РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року справа № 580/11349/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В.,
за участю: секретаря судового засідання - Могили І.В.,
представника позивача Коханія О.В. (за ордером про надання правничої допомоги);
представника відповідача Некоз А. В. (самопредставництво),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/11349/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Борисфен-Трейд" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
29.11.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю "Борисфен-Трейд" (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.08.2023 №0077180403 прийняте ГУ ДПС у Черкаській області про застування адміністративного штрафу у сумі 98 562 гривні 46 копійок за порушення граничних строків, визначених ст. 201 ПК України реєстрації ПН в ЄРПН.
Обгрунтовуючи позовну заяву зазначив, що Головним управлінням ДПС у Черкаській області, 18.07.2023 р., проведено камеральну перевірку на предмет дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних та складено акт №7316/23-00-04-03-04/37930021 від 18.07.2023, яким встановлено порушення позивачем строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних: ПН №93 від 19.10.22р. на суму ПДВ 335 495,16 грн; ПН №94 від 19.10.22р. на суму ПДВ 6 163,30 грн; ПН №299 від 23.10.22р. на суму ПДВ 354 990,25 грн; ПН №302 від 25.10.22р. на суму ПДВ 471,28 грн. №247 від 12.09.2022р. сума ПДВ 2 751,78 грн; ПН №352 від 21.10.2022р. сума ПДВ 5,06 грн; ПН №405 від 26.10.2022р. сума ПДВ 55 249,90 грн; ПН №359 від 31.1.02022р. сума ПДВ 2 003,20 грн; ПН №82 від 03.11.2022р. сума ПДВ 38 090, 78 грн; ПН №104 від 08.12.2023р. сума ПДВ 4 794,88 грн.
Оскільки відповідач вважав, що має місце податкове правопорушення, то керуючись положеннями п. 120-1.1, ст. 120-1 ПК України застував штрафну санкцію у розмірі 10% від суми податку на додану вартість, зазначених у вказаних ПН, про що склав оскаржуване податкове повідомлення-рішення.
Не погоджуючись з оспорюваним податковим повідомленням-рішенням, позивач стверджує, що постановою КМ України від 09.12.2020 N 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (із змінами згідно Постанови КМУ від 23.112. 2022 N 1423 та Постанови КМУ від 25.04.2023 N 383) з 19.12.2020 до 30.04.2023 на території України встановлено карантин, строк дії якого було продовжено та який тривав до 30.06.2023 включно. На час фактичного подання позивачем спірних податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН, саме 15 листопада 2022 р., карантин встановлений Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), тривав. Відтак, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01.03.2020 і до 30.06.2023 на підставі п. 521 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі ПК України) не застосовуються.
Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, у постановах від 10.12.2021 р. у справі N 420/10367/20, від 26.07.2023 р. у справі N 520/1956/21 та від 26.072023 р. у справі N 520/1956/21.
Щодо застосування приписів пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, то у зв`язку з чинністю на момент виникнення спірних правовідносин норми права, передбаченої п. 521 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, який регулює спірні правовідносини одночасно з приписами пп. 69.2 п. 69, підрозділу 10 розділу XX ПК України, цього ж підрозділу, перша має більш сприятливе тлумачення для платника податків, а тому саме вона підлягала до застосування, що свідчить про протиправність оскаржуваного рішення.
Стверджує, що відповідач помилково застосував штраф у розмірі 10% відповідно до п. 201.1, ст. 1201 ПК, оскільки відповідач не врахував положення п. 11 підрозділу 10 розділу XX ПК України, згідно з якими штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). На день прийняття рішення про застосування до позивача штрафних санкцій за невчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), діючими були положення п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, які є прямою, спеціальною нормою у період дії воєнного стану порівняно із загальними нормами п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
Також зазначає, що невірне визначення суми штрафу чи податкового зобов`язання є підставою для скасування такого рішення, що слідує із правових висновків Верховного Суду у постановах від 23.10.2018 у справі N 804/3230/17, від 06.11.2018 у справі N 813/3274/17, від 06.04.2021 року у справі N 11/106-05, оскільки суд не вправі підміняти собою суб`єкта владних повноважень та приймати рішення щодо зміни підстав застосування штрафної (фінансової) санкції та визначення її розміру.
Зазначає про відсутність складу правопорушення при реєстрації податкових накладних від 19.10.2022 №93, від 19.10.2022 №94, від 23.10.2022 №299, від 25.10.2022 №302, оскільки станом на день відправки податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН 15.11.2022 були необхідні умови для їх реєстрації, оскільки позивач мав на електронному рахунку СУФ ПДВ показник 5 550 782,00 грн, достатній для реєстрації податкових накладних. У разі недостатності грошових коштів на рахунку позивача, то відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України позивач мав отримати квитанцію про відмову у реєстрації, проте така квитанція не надходила.
Вказує, що виконав свій обов`язок щодо своєчасного направлення податкових накладних для реєстрації в електронній системі документообігу, тому не може нести відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з незалежних від нього обставин, дій банківських установ, які беруть участь у багатостадійному процесі перерахування коштів на електронний рахунок та функціонування електронного кабінету платника адміністратором якого він не являється.
При цьому посилається на висновок, викладений у постановах Верховного Суду від 15.07.2021 по справі № 640/12237/19 та від 12.07.2019 по справі №0940/1600/18.
Ухвалою судді від 04.12.2023 позовна заява прийнята до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, наданому до суду 26.12.2023, зазначив, що згідно пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних відносин) тимчасово на період дії до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України ««Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-1Х, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Абзацом 18 підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, який набрав чинності з 27.05.2022, передбачено, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID -19), не застосовуються.
Щодо наявності колізії між пунктами 52-1 та 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, то з врахуванням правил щодо подолання колізій слід застосовувати більш пізню норму, якою є норма абзацу 18 пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Щодо неврахування підпункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, то вказаний підпункт передбачає розміри штрафних санкцій за реєстрацію податкових накладних, складених відповідно до підпункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Водночас підпункти 89,90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України внесені до податкового кодексу України відповідно до Закону України від 12.01.2023 №28-76-1Х «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023. Порушення граничних строків реєстрації спірних податкових накладних відбулось до набрання чинності Закону від 12.01.2023 №28-76-1Х, а отже це тягне за собою накладення штрафу у розмірах, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Щодо порушення граничного строку реєстрації податкових накладних від 19.10.2022 №93, від 19.10.2022 №94, від 23.10.2022 №299, від 25.10.2022 №302, то за результатами опрацювання інформації даних системи Архів електронної звітності (Архів ЕД/Журнал прийому) та згідно з даними ЄРПН контролюючим органом встановлено, що 15.11.2022 позивачем було відправлено на реєстрацію та успішно зареєстровано в ЄРПН 27 податкових накладних/розрахунків коригувань (період виписки жовтень 2022) на загальну суму ПДВ 4 911 493,80 грн. Реєстрація податкових накладних в ЄРПН, направлених позивачем 15.11.2022, відбувалась у час 9:48, 17:55, 17:57, 17:58, 17:59, що свідчить про відсутність технічних проблем роботи сервера ДПС України саме 15.11.2022. Факту відправки позивачем 4-х податкових накладних від 19.10.2022 №93, від 19.10.2022 №94, від 23.10.2022 №299, від 25.10.2022 №302 на загальну суму ПДВ 697 119,98 грн на реєстрацію в ЄРПН у граничний строк 15.11.2022 не встановлено.
Згідно з даними системи електронного декларування податку на додану вартість (далі СЕА ПДВ) станом на 15.11.2022 об 11:32 максимальна сума, на яку платник ТОВ «Борисфен Трейд» мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних склала 1 760 782 грн. Загальна сума ПДВ по направлених 15.11.2022 податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН склала 5 579 855,94 грн. Згідно з даними СЕА ПДВ контролюючим органом встановлено, що поповнення електронного рахунку позивача відбувалось: 15.11.2022 о 12:45:41 в сумі 3000 000 грн; 15.11.22 о 16:15:36 в сумі 790 000 грн. Згідно з наданими платником копіями підтверджуючих документів, а саме: платіжного доручення №101282 від 12.11.2022 суму поповнення електронного рахунку 3 000 000 грн проведено банком об 12:01:00 та платіжного доручення №101283 від 15.11.2022 суму поповнення електронного рахунку 790 000 грн проведено банком о 15:35:00. Тобто час направлення позивачем на реєстрацію в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних (14:30) передує часу проведення банком зарахування /поповнення електронного рахунку в сумі 790 000 грн (15:35).
Отже платником не виконано умову щодо забезпечення необхідної суми, на яку платник мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН.
Зазначає, що на день проведення камеральної перевірки та винесення податкового повідомлення-рішення (16.08.2023) використовував всю наявну інформацію даних, що зберігаються (опрацьовуються) в ІКС «Податковий блок» та Архів електронної звітності (Архів УД, ЄРПН, СЕА ПДВ), а надані до матеріалів позову копії податкових накладних з ХML-форматом таких накладних не є доказом технічного збою і не свідчать про направлення податкових накладних.
З огляду на зазначене вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято на законних підставах та у позові просить відмовити.
Позивач 08.01.2024 надав відповідь на відзив, у якому зазначив доводи, аналогічні тим, що вказані у позовній заяві.
Ухвалою суду від 11.04.2024 вирішено здійснити розгляд справи у спрощеному позовному провадженні з викликом сторін, призначено судове засідання 08.05.2024 на 14.00.
Ухвалою суду від 08.05.2024 судове засідання відкладено на 21.05.2024 на 10.00.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази суд встановив такі фактичні обставини.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Борисфен-Трейд» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 37930021 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Черкаській області (відповідач) як платник податків.
Головне управління ДПС у Черкаській області провело камеральну перевірку на предмет дотримання позивачем порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатом якої склало №7316/23-00-04-03-04/37930021 від 18.07.2023 (далі акт перевірки).
Актом перевірки встановлено порушення позивачем строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних: ПН №93 від 19.10.22р. на суму ПДВ 335 495,16 грн; ПН №94 від 19.10.22р. на суму ПДВ 6 163,30 грн; ПН №299 від 23.10.22р. на суму ПДВ 354 990,25 грн; ПН №302 від 25.10.22р. на суму ПДВ 471,28 грн. №247 від 12.09.2022р. сума ПДВ 2 751,78 грн; ПН №352 від 21.10.2022р. сума ПДВ 5,06 грн; ПН №405 від 26.10.2022р. сума ПДВ 55 249,90 грн; ПН №359 від 31.1.02022р. сума ПДВ 2 003,20 грн; ПН №82 від 03.11.2022р. сума ПДВ 38 090, 78 грн; ПН №104 від 08.12.2023р. сума ПДВ 4 794,88 грн.
На підставі акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 16.08.2023 №0077180403, яким за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, передбачених ст. 201 Податкового кодексу України та згідно п. 120-1.1, ст. 120-1 ПК України застував штраф у розмірі 10% від суми податку на додану вартість, зазначених у вказаних ПН, у сумі 98 562,49 коп.
Не погоджуючись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням від 16.08.2022 №0077180403 позивач подав до Державної податкової служби України скаргу вих. №173 від 08.09.2023 до ДПС України.
Рішенням ДПС України від 31.10.2023 вих. №32653/6/99-00-06-03-01-06 скарга залишена без задоволення, а спірне податкове повідомлення-рішення залишено без змін.
Не погоджуючись із спірним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим у справі обставинам суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно пунктом 1201.1 статті1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Щодо дотримання позивачем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 19.10.2022 №93, від 19.10.2022 №94, від 23.10.2022 №299, від 25.10.2022 №302 суд зазначає наступне.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246).
Пункт 5 Порядку №1246 передбачає, що п та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пункту 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно пункту 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку №1246)
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку №1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).
Якщо платником податку надіслано для реєстрації кілька примірників однієї податкової накладної та/або розрахунку коригування, зареєстрованими вважаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, відомості яких внесені до Реєстру, та платнику податку надіслана відповідна квитанція. (пункт 16 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку. (пункт 17 Порядку №1246).
На момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 18 Порядку №1246).
Отже якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Тобто, якщо до 18 години операційного дня, в який платником податків було направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні податкові накладні вважаються зареєстрованими у цей день.
Аналогічну правову позицію було викладено Верховним Судом у постановах від 22.11.2018 у справі №813/815/18, від 23.01.2018 у справі №806/832/17, від 10.06.2019 у справі №802/1825/16-а.
Як вбачається з матеріалів справи згідно квитанції №1 від 16.11.2023 податкова накладна від 19.10.2022 №93 зі строком реєстрації до 15.11.2023 доставлена до центрального рівня ДПС України 16.11.2022 о 8:10:25. Квитанція №1 надійшла позивачу 16.11.2022 о 12:30. (а.с. 41-42, 45).
Згідно квитанції №1 від 16.11.2023 податкова накладна від 19.10.2022 №94 зі строком реєстрації до 15.11.2022 доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України 16.11.2022 о 8:13:53. Квитанція №1 надійшла позивачу 16.11.2022 о 12:30 (а.с. 36-37, 40).
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна №299 від 23.10.2023 з терміном реєстрації до 15.11.2022 зареєстрована в ЄРПН 16.11.2022 о 8:04:51 (а.с. 138-139).
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна №302 від 25.10.2022 з терміном реєстрації до 15.11.2023 зареєстрована в ЄРПН 11.01.2023 о 13:54:48 (а.с. 144-145).
На підтвердження направлення на реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №94 від 19.10.2022 позивач надав копію квитанції у ХML-форматі, у якій зазначена дата 15.11.2022 та час 14:29 (а.с. 43-44).
На підтвердження направлення на реєстрацію в ЄРПН податкових накладних №94 від 19.10.2022 позивач надав копію квитанції у ХML-форматі, у якій зазначена дата 15.11.2022 та час 14:30 (а.с. 38-39).
Надаючи оцінку вказаним доказам суд зазначає, що у наданих квитанціях у ХML-форматі відсутні дата і номер податкової накладної, при цьому позивач стверджує, що ідентифікувати їх можна за асортиментом товару, зазначеного у податковій накладній та у квитанції у ХML-форматі.
Також у квитанціях у ХML-форматі зазначено одержувача Державну податкову службу, та спосіб відправки з використанням прямого з`єднання, проте жодних даних, які б свідчили саме про факт направлення на реєстрацію податкових накладних в ЄРПН вказані квитанції не містять.
При цьому згідно наданої відповідачем інформації даних, що зберігаються (опрацьовуються) в ІКС «Податковий блок» та Архів електронної звітності (Архів УД, ЄРПН, СЕА ПДВ), податкові накладні №93 від 19.10.2022, №94 від 19.10.2022, №299 від 23.10.2022 та №302 від 25.10.2022 на реєстрацію в ЄРПН 15.11.2022 не надходили.
Надавши оцінку вказаним доказам у їх сукупності суд дійшов висновку, що враховуючи відсутність зазначення номера і дати податкової накладної та доказів фактичного їх направлення на реєстрацію в ЄРПН, квитанції у ХML-форматі не є належними, допустимими та достатніми доказами направлення податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН.
Щодо податкових накладних №299 від 23.10.2022 та №302 від 25.10.2022, то позивач докази направлення вказаних податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН не надав.
Суд також зазначає, що згідно наданої відповідачем копії квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна №302 від 25.10.2022 з терміном реєстрації до 15.11.2023 зареєстрована в ЄРПН 11.01.2023 о 13:54:48. (а.с. 144-145).
При цьому у акті про результати камеральної перевірки від 18.07.2023 №7316/23-00-04-03-04/37930021 зазначено, що податкова накладна №302 від 25.10.2022 зареєстрована в ЄРПН 16.11.2022, що суперечить квитанції від 11.01.2023. Водночас вказана обставина не спростовує факт порушення позивачем терміну реєстрації податкова накладна №302 від 25.10.2022 (до 15.11.2022), проте спростовує доводи позивача про те, що податкова накладна №302 від 25.10.2023 була направлена на реєстрацію в ЄРПН 15.11.2022, позаяк згідно вищезазначених приписів квитанція про реєстрацію чи про відмову у реєстрації податкової накладної надсилається платнику податку протягом операційного дня, а між датами 15.11.2022 та 11.01.2023 пройшов тривалий час.
Отже відповідач довів факт порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних №93, №94 від 19.10.2022, №299 від 23.10.2022 та №302 від 25.10.2022, а тому доводи позивача про відсутність правопорушення є безпідставними.
Щодо доводів позивача про наявність необхідної в системі електронного декларування податку на додану вартість (СЕА ПДВ) суми, на яку позивач мав право зареєструвати податкові накладні, то вказані обставини не мають значення для справи, оскільки не були підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних як таких, що не направлені на реєстрацію в ЄРПН, тому суд не надає їм правової оцінки.
Щодо застосування штрафних санкцій під час дії карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 суд зазначає, що карантин був введений постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» на території України та відмінений 30 червня 2023 року постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року № 651.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1, яким передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX доповнив підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України щодо звільнення платників податку на додану вартість від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних допущено позивачем щодо податкових накладних, складених у вересні, жовтні, листопаді і грудні 2022 року, тобто після 27.05.2022, та які були зареєстровані в ЄРПН у жовтні, листопаді, грудні 2022 року і січні 2023 року, позивач несе відповідальність за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, передбачену пунктом 1201.1 статті1201 ПК України
За вказаних обставин відповідач застосував штраф за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у розмірі 10% від сум ПДВ, передбачений пунктом 1201.1 статті1201 ПК України, на законних підставах.
Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбаченого пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, суд зазначає таке.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної, а тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року)».
Вказані висновки зазначені у постанові Верховного Суду від 12.03.2024 у справі №160/13661/23 та у постанові Верховного Суду від 02.04.2024 у справі №520/8349/23 і відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковими для застосування судом.
Отже доводи позивача про те, що підлягають застосуванню розміри штрафних санкцій, передбачені пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України є безпідставними.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необгрунтованими і задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 22 травня 2024 року.
Суддя Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119207164 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні