ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/3188/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/3188/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РБК Лтава" до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
18.03.2024 директор Товариства з обмеженою відповідальністю "РБК Лтава" (надалі - ТОВ РБК Лтава", Товариство) Лаврик Р., діючи від імені та в інтересах вказаного Товариства, звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Полтавській області (надалі - ГУДПС), Державної податкової служби України (надалі - ДПС), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) від 09.02.2024 №10535386/44940494 про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язавши при цьому ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4 від 27.12.2023, складену та подану на реєстрацію Товариством, датою її фактичного подання, якою є 26.01.2024.
Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом протиправних, як на його думку, мотивів відмови у реєстрації податкової накладної за наявності усіх передбачених Податковим кодексом України на те передумов, зокрема пояснень і первинних документів, наданих на підтвердження господарських операцій з реалізації диванів-лав на 5 місць контрагенту в особі Управління капітального будівництва Полтавського міськвиконкому.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 20.03.2024 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).
Відповідачі позов не визнали. У спільному відзиві на позов, що надійшов до суду 20.05.2024 через систему "Електронний суд", представник відповідачів вказує на те, що в ході опрацювання документів, поданих позивачем до податкової накладної від 27.12.2023 №4 на підтвердження обставин реалізації диванів-лав на 5 місць контрагенту в особі Управління капітального будівництва міськвиконкому встановлено, що платником надано видаткову накладну від 26.12.2023 № 1, яка не містить обов`язкових реквізитів, що передбачені ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-ХІV, а саме: не розшифрований підпис відповідальної особи зі сторони постачальника. Крім того, надана видаткова накладна від 26.12.2023 № 1 складена пізніше, ніж відбувся факт відвантаження товару (товарно-транспортна накладна від 14.12.2023 №39). Також платником надано видаткову накладну від 14.12.2023 №РН 027 на придбання диванів-лав у неплатника ПДВ - ФОП ОСОБА_1 (3042117299), проте у податковій декларації платника з податку на додану вартість за грудень 2023 року відсутні відомості щодо придбання за нульовою ставкою/без ПДВ (рядок 10.4). (т. 3 а.с. 7-12).
У відповіді на відзив позивач зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 27.12.2023 містилося загальне посилання на пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, але вичерпного переліку конкретних документів, які платник податків повинен надати контролюючому органу не було визначено, тому ТОВ "РБК Лтава" подано до контролюючого органу документи, які на власну думку Товариства підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній №4 від 27.12.2023 (т. 3 а.с. 98-102).
Розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "РБК Лтава" (код ЄДРПОУ 44940494, вул. М.Драгоманова, буд. 21, м. Полтава, 36018) 15.06.2023 зареєстроване у статусі юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1009571020000010975. Видами діяльності підприємства за КВЕД є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; 16.29 Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі; 31.02 Виробництво кухонних меблів; 31.09 Виробництво інших меблів тощо (т. 1 а.с. 86-88).
03.10.2023 між Управлінням капітального будівництва Полтавського міськвиконкому (Замовник) та ТОВ "РБК Лтава" (Підрядник) був укладений договір підряду №75-юр/23, за умовами якого Підрядник зобов`язується якісно виконати на свій ризик власними і залученими силами та засобами по об`єкту: "Капітальний ремонт підвального приміщення (укриття) Полтавського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №36 "Школа здоров`я" Полтавської міської ради Полтавської області по вул. Чураївни, 7". Коригування, (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), відповідно до затвердженої в установленому порядку проектної документації, договірної ціни та в межах наявних бюджетних коштів; надати документи, необхідні для отримання дозвільних документів для виконання будівельних робіт та документів про готовність об`єкту до експлуатації, придбати необхідні матеріали та обладнання (устаткування), здати в обумовлені строки роботи Замовнику, усунути на протязі гарантійного строку експлуатації об`єкту недоробки, що зумовлені неякісним виконанням робіт, а Замовник - прийняти і оплатити якість виконані роботи (т. 3 а.с.50-53).
З метою визначення вартості та об`єму робіт, матеріалів тощо сторонами договору були сформовані такі документи:
- Договірна ціна на "Капітальний ремонт підвального приміщення (укриття) Полтавського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №36 "Школа здоров`я" Полтавської міської ради Полтавської області по вул. Чураївни, 7". Коригування (т. 3 а.с. 47);
- Графік виконання будівельно-монтажних робіт по об`єкту: "Капітальний ремонт підвального приміщення (укриття) Полтавського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №36 "Школа здоров`я" Полтавської міської ради Полтавської області по вул. Чураївни, 7". Коригування (т. 3 а.с.46);
- План фінансування по об`єкту: "Капітальний ремонт підвального приміщення (укриття) Полтавського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №36 "Школа здоров`я" Полтавської міської ради Полтавської області по вул. Чураївни, 7". Коригування (т. 3 а.с. 33).
Строк виконання робіт: початок виконання робіт жовтень 2023; закінчення грудень 2023 (п. 5.1. Договору підряду). Згідно з графіком виконання будівельно-монтажних робіт. З правом дострокового виконання робіт (п. 5.4. Договору підряду). Місце виконання робіт: вул. Чураївни, 7 м. Полтава (п. 5.2. Договору підряду). Роботи виконуються з матеріалів та засобами Підрядника (п. 5.8. Договору підряду). Роботи можуть виконуватись з матеріалів, обладнання Замовника (п.п. 5.12. 5.14. Договору підряду).
Ціна цього Договору (загальна вартість робіт згідно з договірною ціною, яка визначається на основі Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві») становить 6 690 355,20 грн, у тому числі ПДВ - 1 115 059,00 грн і є динамічною договірною ціною (приблизною) та відповідає ціні об`єкта.
Вартість робіт на 2023 рік орієнтовно складає 1 300 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 216 666,67 грн, і може переглядатися Замовником протягом терміну дії договору в залежності від наданого фінансування (п. 3.1. Договору підряду). Розрахунки проводяться шляхом: оплати Замовником після пред`явлення Підрядником рахунку на оплату робіт та/або поставлене обладнання (устаткування) та після підписання Сторонами актів виконаних робіт (форма КБ-2в) та довідок (форма КБ-3), сформованих в ПК АВК-5 версії 3.8.3. або накладної на поставку обладнання (устаткування), підтверджуючих документів (накладних та товарно-транспортних накладних) та за умови надходження бюджетних коштів на розрахунковий рахунок Замовника в межах доведених лімітів. Оплата проводиться протягом 90 календарних днів (п. 4.1. Договору підряду).
Здача-приймання робіт по всьому об`єкту здійснюється у відповідності з чинним порядком і оформляється по закінченню отриманням документів про готовність об`єкту до експлуатації. Щомісячна здача виконаних робіт відбувається в межах наданого фінансування та погоджених Замовником обсягах (п. 5.5. Договору підряду).
Товари "Диван-лава на 5 місць, розмір 1800х450» (Код товару згідно з УКТ ЗЕД: 9403) у кількості 33 шт. були придбані Підрядником та обліковувались на балансовому рахунку 205, на підтвердження чого надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 205(т. 3 а.с. 80-81).
Товар було доставлено зі складу ФОП ОСОБА_1 (є постачальником Підрядника) безпосередньо на об`єкт (м. Полтава, вул. Чураївни, 7), що підтверджується товарно-транспортною накладною №39 від 14.12.2023 (т. 3 а.с. 41). Вантажовідправник: ФОП ОСОБА_1 , вантажоодержувач: ТОВ "РБК Лтава".
Як пояснює у позові представник позивача, у зв`язку з тим, що на об`єкті не було готове приміщення, яке призначалося для безпосереднього влаштування Товару: "Диван-лава на 5 місць, розмір 1800х450" (Код товару згідно з УКТ ЗЕД: 9403) у кількості 33 шт., Підрядником тимчасово було передано "Полтавському дошкільному навчальному закладу (яслі-садок) №36 "Школа здоров`я" Полтавської міської ради Полтавської області (за адресою об`єкту: м. Полтава, вул. Чураївни, 7) на зберігання Товар на підставі договору відповідального зберігання від 14.12.2023 (т. 2 а.с. 220-221) та Акту приймання-передачі від 14.12.2023 до Договору відповідального зберігання від 14.12.2023 (т. 2 а.с. 224). Після належної підготовки приміщення Товар був повернутий зі зберігання Підряднику на підставі Акту приймання-передачі від 26.12.2023 до Договору відповідального зберігання (т. 2 а.с. 227). При цьому Підрядником (Постачальником) в цей же день передано (відвантажено) Товар Замовнику (Покупцю) на підставі видаткової накладної №1 від 26.12.2023 (т. 3 а.с. 33).
Таким чином, Підрядником (Постачальником) було здійснено поставку (відвантаження) Товару Замовнику (Покупцю) на підставі наступних документів: - видаткова накладна №1 від 26.12.2023 на загальну суму 589 050,00 грн, у т.ч. ПДВ - 98 175,00 грн. Товар отримано Замовником (Покупцем), повноваження якого підтверджуються довіреністю №98 від 26.12.2023 (т. 3 а.с. 46). Підрядником виставлено та передано Замовнику рахунок на оплату №4 від 14.12.2023 (т. 3 а.с. 25) на суму 589 050,00 грн, у т.ч. ПДВ - 98 175,00 грн.
На підставі платіжної інструкції 27/12/20236-250 від 27.12.2023 Замовником на поточний рахунок Підрядника перераховано грошові кошти у сумі 589 050,00 грн, у т.ч. ПДВ - 98 175,00 грн, як це видно з виписки по поточному рахунку в АТ "Укрсиббанк" за період з 01.12.2023 по 31.12.2023 (т. 3 а.с. 54-58).
За першою подією (зарахування коштів на рахунок), відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 ПК України, Товариством було складено податкову накладну №4 від 27.12.2023 (т. 1 а.с. 29-30) та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
26.01.2024 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС ТОВ "РБК Лтава" отримало квитанцію у якій, з поміж іншого зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 27.12.2023 №4 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 9403, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критерію ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (т. 1 а.с. 31).
07.02.2024 ТОВ "РБК Лтава" складено та подано до ГУДПС повідомлення щодо надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, до якого додано пояснення та документи достатні на його думку для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК (т. 1 а.с. 35-53).
Рішенням комісії ГУДПС №10535386/44940494 від 09.02.2024 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 27.12.2023 у зв`язку з наданням платником копій документів, складених з порушенням законодавства, оскільки до повідомлення платником надано видаткову накладну від 26.12.2023 №1, виписану на реалізацію, яка не містить обов`язкових реквізитів, що передбачені ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме: не розшифрований підпис відповідальної особи зі сторони постачальника. Крім того, надана видаткова накладна від 26.12.2023 №1 складена пізніше, ніж відбувся факт відвантаження товарів (т. 1 а.с. 32).
09.02.2024 позивач оскаржив це рішення в адміністративному порядку.
Рішенням комісії ДПС від 23.02.2024 №11115/44940494/2 залишено без задоволення скаргу платника, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - без змін (а.с. т. 3 а.с. 17).
Не погоджуючись із правомірністю мотивів, покладених в основу рішення Комісії від 09.02.2024 №10535386/44940494 про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач звернувся до суду з цим позовом за правовим захистом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Податковий кодекс України (надалі ПК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 в редакції, чинній на момент зупинення реєстрації спірних податкових накладних).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (пункт 8 Порядку №1165).
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
11. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520 в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно з пунктом 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ України від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №4 від 27.12.2023, складеної ТОВ "РБК Лтава".
Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить на користь висновку про те, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в Реєстрі, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1165).
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Верховний Суд у постановах від 18.11.2021 у справі №380/3498/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020, від 16.02.2023 у справі №380/7648/22 зробив висновок, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. При цьому, як свідчить зміст пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для вирішення відповідною комісією контролюючого органу питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, не є вичерпним.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації у Реєстрі, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної у Реєстрі, реєстрація якої була зупинена.
У постанові від 03.11.2021 (справа №360/2460/20) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Верховний Суд у постанові від 29.06.2022 у справі №380/5383/21 зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості подати достатній обсяг підтверджуючих документів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Верховний Суд у пункті 55 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 зауважив, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Повертаючись до обставин цієї справи, суд зауважує, що надіслана позивачу квитанція від 26.01.2024 про зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 27.12.2023 в ЄРПН (т. 1 а.с. 31) містила лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
За таких обставин суд погоджується з доводами позивача про те, що з огляду на відсутність у надісланій ТОВ "РБК Лтава" квитанції від 26.01.2024 вказівки на конкретний перелік документів, які мали бути надані з метою підтвердження обґрунтованості складення податкової накладної №4 від 27.12.2023, платником на власний розсуд були надані документи, що у своїй сукупності підтверджували правомірність оформлення податкової накладної.
Посилання представника ГУДПС на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі, визначений пунктом 5 Порядку №520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може включати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у Реєстрі.
А тому вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
У ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланої Товариством податкової накладної №4 від 27.12.2023 положенням пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Посилання контролюючого органу у квитанції від 26.01.2024 на те, що обсяг постачання товару/послуги 9403 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, лише дублює положення пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, жодним чином не вказуючи на конкретну підставу для зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 27.12.2023 у ЄРПН.
За наведених обставин суд дійшов висновку про те, що відповідачами не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 27.12.2023 в Реєстрі.
Суд також враховує, що позивач після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав податковому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості її складення.
Як слідує зі змісту витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 09.02.2024 №30, підставою для ухвалення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 27.12.2023 №4 були взяті обставини того, що до повідомлення платником надано видаткову накладну від 26.12.2023 № 1, яка не містить обов`язкових реквізитів, що передбачені ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-ХІV, а саме: не розшифрований підпис відповідальної особи зі сторони постачальника. Крім того, надана видаткова накладна від 26.12.2023 № 1 складена пізніше, ніж відбувся факт відвантаження товару (товарно-транспортна накладна від 14.12.2023 №39). Також платником надано видаткову накладну від 14.12.2023 №РН 027 на придбання диванів-лав у неплатника ПДВ - ФОП ОСОБА_1 (3042117299), проте у податковій декларації платника з податку на додану вартість за грудень 2023 року відсутні відомості щодо придбання за нульовою ставкою/без ПДВ (рядок 10.4).
У зв`язку з цим суд зазначає, що відповідно до приписів частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" в редакції згідно із Законом № 2164-VIII від 05.10.2017, неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Крім того, згідно з поясненнями позивача, товар був доставлений зі складу ФОП ОСОБА_1 (є постачальником Підрядника) безпосередньо на об`єкт ( АДРЕСА_1 ), що підтверджується товарно-транспортною накладною №39 від 14.12.2023, яка свідчить про дату доставки товару зі складу ФОП ОСОБА_1 до ТОВ "РБК Лтава" та про дату відвантаження товару від ФОП ОСОБА_1 до ТОВ "РБК Лтава", і жодним чином не свідчить про дату відвантаження Товару від ТОВ "РБК Лтава" до Замовника (Покупця). У зв`язку з тим, що на об`єкті не було готове приміщення, яке призначалося для безпосереднього влаштування Товару Підрядник тимчасово передав Товар "Полтавському дошкільному навчальному закладу (ясли-садок) №36 "Школа здоров`я" Полтавської міської ради Полтавської області (за адресою об`єкту: м. Полтава, вул. Чураївни, 7) на зберігання на підставі договору відповідального зберігання від 14.12.2023 та акту приймання-передачі від 14.12.2023 до Договору відповідального зберігання від 14.12.2023. Після належної підготовки приміщення Товар було повернуто зі зберігання Підряднику на підставі Акту приймання-передачі від 26.12.2023 до Договору відповідального зберігання.
В той же час у цій справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій, оскільки це питання має досліджуватися під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України включає в себе систему заходів, які вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
За викладених обставин суд дійшов висновку про безпідставність застосування до позивача процедури зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, передбаченої Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкової накладної у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.
Враховуючи все вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку щодо протиправності рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №4 від 27.12.2023, складеної ТОВ "РБК Лтава", та, як наслідок, обґрунтованість позовних вимог у цій частині.
Зважаючи на те, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної контролюючим органом взято лише мотив про відповідність господарської операції критеріям ризиковості, тоді як обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку про те, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС зареєструвати відповідну податкову накладну у ЄРПН датою її подання на реєстрацію.
Відтак позов слід задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.
За правилом ч. 1 ст. 139 КАС України судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 3028,00 грн слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РБК Лтава" до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.02.2024 №10535386/44940494.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 27.12.2023 днем подання її на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "РБК Лтава" (код ЄДРПОУ 44940494).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РБК Лтава" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "РБК Лтава" (код ЄДРПОУ 44940494; вул. м. Драгоманова, буд. 21, м. Полтава, 36018).
Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000).
Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, 8, м. Київ, 04053).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119206029 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні