Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
22 травня 2024 року № 520/4491/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д. розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області (м-р 4-й,м. Первомайський,Харківська обл., Лозівський р-н,64102, код ЄДРПОУ22685103) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської обл.про відмову в призначенні та виплаті мені допомоги при народженні дитини від 01.01.2024;
-зобов`язати Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області призначити та виплатити ОСОБА_1 , допомогу при народженні дитини.
В обгрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м.Первомайський Харківської області, є громадянкою України і постійною мешканкою м.Первомайський Харківської області.
У березні 2022р.у зв`язку з агресією російської федерації проти України будучи вагітною, вимушена була виїхати з України в державу Польща, що підтверджується штампом про перетин кордону в закордонному паспорті.
Перебуваючи у Польщі, ІНФОРМАЦІЯ_2 позивачка народила дитину ОСОБА_2 , її народження було зареєстроване у відділі реєстрації актів цивільного стану у м. Зелена Гура, Любуське воєводство , про що видано свідоцтво про народження дитини № НОМЕР_2 .Батьками народженої ОСОБА_3 є ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Після народження дитини , на прохання ОСОБА_1 , родичи звернулися до Управління соціального захисту населення Перьомайської міської ради Харківської обл.з приводу призначення позивачці державної соціальної допомоги при народженні дитини. їм надали консультацію, що державна соціальна допомога при народженні дитини може бути і призначена тільки при особистому зверненні до Управління соціального захисту населення та складанні заяви за формою, затвердженою Мінсоцполітики, в іншому випадку отримати цю допомогу вона не може.
Позивачка вважає, що рішення відповідача про відмову в призначенні допомоги при народженні дитини є протиправним, а тому звернулась до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Правовідносини, що виникають у сфері соціального захисту сімей з дітьми, регулюються Законом України від 21 листопада 1992 року № 2811-XII «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі Закон № 2811-XII).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2811-ХІІ громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України. Згідно із ч.ч. 3, 4 ст. 1 Закону № 2811-ХІІ порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Роботу щодо призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми організовує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення. На виконання статті 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», Кабінет Міністрів України постановою від 27.12.2001 за № 1751 затвердив «Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» (надалі Порядок № 1751), яким, визначено умови призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених цим Законом.
Відповідно до ст. 3 Закону № 2811-ХІІ одним з видів державної допомоги сім`ям з дітьми є, зокрема, допомога при народженні дитини.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону № 2811-ХІІ допомога при народженні дитини за цим Законом надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною. Відповідно до пункту 10 Порядку № 1751 допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.
Відповідно до абз. 5 п. 2 Порядку № 1751 призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) заявника.
Згідно ч. 1 ст. 11 Закону № 2811-ХІІ допомога батькам при народженні дитини призначається на підставі свідоцтва про народження дитини. В ч. 2 ст. 11 Закону № 2811-ХІІ та в абзацах 1-3 п. 11 Порядку № 1751 вказано, що для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини.
Крім того в ст. 11 Закону № 2811-ХІІ зазначається, що даний перелік документів є вичерпним.
Суд вказує, що відповідно до ч. 8 ст. 11 Закону № 2811-ХІІ та п. 12 Порядку № 1751 допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини. Згідно абз. 8 п. 11 Порядку № 1751 жінки, які мають задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) на території України і народили дитину під час тимчасового перебування за межами України, подають видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Судом встановлено, що ці норми діяли на момент народження ОСОБА_1 дитини ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . Тобто ще на момент народження ОСОБА_7 дитини, законодавством вже було передбачено, якщо жінка, яка постійно проживає на території України і під час тимчасового перебування за межами України народили дитину та отримала свідоцтво про народження дитини в тій країні де народила, при зверненні до органу праці та соціального захисту населення за призначенням допомоги при народженні дитини, вона подає документ, що засвідчує народження дитини, виданий компетентними органами країни перебування, і легалізовані в установленому порядку документи, тобто з офіційним переводом на українську мову.
Суд вказує, що в квітні 2023 року дійсно Постановою КМУ від 18.04.2023 за № 340 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання окремих видів грошової допомоги, пільг і житлових субсидій» пункт 11 Порядку № 1751 доповнено новим абзацом такого змісту: «У період дії воєнного стану для призначення допомоги при народженні дитини один із батьків (опікун), який тимчасово перебуває за межами України (крім осіб, які перебувають на території держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України), надсилає до органу соціального захисту населення за своїм зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (перебування) заяву та видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини».
Вказані зміни набрали чинності 20.04.2023 року.
Нові норми, які набрали чинності 20.04.2023 року, визначали лише спосіб подання документів для отримання допомоги при народженні дитини в разі перебування за кордоном, а норма, що визначала які саме документи треба подати до органу соціального захисту населення, тобто легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини, була закріплена в Порядку № 1751 ще на момент народження дитини.
В будь-якому разі, яким би чином ОСОБА_1 не подавала документи до Управління, їй треба було надати крім заяви, за формою, затвердженою Мінсоцполітики, (яка натомість доступна в мережі Інтернет), ще копію свідоцтва про народження дитини з легалізованим перекладом з польської мови на українську.
Суд вказує, що вище викладене суперечить твердженню ОСОБА_1 в своїй позовній заяві, а саме про те, що в 2023 році, перебуваючи за кордоном дізналася, що Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затверджений постановою КМУ № 1751 від 27.12.2001, внесли зміни (пункт 11 абззац 9) і документи для призначення соціальної допомоги при народженні дитини можливо направити поштою. Позивач стала прикладати зусилля щодо перекладу свідоцтва про народження дитини з польської мови на українську і отримання форми заяви про призначення соціальної допомоги при народженні для направлення її поштою на адресу Управління.
Тобто перекладом свідоцтва про народження дитини ОСОБА_1 могла почати займатися ще одразу після народження дитини, а не після набрання чинності абз. 9 пункту 11 Порядку № 1751.
Суд також звертає увагу на той факт, що переклад Свідоцтва про народження дитини був здійснений ще 08.05.2023 року, а форма заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсації, затверджена наказом Мінсоцполітики України від 09.01.2023 року № 3, наявна у вільному доступі в мережі Інтернет.
Отже позивач ОСОБА_1 ,на думку суду, мала змогу надіслати до Управління всі необхідні документи для призначенням допомоги при народження дитини, ще в травні 2023 року, а звернення датовано тільки 01.12.2023 року, не кажучи вже за дату направлення пакету документів 27.12.2023 року.
ЗСуд вказує, що згідно ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України. Тобто, кожен зобов`язаний відповідально ставитися до свого права на звернення за призначення допомоги та обов`язку своєчасного звернення за призначенням.
Матеріалами справи також підтверджено, що 28.12.2023 року до Управління надійшов рекомендований лист № 6410203172287 від ОСОБА_1 (на конверті стоїть штемпель АТ «Укрпошти» (дату не зовсім чітко видно) від 27.12.2023) з пакетом документів щодо призначення допомоги при народження дитини ОСОБА_1 , а саме: заява про призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсацій від 01.12.2023 року (Додаток 3), а саме на призначення державної допомоги при народженні дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; копія паспорту громадянина України для виїзду за кордон дитини ОСОБА_3 ; копія свідоцтва про народження дитини ОСОБА_3 НОМЕР_3 від 04.10.2022 року (польською 05.03.2024 5 мовою без перекладу); оригінал перекладу з польської мови на українську № 1199/2023 від 08.05.2023 року свідоцтва про народження дитини ОСОБА_3 - НОМЕР_3 від 04.10.2022 року ; копії паспорту та картки платників податків ОСОБА_1 Відстеженням в додатку мережі Інтернет шлях надісланого рекомендованого листа № 6410203172287, підтверджується дата прийняття відправлення у відділенні УкрПошти м. Первомайський Україна - 27.12.2023 року, та дата вручення відправлення - 28.12.2023 року.
Згідно абз. 2 п. 2.5 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України 19.09.2006 № 345, якщо заява та документи надсилаються поштою, днем подання заяви вважається дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення.
В частині 2 статті 6 Закону № 2811-ХІІ та в абз. 5 п. 43 Порядку № 1751 вказано, що документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає і виплачує державну допомогу, протягом десяти днів з дня подання заяви.
Згідно абз. 5 п. 43 Порядку № 1751 про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми чи про відмову в її призначенні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і виплачує зазначену допомогу, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом п`яти днів після прийняття відповідного рішення.
Як встановлено судом, відповідачем було розглянуто заяву ОСОБА_1 та надані до неї документи. Згідно наданого свідоцтва про народження дитини НОМЕР_3 , виданого відділом реєстрації актів цивільного стану ОСОБА_8 воєводства республіки Польщі 4 жовтня 2022 року, перекладеного на українську мову, дитина заявниці ОСОБА_9 народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , місце народження: ОСОБА_10 , держава народження: Польща.
Нормами законодавства України, а саме ч. 8 ст. 11 Закону № 2811-ХІІ та п. 12 Порядку № 1751, визначено, що допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини, Рішенням Управління від 01.01.2024 року № 1 в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_1 було відмовлено, оскільки звернення щодо призначення допомоги при народженні дитини надійшло до Управління пізніше 12 календарних місяців після народження дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , про що було повідомлено заявницю.
В чинному законодавстві України не передбачено жодної норми щодо подовження або поновлення строків звернень за призначенням державних допомог органами соціального захисту населення, зокрема на період воєнного стану. Управління,на думку суду, не може діяти в супереч законодавства.
Враховуючи зазначене, оскільки позивач ОСОБА_1 звернулася до Управління за призначенням допомоги при народженні дитини пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини, в Управління не було законодавчих підстав для призначення їй цієї допомоги, у зв`язку з чим, на думку суду, відповідачем правомірно було відмовлено ОСОБА_1 в призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 243, 244, 245, 246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) до Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Харківської області (4 мікрорайон, буд. 21, м. Первомайський, Харківська область, 64102, код ЄДРПОУ 22685103), про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119206830 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні