянок з позначкою: додаток №1 до декларації "Звітна";

розрахунок частки сільськогосподарського товаровиролбництва за 2021 рік з відміткою "Звітний" за реєстраційним №9033701057 від 17.02.2022.

В подальшому, позивачем 31.05.2022 подано до відповідача податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за реєстраційним номером №9056620049 з позначкою тип декларації "Звітна", "Загальна" та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва. Отже, позивачем подано податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за реєстраційним номером № 9056620049 від 31.05.2022 з позначкою тип декларації "Звітна", "Загальна" з порушенням пп.295.9.1 п. 295.9 ст. 295 та пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України.

Кім того, суд звертає увагу, що вищезазначена декларація з єдиного податку четвертої групи за реєстраційним номером №9056620049 від 31.05.2022 позивачем подана до контролюючого органу вже після отримання рішення ГУ ДПС у Житомирській області про виключення з реєстру платників єдиного податку від 19.05.2022 № 5152/6/06-30-18-07.

Відтак, позивачем у встановлений термін не подано звітну податкову декларацію з єдиного податку, відтак, відповідно до абзацу 5 пункту 299.10 статті 299 Податкового кодексу України позивача виключено з реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2022 рік, оскільки обов`язковою умовою для сільськогосподарських товаровиробників щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку є подання до 20 лютого поточного року звітності, яка передбачена пп.1 п.298.8 ПК України.

Суд відхиляє доводи позивача щодо прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливо лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході такої перевірки порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування, враховуючи наступне.

Як вже зазначалося раніше, відповідно до рішення № 5152/0/06-30-18-07 від 19.05.2022, підставою для виключення з реєстру платника єдиного податку четвертої групи стало не подання податкової декларації з єдиного податку на поточний рік відповідно до п.298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКУ.

Відповідно до п.299.10. ст. 299 ПКУ, реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі, якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

П.299.11 ст.299 ПК України визначено, що у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої - третьої груп вимог, встановлених цією главою, анулювання реєстрації платника єдиного податку першої - третьої груп проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення. У такому випадку суб`єкт господарювання має право обрати або перейти на спрощену систему оподаткування після закінчення чотирьох послідовних кварталів з моменту прийняття рішення контролюючим органом. Тобто, даний пункт стосується лише платника єдиного податку першої - третьої груп, анулювання його реєстрації дійсно проводиться за рішенням контролюючого органу, прийнятого на підставі акту перевірки.

Крім того, у п.299.11 ст.299 ПК України передбачено, що у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.

Аналізуючи дану норму Податкового кодексу, суд приходить до висновку, що анулювання реєстрації платника єдиного податку на підставі проведення перевірок контролюючим органом має місце лише для платника єдиного податку першої - третьої груп (п.299.11 ст.299 ПК України). Крім того, для платників єдиного податку четвертої групи анулювання такої реєстрації проводиться на підставі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника, проте проведення таких перевірок стосується лише невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Податкового Кодексу України. В спірних же правовідносинах підставою для виключення з реєстру платника єдиного податку четвертої групи стало не подання податкової декларації з єдиного податку на поточний рік відповідно до п.298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКУ.

Суд зазначає, що згідно з пп. 5 п. 299.10 ст. 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі, якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу. Отже, в разі, коли суб`єкт господарювання вже зареєстрований як платник єдиного податку, то законодавство визначає лише один механізм позбавлення суб`єкта господарювання такого статусу - це прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення суб`єкта господарювання з реєстру платників єдиного податку відповідно до приписів п. 299.10 ст. 299 Податкового кодексу України, зокрема, у разі неподання податкової звітності.

В контексті вищевикладеного суд вважає за необхідне зазначити, що способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників цього податку, що і було зроблено відповідачем.

Як вже зазначалося судом, декларація з єдиного податку четвертої групи за реєстраційним номером №9056620049 позивачем подана до контролюючого органу 31.05.2022, а не до 20 лютого 2022 року, як ще передбачено нормами Податкового кодексу України. Тобто, вищезазначена звітна документація була подана вже після отримання спірного рішення ГУ ДПС у Житомирській області про виключення з реєстру платників єдиного податку від 19.05.2022 № 5152/6/06-30-18-07. Таким чином, Головне управління Державної податкової служби в Житомирській області, приймаючи рішення про виключення позивача з реєстру платників єдиного податку від 19.05.2022 № 5152/6/06-30-18-07 з підстав та у порядку, передбаченихПодатковим кодексом України, діяло правомірно та відповідно до вимог діючого законодавства.

Відповідно до частини першоїстатті 8 Конституції Українив Україні визнається і діє принцип верховенства права. Складовою верховенства права є принцип правової визначеності (п. 61 рішення Європейського суду з прав людини від 28 жовтня 1999 року "Брумареску проти Румунії").

Основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає наявним у суспільстві нормативним приписам.

Принцип правової визначеності вимагає ясності й однозначності правової норми та забезпечення того, щоб ситуації та правовідносини залишалися передбачуваними (правові позиції Конституційного Суду України висловлені у рішеннях від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005, від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010, від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010, від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011). Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, згідно якої закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим із достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (п. 109 рішення від 13 грудня 2001 року у справі "Церква Бессарабської Митрополії проти Молдови").

Досліджуючи принцип правової визначеності у вказаних правовідносинах, суд зазначає, що суб`єкт владних повноважень має діяти лише в рамках, наданих йому законодавством повноважень.

Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно з частиною 2статті 71 Кодексу адміністративного судочинства Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно достатті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихсстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що приймаючи рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку четвертої групи від 19.05.2022 року № 5152/6/06/-30-18-07, ГУ ДПС у Житомирській області діяло у відповідності до вимог чинного законодавства України, відтак, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями6-9,32,77,90,139,241-246,255,295,297,371 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд

вирішив:

У задоволенні позову Фермерського господарства "ВОТАЛІЯ"(вул. Жданівського, 11Б, с.П`ятка, Чуднівський район, Житомирська область, 13222; код ЄДРПОУ 37890876) доГоловного управління ДПС у Житомирській області(вул. Юрка Тютюнника, 7, м.Житомир, 10003; код ЄДРПОУ ВП 44096781)про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяІ.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено24.05.2024
Номер документу119204142
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —240/11035/22

Рішення від 21.05.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні