КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А
про відмову у роз`ясненні судового рішення
23 травня 2024 року №320/17775/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у порядку письмового провадження заяву Головного управління ДПС у м. Києві про роз`яснення рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023 в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Спеценергомонтаж Київ» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Спеценергомонтаж Київ» (далі - ТОВ «Спеценергомонтаж Київ», позивач) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач), у якому просило:
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 28.04.2023 № 00293910704 та № 00293870704, винесені Головним управлінням Державної податкової служби в м. Києві;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби в м. Києві визнати узгодженою суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість 1837467,00 (один мільйон вісімсот тридцять сім тисяч чотириста шістдесят сім) грн., зазначену в податковій декларації товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ» за листопад 2021 року, яка зареєстрована за №9386550698, та внести відповідні коригування відносно показників податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ» до систем податкового обліку, зокрема до Системи електронного адміністрування ПДВ та Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023 даний адміністративний позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 28.04.2023 №00293910704, винесене Головним управлінням Державної податкової служби в м. Києві;
- визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 28.04.2023 №00293870704, винесене Головним управлінням Державної податкової служби в м. Києві;
- зобов`язано Головне управління Державної податкової служби в м. Києві визнати узгодженою суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість 1837467 (один мільйон вісімсот тридцять сім тисяч чотириста шістдесят сім) грн. 00 коп., зазначену в податковій декларації Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ за листопад 2021 року, яка зареєстрована за №9386550698, та внести відповідні коригування відносно показників податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ до систем податкового обліку, зокрема до Системи електронного адміністрування ПДВ та Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість;
- стягнуто сплачений судовий збір у розмірі 9206 (дев`ять тисяч двісті шість) грн. 54 коп. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Спеценергомонтаж Київ за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у м. Києві.
Відповідач не погоджуючи із вказаним рішенням суду, оскаржив його у апеляційному порядку.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.02.2024 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023 - без змін.
Надалі, представником Головного управління ДПС у м. Києві до суду подано заяву про роз`яснення рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023, у якій вказав, що з метою забезпечення належного виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023 та уникнення порушень чинного законодавства України, просить суд роз`яснити рішення суду від 27.07.2023 в частині зазначення дій, які мають бути вчиненні контролюючим органом для виконання рішення щодо внесення відповідних коригувань відносно показників податку на додану вартість ТОВ «СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ» до систем податкового обліку.
Представник позивача подав до суду додаткові пояснення у яких просив суд відмовити в задоволенні заяви відповідача про роз`яснення судового рішення. Вказав, що ГУ ДПС у м. Києві має виконати судове рішення, ухвалене в цій справі, шляхом визнання узгодженою суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість 1837467,00 грн, зазначеної в податковій декларації ТОВ «СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ» за листопад 2021 року, яка зареєстрована за №9386550698, та внести відповідні коригування відносно показників податку на додану вартість ТОВ «СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ» до систем податкового обліку, зокрема до Системи електронного адміністрування ПДВ та Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, керуючись нормами податного законодавства України, зокрема пп. ґ п. 200.12. ст. 200, п. 200.15. ст. 200, п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України, з урахуванням Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 №26, Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569, Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 для відновлення порушеного права ТОВ «СПЕЦЕНЕРГОМОНТАЖ КИЇВ» на бюджетне відшкодування з ПДВ.
На думку представника позивача, рішення суду є чітким та зрозумілим, крім того, чинним законодавством України передбаченні відповідні дії контролюючого органу для виконання, зокрема, даного рішення суду. Вважає, що звернення податкового органу із заявою про роз`яснення судового рішення свідчать лише про затягування виконання рішення суду, що є зловживанням процесуального права в розумінні ст. 45 КАС України, та порушенням з боку податкового органу принципу належного урядування.
Розглянувши вказану заяву, перевіривши зазначені у ній аргументи та доводи, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що за заявою учасника справи, державного виконавця суд роз`яснює ухвалене ним судове рішення, яке набрало законної сили, не змінюючи змісту судового рішення, шляхом постановлення ухвали.
Частина третя цієї статті встановлює, що суд розглядає заяву про роз`яснення судового рішення у порядку, в якому було ухвалено відповідне судове рішення, протягом десяти днів з дня її надходження. У разі необхідності суд може розглянути питання роз`яснення судового рішення в судовому засіданні з повідомленням учасників справи та державного виконавця. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду заяви.
Таким чином, відповідно до норм чинного законодавства роз`ясненню підлягають ті судові рішення, які є незрозумілими, містять суперечливі доводи та ведуть до труднощів при їх виконанні.
Відповідно до пункту 19 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №7 від 20.05.2013 "Про судове рішення в адміністративній справі" за правовою природою роз`яснення судового рішення є продовженням його ухвалення, а ухвала про роз`яснення є його складовою, тому заява про роз`яснення судового рішення розглядається у тому ж провадженні, в якому було ухвалене судове рішення, про роз`яснення якого ставиться питання. В ухвалі про роз`яснення судового рішення суд викладає більш повно та зрозуміло ті частини рішення, розуміння яких викликає труднощі, не змінюючи при цьому суть рішення і не торкаючись питань, які не були предметом судового розгляду.
Роз`яснення судового рішення зумовлено його нечіткістю за змістом, коли воно є неясним та незрозумілим для осіб, стосовно яких воно ухвалене, так і для тих, що будуть здійснювати його виконання. Тобто, це стосується випадків, коли судом недотримані вимоги ясності, визначеності рішення. Невизначеність судового рішення означає, що таке рішення містить положення, які викликають суперечки щодо його розуміння та під час його виконання.
Зрозумілість судового рішення полягає в логічному, чіткому, переконливому викладенні змісту рішення. Чіткість викладення передбачає, зокрема, що: терміни, вжиті у судовому рішенні, відповідають тому змісту, який вони мають за законодавством України; такі терміни чітко співвідповідають з поняттями, які вони позначають; текст правової норми, застосованої судом, відтворюється без перефразування і при цьому зрозуміло, де наводиться правова норма, а де суд дає своє тлумачення її змісту.
Отже, в ухвалі про роз`яснення судового рішення суд викладає більш повно та зрозуміло ті частини рішення, розуміння яких викликає труднощі, не змінюючи при цьому суть рішення і не торкаючись питань, які не були предметом судового розгляду. При цьому суд, роз`яснюючи рішення, не вправі вносити будь-які зміни в існуюче рішення.
Крім того, роз`яснення полягає в тому, що суд не повинен давати відповідь на нові вимоги або на невирішені вимоги, він лише пояснює положення постановленого ним рішенням, які нечітко сформульовані, або є незрозумілими для заінтересованих осіб.
Аналогічна правова позиція була викладена Великою Палатою Верховного Суду в ухвалі від 27.02.2019 у зразковій справі №806/3265/17.
Таким чином, системне тлумачення положень статті 254 КАС України дозволяє дійти висновку, що рішення суду може бути роз`яснено у разі, якщо без такого роз`яснення його важко виконати, оскільки існує значна ймовірність неправильного його виконання внаслідок неясності резолютивної частини рішення. Тобто, роз`яснення рішення суду - це засіб виправлення недоліків судового акта, який полягає в усуненні неясності судового акта і викладенні рішення суду у більш ясній і зрозумілій формі.
Наведена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, що викладені у постанові від 23.02.2022 у справі № 160/3964/20.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд встановив, що із змісту заяви Головного управління ДПС у м. Києві про роз`яснення рішення суду вбачається, що заявник по суті просить суд не роз`яснити резолютивну частину судового рішення, яка має зобов`язальний характер, а лише зазначає про відсутність можливості, на його думку, виконати винесене судом рішення. Тобто фактично заявник у заяві просить вирішити питання, які не стосуються роз`яснення судового рішення в розумінні ст.254 КАС України.
Суд звертає увагу заявника, що встановлення порядку виконання рішення суду положеннями ст.254 КАС України не передбачено як підставу для роз`яснення судового рішення.
До того, в контексті вказаного суд звертає увагу, що КАС України розмежовано порядок "роз`яснення судового рішення якщо таке є незрозумілим" (ст.254 КАС України) та "встановлення способу і порядку виконання судового рішення в разі наявності обставин, що ускладнюють його виконання" (ст.378 КАС України).
Крім того, у даному випадку судом не було встановлено наявності факту незрозумілості судового рішення. Натомість, викладені заявником доводи зводяться виключно до його незгоди із судовим рішенням. Суд вважає за необхідне роз`яснити, що у разі його незгоди з судовим рішенням, особа має право оскаржити таке рішення в апеляційному та касаційному порядку шляхом подання апеляційної та касаційної скарги.
Проте, як вбачається із матеріалів справи, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.02.2024 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023 - без змін. Ухвалою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 20.03.2024 у відкриття касаційного провадження за скаргою Головного управління ДПС у м. Києві відмовлено.
На підставі викладеного, оскільки судове рішення в частині, яку просить роз`яснити позивач, є зрозумілим, а також враховуючи, що заявник звернувся до суду із заявою про роз`яснення саме через незрозумілість способу його виконання, суд дійшов висновку про відсутність підстав для роз`яснення судового рішення та задоволення заяви.
Керуючись статями 243, 248, 254, 256 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні представника Головного управління ДПС у м. Києві про роз`яснення рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2023 - відмовити.
Копію ухвали надіслати (вручити) особам, які беруть участь у справі, зокрема, шляхом направлення тексту ухвали електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119240655 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про роз’яснення судового рішення |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні