Ухвала
від 23.05.2024 по справі 805/1516/16-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про заміну сторони виконавчого провадження

23 травня 2024 року Справа №805/1516/16

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бєломєстнова О.Ю.

розглянувши в порядку письмового провадження заяву Міністерства юстиції України про заміну сторони виконавчого провадження по справі № 805/1516/16-а,-

В С Т А Н О В И В:

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2016 року позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, Міністерства соціальної політики України, голови Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС про скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Скасовано рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства праці та соціальної політики України № 89 від 26.08.2015 року стосовно підтвердження рішення від 27.01.2005 року № 3 щодо відмови у визначенні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Зобов`язано Міністерство праці та соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС повторно розглянути звернення ОСОБА_1 стосовно підтвердження статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС 2 категорії на черговому засіданні з урахуванням всіх наданих ОСОБА_1 підтверджуючих документів. Стягнуто з Міністерства праці та соціальної політики України (ЄДРПОУ 37567866) на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 826 (вісімсот двадцять шість) грн. 80 коп.

08.12.2016 року Донецьким окружним адміністративним судом видані відповідні виконавчі листи по справі № 805/1516/16-а.

Ухвалою суду від 03.03.2020 року у задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, Міністерства соціальної політики України, Голови Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС про скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

08.05.2024 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшла заява Міністерства юстиції України про заміну сторони виконавчого провадження по справі № 805/1516/16-а. Заявник просив замінити у виконавчому провадженні № 60686759 боржника Міністерство соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на його правонаступника Регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Донецькій обласній державній адміністрації.

Ухвалою суду від 13.05.2024 року заяву Міністерства Юстиції України про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі № 805/1516/16-а прийнято до розгляду в порядку письмового провадження.

З клопотання від 08.05.2024 року вбачається, що на виконанні у відділі примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України перебуває виконавче провадження № 60686759 з примусового виконання виконавчого листа № 805/1516/16-а, виданого 08.12.2016 року Донецьким окружним адміністративним судом, яким зобов`язано Міністерство праці та соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС повторно розглянути звернення ОСОБА_1 стосовно підтвердження статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС 2 категорії на черговому засіданні з урахуванням всіх наданих ОСОБА_1 підтверджуючих документів.

Державним виконавцем 22.11.2019 року прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження.

Листом від 04.06.2023 року Міністерство соціальної політики України повідомило відділ про те, що згідно з пунктом 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабміну від 11.07.2018 № 551 (зі змінами) учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС посвідчення видаються обласними державними адміністраціями за рішенням комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.

Таким чином, питання розгляду та прийняття рішення щодо встановлення ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС належить до компетенції комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Донецькій обласній військовій державній адміністрації.

Заявником зазначено, що спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішувалися комісією при Мінсоцполітики, до складу якої, крім його фахівців, входили представники МОЗ, ДАЗВ, МВС, Міноборони, Київської облдержадміністрації та громадських об`єднань, статутна діяльність яких пов`язана із соціальним захистом осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (за згодою), за поданням уповноважених органів (пункт 13 Порядку).

Проте, абзац 2 пункту 13 Порядку втратив чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 № 793 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Наказом Мінсоцполітики від 04.02.2022 № 77 також визнано такими, що втратили чинність:

1. Наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 17.05.2006 № 186 «Про створення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС».

2. Наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 17.05.2006 № 316 «Про внесення змін до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 17.05.2006 № 186».

3. Наказ Міністерства соціальної політики України від 16.02.2021 № 85 «Про затвердження складу Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС».

Отже, у Міністерства соціальної політики України відсутні повноваження щодо визначення статусу особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Заявник вважає, що рішення щодо надання відповідного статусу вирішується наразі виключно комісіями з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених обласними та Київською міською державними адміністраціями.

У даному випадку, оскільки місце проживання стягувача зареєстроване в Донецькій області (м. Маріуполь, вул. Шота Руставелі, 5), питання розгляду та прийняття рішення щодо підтвердження статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС 2 категорії ОСОБА_1 належить до компетенції Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Донецькій обласній державній адміністрації. У зв`язку з цим Міністерство юстиції України зазначає про необхідність заміни боржника у виконавчому провадженні.

16.05.2024 року Донецькою обласною державною адміністрацією на адресу суду надано заперечення на подання державного виконавця про заміну сторони виконавчого провадження № 60686759 її правонаступником.

В обґрунтування заперечень Донецька обласна державна адміністрація зазначила, що на сьогодні повноваження щодо розгляду спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, нормативно не віднесено до повноважень жодного державного або колегіального органу.

Питання передачі повноважень щодо розгляду спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які виникли та розглядалися спірною комісією до 28 липня 2021 року (дата затвердження постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 р. № 793) нормативно не врегульовано.

Відповідно, у Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Донецькій обласній державній адміністрації відсутні повноваження щодо розгляду спірних питань, віднесених до 28 липня 2021 року до компетенції Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України.

Розглянувши заяву про заміну сторони виконавчого провадження, суд вважає її такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до витягу з протоколу від 30.06.2017 року № 110 Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України вирішено відповідно до постанови Донецького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2016 року скасувати рішення комісії від 26.08.2015 (протокол № 89) в частині підтвердження рішення від 27.01.2005 (протокол № 3) щодо відмови у визначенні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 . Матеріали справи щодо визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильськй АЄС категорії 2 розглянути повторно. Підтверджено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 3.

Дане рішення було предметом оцінки судами різних інстанцій.

Постановою Верховного Суду від 11 лютого 2021 року у справі № 805/4162/17-а касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2018 та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.06.2018 у справі №805/4162/17-а - залишено без змін.

При цьому колегія суддів дійшла висновку, що за наслідками розгляду кожного спірного питання визначення статусу особи, яка брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Комісія повинна прийняти рішення або про визначення цього статусу, що є підставою для видачі Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями відповідного посвідчення, або про вилучення попередньо виданого особі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, як такого, що було видане необґрунтовано.

Колегія суддів КАС ВС погодилась з висновками судів попередніх інстанцій про те, що зважаючи на вимоги пункт 12 Порядку №51 відповідач у справі - Донецька ОДА, в межах наданих повноважень не уповноважений самостійно, за умови відсутності рішення про це Комісії, перереєструвати видане позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та/або видати позивачу таке посвідчення нового зразка.

З цього слідує, що до компетенції Донецької ОДА належить вчинення дій з перереєстрації посвідчення тільки після вирішення спірних питань Комісією.

Такий висновок відповідає чинному на той час законодавству. Абзацом третім пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року 51 Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачалися наступні повноваження щодо розгляду спірних питань статусу осіб, які брали участьу ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС: Спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішуються комісією при Мінпраці, до складу якої, крім спеціалістів зазначеного Міністерства включаються спеціалісти МОЗ, МНС, Мінюсту, Міноборони, Держкомгідромету та Київської облдержадміністрації за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

На підставі Указу Президента України від 09 грудня 2010 року № 1085/2010 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади утворено Міністерство соціальної політики України, Державну інспекцію України з питань праці, шляхом реорганізації Міністерства праці та соціальної політики України.

Відповідно, повноваження, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, з 09 грудня 2010 року покладено на Міністерство соціальної політики України.

Постанова Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 551 Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян.

Відповідно, з 11 липня 2018 року діє інший порядок видачі посвідчень особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Він не передбачає такого етапу процедури визначення статусу вказаних осіб, як розгляд спірних питань.

Отже, з прийняттям вказаних змін у законодавстві повноваження комісії Мінсоцполітики припинилися.

Відповідно ст. 374 Кодексу адміністративного судочинства України суд визнає виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, якщо його було видано помилково або якщо обов`язок боржника відсутній повністю чи частково у зв`язку з його припиненням, добровільним виконанням боржником чи іншою особою або з інших причин.

Натомість, державний виконавець наполягає на заміні сторони виконавчого провадження, вважаючи, що відбулося функціональне правонаступництво державних органів, а не припинення обов`язку внаслідок зміни законодавства та оптимізації адміністративної процедури.

Державний виконавець посилається на лист від 04.06.2023 року Міністерства соціальної політики України, яким повідомлено, що згідно з пунктом 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабміну від 11.07.2018 № 551 (зі змінами) (далі Порядок) учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС посвідчення видаються обласними державними адміністраціями за рішенням комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.

Відповідно п. 11. Порядку посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Водночас, предметом спору у справі, що розглядається, була не видача посвідчення позивачеві (що знаходиться у повноваженнях ОДА), а розгляд спірного питання (що знаходилось у повноваженнях комісії Мінсоцполітики), тобто наступна процедура після цього.

Об`єднання в одній особі (Донецької обласної державної адміністрації) органу, який видає посвідчення та органу, який вирішує спірні питання щодо цього неможливе, оскільки таке не відповідає ст. 19 Конституції України. Спосіб, у який наразі може діяти Донецька обласна державна адміністрація, не передбачає повноважень з розгляду саме спірних питань щодо надання статусу позивачеві.

Відтак Регіональна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Донецькій обласній державній адміністрації не може бути боржником за виконавчим листом про зобов`язання повторно розглянути звернення ОСОБА_1 стосовно підтвердження статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС 2 категорії на черговому засіданні з урахуванням всіх наданих ОСОБА_1 підтверджуючих документів.

Крім того, визначення боржником Донецької обласної державної адміністрації суперечитиме постанові Верховного Суду від 11 лютого 2021 року у справі №805/4162/17-а, якою залишено без змін судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Донецької обласної державної адміністрації перереєструвати видане ОСОБА_1 27 січня 1993 року безстрокове посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС синього кольору категорії 2 та видати ОСОБА_1 безстрокове посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС у 1986 році категорії 2 серії А.

У своїх висновках, викладених в рішеннях від 28.11.1999 по справі «Brumarescu v. Romania» («Брумареску проти Румунії») та від 24.07.2003 по справі «Ryabykh v. Russia» («Рябих проти Росії»), Європейський суд з прав людини зазначив, що одним з основоположних аспектів принципу верховенства права є юридична визначеність, яка передбачає, що в разі остаточного вирішення спору судами їхнє рішення, яке набрало законної сили, не може ставитися під сумнів.

Підтверджена Верховним Судом відсутність обов`язку Донецької обласної державної адміністрації видати позивачеві посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС не може бути скасована внаслідок задоволення заяви Міністерства юстиції України про заміну боржника у виконавчому провадженні.

Окремою підставою для відмови у задоволенні заяви Міністерства юстиції України є її невідповідність положенням ч.2 ст. 15 Закону України Про виконавче провадження, згідно з якою боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.

Регіональна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи не є юридичною особою, тому не може бути боржником у виконавчому провадженні. Її входження до структури Донецької обласної державної адміністрації не змінює цей факт.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяви Міністерства юстиції України про заміну сторони виконавчого провадження по справі № 805/1516/16-а.

Керуючись ст. 205, 229, 243, 248, 256, 295, 297, 379 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні заяви Міністерства юстиції України про заміну сторони виконавчого провадження по справі № 805/1516/16-а відмовити.

Повний текст ухвали складено та підписано 23 травня 2024 року.

Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Суддя Бєломєстнов О.Ю.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119239808
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1516/16-а

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Постанова від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні