ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/19900/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 травня 2024 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтер Бір Трейд» до Головного управління ДПС у Львівській області про скасування рішення,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтер Бір Трейд» (далі позивач, ТзОВ «Інтер Бір Трейд»), в інтересах якого діє адвокат Гай Олександр Олегович, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Львівській області), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Львівській області від 09.08.2023 №18043/13-01-07-10 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені ТзОВ «Інтер Бір Трейд» у розмірі 1 245 461 грн 58 к.
Позовні вимоги обґрунтовані такими обставинами. Контролюючим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 №23/06/2021, результати якої викладені в акті від 20.07.2023 №19113/13-01-07-10/38940266 та на підставі висновків якого 09.08.2023 прийнято податкове повідомлення-рішення №18043/13-01-07-10. Спірним податковим повідомлення-рішенням до позивача застосовано штрафні санкції на суму 1 245 461 грн 58 к. за порушення граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Вказує, що 29.11.2022 відносно нерезидента Process Welding ApS (Данія) було відкрито провадження за процедурою банкрутства, заборгованість якого перед ТзОВ «Інтер Бір Трейд» по контракту №23-06/2021 від 23.06.2021 на загальну суму 54 235, 48 євро була включена у перелік кредиторських вимог у процедурі банкрутства. Фактично процедура банкрутства нерезидента позбавила позивача можливості звертатися до суду, щоб отримати рішення про стягнення заборгованості, натомість було подано заяву кредитора у процедурі банкрутства, суми заборгованості були включені у перелік вимог кредиторів. Не зважаючи на те, що процедура банкрутства іноземного контрагента була розпочата ще до того, як спливли граничні строки надходження валютної виручки, податковий орган безпідставно здійснив нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків в сумі 1 245 461 грн 58 к. Вважає спірне податкове повідомлення-рішення протиправним і підлягає скасуванню.
Відповідач щодо задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, суть яких полягає у правомірності податкового повідомлення-рішення від 09.08.2023 №18043/13-01-07-10. ГУ ДПС у Львівській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТзОВ «Інтер Бір Трейд» з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 № 23/06/2021, дати здійснення експорту 25.03.2022 та 04.07.2022, за наслідками якої прийнято спірне податкове повідомлення-рішення, яким за порушення частини 2 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII, з урахуванням вимог пунктів 142, 144 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями). Вказує, що валютна виручка в сумі 12238,48 євро не надійшла (дебіторська заборгованість станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) складає 12238,48 євро, з граничним строком погашення - 30.12.2022, що підтверджено даними бухгалтерського обліку платника - оборотносальдова відомість по рахунку 362 за період 2022 року; картка рахунку 362 за період: 2022 року по контрагенту: Process Welding ApS (Данія), розхідна накладна від 04.07.2022 № PH-0000605). Кількість днів прострочення станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) - 195 днів. Зазначає, що аналіз статті 13 Закон № 2473 дає підстави вважати, що підставою для зупинення строків є факт прийняття до розгляду судом, Міжнародним комерційним арбітражним судом або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку, а підставою для несплати пені за порушення відповідних строків є рішення суду про задоволення позову. Однак, ТзОВ «Інтер Бір Трейд» під час проведення перевірки не надано висновку на продовження термінів розрахунків по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 № 23/06/2021, укладеному з нерезидентом - Process Welding ApS (Данія), не представлено позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості по експортному договору від 23.06.2021 № 23/06/2021, укладеному з нерезидентом - Process Welding ApS (Данія), не представлено відповідної довідки (Сертифікату) про підтвердження форс-мажорних обставин по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 № 23/06/2021, укладеному з нерезидентом - Process Welding ApS (Данія). Звертає увагу, що звернення із кредиторськими вимогами у процедурі банкрутства не передбачені нормами Закону №2473-VIII, тому зазначені позивачем обставини не передбачають зупинення граничних строків розрахунків за вказаним контрактом. Позивач не був позбавлений можливості врегулювати договірні відносини з урахуванням загальнодоступних правил валютного контролю, звернувшись у встановленому порядку до уповноваженої установи з питань неналежного виконання контрагентом зобов`язання за експортним контрактом, проте цього не вчинив. Просить відмовити у задоволенні позову
Ухвалою від 28.08.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.
Відповідачем 12.09.2023 (вх. №69289) подано відзив на позовну заяву.
Відповідачем 22.11.2023 (вх. №89826) подано клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.
Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
ТзОВ «Інтер Бір Трейд» зареєстровано в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань із присвоєнням коду ЄДРПОУ 38940266.
Між ТзОВ «Інтер Бір Трейд» та нерезидентом Process Welding ApS (Покупець, Данія) в 23.06.2021 укладено зовнішньоекономічний контракт за №23/06/2021.
ТзОВ «Інтер Бір Трейд» на виконання зовнішньоекономічного контракту від 23.06.2021 № 23/06/2021, здійснено експорт товару (металоконструкцій) на користь нерезидента Process Welding ApS (Данія) на загальну суму 208191,08 євро.
ГУ ДПС у Львівській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТзОВ «Інтер Бір Трейд» з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 № 23/06/2021, дати здійснення експорту 25.03.2022, 04.07.2022, результати якої оформлені актом від 20.07.2023 №19113/13-01-07-10/38940266.
Перевіркою встановлено порушення позивачем частини 2 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII, з урахуванням вимог пунктів 142, 144 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), а саме:
- валютна виручка в сумі 41 997, 00 євро не надійшла (дебіторська заборгованість станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) складає 41 997,00 євро, з граничним строком погашення - 28.12.2022, що підтверджено даними бухгалтерського обліку платника - оборотносальдова відомість по рахунку 362 за період 2022 р.; картка рахунку 362 за період: 2022 року по контрагенту: Process Welding ApS (Данія), розхідна накладна від 02.07.2022 №PH-0000604. Кількість днів прострочення станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) - 197 днів.
- валютна виручка в сумі 12238,48 євро не надійшла (дебіторська заборгованість станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) складає 12238,48 євро, з граничним строком погашення - 30.12.2022, що підтверджено даними бухгалтерського обліку платника оборотно-сальдова відомість по рахунку 362 за період 2022 року; картка рахунку 362 за період: 2022 року по контрагенту: Process Welding Aps (Данія), розхідна накладна від 04.07.2022 № РН70202505. Кількість днів прострочення станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) - 195 днів.
На підставі акту перевірки контролюючим органом 09.08.2023 винесено податкове повідомлення-рішення №18043/13-01-07-10, яким за порушення граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів у сфері зовнішньоекономічної діяльності застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1 245 461 грн 58 к.
Розмір штрафу підтверджується Розрахунком пені по ТзОВ «Інтер Бір Трейд», який є додатком 1 до акту перевірки від 20.07.2023 №19113/13-01-07-10/38940266 та до податкового повідомлення-рішення від 09.08.2023 №18043/13-01-07-10.
Податкове повідомлення-рішення від 09.08.2023 №18043/13-01-07-10 є предметом оскарження з підстав протиправності застосування штрафних санкцій (пені) за порушення строків розрахунку за операціями резидентів з експорту товарів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Конституції України, передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в розмірах і порядку, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу передбачено, що пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Підпунктом 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII (далі Закон №2473-VIII).
Відповідно до положень статті 10 Закону №2473-VIII уповноважені установи зобов`язані надавати Національному банку України інформацію про валютні операції, що здійснюються суб`єктами валютних операцій через ці установи, а також про власні валютні операції.
Суб`єкти валютних операцій - резиденти зобов`язані надавати інформацію про їхні валютні операції уповноваженим установам, через які здійснюються такі валютні операції.
Суб`єкти валютних операцій - нерезиденти зобов`язані надавати інформацію про їхні валютні операції уповноваженим установам, через які здійснюються такі валютні операції, у межах, що стосуються діяльності таких суб`єктів валютних операцій в Україні.
З метою збору статистичної інформації Національний банк України має право здійснювати збір статистичних даних про валютні операції.
Національний банк України визначає зміст, форму, періодичність, строки, спосіб та порядок надання інформації про валютні операції відповідно до цієї статті та зобов`язань України щодо обміну інформацією, передбачених міжнародними угодами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Національний банк України співпрацює з іншими органами державної влади щодо обміну інформацією, пов`язаною із здійсненням валютних операцій, з урахуванням положень законодавства про банківську таємницю.
Національний банк України співпрацює з органами суб`єктів міжнародного права щодо обміну інформацією, пов`язаною з проведенням валютних операцій, зокрема щодо застосування норм статті 12 цього Закону, відповідно до міжнародних угод, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, з урахуванням положень законодавства про банківську таємницю.
За змістом частини десятої статті 11 Закону № 2473-VIII у разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 12 Закону № 2473-VIII Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити такі заходи захисту: встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до частин першої, другої, п`ятої - восьмої статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав-з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону №2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Рішення про застосування до уповноважених установ, суб`єктів валютних операцій заходів впливу приймається органами валютного нагляду відповідно до компетенції, визначеної частинами п`ятою і шостою статті 11 цього Закону, у порядку, визначеному законодавством, що діє на день прийняття відповідного рішення (частина 8 статті 16 Перехідні положення Закону №2473-VIII).
Відповідно до частини другої статті 13 Закону №2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Згідно до частини третьої статті 13 Закону №2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Як встановлено судом з акту перевірки від 20.07.2023 №19113/13-01-07-10/38940266, ГУ ДПС у Львівській області при визначенні строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів керувалось положеннями постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», відповідно до якої граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів з 05.04.2022 становлять 180 календарних днів.
Відповідно пункту 14-4 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановою Правління Національного банку України від 04.04.2022 № 68) розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 14-2 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 14' цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону №2473-VIII з урахуванням вимог пункту 14 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України від 04.04.2022 № 68, від 07.06.2022 № 113, від 07.07.2022 №142), граничний строк надходження валютної виручки згідно МД:
- від 02.07.2022 на загальну суму 117480,00 євро № UA209170/2022/062377 (інвойс від 27.06.2022 № 10/3) - 28.12.2022;
- від 04.07.2022 на загальну суму 76166,48 євро № UA209140/2022/062929 (інвойс від 27.06.2022 № 10/4) - 30.12.2022.
Як зазначено контролюючим органом у акті від 20.07.2023 №19113/13-01-07-10/38940266, перевіркою встановлено порушення позивачем частини 2 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII з урахуванням вимог пунктів 14-2, 14-4 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), яке полягає у тому, що:
- валютна виручка в сумі 41 997, 00 євро не надійшла (дебіторська заборгованість станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) складає 41997,00 євро, з граничним строком погашення - 28.12.2022, що підтверджено даними бухгалтерського обліку платника - оборотносальдова відомість по рахунку 362 за період 2022 р.; картка рахунку 362 за період: 2022 року. по контрагенту: Process Welding ApS (Данія), розхідна накладна від 02.07.2022 № PH-0000604). Кількість днів прострочення станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) - 197 днів.
- валютна виручка в сумі 12238,48 євро не надійшла (дебіторська заборгованість станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) складає 12238,48 євро, з граничним строком погашення - 30.12.2022, що підтверджено даними бухгалтерського обліку платника - оборотно сальдова відомість по рахунку 362 за період 2022 року.; картка рахунку 362 за період: 2022 року. по контрагенту: Process Welding Aps (Данія), розхідна накладна від 04.07.2022 № РН70202505». Кількість днів прострочення станом на дату завершення перевірки (13.07.2023) - 195 днів.
Позивачем до перевірки було представлено копію циркуляру щодо справи про банкрутство Process Welding ApS (Данія), скерованого Адвокатським об`єднанням Троллє (Данія) на адресу ТзОВ «Інтер Бір Трейд», яким повідомлено, що 29.11.2022 судом міста Оденсе (Данія) відкрито справу про банкрутство Process Welding ApS та з метою пред`явлення вимог по вказаній справі, а також про можливі переваги та права першочерговості згідно з законодавством про банкрутство, а також листом від 07.12.2022 №07-12, скерований ТзОВ «Інтер Бір Трейд» Адвокатському об`єднанню Троллє в особі Томаса Реска, яким підтверджено загальну непогашену заборгованість в сумі 54 235,48 євро нерезидента Process Welding Aps (Данія) по контракту від 23.06.2021 №23/06/2021.
Відповідно до вимог пункту 4 статті 13 Закону № 2473-VII за окремим операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути продовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Суд зазначає, що перевірка проводилась з 07.07.2023 по 13.07.2023.
Станом на дату завершення перевірки 13.07.2023 ТзОВ «Інтер Бір Трейд» контролюючому органу не представлено висновку на продовження термінів розрахунків по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 №23/06/2021, укладеному з нерезидентом - Process Welding ApS (Данія).
Відповідно до вимог частини 6 статті 13 Закону №2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв?язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п?ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) визначений Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 15.07.2014 № 40 (в редакції, затвердженої рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 №44 (5).
Згідно до положень п.6.12 Регламенту якщо сертифікат про форс-мажорні обставини виданий щодо обставин, які на момент його видачі тривають та період дії яких встановити неможливо, Заявник після закінчення дії таких обставин має право звернутись до ТПП України/регіональної ТПП для засвідчення форс-мажорних обставин за подальший період з дня, наступного за Датою видачі Сертифіката до дня їх закінчення.
За змістом пункту 6.2 розділу 6 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єкта господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору окремим податковим та/чи іншим зобов?язанням/обов?язком, виконання настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Станом на дату завершення перевірки 13.07.2023 ТзОВ «Інтер Бір Трейд» контролюючому органу не представлено відповідної довідки (Сертифікату) про підтвердження форс-мажорних обстав по експортному зовнішньоекономічному контракту від 23.06.2021 № 23/06/2021, укладеному з нерезидентом - Process Welding ApS (Данія).
Водначас, суд зазначає, що вимогами пункту 7 статті 13 Закону № 2473-VIIІ визначено, що разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органо відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження нез, зарахування грошових коштів на резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття повної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.
Однак станом на дату завершення перевірки «Інтер Бір Трейд» не представлено ані позовної заяви до суду, ані ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості по експортному договору від 23.06.2021 №23/06/2021, укладеному з нерезидентом - Process Welding ApS (Данія).
Отже, оцінюючи в сукупності вищевикладене, суд виснує про не надання позивачем достатніх та належних доказів, які б спростували висновки податкового органу, викладені в акті перевірки від 20.07.2023 №19113/13-01-07-10/38940266 стосовно порушення ТзОВ «Інтер Бір Трейд» граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Встановлені судом фактичні обставини справи дають підстави стверджувати про обґрунтованість висновків контролюючого органу про порушення ТзОВ «Інтер Бір Трейд» частини 2 статті 13 Закону №2473-VIII та вимог пунктів 14-2, 14-4 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» та правомірність нарахування ТзОВ «Інтер Бір Трейд» пені у розмірі 1 245 461 грн 58 к.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем вказані вимоги щодо доказування правомірності спірного податкового повідомлення-рішення виконано.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Даючи оцінку податковому повідомленню-рішенню від 09.08.2023 №18043/13-01-07-10, суд дійшов висновку про його відповідність критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 КАС України для такого роду рішень, а податковий орган при його прийнятті діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вказане в сукупності зумовлює висновок суду про безпідставність позовних вимог, тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтер Бір Трейд» (вул. На Чвертях, буд. 62 Б, м. Львів, 79052, код ЄДРПОУ 38940266) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) про скасування рішення, - відмовити повністю.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О. П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119241180 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні